KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 1 , w szczególności jej art. 8 formułę wprowadzającą, art. 8 pkt 1 akapit pierwszy, art. 8 pkt 4 oraz art. 9 ust. 4 lit. c),
uwzględniając dyrektywę Rady 2009/158/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt, regulujących handel wewnątrzwspólnotowy i przywóz z państw trzecich drobiu i jaj wylęgowych 2 , w szczególności jej art. 23 ust. 1, art. 24 ust. 2 i art. 25 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 798/2008 3 ustanowiono wymogi w zakresie wystawiania świadectw weterynaryjnych dotyczących przywozu do Unii oraz tranzytu przez Unię, w tym składowania podczas tranzytu, drobiu i produktów drobiowych ("towary"). Rozporządzenie to stanowi, że towary mogą być przywożone do Unii i przewożone tranzytem przez jej terytorium jedynie z państw trzecich, terytoriów, stref lub grup wyszczególnionych w kolumnach 1 i 3 tabeli w części 1 załącznika I do tego rozporządzenia.
(2) W rozporządzeniu (WE) nr 798/2008 ustanowiono także warunki uznania państwa trzeciego, terytorium, strefy lub grupy za wolne od wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI).
(3) Stany Zjednoczone wymieniono w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 jako państwo trzecie, z którego przywóz towarów do Unii i ich tranzyt przez terytorium Unii nie podlega ograniczeniom wynikającym z obecności HPAI.
(4) W Umowie między Wspólnotą Europejską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki w sprawie sanitarnych środków ochrony zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt w handlu żywymi zwierzętami i produktami zwierzęcymi ("umowa") 4 , która została zatwierdzona decyzją Rady 98/258/We 5 , przewidziano wzajemne uznawanie środków regionalizacji w razie wystąpienia ognisk choroby w Unii lub w Stanach Zjednoczonych.
(5) Dnia 8 kwietnia 2020 r. Stany Zjednoczone potwierdziły wystąpienie HPAI podtyp H7N3 w gospodarstwie prowadzącym chów drobiu w hrabstwie Chesterfield w stanie Karolina Południowa. W związku z wystąpieniem ogniska HPAI organy weterynaryjne Stanów Zjednoczonych wprowadziły strefę objętą kontrolą w promieniu 10 km wokół dotkniętego gospodarstwa, która obejmowała części hrabstw Chesterfield, Lancaster i Kershaw w stanie Karolina Południowa, oraz wdrożyły politykę likwidacji stad w celu zwalczenia HPAI i ograniczenia rozprzestrzeniania się tej choroby.
(6) Przyjmując rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/544 6 , Komisja wprowadziła ograniczenia dotyczące wprowadzania do Unii towarów drobiowych z obszaru w stanie Karolina Południowa dotkniętego HPAI, który został objęty ograniczeniami przez organy weterynaryjne Stanów Zjednoczonych ze względu na wystąpienie ogniska tej choroby.
(7) Stany Zjednoczone przedłożyły zaktualizowane informacje o sytuacji epidemiologicznej na swoim terytorium oraz o środkach wprowadzonych celem zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się HPAI, a Komisja przeanalizowała te informacje. Stany Zjednoczone zgłosiły ponadto zakończenie w dniu 7 maja 2020 r. czyszczenia i dezynfekcji po likwidacji stad drobiu w gospodarstwie drobiarskim, w którym w kwietniu 2020 r. potwierdzono ognisko HPAI.
(8) Na podstawie oceny informacji przedstawionych przez Stany Zjednoczone należy wskazać w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 datę 5 sierpnia 2020 r., tj. 90 dni po zakończeniu realizacji polityki likwidacji stad oraz środków w zakresie czyszczenia i dezynfekcji, jako datę, od której to państwo trzecie może ponownie, zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 798/2008, zostać uznane za wolne od HPAI i od której należy ponownie zezwolić na przywóz do Unii i tranzyt przez jej terytorium niektórych produktów drobiowych pochodzących z tego państwa trzeciego.
(9) Należy zatem zmienić wpis dotyczący Stanów Zjednoczonych w tabeli w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008, tak aby uwzględnić likwidację HPAI w tym państwie trzecim. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: