Decyzja wykonawcza 2020/1117 w sprawie powołania prokuratorów europejskich w Prokuraturze Europejskiej

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2020/1117
z dnia 27 lipca 2020 r.
w sprawie powołania prokuratorów europejskich w Prokuraturze Europejskiej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 16,

uwzględniając decyzję wykonawczą Rady (UE) 2018/1696 z dnia 13 lipca 2018 r. w sprawie zasad działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939. wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 2 .

uwzględniając decyzję Rady (UE) 2018/1275 z dnia 18 września 2018 r. w sprawie mianowania członków komisji selekcyjnej, o której mowa w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 3 ,

uwzględniając decyzję wykonawczą Rady (UE) 2019/598 z dnia 9 kwietnia 2019 r. w sprawie przepisów przejściowych dotyczących powoływania prokuratorów europejskich na pierwszą kadencję i podczas jej trwania, przewidzianych w art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/1939 4 ,

uwzględniając uzasadnione opinie i ranking kandydatów sporządzony przez komisję selekcyjną,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Prokuratura Europejska została ustanowiona rozporządzeniem (UE) 2017/1939. Komisja odpowiada za ustanowienie i początkowe administracyjne funkcjonowanie Prokuratury Europejskiej do czasu, aż uzyska ona zdolność do wykonywania swojego budżetu.

(2) Prokuratorzy europejscy mają za zadanie nadzór nad postępowaniami przygotowawczymi oraz wnoszeniem i popieraniem oskarżeń zgodnie z art. 12 rozporządzenia (UE) 2017/1939.

(3) Zgodnie z art. 120 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/1939 Prokuratura Europejska ma podejmować zadania związane z prowadzeniem postępowań przygotowawczych oraz z wnoszeniem i popieraniem oskarżeń powierzone jej na mocy tego rozporządzenia, począwszy od daty, która zostanie określona decyzją Komisji na wniosek Europejskiego Prokuratora Generalnego, po tym jak zostanie ustanowiona Prokuratura Europejska.

(4) Europejski Prokurator Generalny został powołany decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1798 5 . Aby utworzyć Kolegium Prokuratury Europejskiej, w skład którego wchodzi Europejski Prokurator Generalny i jeden prokurator europejski z każdego uczestniczącego państwa członkowskiego, konieczne jest, by Rada powołała prokuratorów europejskich.

(5) Decyzja wykonawcza (UE) 2018/1696 określa zasady działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 (zwane dalej "zasadami działalności komisji selekcyjnej").

(6) Zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939 każde uczestniczące państwo członkowskie ma wskazać trzech kandydatów na stanowisko Prokuratora Europejskiego spośród kandydatów, którzy są aktywnymi członkami prokuratury lub sądownictwa tego państwa członkowskiego, którzy odznaczają się niekwestionowaną niezależnością oraz posiadają kwalifikacje wymagane do powołania na wysokie stanowisko prokuratorskie lub sędziowskie w swoich odpowiednich państwach członkowskich oraz mają odpowiednie doświadczenie praktyczne w działaniu krajowych systemów prawnych, w dochodzeniach finansowych i w międzynarodowej współpracy w zakresie wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych.

(7) Komisja selekcyjna sporządziła uzasadnione opinie i ranking w odniesieniu do każdego ze wskazanych kandydatów, którzy spełniali warunki określone w art 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939, i przedłożyła je Radzie, która otrzymała je w dniach 29 maja, 20 czerwca, 11 października, 18 listopada i 10 grudnia 2019 r. oraz w dniu 16 lipca 2020 r.

(8) Zgodnie z akapitem czwartym zasad działalności komisji selekcyjnej VII.2, komisja selekcyjna sporządziła ranking kandydatów na podstawie ich kwalifikacji i doświadczenia. W rankingu komisja wskazuje preferowaną kolejność kandydatur, jednak ranking ten nie jest wiążący dla Rady.

(9) Zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/1939, po otrzymaniu uzasadnionych opinii komisji selekcyjnej, Rada ma wybrać i powołać jednego z kandydatów na stanowisko Prokuratora Europejskiego danego uczestniczącego państwa członkowskiego.

(10) Zgodnie z art. 16 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 Rada, stanowiąc zwykłą większością głosów, ma wybrać i powołać prokuratorów europejskich na nieodnawialną sześcioletnią kadencję. Rada może podjąć decyzję o przedłużeniu tej kadencji o nie więcej niż trzy lata od momentu zakończeniu tego sześcioletniego okresu.

(11) Decyzja wykonawcza (UE) 2019/598 określa przepisy przejściowe dotyczące powoływania prokuratorów europejskich na pierwszą kadencję po wejściu w życie rozporządzenia (UE) 2017/1939 i podczas trwania tej pierwszej kadencji. Zgodnie z art. 2 ust. 1 decyzji wykonawczej (UE) 2019/598, przed powołaniem prokuratorów europejskich, w drodze losowania zostanie utworzona grupa składająca się z jednej trzeciej liczby uczestniczących państw członkowskich w momencie stosowania tych przepisów przejściowych. Losowanie odbyło się w dniu 20 maja 2019 r., a państwa członkowskie wchodzące w skład tej grupy to Grecja, Hiszpania, Włochy, Cypr, Litwa, Niderlandy, Austria i Portugalia. Artykuł 3 decyzji wykonawczej stanowi, że kadencja prokuratorów europejskich z państw członkowskich wchodzących w skład tej grupy wynosi trzy lata i nie jest odnawialna.

