uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności drugi akapit art. 12 ust. 1 w zw. z pierwszym tiret art. 3 ust. 1, a także art. 18 ust. 1,
(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") Europejski Bank Centralny (EBC) oraz krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą dokonywać operacji na rynkach finansowych, m.in. w formie transakcji bezwarunkowego kupna i sprzedaży instrumentów rynkowych, aby osiągnąć cele Europejskiego Systemu Banków Centralnych.
(2) Łącznie z trzecim programem zakupu zabezpieczonych obligacji, programem zakupu papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami oraz programem zakupu w sektorze przedsiębiorstw, program zakupu aktywów sektora publicznego na rynkach wtórnych stanowi część rozszerzonego programu zakupu aktywów EBC (expanded asset purchase programme, APP). Program zakupu aktywów ma na celu wzmocnienie transmisji polityki pieniężnej, ułatwienie udzielania kredytu gospodarce strefy euro, łagodzenie warunków zaciągania kredytów przez gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa oraz wspieranie stałego zbliżania się stopy inflacji do poziomu poniżej, ale blisko 2% w średnim okresie, zgodnie z podstawowym celem EBC, jakim jest utrzymanie stabilności cen.
(3) Mając na uwadze nadzwyczajne okoliczności ekonomiczne i finansowe związane z rozprzestrzenianiem się choroby COVID-19, w dniu 18 marca 2020 r. Rada Prezesów zdecydowała o uruchomieniu nowego tymczasowego nadzwyczajnego programu zakupów w czasie pandemii (Pandemic Emergency Purchase Programme, PEPP), obejmującego wszystkie kategorie aktywów kwalifikujące się do zakupu w ramach programu APP. Zakupy w ramach programu PEPP będą miały charakter odrębny i uzupełniający w stosunku do zakupów przeprowadzanych w ramach programu APP, przy czym całkowita dodatkowa wartość tego pakietu wyniesie 750 miliardów EUR do końca 2020 r. Program PEPP został ustanowiony w odpowiedzi na specyficzny, nadzwyczajny i głęboki kryzys gospodarczy, który może zagrozić realizacji celu utrzymania stabilności cen oraz właściwego funkcjonowania mechanizmu transmisji polityki pieniężnej. Z uwagi na te nadzwyczajne, szybko zmieniające się i niepewne okoliczności program PEPP wymaga dużej dozy elastyczności w jego zaprojektowaniu i wdrożeniu w porównaniu do programu APP, a jego cele w zakresie polityki pieniężnej nie są tożsame z celami programu APP.
(4) Choroba COVID-19, zakwalifikowana przez Światową Organizację Zdrowia jako pandemia, stanowi zagrożenie dla zdrowia publicznego o skali nie mającej precedensu w najnowszej historii. Pandemia ta spowodowała gwałtowny wstrząs ekonomiczny, który wymaga ambitnej, skoordynowanej i natychmiastowej reakcji na wszystkich frontach w celu udzielenia wsparcia zagrożonym przedsiębiorstwom i pracownikom. W konsekwencji pandemii działalność gospodarczą w strefie euro nieuchronnie dotknie znaczący spadek, w szczególności w miarę wprowadzania przez kolejne kraje środków ograniczających rozprzestrzenianie się wirusa. Środki te w znaczący sposób ograniczają przepływy gotówkowe przedsiębiorstw i pracowników oraz stawiają dalsze istnienie wielu przedsiębiorstw pod znakiem zapytania. Nie ulega również wątpliwości, że ta sytuacja utrudnia transmisję polityki pieniężnej oraz zwiększa ryzyko drastycznego pogorszenia się perspektyw inflacji. W związku z powyższym program PEPP jest proporcjonalnym środkiem zmierzającym do przeciwdziałania poważnym zagrożeniom dla stabilności cen, mechanizmu transmisji polityki pieniężnej oraz rozwoju gospodarczego w strefie euro, będącym konsekwencją pojawienia się i dalszego rozprzestrzeniania się choroby COVID-19. Rada Prezesów zakończy zakupy netto w ramach programu PEPP, kiedy uzna, że zakończyła się kryzysowa faza choroby COVID-19, lecz nie przed końcem roku 2020.
(5) Przydział dokonywanych w ramach programu PEPP zakupów kwalifikowanych rynkowych dłużnych papierów wartościowych wyemitowanych przez kwalifikowane rządy centralne, samorządy regionalne i władze lokalne oraz uznane agencje do poszczególnych jurysdykcji strefy euro jest oparty na kluczu subskrypcji kapitału EBC, o którym mowa w art. 29 Statutu ESBC. Niemniej jednak elastyczne podejście do składu zakupów dokonywanych w ramach programu PEPP jest niezbędne dla zapewnienia, aby obecne dyslokacje krzywej rentowności obligacji skarbowych w strefie euro nie przekładały się na dalsze zakłócenia wolnej od ryzyka krzywej rentowności dla strefy euro, jednocześnie zapewniając objęcie programem wszystkich jurysdykcji strefy euro. Aby dodatkowo wzmocnić elastyczność programu PEPP, zakwalifikowano do niego również rynkowe dłużne papiery wartościowe sektora publicznego o terminie pozostałym do zapadalności krótszym niż w przypadku papierów wartościowych kwalifikowanych na potrzeby programu PSPP.
