Regulamin ONZ nr 151 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w zakresie systemu informującego o martwym polu do celów wykrywania rowerów [2020/1596]
(Dz.U.UE L z dnia 30 października 2020 r.)
Obejmujący wszystkie obowiązujące teksty, w tym:
Suplement 1 do pierwotnej wersji regulaminu - data wejścia w życie: 25 września 2020 r.
Niniejszy dokument służy wyłącznie do celów dokumentacyjnych. Autentycznymi i prawnie wiążącymi tekstami są: ECE/TRANS/WP.29/2019/28 i
ECE/TRANS/WP.29/2020/18
SPIS TREŚCI
REGULAMIN
0. Wprowadzenie (w celach informacyjnych)
1. Zakres
2. Definicje
3. Wystąpienie o homologację
4. Homologacja
5. Specyfikacje
6. Procedura badania
7. Zmiana typu pojazdu oraz rozszerzenie homologacji
8. Zgodność produkcji
9. Sankcje z tytułu niezgodności produkcji
10. Ostateczne zaniechanie produkcji
11. Nazwy i adresy placówek technicznych odpowiedzialnych za przeprowadzanie badań homologacyjnych oraz nazwy i adresy organów udzielających homologacji typu
ZAŁĄCZNIKI
1 Zawiadomienie
2 Układy znaków homologacji
3 Procedura określania wymagań dotyczących osiągów dla przypadków badawczych innych niż te podane w tabeli przypadków badawczych
0. WPROWADZENIE (w celach informacyjnych)
0.1. Manewry skręcania powodujące zderzenie samochodów ciężarowych skręcających w prawo z rowerzystami, zwykle występujące przy mniejszej prędkości jazdy lub podczas zatrzymania, mają zazwyczaj poważne konsekwencje dla niechronionych użytkowników drogi. W przeszłości, aby zwiększyć bezpieczeństwo niechronionych użytkowników drogi, poprawiono pole widzenia kierowcy samochodu ciężarowego, zwiększając liczbę lusterek i wyposażając tego typu samochody w zabezpieczenia przed wjechaniem pod bok pojazdu. W związku z tym, że nadal zdarzają się wypadki przy skręcaniu, a w wielu rodzajach pojazdów wprowadzono systemy wspomagania kierowcy, oczywiste jest, że można korzystać z takich systemów wspomagania w celu uniknięcia wypadków między samochodami ciężarowymi wykonującymi skręt a rowerzystami.
0.2. Z rozważań teoretycznych wynika, że niebezpieczeństwo sytuacji w ruchu drogowym z udziałem pojazdów ciężkich i rowerów może być znaczne z powodu niezrozumienia sytuacji przez użytkowników pojazdów. W niektórych przypadkach wzrost zagrożenia może nastąpić tak nagle, że ostrzeżenie o dużej intensywności, mające na celu wywołanie reakcji u kierowcy na daną sytuację po upływie odpowiedniego czasu reakcji, nie może zostać aktywowane wystarczająco wcześnie. Ogólnie rzecz biorąc, reakcji kierowcy na jakąkolwiek informację lub jakiekolwiek ostrzeżenie (niezależnie od tego, czy próg powodujący obowiązek informowania jest niski czy wysoki) można się spodziewać dopiero po upływie czasu reakcji. W wielu sytuacjach ten czas reakcji jest znacznie dłuższy niż czas wymagany do uniknięcia wypadku, co oznacza, że wypadku nie można uniknąć pomimo ostrzeżenia.
0.3. Ostrzeżenia o dużej intensywności podczas jazdy są uzasadnione tylko wtedy, gdy prawdopodobieństwo wypadku jest wysokie - w przeciwnym razie kierowcy pojazdów mają tendencję do ignorowania ostrzeżeń systemu. Informacyjny system wspomagający (niskoprogowy) może być jednak aktywowany wystarczająco wcześnie, ponieważ pomaga kierowcy, nie wywołując jego irytacji. Zakłada się, że możliwe jest zaprojektowanie interfejsu człowiek-maszyna dla systemów wspomagania martwego pola w taki sposób, aby nie przeszkadzał on kierowcy, kiedy informacja nie jest potrzebna, np. poprzez umiejscowienie sygnału poza głównym obszarem zainteresowania kierowcy patrzącego na wprost, ale w polu jego widzenia, kiedy wzrok jest lekko odwrócony w stronę planowanego kierunku jazdy. Korzystnym położeniem, które spełnia te wymagania, jest położenie około 40° w prawo od osi w kierunku linii środkowej pojazdu, przechodzące przez pozycję oczu kierowcy.
