Rozporządzenie wykonawcze 2021/665 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373 w odniesieniu do wymogów dla instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym w przestrzeni powietrznej U-space wyznaczonej w przestrzeni powietrznej kontrolowanej

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/665
z dnia 22 kwietnia 2021 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373 w odniesieniu do wymogów dla instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym w przestrzeni powietrznej U-space wyznaczonej w przestrzeni powietrznej kontrolowanej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 i (WE) nr 552/2004 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 43,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/373 2  ustanowiono wspólne wymogi dotyczące zapewniania zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej ("ATM/ANS") i innych funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym ("funkcje sieciowe ATM") na potrzeby ogólnego ruchu lotniczego oraz nadzoru nad nimi.

(2) Wraz z przyjęciem rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/664 3  w przestrzeni powietrznej kontrolowanej można będzie wyznaczać przestrzeń powietrzną U-space, w której załogowe statki powietrzne będą działały równolegle z bezzałogowymi statkami powietrznymi. Aby zapewnić bezpieczeństwo tych operacji, należy zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373, tak aby uwzględnić niezbędne wymogi dotyczące instytucji zapewniających służby ruchu lotniczego w odniesieniu do koordynacji z instytucjami świadczącymi usługę U-space oraz, w stosownych przypadkach, z wyłącznymi dostawcami centralnych usług informacyjnych.

(3) Instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej powinny pozostać odpowiedzialne za zapewnianie służb żeglugi powietrznej operatorom załogowych statków powietrznych w przestrzeni powietrznej U-space wyznaczonej w kontrolowanej przestrzeni powietrznej. Instytucje zapewniające służby ruchu lotniczego powinny też przeprowadzać tzw. dynamiczną rekonfigurację przestrzeni powietrznej U-space, aby zapewnić bezpieczną separację załogowych i bezzałogowych statków powietrznych.

(4) Należy ustanowić szczegółowe procedury i określić urządzenia łączności między odpowiednimi organami służb ruchu lotniczego, instytucjami świadczącymi usługi w przestrzeni powietrznej U-space, operatorami systemów bez- załogowych statków powietrznych oraz, w stosownych przypadkach, wyłącznymi dostawcami centralnych usług informacyjnych w celu zapewnienia skoordynowanej dynamicznej rekonfiguracji przestrzeni powietrznej U-space przez wszystkie strony zaangażowane w działalność operacyjną.

(5) Aby zapewnić właściwe wykonanie niniejszego rozporządzenia, państwa członkowskie i zainteresowane strony powinny otrzymać wystarczająco dużo czasu na dostosowanie swoich procedur do nowych ram regulacyjnych przed rozpoczęciem stosowania niniejszego rozporządzenia.

(6) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zaproponowała środki w swojej opinii nr 01/2020 4  zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/373

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/373 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w załączniku I dodaje się punkty w brzmieniu:

"260) »przestrzeń powietrzna U-space« oznacza wyznaczoną przez państwa członkowskie strefę geograficzną dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą być prowadzone wyłącznie przy wsparciu usług U-space;

261) »usługa U-space« oznacza usługę opartą na usługach cyfrowych i automatyzacji funkcji, przeznaczoną do wspierania bezpiecznego, pewnego i skutecznego dostępu dużej liczby systemów bezzałogowych statków powietrznych do przestrzeni powietrznej U-space;

262) »centralna usługa informacyjna« oznacza usługę polegającą na rozpowszechnianiu statycznych i dynamicznych danych w celu umożliwienia świadczenia usług U-space na potrzeby zarządzania ruchem bezzałogowych statków powietrznych;

263) »dynamiczna rekonfiguracja przestrzeni powietrznej« oznacza tymczasową modyfikację przestrzeni powietrznej U-space w celu uwzględnienia krótkoterminowych zmian zapotrzebowania na załogowy ruch lotniczy poprzez dostosowanie granic geograficznych tej przestrzeni powietrznej U-space.".

2)
w załączniku IV podczęść A sekcja 1 dodaje się pkt ATS.OR.127 w brzmieniu:

"ATS.OR.127 Koordynacja w przestrzeni powietrznej U-space przez instytucje zapewniające służby ruchu lotniczego

Instytucje zapewniające służby ruchu lotniczego:

a) w sposób niedyskryminacyjny zapewniają odpowiednie informacje o ruchu dotyczące załogowych statków powietrznych, niezbędne jako część centralnych usług informacyjnych, o których mowa w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/664 * , w odniesieniu do przestrzeni powietrznej U-space utworzonej w kontrolowanej przestrzeni powietrznej, w której do zapewniania służb wyznaczono daną instytucję zapewniającą służby ruchu lotniczego;

b) ustanawiają procedury koordynacji i określają urządzenia łączności między właściwymi organami służb ruchu lotniczego, instytucjami świadczącymi usługi w przestrzeni powietrznej U-space oraz, w stosownych przypadkach, wyłącznymi dostawcami centralnych usług informacyjnych, umożliwiające dostarczanie tych danych.";

3)
w załączniku IV podczęść B sekcja 2 dodaje się pkt ATS.TR.237 w brzmieniu:

"ATS.TR.237 dynamiczna rekonfiguracja przestrzeni powietrznej U-space

Organy kontroli ruchu lotniczego:

a) tymczasowo ograniczają obszar w wyznaczonej przestrzeni powietrznej U-space, gdzie mogą odbywać się operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych, w celu uwzględnienia krótkoterminowych zmian zapotrzebowania na ruch załogowy poprzez dostosowanie bocznych i pionowych granic przestrzeni powietrznej U-space;

b) zapewniają terminowe i skuteczne powiadamianie odpowiednich instytucji świadczących usługi U-space oraz, w stosownych przypadkach, wyłącznych dostawców centralnych usług informacyjnych o aktywacji, dezaktywacji i tymczasowych ograniczeniach wyznaczonej przestrzeni powietrznej U-space.".

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 26 stycznia 2023 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 22 kwietnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylające rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz.U. L 62 z 8.3.2017, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/664 z dnia 22 kwietnia 2021 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących U-space (zob. s. 161 niniejszego Dziennika Urzędowego).
* Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/664 z dnia 22 kwietnia 2021 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących U-space (Dz.U. L 139 z 23.4.2021, s. 161.).";

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.139.184

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2021/665 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373 w odniesieniu do wymogów dla instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym w przestrzeni powietrznej U-space wyznaczonej w przestrzeni powietrznej kontrolowanej
Data aktu: 22/04/2021
Data ogłoszenia: 23/04/2021
Data wejścia w życie: 26/01/2023, 13/05/2021