Rozporządzenie delegowane 2020/570 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do dostosowania przepisów dotyczących ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2020/570
z dnia 28 stycznia 2020 r.
w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do dostosowania przepisów dotyczących ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 19 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 2  zostało zmienione 3 w celu ustanowienia bardziej elastycznych wymogów dotyczących obsługi technicznej lekkich statków powietrznych oraz w celu dodania zarządzania ryzykiem w zakresie bezpieczeństwa na potrzeby organizacji, które zarządzają ciągłą zdatnością do lotu statków powietrznych eksploatowanych przez posiadaczy certyfikatu przewoźnika lotniczego. W wyniku tej zmiany środki, które mają zostać wprowadzone w celu zapewnienia ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych, określone wcześniej w załączniku I (część M) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014, są obecnie określone w załączniku I (część M), załączniku Vb (część ML), załączniku Vc (część CAMO) i załączniku Vd (część CaO) do tego rozporządzenia, w zależności od typu statku powietrznego i wykonywanej przez niego operacji.

(2) Ponieważ przepisy dotyczące świadectw zdatności do lotu, zatwierdzania projektów naprawy i zezwoleń na lot, określone w załączniku I (część 21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012 4 , powinny odnosić się wyłącznie do załącznika I (część M) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014, należy zmienić załącznik I (część 21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012 w celu dostosowania jego przepisów do nowej struktury załączników do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014.

(3) Pkt 21.A.604 lit. b) załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 można rozumieć tak, że w przypadku zatwierdzenia zmian projektowych do pomocniczego źródła zasilania dla wnioskodawców, którzy nie posiadają autoryzacji europejskiej normy technicznej w odniesieniu do zmian sklasyfikowanych jako drobne, należy stosować podczęść E załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 zamiast podczęści D załącznika I do tego rozporządzenia. Należy zatem sprostować rozporządzenie (UE) nr 748/2012, aby wyjaśnić, że w tych przypadkach zastosowanie ma podczęść D załącznika I do tego rozporządzenia.

(4) Wymogi dotyczące progu emisji CO2 samolotu w normie produkcji określone w części G pkt 21.A.165 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 nie są jasno określone i dostosowane do tych samych wymogów w części F załącznika I do tego rozporządzenia. Należy zatem sprostować rozporządzenie (UE) nr 748/2012.

(5) Przepis zawarty w pkt 21.A.93 lit. c) załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 odnosi się do "certyfikatów typu lub ograniczonych certyfikatów typu", podczas gdy powinien odnosić się do "zmian w certyfikatach typu lub ograniczonych certyfikatach typu". Należy zatem sprostować rozporządzenie (UE) nr 748/2012.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opiniami 05/2016 5  i 06/2016 6  Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, przedłożonymi na podstawie art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) nr 748/2012 wprowadza się następujące zmiany i sprostowania:

1)
w art. 1 ust. 2 uchyla się lit. d);
2)
w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 24 marca 2020 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 stycznia 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I (część 21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w spisie treści odniesienie do dodatku II otrzymuje brzmienie:

"Dodatek II - formularze 15a i 15c EASA - Poświadczenie przeglądu zdatności do lotu";

2)
pkt 21.A.93 lit. c) ppkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. wystąpić o przedłużenie terminu przewidzianego w pierwszym zdaniu lit. c) dla pierwotnego wniosku i zaproponować nowy termin wydania zatwierdzenia. W takim przypadku wnioskodawca musi zastosować się do podstawy certyfikacji typu, podstawy zatwierdzenia danych dotyczących zgodności operacyjnej oraz wymogów ochrony środowiska, ustanowionych przez Agencję zgodnie z pkt 21.A.101 oraz notyfikowanych zgodnie z pkt 21.B.105 w terminie ustalonym przez wnioskodawcę. Dzień ten nie może jednak poprzedzać nowego terminu zaproponowanego przez wnioskodawcę na wydanie zatwierdzenia o więcej niż pięć lat w przypadku wniosku o zmianę certyfikatu typu lub ograniczonego certyfikatu typu dla dużego samolotu lub dużego wiropłatu oraz o więcej niż trzy lata w przypadku wniosku o jakąkolwiek inną zmianę certyfikatu typu lub ograniczonego certyfikatu typu.";

3)
pkt 21.A.165 lit. c) ppkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3. dodatkowo, w przypadku wymogów ochrony środowiska, sprawdza, czy:

(i) kompletny silnik spełnia stosowne wymagania w zakresie emisji spalin z silników, obowiązujące w dniu wyprodukowania silnika; oraz

(ii) kompletny samolot spełnia stosowne wymagania w zakresie emisji CO2, obowiązujące w dniu wydania jego pierwszego świadectwa zdatności do lotu.";

4)
pkt 21.A.174 lit. b) ppkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3. w odniesieniu do używanych statków powietrznych pochodzących z:

(i) państwa członkowskiego - poświadczenie przeglądu zdatności do lotu wydane zgodnie z załącznikiem I (część M) lub załącznikiem Vb (część ML) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 * ;

(ii) państwa trzeciego;

– oświadczenie właściwego organu państwa, w którym statek powietrzny jest lub był zarejestrowany, odzwierciedlające stan zdatności do lotu statku powietrznego w chwili transferu pozostającego w rejestrze tego państwa;

– sprawozdanie z ważenia i wyważenia wraz z planem załadowania;

– instrukcję użytkowania w locie, jeżeli tego rodzaju instrukcja jest wymagana przez zbiór przepisów w zakresie zdatności do lotu dla statku powietrznego;

– dokumentację historyczną ustanawiającą standardy produkcji, modyfikacji oraz obsługi technicznej statku powietrznego, w tym wszelkie ograniczenia związane z ograniczonym świadectwem zdatności do lotu wydanym zgodnie z pkt 21.B.327;

– zalecenie wydania świadectwa zdatności do lotu lub ograniczonego świadectwa zdatności do lotu oraz poświadczenia przeglądu zdatności do lotu na podstawie przeglądu zdatności do lotu zgodnie z załącznikiem I (część M) lub załącznikiem Vb (część ML) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014.";

5)
pkt 21.A.179 lit. a) ppkt 2 ppkt (i) otrzymuje brzmienie:

"(i) po przedstawieniu poprzedniego świadectwa zdatności do lotu i ważnego poświadczenia przeglądu zdatności do lotu, wydanego zgodnie z załącznikiem I (część M) lub załącznikiem Vb (część ML) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014;";

6)
pkt 21.A.441 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) realizacja naprawy jest dokonywana zgodnie z załącznikiem I (część M), załącznikiem II (część 145), załącznikiem Vb (część ML) lub załącznikiem Vd (część CAO) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014, lub przez organizację produkującą zatwierdzoną zgodnie z podczęścią G niniejszego załącznika, zgodnie z przywilejem określonym w pkt 21.A.163 lit. d);";

7)
pkt 21.A.604 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) w drodze odstępstwa od pkt 21.A.611, wymogi podczęści D mają zastosowanie do zatwierdzania zmian projektu przez posiadacza autoryzacji ETSO na pomocnicze źródło zasilania (APU) i do dokonanych przez innych wnioskodawców zmian projektu sklasyfikowanych jako drobne zmiany, natomiast wymogi podczęści E mają zastosowanie do zatwierdzania dokonanych przez innych wnioskodawców zmian projektu sklasyfikowanych jako istotne zmiany. W przypadku gdy zastosowanie mają wymogi podczęści E, wydawana jest oddzielna autoryzacja ETSO zamiast uzupełniającego certyfikatu typu; oraz";

8)
pkt 21.A.711 lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) upoważniona organizacja może wydać zezwolenie na lot (formularz 20b EASA, zob. dodatek IV) zgodnie z przywilejem nadanym zgodnie z pkt CAMO.A.125 załącznika Vc (część CAMO) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 lub pkt CAO.A.095 załącznika Vd (część CAO) rozporządzenia (UE) nr 1321/2014, jeżeli warunki lotu, o których mowa w pkt 21.A.708 niniejszego załącznika, zostały zatwierdzone zgodnie z pkt 21.A.710 niniejszego załącznika;";

9)
pkt 21.B.325 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) w przypadku nowego lub używanego statku powietrznego pochodzącego z kraju trzeciego, właściwy organ państwa członkowskiego rejestracji, oprócz odpowiedniego świadectwa zdatności do lotu, o którym mowa w lit. a) lub b), wydaje początkowe poświadczenie przeglądu zdatności do lotu (formularz 15a lub 15c EASA, zob. dodatek II).";

10)
pkt 21.B.326 lit. b) ppkt 1 ppkt (iii) otrzymuje brzmienie:

"(iii) statek powietrzny poddano przeglądowi zgodnie z przepisami w stosownych przypadkach załącznika I (część M) lub załącznika Vb (część ML) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014.";

11)
pkt 21.B.327 lit. a) ppkt 2 ppkt (i) lit. C) otrzymuje brzmienie:

"C) statek powietrzny poddano przeglądowi odpowiednio zgodnie z przepisami załącznika I (część M) lub załącznika Vb (część ML) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014.";

12)
w wykazie dodatków "FORMULARZE EASA" odniesienie do "Dodatku II - formularz 15a EASA - Poświadczenie przeglądu zdatności do lotu" otrzymuje brzmienie:

"Dodatek II - formularze 15a i 15c EASA - Poświadczenie przeglądu zdatności do lotu";

13)
dodatek II otrzymuje brzmienie:

"Dodatek II

Formularz 15a EASA - Poświadczenie przeglądu zdatności do lotu

[PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE]

Państwo członkowskie Unii Europejskiej (*)

POŚWIADCZENIE PRZEGLĄDU ZDATNOŚCI DO LOTU (ARC)

numer ARC:

Na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 [WŁAŚCIWY ORGAN PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO] niniejszym poświadcza, że następujący statek powietrzny:

Wytwórca statku powietrznego: .....................................................................................................................................

Oznaczenie wytwórcy: ...................................................................................................................................................

Znak rejestracyjny statku powietrznego: ........................................................................................................................

Numer seryjny statku powietrznego: ..............................................................................................................................

w dniu wydania poświadczenia uznany jest za zdatny do lotu.

