uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 4,
(1) W dniu 19 grudnia 2019 r. producenci Toyota Motor Europe NV/SA, Opel Automobile GmbH-PSA, FCA Italy S.p. A., Automobiles Citroën, Automobiles Peugeot, PSA Automobiles SA, Audi AG, Ford-Werke GmbH, Jaguar Land Rover Ltd., Hyundai Motor Europe Technical Center GmbH, Škoda Auto a.s., BMW AG, Renault SA, Honda Motor Europe Ltd, Volkswagen AG i Volkswagen AG Nutzfahrzeuge złożyli wspólny wniosek ("wniosek"), zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631, o zatwierdzenie energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdu wykorzystującego diody elektroluminescencyjne ("energooszczędne zewnętrzne światło LED") jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 z lekkich pojazdów użytkowych napędzanych silnikiem spalinowym, które mogą być zasilane benzyną, olejem napędowym i niektórymi paliwami alternatywnymi.
(2) W dniu 20 lutego 2020 r. przedsiębiorstwo Renault SA, w imieniu wnioskodawców, przedłożyło dodatkowy wniosek dotyczący stosowania tej technologii w niektórych hybrydowych pojazdach elektrycznych niedoładowywanych zewnętrznie ("NOVC-HEV") kategorii N1. Biorąc pod uwagę, że dodatkowy wniosek odnosi się do tej samej technologii innowacyjnej i że te same warunki odnoszą się do jej zastosowania w odpowiednich kategoriach pojazdów, należy uwzględnić zarówno wniosek, jak i dodatkowy wniosek w jednej decyzji.
(3) Wniosek o zatwierdzenie dotyczy ograniczenia emisji CO2, którego nie można wykazać za pośrednictwem pomiarów prowadzonych zgodnie ze zharmonizowaną światową procedurą badania pojazdów lekkich ("WLTP") określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151 2 .
(4) Wniosek został oceniony zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631, rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 427/2014 3 oraz wytycznymi technicznymi dotyczącymi przygotowania wniosków o zatwierdzenie technologii innowacyjnych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i rozporządzenia (UE) nr 510/2011 (wersja z lipca 2018 r. (V2)) 4 . Zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/631 do wniosku dołączono sprawozdania z weryfikacji sporządzone przez niezależny zatwierdzony organ.
(5) Stosowanie energooszczędnych zewnętrznych świateł LED zostało już zatwierdzone w samochodach osobowych decyzjami wykonawczymi Komisji: 2014/128/UE 5 , (UE) 2015/206 6 , (UE) 2016/160 7 oraz (UE) 2016/587 8 odnoszącymi się do nowego europejskiego cyklu jezdnego oraz decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2019/1119 9 odnoszącą się do WLTP ("dotychczasowe zatwierdzające decyzje wykonawcze") jako technologia innowacyjna umożliwiająca zmniejszenie emisji CO2 w sposób, jaki nie został przewidziany w pomiarach wykonywanych w ramach nowego europejskiego cyklu jezdnego oraz odpowiednio WLTP.
(6) W oparciu o doświadczenia zdobyte podczas dotychczasowych zatwierdzających decyzji wykonawczych, jak również w oparciu o sprawozdania i informacje przekazane wraz z wnioskiem, wykazano w sposób zadowalający i niezbity, że energooszczędne zewnętrzne światło LED lub odpowiednie połączenie takich świateł spełnia kryteria kwa- lifikowalności, o których mowa w art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631 i w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 427/2014, oraz zapewnia zmniejszenie emisji CO2 o co najmniej 0,5 g CO2/km w porównaniu z tym samym zestawem referencyjnych świateł zewnętrznych.
(7) Oprócz oświetlenia zewnętrznego pojazdu, w odniesieniu do którego w dotychczasowych zatwierdzających decyzjach wykonawczych zatwierdzono już stosowanie energooszczędnych świateł LED jako technologii innowacyjnej, wniosek odnosi się również do świateł obrysowych górnych i świateł pozycyjnych bocznych. Ponieważ światła te nie są włączane podczas pomiarów wykonywanych w ramach badania WLTP, należy również zatwierdzić stosowanie energooszczędnych zewnętrznych świateł LED w odniesieniu do tych świateł.
(8) We wniosku określono metodę określania ograniczenia emisji CO2 wynikającego ze stosowania energooszczędnych zewnętrznych świateł LED w różnych rodzajach świateł stosowanych w lekkich pojazdach użytkowych napędzanych silnikiem spalinowym oraz w niektórych hybrydowych pojazdach elektrycznych niedoładowywanych zewnętrznie (NOVC-HEV) kategorii N1, które mogą być zasilane benzyną, olejem napędowym, gazem płynnym (LPG), sprężonym gazem ziemnym (CNG) lub E85.
(9) Biorąc pod uwagę ograniczoną dostępność E85 na rynku unijnym jako całości, odróżnienie tego paliwa od benzyny na potrzeby metody badań nie jest uzasadnione.
