Decyzja wykonawcza 2021/1067 w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w paśmie częstotliwości 5945-6425 MHz celem wdrożenia systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych (WAS/RLANs)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/1067
z dnia 17 czerwca 2021 r.
w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w paśmie częstotliwości 5 945-6 425 MHz celem wdrożenia systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych (WAS/RLANs)

(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 4240)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 30 czerwca 2021 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ze względu na rosnącą liczbę i różnorodność urządzeń na potrzeby systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych (WAS/RLAN), oraz rosnące prędkości połączeń i wolumen ruchu danych, istnieje potrzeba zharmonizowania nowych zasobów widma w celu zapewnienia bezprzewodowych usług szerokopasmowych za pośrednictwem WAS/RLAN oprócz widma już dostępnego na zasadzie braku wyłączności w pasmach częstotliwości 2,4 GHz (2 400-2 483,5 MHz) i 5 GHz (5 150-5 350 MHz i 5 470-5 725 MHz). Dodatkowe widmo dla WAS/RLAN powinno wspierać szerokie kanały wymagane w wielu zastosowaniach (w tym w przypadku wideokon- ferencji, pobierania mediów, telemedycyny, uczenia się i gier online, rzeczywistości rozszerzonej i rzeczywistości wirtualnej), które potrzebują dużej szerokości pasma, aby osiągnąć prędkość gigabitową. Tego rodzaju zastosowania zyskują coraz większe znaczenie podczas kryzysu związanego z koronawirusem.

(2) Zgodnie ze strategią Komisji dotyczącą europejskiego społeczeństwa gigabitowego 2  wszystkie główne podmioty stymulujące rozwój społeczno-gospodarczy (w tym szkoły, węzły transportowe i główni dostawcy usług publicznych), a także przedsiębiorstwa intensywnie korzystające z technologii cyfrowych powinny do 2025 r. uzyskać dostęp do połączeń internetowych z szybkością pobierania lub wysyłania danych wynoszącą 1 gigabit na sekundę (Gbit/s). Wszystkie gospodarstwa domowe w Unii powinny mieć dostęp do internetu o prędkości pobierania wynoszącej co najmniej 100 Mbit/s, z możliwością jej zwiększenia do 1 Gbit/s.

(3) Ramy regulacyjne dotyczące WAS/RLAN działających w zakresie częstotliwości 5 945-6 425 MHz, tj. w dolnym zakresie pasma częstotliwości 6 GHz, powinny poprawić łączność bezprzewodową w Unii i umożliwić podmiotom rynku wewnętrznego korzystanie z zasobów widma potencjalnie dostępnych na całym świecie, co przyniesie producentom urządzeń duże korzyści skali. Niższe bariery w dostępie do widma wynikające ze zharmonizowanych ram regulacyjnych ułatwią wdrażanie na dużą skalę interoperacyjnych urządzeń i punktów dostępu umożliwiających korzystanie z WAS/RLAN, które powinny służyć jako ważna infrastruktura łączności dla usług uzupełniających mobilne usługi internetowe świadczone przez operatorów sieci ruchomych. W zalecanych ramach określono dwa przypadki zastosowań WAS/RLAN w zakresie częstotliwości 5 945-6 425 MHz: (i) urządzenia o niskim poziomie

mocy w pomieszczeniach (LPI), które zastosowanie jest ograniczone do budynków, pociągów z metalizowanymi oknami i statków powietrznych i które są w nich umieszczone na stałe oraz (ii) urządzenia o bardzo niskim poziomie mocy (VLP), które mogą być stosowane w pomieszczeniach i na zewnątrz. Technologia VLP jest przeznaczona do stosowania na zewnątrz w zastosowaniach krótkiego zasięgu przeznaczonych do bezpośredniej komunikacji na małym obszarze.

(4) Zgodnie z Regulaminem Radiokomunikacyjnym Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU) 3  zakres częstotliwości 5 945-6 425 MHz jest przydzielany przede wszystkim służbie ruchomej, służbie stałej (FS) i służbie stałej satelitarnej (FSS) we wszystkich trzech regionach ITU. Zakres częstotliwości 5 945-6 425 MHz jest wykorzystywany przez naziemne stacje satelitarne instalowane na pokładach statków, naziemne stacje nadawcze FSS, systemy FS (punkt-punkt), czujniki pasywne (satelita), urządzenia bliskiego zasięgu (radiolokacja) i zastosowania ultraszero- kopasmowe.