Data wydania: ..................................................................... Data ważności: ..................................................................

Liczba godzin lotu (FH) płatowca w dniu wydania (**): ......................................................

Podpisano: .................................................................. Numer upoważnienia: ................................................................

Pierwsze przedłużenie ważności: Statek powietrzny pozostawał przez ostatni rok w kontrolowanym środowisku zgodnie z pkt M.A.901 załącznika I (część M) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014. W dniu wydania niniejszego certyfikatu statek powietrzny uznany jest za zdatny do lotu.

Data wydania: ..................................................................... Data ważności: ..................................................................

Liczba godzin lotu (FH) płatowca w dniu wydania (**):

Podpisano: .................................................................. Numer upoważnienia: ................................................................

Nazwa przedsiębiorstwa: Sygnatura zatwierdzenia:
Drugie przedłużenie ważności: Statek powietrzny pozostawał przez ostatni rok w kontrolowanym środowisku zgodnie z pkt M.A.901 załącznika I (część M) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014. W dniu wydania certyfikatu statek powietrzny uznany jest za zdatny do lotu.

Data wydania: ..................................................................... Data ważności: ..................................................................

Liczba godzin lotu (FH) płatowca w dniu wydania (**):

Podpisano: .................................................................. Numer upoważnienia: ................................................................

Nazwa przedsiębiorstwa: ........................................... Sygnatura zatwierdzenia: ............................................................

Formularz 15a EASA - wydanie 5

(*) Skreślić w przypadku państwa niebędącego państwem członkowskim UE.

(**) Z wyjątkiem sterowców.

Formularz 15c EASA - Poświadczenie przeglądu zdatności do lotu

POŚWIADCZENIE PRZEGLĄDU ZDATNOŚCI DO LOTU (ARC) (statków powietrznych spełniających wymagania części ML)

Numer ARC: ...........................................

Na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139:

[NAZWA WŁAŚCIWEGO ORGANU] lub

[NAZWA ZATWIERDZONEJ ORGANIZACJI, ADRES i NUMER ZATWIERDZENIA]

lub

[PEŁNE IMIĘ I NAZWISKO PRACOWNIKA POŚWIADCZAJĄCEGO ORAZ NUMER LICENCJI ZGODNEJ Z CZĘŚCIĄ 66 (LUB KRAJOWEGO DOKUMENTU RÓWNOWAŻNEGO)]

niniejszym poświadcza, że wykonał(a) przegląd zdatności do lotu zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1321/2014 następującego statku powietrznego:

Wytwórca statku powietrznego: .................................................... Oznaczenie producenta: ........................................

Znak rejestracyjny statku powietrznego: ......................................... Numer seryjny statku powietrznego: ..........................

w dniu wydania poświadczenia statek powietrzny uznany jest za zdatny do lotu.

Data wydania: ..................................................................... Data ważności: ..................................................................

Liczba godzin lotu (FH) płatowca w dniu wydania (*): .......................................................................

Podpisano: .................................................................. Numer upoważnienia: (jeżeli dotyczy .......................................

Pierwsze przedłużenie ważności: statek powietrzny spełnia warunki określone w pkt ML.A.901 lit. c) załącznika Vb (część ML)

Data wydania: ..................................................................... Data ważności: ..................................................................

Liczba godzin lotu (FH) płatowca w dniu wydania (*): ......................................................................

Podpisano: .................................................................. Numer upoważnienia: ................................................................

Nazwa przedsiębiorstwa: Numer zatwierdzenia:
Drugie przedłużenie ważności: statek powietrzny spełnia warunki określone w pkt ML.A.901 lit. c) załącznika Vb (część ML)

Data wydania: ..................................................................... Data ważności: ..................................................................

Liczba godzin lotu (FH) płatowca w dniu wydania (*): ................................................

Podpisano: .................................................................. Numer upoważnienia: ................................................................

Nazwa przedsiębiorstwa: .................................................. Numer zatwierdzenia: .........................................................

(*) Z wyjątkiem balonów i sterowców. Formularz 15c EASA - wydanie 3."

1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz.U. L 362 z 17.12.2014, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1383 z dnia 8 lipca 2019 r. w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 w zakresie systemów zarządzania bezpieczeństwem w organizacjach zarządzania ciągłą zdatnością do lotu oraz złagodzenia wymagań dotyczących obsługi technicznej i zarządzania ciągłą zdatnością do lotu w stosunku do statków powietrznych lotnictwa ogólnego (Dz.U. L 228 z 4.9.2019, s. 1).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz.U. L 224 z 21.8.2012, s. 1).
5 Opinia 05/2016: grupa zadaniowa ds. przeglądu przepisów części M w odniesieniu do lotnictwa ogólnego (FAZA II).
6 Opinia 06/2016: włączenie wymagań dotyczących systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 (SMS w części M).
* Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz.U. L 362 z 17.12.2014, s. 1).

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.132.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2020/570 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do dostosowania przepisów dotyczących ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014
Data aktu: 28/01/2020
Data ogłoszenia: 27/04/2020
Data wejścia w życie: 17/05/2020, 24/03/2020