(12) Rada oceniła odpowiednie cechy kandydatów, uwzględniając uzasadnione opinie przedłożone przez komisję selekcyjną. W odniesieniu do uzasadnionej opinii dotyczącej kandydatów wskazanych przez Maltę, powody przedstawione przez komisję selekcyjną wykazują w sposób wystarczający, że przy uwzględnieniu wyjątkowych okoliczności, jakie napotkały to państwo członkowskie, obiektywnie rzecz biorąc, to państwo członkowskie nie ma możliwości znalezienia kolejnych kwalifikujących się kandydatów w rozsądnym terminie, mimo podjęcia wszelkich niezbędnych starań w tym kierunku. W związku z tym warunki zawarte w akapicie trzecim pkt VII.2 zasad działalności komisji selekcyjnej zostały spełnione. W świetle wspomianych powyżej wyjątkowych okoliczności Rada uznała, że uzasadniona opinia przedłożona w odniesieniu do kandydatów wskazanych przez Maltę przedstawiła jej wystarczający wybór kwalifikujący się kandydatów, a jakiekolwiek dalsze opóźnienie w powołaniu prokuratorów europejskich miałoby niekorzystne konsekwencja dla skuteczności prawa Unii Europejskiej, zdecydowała o procedowaniu na tej podstawie.

(13) W wyniku tej oceny Rada zastosowała się do niewiążącej kolejności preferencji wskazanej przez komisję selekcyjną odnoszącej się do kandydatów wskazanych przez Czechy, Niemcy, Estonię, Grecję, Hiszpanię, Francję, Chorwację, Włochy, Cypr, Łotwę, Litwę, Luksemburg, Maltę, Niderlandy, Austrię, Rumunię, Słowenię, Słowację oraz Finlandię. Jeżeli chodzi o kandydatów wskazanych przez Belgię, Bułgarię i Portugalię, Rada nie zastosowała się do niewiążącej kolejności preferencji wskazanej przez komisję selekcyjną; Rada uczyniła to na podstawie innej oceny cech kandydatów, przeprowadzonej przez odnośne organy przygotowawcze Rady,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Następujące osoby zostają niniejszym powołane na stanowisko Prokuratorów Europejskich w Prokuraturze Europejskiej jako pracownicy zatrudnieni na czas określony w grupie zaszeregowania AD 13 na nieodnawialną sześcioletnią kadencję rozpoczynającą się w dniu 29 lipca 2020 r.:

Yves VAN DEN BERGE 6

Teodora GEORGIEVA 7

Petr KLEMENT 8

Andrés RITTER 9

Kristel SIITAM-NYIRI 10

Frédéric BAAB 11

Tamara LAPTOŠ 12

Gatis DONIKS 13

Gabriel SEIXAS 14

Yvonne FARRUGIA 15

Cätälin- Laurentiu BORCOMAN 16

Jaka BREZIGAR 17

Juraj NOVOCKÝ 18

Harri TIESMAA 19

Artykuł  2

Następujące osoby zostają niniejszym powołane na stanowisko Prokuratorów Europejskich w Prokuraturze Europejskiej jako pracownicy zatrudnieni na czas określony w grupie zaszeregowania AD 13 na nieodnawialną trzyletnią kadencję rozpoczynającą się w dniu 29 lipca 2020 r.:

Dimitrios ZIMIANITIS 20

María Concepción SABADELL CARNICERO 21

Danilo CECCARELLI 22

Katerina LOIZOU 23

Tomas KRUŠNA 24

Daniëlle GOUDRIAAN 25

Ingrid MASCHL-CLAUSEN 26

José Eduardo MOREIRA ALVES D'OLIVEIRA GUERRA 27

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 lipca 2020 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
M. ROTH
1 Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1.
2 Dz.U. L 282 z 12.11.2018, s. 8.
3 Dz.U. L 238 z 21.9.2018, s. 92.
4 Dz.U. L 103 z 12.4.2019, s. 29.
5 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1798 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie powołania Europejskiego Prokuratora Generalnego w Prokuraturze Europejskiej (Dz.U. L 274 z 28.10.2019, s. 1).
6 Wskazany przez Belgię.
7 Wskazany przez Bułgarię.
8 Wskazany przez Czechy.
9 Wskazany przez Niemcy.
10 Wskazany przez Estonię.
11 Wskazany przez Francję.
12 Wskazany przez Chorwację.
13 Wskazany przez Łotwę.
14 Wskazany przez Luksemburg.
15 Wskazany przez Maltę.
16 Wskazany przez Rumunię.
17 Wskazany przez Słowenię.
18 Wskazany przez Słowację.
19 Wskazany przez Finlandię.
20 Wskazany przez Grecję.
21 Wskazany przez Hiszpanię.
22 Wskazany przez Włochy.
23 Wskazany przez Cypr.
24 Wskazany przez Litwę.
25 Wskazany przez Niderlandy.
26 Wskazany przez Austrię.
27 Wskazany przez Portugalię.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.244.18

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2020/1117 w sprawie powołania prokuratorów europejskich w Prokuraturze Europejskiej
Data aktu: 27/07/2020
Data ogłoszenia: 29/07/2020