Decyzja 2020/767 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do przyjęcia poprawki 91 do tomu III załącznika 10 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym oraz zgłoszenia różnicy dotyczącej daty rozpoczęcia stosowania poprawki 13B do tomu I załącznika 14, poprawki 40C do załącznika 6, poprawki 77B do załącznika 3 oraz poprawki 39B do załącznika 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym

DECYZJA RADY (UE) 2020/767
z dnia 8 czerwca 2020 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do przyjęcia poprawki 91 do tomu III załącznika 10 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym oraz zgłoszenia różnicy dotyczącej daty rozpoczęcia stosowania poprawki 13B do tomu I załącznika 14, poprawki 40C do załącznika 6, poprawki 77B do załącznika 3 oraz poprawki 39B do załącznika 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (zwana dalej "konwencją chicagowską") regulująca międzynarodowy transport lotniczy weszła w życie w dniu 4 kwietnia 1947 r. Na jej mocy ustanowiono Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).

(2) Państwa członkowskie Unii są umawiającymi się państwami konwencji chicagowskiej oraz członkami ICAO, natomiast Unia ma status obserwatora w niektórych organach ICAO.

(3) Zgodnie z art. 54 konwencji chicagowskiej Rada ICAO może przyjmować normy międzynarodowe i zalecane metody postępowania.

(4) Podczas jednego z najbliższych posiedzeń Rada ICAO ma przyjąć poprawkę 91 do tomu III załącznika 10 do konwencji chicagowskiej dotyczącą systemu selektywnego wywoływania (SELCAL) (zwaną dalej "poprawką 91").

(5) Głównym celem poprawki 91 jest wprowadzenie nowych tonów w celu rozszerzenia dostępnej puli kodów SELCAL, a tym samym ograniczenia występowania fałszywych wskazań w kabinie pilota. Wprowadza ona również zmiany dotyczące wymogów w zakresie właściwości systemu i zapewnia mechanizm wprowadzania nowych tonów, które zapewniają mechanizm pozwalający na zwiększenie liczby kodów SELECAL przy minimalnym wpływie na operatorów statków powietrznych.

(6) Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum Rady ICAO, ponieważ poprawka 91 będzie wiążąca dla Unii i może wywrzeć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 1 . Poprawka 91 będzie, po jej przyjęciu, wiążąca dla wszystkich państw członków ICAO, w tym wszystkich państw członkowskich Unii, zgodnie z konwencją chicagowską i w jej ramach. Art. 38 konwencji chicagowskiej zobowiązuje umawiające się państwa do powiadomienia ICAO, jeżeli zamierzają odstąpić od jakiejś normy, w ramach mechanizmu powiadamiania o różnicach.

(7) Unia zdecydowanie popiera starania ICAO na rzecz poprawy bezpieczeństwa lotniczego dzięki zapewnieniu bezpiecznego i dokładnego świadczenia usług łączności, nawigacji i dozorowania. Unia powinna zatem poprzeć poprawkę 91.

(8) Stanowisko Unii podczas jednego z najbliższych posiedzeń Rady ICAO w odniesieniu do poprawki 91 ma zostać wyrażone przez działające wspólnie w imieniu Unii państwa członkowskie Unii będące członkami Rady ICAO.

(9) Stanowisko Unii po przyjęciu przez Radę ICAO poprawki 91, które ma zostać ogłoszone przez sekretarza generalnego ICAO w drodze oficjalnego pisma ICAO, powinno polegać na zgłoszeniu zgodności z poprawką 91 i ma zostać wyrażone przez wszystkie państwa członkowskie Unii.

(10) W 2016 r. Rada ICAO przyjęła poprawki do szeregu załączników do konwencji chicagowskiej, których celem jest ograniczenie incydentów i wypadków związanych z wypadnięciem z drogi startowej. Poprawki te (zwane dalej "poprawkami")przedstawiono w oficjalnych pismach o nr ref. AN 4/1 2.26-16/19, AN 2/2.4 - 16/18, AN 10/1.1 - 16/17 i AN 11/1.3.29-16/12 i będą miały one zastosowanie w umawiających się państwach od dnia 5 listopada 2020 r.

(11) Unia zdecydowanie popiera starania ICAO na rzecz poprawy bezpieczeństwa lotniczego. Zmiany te - wprowadzające nową, zharmonizowaną metodykę oceny i meldowania w zakresie stanu nawierzchni drogi startowej - przyczynią się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia incydentów i wypadków związanych z wypadnięciem z drogi startowej podczas lądowania z powodu zanieczyszczenia jej np. śniegiem, lodem, błotem pośniegowym lub wodą.

(12) Rozporządzenia wykonawcze Komisji (UE) 2019/1387 2  i (UE) 2020/469 3  włączają te poprawki do prawa Unii.

(13) Rozporządzenia wykonawcze (UE) 2019/1387 i (UE) 2020/469 będą częściowo obowiązywać od dnia 5 listopada 2020 r. tak, aby było to zbieżne z datą rozpoczęcia stosowania poprawek. Pandemia COVID-19 ma jednak znaczący wpływ na starania podejmowane przez państwa członkowskie Unii i zainteresowane strony z sektora lotnictwa w celu przygotowania się do stosowania nowych środków wymienionych w poprawce 77B do załącznika 3, poprawce 13B do załącznika 14, poprawce 40C do załącznika 6 i poprawce 39B do załącznika 15 do konwencji chicagowskiej.

(14) Postęp utrudniły w szczególności ograniczenia w przemieszczaniu się i częściowe bezrobocie pracowników, połączone z dodatkowym obciążeniem pracą koniecznym do poradzenia sobie ze znacznymi negatywnymi skutkami pandemii COVID-19 dla wszystkich zainteresowanych stron.

(15) Właściwe organy i operatorzy doświadczają trudności w przygotowaniu się do wdrożenia poprawek. Konieczne może być zatem odroczenie o sześć miesięcy daty rozpoczęcia stosowania przewidzianej w rozporządzeniach wykonawczych (UE) 2019/1387 i (UE) 2020/469.

(16) Jeżeli Rada ICAO nie odroczy daty rozpoczęcia stosowania poprawek o sześć miesięcy, podczas gdy na mocy prawa Unii data rozpoczęcia stosowania odpowiednich norm ICAO zostanie odroczona o sześć miesięcy, stanowisko Unii powinno polegać na zgłoszeniu ICAO różnicy zgodnie z art. 38 konwencji chicagowskiej oraz poinformowaniu ICAO o zamiarze przesunięcia daty rozpoczęcia stosowania poprawek o okres sześciu miesięcy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na jednym z najbliższych posiedzeń Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego ("ICAO"), polega na poparciu w całości proponowanej poprawki 91 do tomu III załącznika 10 do konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (zwanej dalej "konwencją chicagowską").
2. 
Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii po przyjęciu przez Radę ICAO poprawki 91 do tomu III załącznika 10 do konwencji chicagowskiej, polega na zgłoszeniu zgodności z przyjętym środkiem w odpowiedzi na odpowiednie oficjalne pismo ICAO.
Artykuł  2

Jeżeli Rada ICAO nie odroczy daty rozpoczęcia stosowania poprawki 77B do załącznika 3, poprawki 13B do załącznika 14, poprawki 40C do załącznika 6 i poprawki 39B do załącznika 15 do konwencji chicagowskiej, a Komisja zmieni rozporządzenia wykonawcze (UE) 2019/1387 i (UE) 2020/469 oraz rozporządzenie delegowane C(2020) 710 final 4  w celu opóźnienia ich stosowania o sześć miesięcy, należy zgłosić ICAO odpowiednią różnicę zgodnie z art. 38 tej konwencji w stosunku do daty rozpoczęcia stosowania poprawki 77B do załącznika 3, poprawki 13B do załącznika 14, poprawki 40C do załącznika 6 i poprawki 39B do załącznika 15 do konwencji chicagowskiej obejmującą okres sześciu miesięcy.

Artykuł  3
1. 
Stanowisko, o którym mowa w art. 1 akapit pierwszy, wyrażają państwa członkowskie Unii będące członkami Rady ICAO.
2. 
Stanowiska, o których mowa w art. 1 akapit drugi i w art. 2, wyrażają wszystkie państwa członkowskie Unii.
Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 czerwca 2020 r.
W imieniu Rady
A. METELKO-ZGOMBIĆ
Przewodniczący
1 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylające rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz.U. L 62 z 8.3.2017, s. 1).
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1387 z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 w odniesieniu do wymagań dotyczących obliczania osiągów samolotu podczas lądowania oraz standardów oceny stanu nawierzchni drogi startowej, aktualizacji informacji na temat niektórych elementów wyposażenia i wymogów bezpieczeństwa statku powietrznego oraz operacji wykonywanych bez zezwolenia na wykonywanie operacji o wydłużonym zasięgu (Dz.U. L 229 z 5.9.2019, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/469 z dnia 14 lutego 2020 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 923/2012, rozporządzenie (UE) nr 139/2014 i rozporządzenie (UE) 2017/373 w odniesieniu do wymogów dotyczących zarządzania ruchem lotni- czym/służb żeglugi powietrznej, projektowania struktur przestrzeni powietrznej i jakości danych, bezpieczeństwa drogi startowej oraz uchylające rozporządzenie nr 73/2010 (Dz.U. L 104 z 3.4.2020, s. 1).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji C(2020) 710 final zmieniające rozporządzenie (UE) nr 139/2014 w odniesieniu do bezpieczeństwa dróg startowych i do danych lotniczych.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.187.7

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2020/767 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do przyjęcia poprawki 91 do tomu III załącznika 10 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym oraz zgłoszenia różnicy dotyczącej daty rozpoczęcia stosowania poprawki 13B do tomu I załącznika 14, poprawki 40C do załącznika 6, poprawki 77B do załącznika 3 oraz poprawki 39B do załącznika 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym
Data aktu: 08/06/2020
Data ogłoszenia: 12/06/2020