(5) Biorąc pod uwagę wkład zastosowań WAS/RLAN w realizację celów społeczeństwa gigabitowego, warunki techniczne i operacyjne mające zastosowanie do wszelkich nowych zastosowań, które mają być potencjalnie wprowadzone w przyszłości w zakresie częstotliwości 5 945-6 425 MHz lub w sąsiednich zakresach częstotliwości, powinny uwzględniać potrzebę dalszego wykorzystywania WAS/RLAN w zakresie częstotliwości 5 945-6 425 MHz zgodnie ze zharmonizowanymi warunkami technicznymi określonymi w niniejszej decyzji wykonawczej Komisji.

(6) Zakres częstotliwości 5 945-6 425 MHz jest również wykorzystywany przez stacjonarne długodystansowe łącza naziemne o średniej lub dużej przepustowości (punkt-punkt), w tym przez sieci dosyłowe przesyłu danych w mobilnych sieciach szerokopasmowych. W niektórych państwach członkowskich wdrożenie inteligentnych systemów transportowych (ITS) kolei miejskiej, w tym systemów sterowania pociągiem opartych na łączności (CBTC), jest dozwolone w częściach zakresu częstotliwości 5 905-5 935 MHz, a w jednym państwie członkowskim jest dozwolone w zakresie częstotliwości 5 925-5 975 MHz. ITS kolei miejskiej w paśmie częstotliwości 5,9 GHz, które podlegają warunkom określonym w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2020/1426 4 , umożliwiają bezpieczne i skuteczne zarządzanie ruchem kolei miejskiej.

(7) W dniu 19 grudnia 2017 r., w celu określenia dodatkowego widma dla WAS/RLAN, Komisja, zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 , udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) mandatu do zbadania wykonalności i określenia zharmonizowanych warunków technicznych wykorzystania WAS/RLAN w zakresie częstotliwości 5 925-6 425 MHz na potrzeby świadczenia bezprzewodowych usług szerokopasmowych.

(8) Zgodnie z tym mandatem CEPT opublikowała dwa sprawozdania: (i) sprawozdanie A (sprawozdanie CEPT 73): "Ocena i analiza scenariuszy kompatybilności i współistnienia WAS/RLAN w paśmie 5 925-6 425 MHz" (6 marca 2020 r.) oraz (ii) sprawozdanie B (sprawozdanie CEPT 75): "Zharmonizowane parametry techniczne dla WAS/RLAN działających na zasadzie współistnienia z odpowiednimi technikami osłabiania zakłóceń lub warunkami zgodności operacyjnej/współistnienia, działających na podstawie ogólnego zezwolenia" (20 listopada 2020 r.). Badania przeprowadzone przez CEPT wykazały, że współistnienie WAS/RLAN z systemami CBTC i ITS transportu drogowego byłoby technicznie wykonalne, z zastrzeżeniem odpowiednich środków, takich jak pasmo ochronne i wymogi dotyczące emisji w paśmie lub pozapasmowej, lub oba te wymogi, mające zastosowanie do WAS/RLAN. Elementy te oznaczałyby, że widmo dostępne dla WAS/RLAN nie mogłoby obejmować całego zakresu częstotliwości 5 925-6 425 MHz. Badania współużytkowania i kompatybilności przeprowadzone przez CEPT zgodnie z mandatem wykazały, że współistnienie WAS/RLAN (LPI, VLP) i istniejących zastosowań (stacje nadawcze FSS i naziemne urządzenia FS [stałe połączenia]) w zakresie częstotliwości 5 945-6 425 MHz jest możliwe, z zastrzeżeniem szeregu warunków zapewniających odpowiednią ochronę istniejących zastosowań w tym paśmie 5 945-6 425 MHz i w jego sąsiedztwie przed szkodliwymi zakłóceniami pochodzącymi z urządzeń WAS/RLAN. Może być konieczna zmiana wartości granicznej, która została ustalona jako maksymalna średnia gęstość równoważnej mocy promieniowanej izotropowo dla emisji pozapasmowej poniżej 5 935 MHz dla urządzeń VLP korzystających z WAS/RLAN. W związku z powyższym należy przed 31 grudnia 2024 r. przeprowadzić przegląd w oparciu o odpowiedź CEPT na mandat udzielony przez Komisję zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejsza decyzja harmonizuje warunki dostępności i efektywnego wykorzystania zakresu częstotliwości 5 945-6 425 MHz na potrzeby systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych (WAS/RLAN).

