uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 6,
(1) Rozporządzenie (UE) nr 648/2012 zostało w ostatnim czasie zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2099 2 w odniesieniu do m.in. procedur udzielania zezwolenia CCP oraz organów związanych z udzielaniem takich zezwoleń, jak również w odniesieniu do wymogów dotyczących uznawania CCP z państw trzecich. Zmiany te obejmują zmiany w składzie i funkcjonowaniu kolegiów ds. CCP oraz zarządzaniu nimi. Zmiany te należy odzwierciedlić w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 876/2013 3 .
(2) Zgodnie z art. 18 ust. 2 lit. ca) oraz i) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 organ właściwy dla CCP ma obowiązek przekazania na piśmie pełnego i szczegółowego uzasadnienia, jeśli odrzuci wniosek w sprawie uczestnictwa w kolegium złożony przez właściwy organ lub emisyjny bank centralny. Ze względów podyktowanych skutecznością i pewnością prawa ważne jest, aby uzasadnienie to przedstawiono w rozsądnym terminie.
(3) Zgodnie z art. 19 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 Europejski Bank Centralny ("EBC") dysponuje dwoma głosami, jeżeli jest członkiem kolegium ds. CCP zarówno w ramach swoich zadań dotyczących nadzoru ostrożnoś- ciowego nad instytucjami kredytowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego, jak i jako bank centralny emitujący jedną z walut Unii o największym znaczeniu dla rozliczanych instrumentów finansowych. W celu odzwierciedlenia właściwej reprezentacji EBC należy określić, że w takich przypadkach EBC powinien być reprezentowany przez dwóch uczestników z prawem głosu.
(4) Konieczne jest zapewnienie sprawnego przepływu dokumentacji między członkami kolegium oraz zapewnienie członkom kolegium wystarczającej ilości czasu na przygotowanie się do posiedzeń kolegium. Organ właściwy dla CCP powinien zatem z dużym wyprzedzeniem rozsyłać porządek obrad posiedzenia kolegium i wszelkie informacje istotne z punktu widzenia przygotowania tego posiedzenia.
(5) Aby zapewnić właściwe funkcjonowanie kolegium, a także jego regularne posiedzenia, posiedzenia kolegium ds. CCP powinny odbywać się co najmniej raz w roku. Członkowie kolegium mogą również wystąpić z wnioskiem o zwołanie posiedzenia kolegium ds. CCP, jeżeli uznają, że takie posiedzenie jest konieczne.
(6) Nie zawsze może istnieć możliwość zwołania fizycznego posiedzenia kolegium. W związku z tym należy dopuścić możliwość, by głosowanie w ramach kolegium ds. CCP odbywało się w drodze procedury pisemnej, jeżeli organ właściwy dla CCP uzna to za stosowne lub jeżeli członek kolegium wystąpi z takim wnioskiem.
(7) W art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 zmienionego rozporządzeniem (UE) 2019/2099 kolegiom ds. CCP przypisuje się nowe obowiązki, w tym w zakresie ustaleń dotyczących outsourcingu. Organ właściwy dla CCP powinien zatem przekazywać członkom kolegium informacje o wszelkich zmianach ustaleń CCP dotyczących outsourcingu w odniesieniu do głównych działań związanych z zarządzaniem ryzykiem.
(8) Aby umożliwić kolegium wykonywanie swoich obowiązków, organ właściwy dla CCP powinien przekazywać członkom kolegium informacje na temat zmian w zakresie wymogów dotyczących uczestnictwa w CCP, modeli członkostwa, modeli wyodrębniania rachunków, zmian w procedurach CCP dotyczących zarządzania na wypadek niewykonania zobowiązania i zmian w ustaleniach CCP dotyczących płatności i rozrachunku, a także sprawozdań z przeprowadzonego przez CCP testu swoich procedur na wypadek niewykonania zobowiązania realizowanego zgodnie z art. 49 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
(9) W celu ochrony informacji poufnych i zapewnienia, aby członkowie kolegium byli informowani na równych zasadach, przekazywanie informacji poufnych powinno odbywać się za pomocą bezpiecznych środków komunikacji.
(10) Aby zapewnić członkom kolegium wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do posiedzenia kolegium ds. CCP i umożliwić im zgłaszanie wszelkich kwestii będących przedmiotem ich zainteresowania lub wątpliwości dotyczących przeglądu lub oceny dokonywanych przez właściwy organ, o których mowa w art. 21 rozporządzenia (UE) nr 648/ 2012, informacje, o których mowa w ust. 4 tego artykułu, powinny być przekazywane członkom kolegium na tyle wcześnie, aby mogli oni dokonać ich przeglądu i omówić je z wyprzedzeniem.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 876/2013.
(12) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przekazany Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych po konsultacjach z Europejskim Systemem Banków Centralnych.
(13) Zmiany mają ograniczony zakres i dotyczą wyłącznie właściwych organów, nie nakładając żadnych dodatkowych wymogów na uczestników rynku. Ponadto ważne jest, aby kolegia ds. CCP mogły jak najszybciej dostosować się do nowych wymogów wprowadzonych rozporządzeniem (UE) 2019/2099. Z uwagi na ograniczony zakres i wpływ zmian oraz pilną potrzebę ich zastosowania Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych uznał, że przeprowadzenie otwartych konsultacji publicznych dotyczących projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, oraz przeprowadzenie analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści jest wysoce nieproporcjonalne. Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych zwrócił się jednak o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych utworzonej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.428.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2020/2145 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do zmian w składzie i funkcjonowaniu kolegiów ds. kontrahentów centralnych oraz w zarządzaniu tymi kolegiami |
| Data aktu: | 01/09/2020 |
| Data ogłoszenia: | 18/12/2020 |
| Data wejścia w życie: | 07/01/2021 |