Decyzja 2020/286 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 63. sesji Komisji ds. Środków Odurzających w odniesieniu do dodania substancji do wykazu substancji w tabeli I załączonej do Konwencji Narodów Zjednoczonych o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi

DECYZJA RADY (UE) 2020/286
z dnia 27 lutego 2020 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 63. sesji Komisji ds. Środków Odurzających w odniesieniu do dodania substancji do wykazu substancji w tabeli I załączonej do Konwencji Narodów Zjednoczonych o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja Narodów Zjednoczonych o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi z 1988 r. (zwana dalej "konwencją") weszła w życie w dniu 11 listopada 1990 r. i została zawarta w imieniu Unii na mocy decyzji Rady 90/611/EWG 1 .

(2) Zgodnie z art. 12 ust. 2-7 konwencji w tabelach załączonych do konwencji, w których wymienione są prekursory narkotyków, można dodawać kolejne substancje.

(3) Na 63. sesji, która odbędzie się w dniach 2-6 marca 2020 r. w Wiedniu, Komisja ds. Środków Odurzających podejmie decyzję w sprawie dodania jednej substancji do tabeli I załączonej do konwencji.

(4) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komisji ds. Środków Odurzających, ponieważ decyzja taka będzie miała skutek prawny w Unii oraz będzie mogła w istotny sposób wywrzeć wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 2  oraz rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .

(5) Z oceny Międzynarodowego Organu Kontroli Środków Odurzających wynika, że substancja alfa-acetylofenylooctan metylu (MAPA) jest często wykorzystywana do nielegalnej produkcji amfetaminy i metamfetaminy Istnieją dowody na to, że wielkość i zakres nielegalnej produkcji tych środków odurzających i substancji psychotropowych stanowi poważny problem w zakresie zdrowia publicznego lub poważny problem społeczny, co uzasadnia objęcie alfa-acetylofenylooctanu metylu (MAPA) kontrolą międzynarodową. Nielegalna produkcja amfetaminy i metamfetaminy powoduje w Unii znaczące problemy związane ze zdrowiem publicznym oraz problemy społeczne. Incydenty związane z handlem alfa-acetylofenylooctanem metylu (MAPA) są coraz częstsze i dotyczą coraz większych ilości tej substancji, a zorganizowane grupy przestępcze w Unii nielegalnie wywożą amfetaminę i metamfetaminę do państw trzecich.

(6) Stanowisko Unii powinno zostać wyrażone przez państwa członkowskie Unii będące członkami Komisji ds. Środków Odurzających,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na 63. sesji Komisji ds. Środków Odurzających, polega na dodaniu substancji alfa-acetylofenylooctan metylu (MAPA) do tabeli I załączonej do konwencji.

Artykuł  2

Stanowisko określone w art. 1 wyrażają państwa członkowskie Unii będące członkami Komisji ds. Środków Odurzających, działające wspólnie.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 lutego 2020 r.
W imieniu Rady
D. HORVAT
Przewodniczący
1 Decyzja Rady 90/611/EWG z dnia 22 października 1990 r. dotyczącą podpisania w imieniu Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej Konwencji Narodów Zjednoczonych o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi (Dz. U. L 326 z 24.11.1990, s. 56).
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. określające zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi (Dz.U. L 22 z 26.1.2005, s. 1).
3 Rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie prekursorów narkotykowych (Dz.U. L 47 z 18.2.2004, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.62.24

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2020/286 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 63. sesji Komisji ds. Środków Odurzających w odniesieniu do dodania substancji do wykazu substancji w tabeli I załączonej do Konwencji Narodów Zjednoczonych o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi
Data aktu: 27/02/2020
Data ogłoszenia: 02/03/2020