Artykuł  2

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a)
"systemy dostępu bezprzewodowego, w tym lokalne sieci radiowe (WAS/RLAN)" oznaczają szerokopasmowe systemy radiowe pozwalające na bezprzewodowy dostęp dla publicznych i prywatnych zastosowań niezależnie od bazowej topologii sieci;
b)
"na zasadzie niepowodowania zakłóceń i braku ochrony przed zakłóceniami" oznacza niepowodowanie żadnych szkodliwych zakłóceń w odniesieniu do wszelkich służb radiokomunikacyjnych oraz brak możliwości ubiegania się o ochronę urządzeń, których to dotyczy, przed zakłóceniami wytwarzanymi przez służby radiokomunikacyjne;
c)
"równoważna moc promieniowana izotropowo (»e.i.r.p.«)" oznacza iloczyn mocy doprowadzonej do anteny oraz zysku anteny w danym kierunku w odniesieniu do anteny izotropowej (zysk bezwzględny lub izotropowy).
Artykuł  3

Do dnia 1 grudnia 2021 r. państwa członkowskie wyznaczają zakres częstotliwości 5 945-6 425 MHz i udostępniają go na zasadzie braku wyłączności, niepowodowania zakłóceń i braku ochrony przed zakłóceniami w celu wdrożenia WAS/RLAN zgodnie z warunkami technicznymi określonymi w załączniku.

Przy wprowadzaniu nowych zastosowań w zakresie częstotliwości 5 945-6 425 MHz lub w sąsiednich zakresach częstotliwości po wejściu w życie niniejszej decyzji państwa członkowskie nie mogą przyjmować warunków technicznych i operacyjnych mających zastosowanie do nowych zastosowań, które ograniczałyby nadmiernie dalsze stosowanie WAS/RLAN w zakresie częstotliwości 5 945-6 425 MHz zgodnie z niniejszą decyzją.

Artykuł  4  6  

Państwa członkowskie monitorują rozwój norm i technologii w odniesieniu do wykorzystywania zakresu częstotliwości 5 945 - 6 425 MHz na potrzeby WAS/RLAN i przekazują swoje ustalenia Komisji na jej wniosek lub z własnej inicjatywy, aby umożliwić terminowy przegląd niniejszej decyzji.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 czerwca 2021 r.
W imieniu Komisji
Thierry BRETON
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK 7  

Zharmonizowane warunki techniczne dla WAS/RLANs w zakresie częstotliwości 5 945-6 425 MHz

Tabela 1

Urządzenia WAS/RLAN o niskim poziomie mocy użytkowane w pomieszczeniach (LPI)

Parametr Warunki techniczne
Dopuszczalne zastosowanie Ograniczone do pomieszczeń, w tym w pociągach z metalizowanymi oknami (uwaga 1) i statkach powietrznych.

Niedopuszczalne są zastosowania na zewnątrz, w tym w pojazdach drogowych.

Kategoria urządzenia Punkt dostępowy lub most LPI, który jest zasilany przewodowo, posiada zintegrowaną antenę (uwaga 2) i nie jest zasilany bateriami.

Urządzenie klienta LPI połączone z punktem dostępu LPI lub z innym urządzeniem klienta LPI, zasilane bateriami lub nie.

Zakres częstotliwości 5 945 - 6 425 MHz
Maksymalna średnia zastępcza moc promieniowana izotropowo (e.i.r.p.) dla emisji wewnątrz pasma (uwaga 3) 23 dBm
Maksymalna średnia gęstość e.i.r.p. dla emisji wewnątrz pasma (uwaga 3) 10 dBm/MHz
Maksymalna średnia gęstość e.i.r.p. dla emisji pozapasmowych poniżej 5 935 MHz (uwaga 3) -22 dBm/MHz
Uwaga 1: lub podobne konstrukcje wykonane z materiału o porównywalnych właściwościach tłumiących.

Uwaga 2: lub rozproszony system antenowy zainstalowany w pociągu lub statku powietrznym.

