uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wprowadzania na rynek i stosowania pasz, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady i uchylające dyrektywę Rady 79/373/EWG, dyrektywę Komisji 80/511/EWG, dyrektywy Rady 82/471/EWG, 83/228/EWG, 93/74/EWG, 93/113/WE i 96/25/WE oraz decyzję Komisji 2004/217/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 5,
(1) Wprowadzanie na rynek i stosowanie pasz reguluje rozporządzenie (WE) nr 767/2009. Zgodnie z art. 9 tego rozporządzenia pasze przeznaczone do szczególnych potrzeb żywieniowych mogą być wprowadzane na rynek jedynie w przypadku, gdy ich planowane zastosowanie znajduje się w wykazie planowanych zastosowań ustalonym zgodnie z art. 10 tego samego rozporządzenia.
(2) W dyrektywie Komisji 2008/38/WE 2 ustanowiono wykaz planowanych zastosowań pasz zwierzęcych do szczególnych potrzeb żywieniowych.
(3) W części A załącznika I do dyrektywy 2008/38/WE ustanowiono przepisy ogólne dotyczące pasz przeznaczonych do szczególnych potrzeb żywieniowych. Biorąc pod uwagę rozwój nauki i technologii oraz wymogi dotyczące etykietowania ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 767/2009, należy dokonać przeglądu tych przepisów ogólnych.
(4) W art. 11-17 rozporządzenia (WE) nr 767/2009 ustanowiono nowe zasady i przepisy dotyczące wprowadzania pasz na rynek, w tym ich etykietowania. W związku z tym szereg wpisów w wykazie planowanych zastosowań pasz przeznaczonych do szczególnych potrzeb żywieniowych, zawartych w części B załącznika I do dyrektywy 2008/38/WE, zdezaktualizowało się, częściowo z powodu nieodpowiednich i zbyt ogólnych opisów w kolumnie "Niezbędne cechy żywieniowe". W przypadku tych wpisów organom kontrolnym bardzo trudno było sprawdzać zgodność z przepisami rozporządzenia (WE) nr 767/2009, w tym sprawdzać, czy konkretny skład danej paszy zaspokaja odpowiednie szczególne potrzeby żywieniowe.
(5) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 767/2009 Komisja otrzymała szereg wniosków o korektę lub zmianę warunków związanych z pewną liczbą planowanych zastosowań pasz przeznaczonych do szczególnych potrzeb żywieniowych, które stały się nieaktualne. Nieaktualne wpisy, w odniesieniu do których nie złożono wniosku lub w odniesieniu do których wniosek został wycofany, należy usunąć.
(6) W odniesieniu do innych planowanych zastosowań pasz przeznaczonych do szczególnych potrzeb żywieniowych, wymienionych w części B załącznika I do dyrektywy 2008/38/WE, niezbędne jest wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących niezbędnych cech żywieniowych i oznaczeń na etykiecie w celu dostosowania ich do rozwoju naukowego i technologicznego oraz w celu poprawy wykonalności i jasności przepisów.
(7) Ponadto Komisja otrzymała, zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 767/2009, wnioski o dodanie szczególnych potrzeb żywieniowych "wsparcie metabolizmu energetycznego i funkcji mięśni w przypadku rabdomiolizy" i "wsparcie w celu ograniczenia zachowań występujących w sytuacjach stresujących" do wykazu planowanych zastosowań pasz przeznaczonych do szczególnych potrzeb żywieniowych.
(8) Komisja udostępniła państwom członkowskim wszystkie wnioski wraz z dokumentacją.
(9) Po dokonaniu oceny dokumentacji załączonej do tych wniosków Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz ("Komitet") stwierdził, że określony skład paszy zaspokaja odpowiednie szczególne planowane potrzeby żywieniowe oraz że nie wywiera on negatywnego wpływu na zdrowie zwierząt, zdrowie ludzi, środowisko lub dobrostan zwierząt.
(10) W związku z powyższym należy uaktualnić wykaz planowanych zastosowań pasz do szczególnych potrzeb żywieniowych.
(11) Ponieważ natychmiastowe zastosowanie nowych przepisów ogólnych i zaktualizowanego wykazu planowanych zastosowań pasz do szczególnych potrzeb żywieniowych nie jest konieczne ze względów bezpieczeństwa, należy przewidzieć środki przejściowe w celu uniknięcia niepotrzebnych zakłóceń praktyk handlowych i niepotrzebnych obciążeń administracyjnych dla podmiotów.
(12) W celu zapewnienia jasności i racjonalności należy uchylić dyrektywę 2008/38/WE i zastąpić ją rozporządzeniem, które nie zawiera elementów wymagających transpozycji przez państwa członkowskie do prawa krajowego. Ostatnie zmiany tej dyrektywy były już wprowadzane za pomocą rozporządzeń ze względu na brak konieczności transpozycji tego rodzaju przepisów do prawa krajowego. Ponadto w rozporządzeniu (WE) nr 767/2009 przewidziano ogólne wymogi dotyczące wprowadzania na rynek i stosowania pasz przeznaczonych do szczególnych potrzeb żywieniowych.
(13) Aby umożliwić państwom członkowskim dokonanie niezbędnych korekt, należy zapewnić odpowiedni okres przed rozpoczęciem stosowania niniejszego rozporządzenia.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.67.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2020/354 ustanawiające wykaz planowanych zastosowań pasz przeznaczonych do szczególnych potrzeb żywieniowych i uchylające dyrektywę 2008/38/WE |
| Data aktu: | 04/03/2020 |
| Data ogłoszenia: | 05/03/2020 |
| Data wejścia w życie: | 25/03/2020, 25/12/2020 |