(6) W dniu 18 marca 2020 r. Rada Prezesów zdecydowała, że - w zakresie, w jakim niektóre auto-limity mogą utrudniać podejmowanie działań, do realizacji których Eurosystem jest zobowiązany w ramach wypełniania swojego mandatu - Rada Prezesów rozważy ich zmianę w sposób zapewniający proporcjonalność podejmowanych działań do istniejącego ryzyka. Zapewnienie skuteczności niniejszej decyzji wymaga, aby do zasobów w ramach programu PEPP nie miały zastosowania skonsolidowane limity zasobów określone w art. 5 decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/188 (EBC/2020/9) 1 . Eurosystem nie może tolerować ryzyka dla niezakłóconej transmisji polityki pieniężnej we wszystkich jurysdykcjach strefy euro.
(7) W odniesieniu do kryteriów kwalifikacji na potrzeby programu PEPP rynkowych dłużnych papierów wartościowych wyemitowanych przez rząd centralny Republiki Greckiej, Rada Prezesów rozważyła: a) potrzebę zmniejszenia presji wynikającej z rozprzestrzenianie się choroby COVID-19, w wyniku której poważnie ucierpiały greckie rynki finansowe; b) zobowiązania podjęte przez Republikę Grecką w kontekście wzmocnionych ram nadzoru oraz monitorowanie realizacji tych zobowiązań przez instytucje Unii; c) fakt, że środki dotyczące średnioterminowego zadłużenia Republiki Greckiej, realizowane w ramach Europejskiego Mechanizmu Stabilności, zależą od nieprzerwanej realizacji tych zobowiązań; d) bezpośredni dostęp EBC do informacji dotyczących ekonomicznej i finansowej sytuacji Republiki Greckiej wynikający z udziału EBC we wzmocnionych ramach nadzoru; oraz e) fakt, że Republika Grecka odzyskała dostęp do rynku. Biorąc pod uwagę te okoliczności, Rada Prezesów zdecydowała, że rynkowe dłużne papiery wartościowe wyemitowane przez rząd centralny Republiki Greckiej będą kwalifikowały się do zakupów w ramach programu PEPP.
(8) Program PEPP spełnia wymagania traktatowe stawiane bankom centralnym Eurosystemu, w tym w zakresie zakazu finansowania ze środków banku centralnego oraz nie wpływa negatywnie na działalność Eurosystemu z perspektywy zasad funkcjonowania otwartej gospodarki wolnorynkowej.
(9) Mając na uwadze zapewnienie efektywności programu PEPP, Eurosystem wyjaśnia niniejszym, że akceptuje takie samo traktowanie (pari passu), jak inwestorzy prywatni w odniesieniu do rynkowych dłużnych papierów wartościowych sektora publicznego nabywanych przez Eurosystem w ramach programu PEPP, zgodnie z zasadami dotyczącymi takich instrumentów.
(10) Operacje w ramach programu PEPP powinny być realizowane w sposób zdecentralizowany, zgodnie z odpowiednimi decyzjami EBC, tym samym chroniąc jednolitość polityki pieniężnej Eurosystemu. O ile niniejsza decyzja nie stanowi inaczej, zakupy w ramach programu PEPP będą realizowane w sposób zgodny z istniejącymi zasadami mającymi zastosowanie do programu APP.
(11) W dniu 18 marca 2020 r. Rada Prezesów zdecydowała o rozszerzeniu zakresu kwalifikowanych aktywów na potrzeby programu zakupów w sektorze przedsiębiorstw o niefinansowe bony komercyjne przedsiębiorstw, w wyniku czego kwalifikowane na potrzeby zakupów w ramach programu PEPP stały się wszystkie rodzaje bonów komercyjnych przedsiębiorstw o odpowiedniej jakości kredytowej.
(12) Natychmiastowa reakcja na aktualną sytuację pandemiczną wymaga wejścia w życie niniejszej decyzji w dniu następującym po dniu jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| Prezes EBC | |
| Christine LAGARDE |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr EBC/2020/36 (1143/2020) z dnia 28 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.248.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 sierpnia 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr EBC/2021/6 (174/2021) z dnia 10 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.50.29) zmieniającej nin. decyzję z dniem 19 lutego 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr EBC/2020/36 (1143/2020) z dnia 28 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.248.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 sierpnia 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr EBC/2021/6 (174/2021) z dnia 10 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.50.29) zmieniającej nin. decyzję z dniem 19 lutego 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr EBC/2024/29 (2024/2819) z dnia 24 października 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2819) zmieniającej nin. decyzję z dniem 5 listopada 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr EBC/2025/21 (2025/1241) z dnia 11 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1241) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 czerwca 2025 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.91.1 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja EBC/2020/17 (2020/440) w sprawie tymczasowego nadzwyczajnego programu zakupów w czasie pandemii |
| Data aktu: | 24/03/2020 |
| Data ogłoszenia: | 25/03/2020 |
| Data wejścia w życie: | 26/03/2020 |