Uwaga 3: Średnia e.i.r.p. odnosi się do e.i.r.p. w trakcie transmisji, która odpowiada najwyższej mocy, jeżeli stosuje się sterowanie mocą.

Stosuje się techniki dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń zapewniające odpowiedni poziom skuteczności działania w celu spełnienia zasadniczych wymagań dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE(8 ). Gdy stosowne techniki są opisane w normach zharmonizowanych lub ich częściach, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej na podstawie dyrektywy 2014/53/UE, zapewnia się skuteczność działania co najmniej równoważną poziomowi skuteczności działania odpowiadającego tym technikom.

Tabela 2

Urządzenia WAS/RLAN o bardzo niskim poziomie mocy (VLP)

Parametr Warunki techniczne
Dopuszczalne zastosowanie W pomieszczeniach i na zewnątrz.

Stosowanie w systemach bezzałogowego statku powietrznego jest niedozwolone.

Kategoria urządzenia Urządzenie VLP to urządzenie przenośne.
Zakres częstotliwości 5 945 - 6 425 MHz
Maksymalna średnia e.i.r.p. dla emisji wewnątrz pasma (uwaga 1) 14 dBm
Maksymalna średnia gęstość e.i.r.p. dla emisji wewnątrz pasma (uwaga 1) 1 dBm/MHz
Maksymalna średnia gęstość e.i.r.p. dla emisji wewnątrz pasma w przypadku zastosowań wąskopasmowych (uwaga 1) (uwaga 2) 10 dBm/MHz
Maksymalna średnia gęstość e.i.r.p. dla emisji pozapasmowych poniżej 5 935 MHz (uwaga 1) -37 dBm/MHz (uwaga 3)
Uwaga 1: Średnia e.i.r.p. odnosi się do e.i.r.p. w trakcie transmisji, która odpowiada najwyższej mocy, jeżeli stosuje się sterowanie mocą. Uwaga 2: Urządzenia wąskopasmowe to urządzenia działające na kanałach o szerokości pasma poniżej 20 MHz. Urządzenia wąskopasmowe wymagają również mechanizmu modulacji ze skokową zmianą częstotliwości opartego na co najmniej 15 kanałach, aby funkcjonować przy wartości gęstości widmowej mocy powyżej 1 dBm/MHz.

Uwaga 3: Inicjując sesję komunikacyjną, urządzenia VLP próbują najpierw wybrać blok częstotliwości powyżej 6 105 MHz. Alternatywnie, jeżeli nie stosuje się takiego mechanizmu wyboru częstotliwości, stosuje się maksymalną średnią gęstość e.i.r.p. dla emisji pozapasmowych poniżej 5 935 Mhz wynoszącą -45 dBm/MHz.

Stosuje się techniki dostępu do widma oraz osłabiania zakłóceń zapewniające odpowiedni poziom skuteczności działania w celu spełnienia zasadniczych wymagań dyrektywy 2014/53/UE. Gdy stosowne techniki są opisane w normach zharmonizowanych lub ich częściach, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej na podstawie dyrektywy 2014/53/UE, zapewnia się skuteczność działania co najmniej równoważną poziomowi skuteczności działania odpowiadającego tym technikom.

1 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
2 Komunikat Komisji "Łączność dla konkurencyjnego jednolitego rynku cyfrowego: w kierunku europejskiego społeczeństwa gigabitowego", COM(2016) 587 final.
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/1426 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w zakresie częstotliwości 5 875-5 935 MHz na potrzeby związanych z bezpieczeństwem zastosowań inteligentnych systemów transportowych (ITS), uchylająca decyzję 2008/671/WE (Dz.U. L 328 z 9.10.2020, s. 19).
5 Decyzja nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) (Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1).
6 Art. 4:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2024/3157 z dnia 17 grudnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.3157) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2025/913 z dnia 20 maja 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.913) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

7 Załącznik:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2024/3157 z dnia 17 grudnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.3157) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2025/913 z dnia 20 maja 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.913) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylająca dyrektywę 1999/5/WE (Dz.U. L 153 z 22.5.2014, s. 62, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/53/oj).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.232.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2021/1067 w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w paśmie częstotliwości 5945-6425 MHz celem wdrożenia systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych (WAS/RLANs)
Data aktu: 17/06/2021
Data ogłoszenia: 30/06/2021
Data wejścia w życie: 30/06/2021