uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 322 ust. 2,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Trybunału Obrachunkowego 2 ,
(1) Unia musi mieć dostęp do zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych nie- poddawanych recyklingowi, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. c) decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053 3 (zwanych dalej "zasobami własnymi opartymi na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyclingowi"), na możliwie najlepszych warunkach; w związku z tym należy ustanowić dla państw członkowskich zasady przekazywania Komisji tych zasobów własnych.
(2) W rozporządzeniu Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 4 ustanowiono przepisy dotyczące udostępniania Komisji zasobów własnych Unii, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. a), b) i d) decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053, oraz ustaleń administracyjnych wspólnych dla innych zasobów własnych, które można odpowiednio stosować w stosownych przypadkach, ze względu na brak jednego rozporządzenia regulującego udostępnianie wszystkich zasobów własnych Unii.
(3) Państwa członkowskie powinny udostępniać Komisji dokumenty i informacje niezbędne Komisji do wykonywania uprawnień powierzonych jej w odniesieniu do zasobów własnych Unii. W szczególności państwa członkowskie powinny przesyłać Komisji okresowe sprawozdania dotyczące zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi.
(4) Państwa członkowskie powinny w każdej chwili być w stanie przedstawić Komisji dokumenty uzasadniające obliczoną kwotę zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi.
(5) Określenie jednolitej stawki poboru mającej zastosowanie do zasobów własnych opartych na dochodzie narodowym brutto (DNB), o której mowa w art. 2 ust. 1 lit. d) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (zwanych dalej "zasobami własnymi opartymi na DNB") należy dokonywać po tym, jak zsumowane zostaną dochody z wszystkich innych zasobów własnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. a), b) i c) tej decyzji i dochody z wkładów finansowych na rzecz uzupełniających programów w zakresie badań i rozwoju technologicznego oraz inne dochody.
(6) Do celów zapisu na rachunkach zasobów własnych opartych na DNB zgodnie z art. 6 ust. 3 akapit trzeci rozporządzenia (UE, Euratom) nr 609/2014 oraz udostępniania tych zasobów zgodnie z art. 10a tego rozporządzenia należy uwzględnić obniżki brutto rocznych wkładów opartych na DNB, przyznane Danii, Niemcom, Austrii, Niderlandom i Szwecji, na podstawie art. 2 ust. 4 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053.
(7) W celu zapewnienia finansowania budżetu Unii we wszystkich okolicznościach należy ustanowić procedurę, w ramach której państwa członkowskie udostępnią Unii, w dwunastu miesięcznych częściach, zasoby własne oparte na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi, zapisane w budżecie, a następnie dostosują udostępnione kwoty.
(8) Metodologia obliczenia zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi powinna być określona w sposób wyraźny, biorąc pod uwagę mającą zastosowanie jednolitą stawkę poboru na podstawie art. 2 ust. 1 lit. c) decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053.
(9) Zasoby własne oparte na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi powinny być udostępnione poprzez zapisanie należnych kwot na rachunku otwartym w tym celu w imieniu Komisji na podstawie rozporządzenia (UE, Euratom) nr 609/2014 przez administrację finansową lub organ wyznaczony przez każde państwo członkowskie.
(10) Na potrzeby uproszczenia procedurę dostosowania zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi należy ujednolicić z przepisami dotyczącymi dostosowań w przypadku istniejących zasobów własnych. Łączna kwota dostosowań powinna być natychmiast redystrybuowana pomiędzy państwa członkowskie.
(11) Komisja powinna posiadać zasoby pieniężne wystarczające do spełnienia wymogów regulacyjnych dotyczących płatności skoncentrowanych w pierwszych miesiącach roku, w zakresie, w jakim jest to uzasadnione potrzebami gotówkowymi.
(12) Aby osiągnąć cele Unii, procedura obliczania odsetek powinna zapewniać w szczególności, by zasoby własne oparte na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi były udostępniane terminowo i w całości. W przypadku opóźnień w zapisywaniu tych zasobów własnych na rachunkach państwa członkowskie powinny płacić odsetki. Zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami należy zapewnić, aby koszt odzyskania należnych odsetek od zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyclingowi udostępnionych z opóźnieniem nie przekraczał kwoty należnych odsetek.
(13) Należy ustanowić wiarygodną i szybką procedurę przeglądu w celu rozstrzygania ewentualnych sporów, które mogą powstać między państwem członkowskim a Komisją dotyczących kwoty jakichkolwiek korekt sprawozdań dotyczących zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi lub dotyczących przypisania państwu członkowskiemu zarzutu niedostarczenia danych, a zatem uniknięcia czasochłonnych i kosztownych postępowań o naruszanie przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
(14) W celu ułatwienia należytego stosowania przepisów finansowych dotyczących zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi niezbędne jest zawarcie przepisów zapewniających ścisłą współpracę między państwami członkowskimi a Komisją.
(15) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do ustanowienia formularzy sprawozdań dotyczących zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi oraz w odniesieniu do dalszego sprecyzowania procedury przeglądu w celu rozstrzygania ewentualnych sporów między państwem członkowskim a Komisją. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 5 .
(16) Procedura doradcza powinna być stosowana przy przyjmowaniu aktów wykonawczych celem ustanowienia formularzy sprawozdań dotyczących zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi, ze względu na techniczny charakter tych aktów.
(17) Aby ułatwić wprowadzenie tych zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi, państwa członkowskie powinny przedstawić prognozy przed upływem ostatniego dnia drugiego miesiąca następującego po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia. Prognozy te powinny być oparte na najlepszych szacunkach dotyczących masy niepoddawanych recyklingowi odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych obliczonej zgodnie ze zmienioną metodą określoną w dyrektywie 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 , zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/852 7 , oraz decyzji Komisji 2005/270/WE 8 , zmienionej decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2019/665 9 (zwaną dalej "zmienioną metodą"). Aby ułatwić przejście na zmienioną metodę, państwa członkowskie powinny mieć możliwość przedstawienia swoich prognoz w latach 2021 i 2022 na podstawie poprzedniej metody.
(18) Dla zachowania spójności niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie tego samego dnia co decyzja (UE, Euratom) 2020/2053 oraz powinno ono mieć zastosowanie od tego samego dnia co ta decyzja, to jest od dnia 1 stycznia 2021 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Rady | |
| A.P. ZACARIAS | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.165.15 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2021/770 w sprawie obliczania zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi, metod i procedury udostępniania tych zasobów własnych, w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych oraz w sprawie niektórych aspektów zasobów własnych opartych na dochodzie narodowym brutto |
| Data aktu: | 30/04/2021 |
| Data ogłoszenia: | 11/05/2021 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2021 |