(10) Wnioskodawcy przedstawili badania potwierdzające, że wzorce użytkowania lekkich pojazdów użytkowych i samochodów osobowych w odniesieniu do stosowania oświetlenia zewnętrznego pojazdu są wystarczająco podobne, aby również w odniesieniu do lekkich pojazdów użytkowych można było zastosować metodę określoną w decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119.
(11) W odniesieniu do świateł zakrętowych i statycznego doświetlenia zakrętów wnioskodawcy zaproponowali jednak włączenie szczególnych współczynników stosowania innych niż włączone do metody określonej w decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119. Współczynniki stosowania zaproponowane przez wnioskodawców w odniesieniu do tych świateł mogą być uznane za bardziej konserwatywne niż te określone w decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119 i w związku z tym należy włączyć te nowe współczynniki stosowania do metody badań ustanowionej w niniejszej decyzji. Ponadto światła obrysowe górne i światła pozycyjne boczne nie zostały uwzględnione w decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119, w związku z czym należy dodać współczynniki stosowania i wartości zużycia energii dla tych świateł.
(12) Biorąc pod uwagę te dodatkowe czynniki, należy uznać, że metoda badań ustanowiona w decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119 jest odpowiednia do określenia ograniczenia emisji CO2 uzyskanego dzięki zastosowaniu technologii innowacyjnej w lekkich pojazdach użytkowych.
(13) Energooszczędne zewnętrzne światła LED należy stosować w lekkich pojazdach użytkowych napędzanych silnikiem spalinowym lub w pojazdach typu NOVC-HEV kategorii N1, w przypadku których wartości nieskorygowanego pomiaru zużycia paliwa oraz emisji CO2 można stosować zgodnie z pkt 1.1.4 dodatku 2 do subzałącznika 8 do załącznika XXI do rozporządzenia (UE) 2017/1151.
(14) Producenci powinni mieć możliwość wystąpienia z wnioskiem do organu udzielającego homologacji typu o poświadczenie ograniczenia emisji CO2 wynikającego ze stosowania energooszczędnych zewnętrznych świateł LED w przypadkach, gdy spełnione są warunki określone w niniejszej decyzji. W tym celu producenci powinni zapewnić, aby do wniosku o poświadczenie dołączano sprawozdanie z weryfikacji sporządzone przez niezależny zatwierdzony organ, potwierdzające, że technologia innowacyjna spełnia warunki określone w niniejszej decyzji oraz że ograniczenie emisji zostało określone zgodnie z metodą badań ustanowioną w załączniku do niniejszej decyzji.
(15) W celu ułatwienia szerszego wykorzystania technologii innowacyjnej w nowych pojazdach producent powinien również mieć możliwość ubiegania się o poświadczenie ograniczenia emisji CO2 uzyskanego z kilku energooszczędnych zewnętrznych świateł LED. Należy jednak zapewnić, by w przypadku wykorzystania tej możliwości zastosowano mechanizm zachęcający do stosowania tylko tych energooszczędnych zewnętrznych świateł LED, które oferują najwyższą energooszczędność.
(16) Dokładna weryfikacja warunków poświadczenia ograniczenia emisji CO2 wynikającego z wykorzystania technologii innowacyjnej zgodnie z niniejszą decyzją należy do kompetencji organu udzielającego homologacji typu. W przypadku wydania poświadczenia odpowiedzialny organ udzielający homologacji typu powinien zapewnić, aby wszystkie elementy uwzględniane do celów poświadczenia były rejestrowane w sprawozdaniu z badań i przechowywane wraz ze sprawozdaniem z weryfikacji oraz aby informacje te były udostępniane Komisji na żądanie.
(17) Do celów określenia ogólnego kodu ekoinnowacji, który ma być stosowany w odpowiednich dokumentach homologacji typu zgodnie z załącznikami I, VIII i IX do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 10 , do technologii innowacyjnej należy przypisać indywidualny kod.
(18) Od 2021 r. należy ustalać przestrzeganie przez producentów ich indywidualnych dopuszczalnych poziomów emisji CO2 na podstawie poziomów emisji CO2 wyznaczanych zgodnie z WLTP. W związku z tym w celu obliczenia średniego indywidualnego poziomu emisji CO2 dla producentów, począwszy od wspomnianego roku, można wziąć pod uwagę ograniczenie emisji CO2 uzyskane dzięki technologii innowacyjnej, poświadczone w drodze odniesienia do niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 1714/2020 z dnia 16 listopada 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.384.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 listopada 2020 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 136/2021 z dnia 4 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.42.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 lutego 2021 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.313.4 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/1339 w sprawie zatwierdzenia na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdów wykorzystującego diody elektroluminescencyjne jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 z niektórych lekkich pojazdów użytkowych w związku ze zharmonizowaną światową procedurą badania pojazdów lekkich |
| Data aktu: | 23/09/2020 |
| Data ogłoszenia: | 28/09/2020 |
| Data wejścia w życie: | 18/10/2020 |