(Dz.U.UE L z dnia 26 sierpnia 2020 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/698 z dnia 25 maja 2020 r. ustanawiające szczególne środki tymczasowe w związku z epidemią COVID-19 dotyczące odnawiania lub przedłużania ważności niektórych certyfikatów i świadectw, licencji i zezwoleń oraz przesunięcia niektórych okresowych kontroli i okresowych szkoleń w niektórych obszarach prawodawstwa dotyczącego transportu 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy art. 2 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/698 przedłużono terminy ukończenia - przez posiadacza świadectwa kwalifikacji zawodowych - okresowych szkoleń, które w przeciwnym razie upłynęłyby w okresie między dniem 1 lutego 2020 r. a dniem 31 sierpnia 2020 r. Na mocy art. 2 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia przedłużono ważność odpowiedniego oznakowania zharmonizowanym kodem unijnym "95".
(2) Na mocy art. 2 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2020/698 przedłużono ważność kart kwalifikacji kierowcy, o których mowa w załączniku II do dyrektywy 2003/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , która to ważność w przeciwnym razie upłynęłaby w okresie między dniem 1 lutego 2020 r. a dniem 31 sierpnia 2020 r.
(3) Pismem z dnia 13 lipca 2020 r., odnoszącym się do art. 2 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia (UE) 2020/698, Włochy złożyły uzasadniony wniosek o upoważnienie do przedłużenia o cztery miesiące okresu między dniem 1 lutego 2020 r. a dniem 31 sierpnia 2020 r., o którym mowa w art. 2 ust. 1 i 3 tego rozporządzenia. W dniach 15, 16, 17 i 21 lipca 2020 r. Włochy przedłożyły dodatkowe informacje na poparcie swojego wniosku.
(4) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Włochy ukończenie okresowych szkoleń i jego poświadczenie, oznakowanie zharmonizowanym kodem unijnym "95" oraz odnowienie kart kwalifikacji kierowcy prawdopodobnie pozostaną w praktyce niewykonalne we Włoszech do dnia 31 grudnia 2020 r. ze względu na środki zastosowane przez ten kraj w celu zapobieżenia lub ograniczenia rozprzestrzeniania się COVID-19.
(5) W szczególności w okresie między dniem 9 marca 2020 r. a dniem 28 maja 2020 r. Włochy zawiesiły wszystkie kursy szkoleniowe, w tym kursy związane z okresowym szkoleniem kierowców przewidzianym w dyrektywie 2003/59/WE. Te kursy szkoleniowe wznowiono dopiero w pierwszym tygodniu czerwca 2020 r. Ponadto w związku z ograniczeniem kontaktów osobistych, służącym zapobieżeniu rozprzestrzeniania się wirusa, w kursach szkoleniowych może jednocześnie brać udział jedynie niewielka liczba osób. W związku z tym znaczna jest liczba kierowców, którzy czekają na możliwość ukończenia kursów szkoleniowych.
(6) Sytuacja jest szczególnie problematyczna w przypadku okresowych szkoleń dla kierowców autobusów. Według informacji przekazanych przez Włochy liczni kierowcy, którzy na dzień 10 września 2008 r. pracowali jako kierowcy pojazdów wykorzystywanych do przewozu pasażerów, uzyskali świadectwo kwalifikacji zawodowych jako prawo nabyte na podstawie art. 4 dyrektywy 2003/59/WE. W praktyce, oraz zgodnie z art. 4, art. 8 ust. 2 i art. 14 ust. 2 dyrektywy 2003/59/WE, ważność wielu wydanych na tej zasadzie świadectw kwalifikacji zawodowych wygasła w pierwszej połowie września 2015 r., ponieważ Włochy skorzystały z możliwości przedłużenia o maksymalnie siedem lat okresu, o którym mowa w art. 8 ust. 2 dyrektywy 2003/59/WE. Z kolei kierowcy, którzy odnowili swoje świadectwa kwalifikacji zawodowych na krótko przed wygaśnięciem ich ważności w 2015 r., muszą ponownie odnowić swoje świadectwa do dnia 9 września 2020 r. Włochy szacują, że w dniu 9 września 2020 r. wygasa ważność ponad 62 000 świadectw kwalifikacji zawodowych i nie zostały one jeszcze odnowione.
(7) Ponadto ważność świadectw kwalifikacji zawodowych, które zostały wydane między dniem 11 września 2007 r. a dniem 31 grudnia 2007 r. na podstawie badań, również wygaśnie w okresie między dniem 11 września 2020 r. a dniem 31 grudnia 2020 r.
(8) Ponadto zgodnie z informacjami przekazanymi przez Włochy ukończenie 35-godzinnego szkolenia okresowego trwa co najmniej pięć dni, ale większość uczestników będzie potrzebowała na jego ukończenie dwóch tygodni. Po pomyślnym ukończeniu kursu uczestnicy muszą zwrócić się do Ministerstwa Infrastruktury i Transportu o wydanie nowego prawa jazdy opatrzonego zharmonizowanym kodem unijnym "95", który poświadcza odbycie szkolenia okresowego zgodnie z dyrektywą 2003/59/WE. W związku z powyższym Włochy oczekują, że wielu kierowców nie będzie w stanie ukończyć szkolenia okresowego oraz dopełnić procedury administracyjnej, tak aby móc kontynuować prowadzoną działalność.
(9) W odniesieniu do art. 2 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia (UE) 2020/698 należy zatem upoważnić Włochy do przedłużenia o cztery miesiące stosownych okresów między dniem 1 lutego 2020 r. a dniem 31 sierpnia 2020 r., o których mowa w art. 2 ust. 1 i 3 tego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Adina-Ioana VALEAN | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.277.16 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2020/1219 upoważniająca Włochy do przedłużenia niektórych terminów określonych w art. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/698 |
| Data aktu: | 20/08/2020 |
| Data ogłoszenia: | 26/08/2020 |