uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 3,
(1) Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/732 2 prezentowanie porównań cen paliwa na stacjach paliw powinno opierać się na porównywalnych próbach samochodów osobowych, przynajmniej w odniesieniu do ich masy i mocy. Państwa członkowskie mogą skorzystać z możliwości, jakie oferuje cyfryzacja, np. z narzędzi internetowych, w celu przedstawiania informacji na temat modeli pojazdów występujących na rynku i dodawania innych informacji. W związku z tym wyświetlenie linku do strony internetowej zawierającej bardziej kompletne lub dodatkowe informacje może stanowić środek uzupełniający do prezentowania porównania cen jednostkowych paliw na stacjach paliw. Nie powinno ono zastępować takiego prezentowania na stacji paliw.
(2) Państwa członkowskie powinny określić, które stacje paliw mają prezentować wyniki porównania cen jednostkowych paliw alternatywnych zgodnie ze wspólną metodyką określoną w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/732. Informacje należy prezentować sposób zapewniający odpowiednie informowanie konsumentów, np. za pomocą plakatów, paneli lub monitorów. Ich instalacja wymaga przeprowadzenia określonych robót budowlanych na stacjach paliw. Rozwiązania nie powinny obciążać małych i średnich przedsiębiorstw.
(3) Aby pomóc państwom członkowskim w wykonaniu art. 7 ust. 3 dyrektywy 2014/94/UE, Unia ustanowiła działanie wspierające w ramach instrumentu "Łącząc Europę", które obejmuje zalecenia dotyczące zharmonizowanego wprowadzania wyświetlaczy informacji. Zalecenia te nie są jeszcze dostępne, ponieważ przeprowadzenie wymaganych testów bezpośrednich musiało zostać odroczone ze względu na fakt, iż dostęp do stacji paliw do celów badań jest znacznie ograniczony od czasu wprowadzenia środków izolacji w związku z pandemią COVID-19. W związku z tym, na wniosek państw członkowskich uczestniczących w działaniu wspierającym, Komisja przedłużyła okres realizacji działania poprzez zmianę odpowiedniej umowy o udzielenie dotacji do dnia 30 września 2020 r. Oznacza to opóźnienie wydania ostatecznej wersji skierowanych do państw członkowskich zaleceń opracowanych w ramach działania, dotyczących zharmonizowanego wdrożenia art. 7 ust. 3 dyrektywy 2014/94/UE.
(4) Na posiedzeniu w dniu 3 kwietnia 2020 r. państwa członkowskie w ramach Komitetu ds. Infrastruktury Paliw Alternatywnych stwierdziły, że środki mające na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się COVID-19 zmniejszają możliwość dostępu do stacji paliw. W związku z tym nie jest możliwe przeprowadzenie wszystkich niezbędnych prac mających na celu wyposażenie stacji paliw w wyświetlacze zgodne z zaleceniami wydanymi w ramach działania wspierającego. Ponadto zainstalowanie plakatów, paneli lub monitorów wymaga fizycznych robót na stacjach paliw, co może wiązać się z zagrożeniem dla bezpieczeństwa klientów i pracowników w związku z obowiązkiem zachowania bezpiecznej odległości. Dlatego państwa członkowskie zwróciły się o odroczenie daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/732.
(5) Wspomniane ograniczenia uniemożliwiają stworzenie infrastruktury niezbędnej, by stacje paliw zastosowały metodykę określoną w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/732 w dniu rozpoczęcia jego stosowania, określonym w art. 2. Ponadto państwa członkowskie borykają się również z wyzwaniami związanymi z gromadzeniem odpowiednich danych. Z tych powodów datę rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/732 należy odroczyć o 6 miesięcy, aby umożliwić państwom członkowskim zrównoważenie negatywnych skutków opóźnienia spowodowanego kryzysem związanym z COVID-19 przy wprowadzaniu w życie środków przewidzianych w tym rozporządzeniu.
(6) Celem udzielenia natychmiastowego wsparcia w ramach obecnego kryzysu związanego z COVID-19 oraz aby umożliwić państwom członkowskim i wszystkim zainteresowanym stronom dostosowanie planowania zgodnie z proponowaną zmianą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 9 ust. 1 dyrektywy 2014/94/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji Ursula | |
| VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.195.57 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/858 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/732 w odniesieniu do odroczenia daty rozpoczęcia jego stosowania |
| Data aktu: | 18/06/2020 |
| Data ogłoszenia: | 19/06/2020 |
| Data wejścia w życie: | 20/06/2020 |