0.4. W związku z tym w regulaminie ONZ wymaga się wczesnego uruchomienia sygnału informacyjnego, w przypadku gdy rower mógłby wjechać na obszar zagrożenia po stronie pasażera pojazdu, w momencie rozpoczęcia manewru skręcania przez pojazd ciężki w kierunku roweru; dotyczy to również sytuacji, w których do wykonania skrętu konieczne jest odbicie w przeciwnym kierunku (który to manewr rozpoczyna się od oddalenia się samochodu ciężarowego od roweru). Ten informacyjny sygnał pomocniczy dezaktywuje się automatycznie jedynie w przypadku awarii systemu lub zanieczyszczenia czujników; ręczna dezaktywacja jest niemożliwa.
0.5. Ponadto w regulaminie ONZ wymaga się użycia innego sygnału w sytuacji, gdy kolizja staje się nieunikniona, np. w przypadku wykrycia wyraźnego skrętu kierownicy lub włączenia kierunkowskazów. Ten dodatkowy sygnał ostrzegawczy może zostać wyłączony ręcznie lub automatycznie; zostaje on wyłączony wraz z sygnałem informacyjnym w przypadku awarii lub zanieczyszczenia czujnika.
0.6. W regulaminie ONZ określono procedurę badania, która nie wymaga wykonywania rzeczywistych manewrów skręcania; jest to dopuszczalne, ponieważ sygnał informacyjny i tak musi zostać uruchomiony wystarczająco wcześnie. Z danych doświadczalnych wynika, że niektóre manewry skręcania pojazdów ciężkich, zwłaszcza w przypadku skrętu w wąską ulicę, wymagają odbicia w przeciwnym kierunku, które rozpoczyna się około 15 m przed wjazdem w tę ulicę, zatem zgodnie z procedurą badania opisaną w niniejszym regulaminie wymagane jest uruchomienie sygnału informacyjnego na 15 m przed przewidywanym punktem zderzenia.
0.7. Niniejszy regulamin umożliwia placówkom technicznym badanie innych, mniej lub bardziej losowych kombinacji parametrów, które nie zostały określone w tabeli 1 w dodatku 1. Przewiduje się, że systemy będą bardziej odporne, ale powoduje to również, że procedura badawcza jest bardziej złożona:
Aby móc odpowiednio przeanalizować zatwierdzenie lub odrzucenie systemu zgodnie z wymogami określonymi w pkt 5, załącza się załącznik 3 w celu obliczenia wartości zatwierdzenia i odrzucenia. Mogą jednak istnieć sprzeczne wymagania, w przypadku gdy sygnał informacyjny nie jest dozwolony w jednym przypadku badania, ale jest wymagany dla innego przypadku, w dokładnie tych samych pozycjach względnych roweru i pojazdu, ale dla różnych zakładanych promieni skrętu i pozycji uderzenia (które nie są wykrywalne przez system w punktach informacyjnych).
W związku z tym ocena kryterium "pierwszy punkt informacyjny" nie jest przeprowadzana w odniesieniu do tego rodzaju badań; uznaje się je za wystarczające, jeżeli badanie na fałszywe informacje (znak drogowy) zostaje zaliczone.
Umawiające się Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin przekazują sekretariatowi Organizacji Narodów Zjednoczonych nazwy i adresy placówek technicznych odpowiedzialnych za przeprowadzanie badań homologacyjnych oraz organów udzielających homologacji typu, którym należy przesyłać formularze poświadczające udzielenie, rozszerzenie, odmowę udzielenia lub cofnięcie homologacji.
Dodatek 1
Rysunek 1
Badania dynamiczne
Oznaczyć korytarz przy użyciu znaczników*, w odstępach nie większych niż 5 m
Rysunek 2
Badania statyczne
Rysunek 3
Lokalizacja uderzenia
Tabela 1
Przypadki badawcze
W poniższej tabeli zawarto szczegółowe informacje na temat przypadków badawczych, z wykorzystaniem następujących zmiennych:
vvehicle prędkość pojazdu w stanie ustalonym
vbicycle prędkość roweru w stanie ustalonym
da pozycja roweru przy przekraczaniu przez pojazd linii b
db pozycja pojazdu przy przekraczaniu przez rower linii a
dc pozycja pojazdu w ostatnim punkcie informacyjnym
dd pozycja pojazdu w pierwszym punkcie informacyjnym (dc+ (6m - miejsce uderzenia) +11,11 m dla prędkości pojazdu 10 km/h i dc+ (6m - miejsce uderzenia) + 22,22 m dla prędkości pojazdu 20 km/h)
dbicycle pozycja startowa roweru
lcorridor długość korytarza pojazdu
dcorridor szerokość korytarza pojazdu
dlateral separacja boczna między rowerem a pojazdem
Poniższe zmienne nie są stosowane w przypadkach badawczych, ale są podane wyłącznie w celach informacyjnych (nie mają wpływu na parametry badań):
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.360.48 |
| Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
| Tytuł: | Regulamin ONZ nr 151 – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w zakresie systemu informującego o martwym polu do celów wykrywania rowerów [2020/1596]. |
| Data aktu: | 30/10/2020 |
| Data ogłoszenia: | 30/10/2020 |
| Data wejścia w życie: | 15/11/2019 |