uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniające dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 7 lit. a) oraz art. 17 ust. 2 lit. b), c) i d),
(1) Podmioty, o których mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402, powinny być w stanie wykonywać swoje odpowiednie zadania, uprawnienia i obowiązki. Informacje udostępniane tym podmiotom przez repozytoria sekurytyzacji powinny zatem być wysokiej jakości i powinno być możliwe ich agregowanie i porównywanie między różnymi repozytoriami sekurytyzacji w terminowy, kompleksowy i uporządkowany sposób. Przed udostępnieniem tych informacji tym podmiotom repozytoria sekurytyzacji powinny zatem ocenić, czy informacje te są kompletne i spójne, oraz powinny udostępniać im sprawozdanie na koniec dnia i ogólny wskaźnik kompletności danych.
(2) Procedury weryfikacji, czy informacje zgłaszane do repozytoriów sekurytyzacji przez jednostki inicjujące, jednostki sponsorujące lub jednostki specjalnego przeznaczenia do celów sekurytyzacji są kompletne i spójne, powinny uwzględniać różne rodzaje, cechy i praktyki sekurytyzacji. Należy zatem określić procedury weryfikacji, które obejmują porównywanie informacji zgłoszonych w odniesieniu do podobnych sekurytyzacji, takich jak sekurytyzacje tej samej jednostki inicjującej lub powiązanych jednostek inicjujących bądź sekurytyzacje z takim samym lub pokrewnym rodzajem ekspozycji bazowej, elementem strukturalnym lub elementem geograficznym.
(3) Aby zapewnić jakość zgłaszanych informacji, procedury weryfikacji powinny mieć również zastosowanie do kompletności i spójności dokumentacji stanowiącej podstawę tych informacji. Zważywszy jednak na fakt, że weryfikacja kompletności i spójności tej dokumentacji jest stosunkowo trudna, repozytoria sekurytyzacji powinny zwracać się do jednostek przekazujących informacje o pisemne potwierdzenie kompletności i spójności udostępnionej przez nie dokumentacji bazowej dotyczącej sekurytyzacji. Istotne aktualizacje już przekazanej dokumentacji powinny być uznawane za nowy dokument dotyczący sekurytyzacji, który wymaga wystąpienia z wnioskiem o pisemne potwierdzenie.
(4) Aby podmioty, o których mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402, były w stanie wykonywać swoje odpowiednie zadania, uprawnienia i obowiązki, szczegółowe informacje na temat sekurytyzacji, do których podmioty te muszą mieć bezpośredni i natychmiastowy dostęp, powinny być porównywalne między repozytoriami sekurytyzacji w sposób spójny i zharmonizowany. Te szczegółowe informacje powinny być zatem udostępniane w formacie XML (Extensible Markup Language), gdyż jest on powszechnie stosowany w branży finansowej.
(5) Należy zapewnić poufność każdego rodzaju danych wymienianych między repozytoriami sekurytyzacji oraz podmiotami, o których mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402. Taka wymiana danych powinna zatem być realizowana za pośrednictwem bezpiecznego połączenia maszyna-maszyna przy użyciu protokołów szyfrowania danych. W celu zapewnienia minimalnych wspólnych standardów należy stosować protokół komunikacyjny SSH File Transfer Protocol.
(6) Dane dotyczące aktualnych sekurytyzacyjnych ekspozycji bazowych, sprawozdań dla inwestorów, informacji wewnętrznych oraz informacji na temat znaczącego zdarzenia, a także wskaźniki jakości i aktualności tych danych, mają zasadnicze znaczenie dla bieżącego monitorowania istniejących i potencjalnych inwestycji w sekurytyzacje, jak również stabilności finansowej i ryzyka systemowego. Podmioty, o których mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402, powinny mieć zatem dostęp do tych danych w sposób doraźny lub w z góry określonych przedziałach czasowych, proporcjonalnie do ich potrzeb w zakresie otrzymywania tych danych.
(7) Sekurytyzacje są złożone i niejednorodne, a użytkownicy danych przechowywanych w repozytoriach sekurytyzacji są różnorodni. Kwestią o zasadniczym znaczeniu jest więc ułatwienie bezpośredniego i natychmiastowego dostępu do określonych zbiorów danych i informacji. Dostęp ten powinien obejmować dostęp do wszystkich bieżących i historycznych informacji na temat sekurytyzacji przechowywanych w danym repozytorium, a w przypadku gdy informacje te odnoszą się do danych - dostęp w formacie umożliwiającym odczyt maszynowy. W tym celu należy określić ramy dotyczące składania doraźnych wniosków, które można łączyć w celu uzyskania określonych informacji. Terminy, w których repozytoria sekurytyzacji powinny udostępniać dane podmiotom, o których mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402, należy zharmonizować w celu ułatwienia wydajnego przetwarzania danych przez te podmioty i repozytoria sekurytyzacji. Jednocześnie należy zapewnić, by dane były uzyskiwane w terminach umożliwiających skuteczne wypełnianie obowiązków przez podmioty ubiegające się o te dane.
(8) Podmioty, o których mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402, wykorzystują dane przechowywane przez repozytoria sekurytyzacji, w tym do celów porównywania aktualnych sekurytyzacji z wcześniejszymi sekury- tyzacjami. Należy w związku z tym ustanowić przepis, zgodnie z którym repozytoria powinny przechowywać dokumentację dotyczącą sekurytyzacji przez 10 lat po zakończeniu sekurytyzacji, zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/2402 i art. 80 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 2 .
(9) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ odnoszą się do standardów i procedur dotyczących gromadzenia i przetwarzania informacji przechowywanych przez repozytoria sekurytyzacji oraz dostępu do tych informacji. Przepisy te należy zatem włączyć do jednego rozporządzenia.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(11) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy możliwych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.289.335 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2020/1229 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących standardów operacyjnych repozytorium sekurytyzacji w zakresie gromadzenia, agregowania, porównywania i udostępniania danych oraz weryfikacji ich kompletności i spójności |
| Data aktu: | 29/11/2019 |
| Data ogłoszenia: | 03/09/2020 |
| Data wejścia w życie: | 23/09/2020 |