uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/2063 z dnia 13 listopada 2017 r. w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Wenezueli 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 1,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) Dnia 13 listopada 2017 r. Rada przyjęła rozporządzenie (UE) 2017/2063.
(2) Dnia 11 listopada 2019 r. Rada, ze względu na utrzymujący się w Wenezueli kryzys polityczny, gospodarczy, społeczny i humanitarny oraz utrzymujące się działania podważające zasady demokracji, praworządność i poszanowanie praw człowieka, przyjęła decyzję (WPZiB) 2019/1893 2 , którą przedłużyła do dnia 14 listopada 2020 r. obowiązywanie środków ograniczających, w tym wszystkich wpisów w wykazie dotyczących osób poddanych środkom ograniczającym. W tym samym dniu Rada przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1891 3 , na mocy którego zmieniono informacje odnoszące się do ośmiu umieszczonych w wykazie osób.
(3) Dnia 21 grudnia 2019 r. Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "Wysokim Przedstawicielem") wydał w imieniu Unii oświadczenie, w którym stwierdził, że decyzja Sądu Najwyższego Wenezueli i nieuznanego Zgromadzenia Konstytucyjnego o pozbawieniu czterech członków Zgromadzenia Narodowego ich konstytucyjnego immunitetu parlamentarnego stanowi poważne naruszenie przepisów konstytucyjnych, praworządności oraz demokratycznej zasady podziału władz. W oświadczeniu wyraźnie stwierdzono, że Unia będzie nadal śledzić rozwój sytuacji, i wskazano, że jest gotowa użyć wszelkich dostępnych jej instrumentów - w tym ukierunkowanych środków nieszkodzących obywatelom Wenezueli - by propagować demokrację, praworządność i prawa człowieka.
(4) Dnia 9 stycznia 2020 r. Wysoki Przedstawiciel wydał w imieniu Unii oświadczenie, w którym stwierdził, że niedawne akty przeciwko jedynemu demokratycznie wybranemu organowi w Wenezueli, Zgromadzeniu Narodowemu, i wielu jego członkom, w tym przewodniczącemu Zgromadzenia Narodowego, dodatkowo nasiliły kryzys wenezuelski oraz że próby przymusowego blokowania legalnego procesu wyborczego w prezydium Zgromadzenia Narodowego w dniu 5 stycznia 2020 r. oraz użycie siły wobec przewodniczącego i kilku prawodawców w celu uniemożliwienia im dostępu do Zgromadzenia Narodowego są absolutnie nie do przyjęcia. W oświadczeniu tym wskazał również, że sesja głosowania, która doprowadziła do tak zwanego "wyboru" Luisa Parry, nie była legalna, ponieważ nie przestrzegano procedur prawnych ani demokratycznych zasad konstytucyjnych, oraz że członkowie Zgromadzenia Narodowego muszą być w stanie wykonywać swój mandat parlamentarny otrzymany od ludności Wenezueli w warunkach wolnych od jakiegokolwiek zastraszania lub represji. Ponadto, z uwagi na te poważne działania i decyzje podważające demokrację, praworządność i prawa człowieka w oświadczeniu stwierdzono, że Unia zobowiązuje się rozpocząć pracę nad ukierunkowanymi środkami przeciwko osobom zaangażowanym w naruszanie tych zasad i praw.
(5) Dnia 4 czerwca 2020 r. Wysoki Przedstawiciel wydał w imieniu Unii oświadczenie w sprawie ostatnich wydarzeń w Wenezueli, w tym decyzji Sądu Najwyższego Wenezueli z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie zatwierdzenia Luisa Parry jako przewodniczącego Zgromadzenia Narodowego. W oświadczeniu podkreślono, że Unia jest zdania, iż głosowanie, które doprowadziło do tak zwanego "wyboru" Luisa Parry, jest bezprawne, gdyż nie odbyło się zgodnie z procedurami prawnymi ani z demokratycznymi zasadami konstytucyjnymi. Stwierdzono w nim również, że ostatnie wydarzenia pogłębiły długi kryzys instytucjonalnopolityczny w Wenezueli i zawęziły demokratyczną i konstytucyjną przestrzeń w tym kraju. W oświadczeniu tym powtórzono stanowisko Unii, zgodnie z którym trwałe wyjście z kryzysu wenezuelskiego może zostać osiągnięte jedynie w drodze autentycznego i pluralistycznego procesu politycznego, oraz podkreślono, że Unia odrzuca wszystkiego rodzaju przemoc, w tym wszelkie próby działań o charakterze wojskowym lub z użyciem przemocy. W tym kontekście Unia zauważyła, że niedawne porozumienie między krajowymi podmiotami dotyczące pomocy humanitarnej stanowi pozytywny krok, i podkreśliła, że wszystkie strony powinny wspólnie i konstruktywnie działać w celu złagodzenia dramatycznego cierpienia narodu wenezuelskiego, które jest potęgowane przez pandemię COVID-19.
(6) Dnia 16 czerwca 2020 r. Wysoki Przedstawiciel wydał w imieniu Unii oświadczenie, w którym podkreślił, że wolne i uczciwe wybory parlamentarne i prezydenckie, szanujące normy międzynarodowe, są kluczowe do przezwyciężenia kryzysu w Wenezueli oraz że niezależna i wyważona Rada Wyborcza oraz równe szanse umożliwiające udział partii politycznych i kandydatów stanowią podstawę wiarygodnego procesu wyborczego. Ponadto UE zaapelowała do rządu i opozycji, aby podjęły konstruktywne, pluralistyczne negocjacje dotyczące składu Rady Wyborczej i zniesienia zakazów nałożonych na partie opozycyjne.
(7) Dnia 29 czerwca 2020 r., z uwagi na trwającą poważną sytuację w Wenezueli, Rada przyjęła rozporządzenie (UE) 2020/897 4 , na mocy którego środkom ograniczającym poddano jedenaście osób.
(8) W tym kontekście zgodnie z art. 17 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/2063 Rada dokonała przeglądu wykazu zamieszczonego w załączniku IV do rozporządzenia (UE) 2017/2063 i stwierdziła, że należy utrzymać środki ograniczające wobec wszystkich osób umieszczonych w tym wykazie.
(9) Rada stwierdziła także, że należy zaktualizować uzasadnienia dotyczące czternastu osób, a nazwiska wszystkich osób umieszczonych w wykazie powinny zostać zapisane wielkimi literami.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik IV do rozporządzenia (UE) 2017/2063,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Rady | |
| M. ROTH | |
| Przewodniczący | |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.381.8 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/1696 wykonujące rozporządzenie (UE) 2017/2063 w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Wenezueli |
| Data aktu: | 12/11/2020 |
| Data ogłoszenia: | 13/11/2020 |
| Data wejścia w życie: | 13/11/2020 |