Decyzja EBC/2020/20 (2020/506) zmieniająca wytyczne (UE) 2015/510 w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu oraz wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu

DECYZJA
EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2020/506
z dnia 7 kwietnia 2020 r.
zmieniająca wytyczne (UE) 2015/510 w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu oraz wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2020/20)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności pierwszy akapit art. 12 ust. 1 w zw. z pierwszym tiret art. 3 ust. 1, a także art. 18,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Ogólne warunki, na jakich EBC i KBC są gotowe do przeprowadzania operacji kredytowych, w tym kryteria kwalifikowania zabezpieczeń na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu, zostały określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (ECB/2014/60) 1 .

(2) Powodowana przez koronawirusa choroba COVID-19, zakwalifikowana przez Światową Organizację Zdrowia jako pandemia, stanowi zagrożenie dla zdrowia publicznego o skali nie mającej precedensu w najnowszej historii. Pandemia ta spowodowała gwałtowny wstrząs ekonomiczny, który wymaga ambitnej, skoordynowanej i natychmiastowej reakcji na wszystkich frontach w celu udzielenia wsparcia zagrożonym przedsiębiorstwom i pracownikom. W konsekwencji pandemii działalność gospodarczą w strefie euro nieuchronnie dotknie znaczący spadek, w szczególności w miarę wprowadzania przez kolejne kraje środków ograniczających rozprzestrzenianie się wirusa. Środki te w znaczący sposób ograniczają przepływy gotówkowe przedsiębiorstw i pracowników oraz stawiają dalsze istnienie wielu przedsiębiorstw pod znakiem zapytania. Nie ulega również wątpliwości, że ta sytuacja utrudnia transmisję polityki pieniężnej oraz zwiększa ryzyko drastycznego pogorszenia się perspektyw inflacji.

(3) W dniu 7 kwietnia 2020 r. Rada Prezesów przyjęła kolejny pakiet decyzji w odpowiedzi na pandemię COVID-19, która może zagrozić celowi stabilności cen i prawidłowemu funkcjonowaniu mechanizmu transmisji polityki pieniężnej. Decyzje te obejmują środki zmieniające zasady kwalifikowania zabezpieczeń, ułatwiające kontrahentom Eurosystemu dysponowanie wystarczającym poziomem kwalifikowanych zabezpieczeń, co ma umożliwić ich uczestnictwo we wszystkich operacjach zasilających w płynność. Środki te są proporcjonalnym sposobem przeciwdziałania poważnym zagrożeniom dla stabilności cen, mechanizmu transmisji polityki pieniężnej oraz rozwoju gospodarczego w strefie euro, będącym konsekwencją pojawienia się i dalszego rozprzestrzeniania się choroby COVID- 19. Środki te będą stosowane tymczasowo, do momentu, kiedy Rada Prezesów uzna, że wskazane powyżej ryzyka ustąpiły.

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić wytyczne (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

(5) Ponadto Rada Prezesów zdecydowała o tymczasowym podwyższeniu akceptacji ryzyka związanego ze wsparciem akcji kredytowej za pośrednictwem operacji refinansujących. W szczególności redukcje wartości w wycenie stosowane do zabezpieczenia zostaną obniżone poprzez zastosowanie stałego współczynnika.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) 2 .

(7) Natychmiastowa reakcja na aktualną sytuację pandemiczną wymaga wprowadzenia tych zmian w drodze decyzji, która staje się skuteczna z dniem zawiadomienia o niej KBC oraz która powinna zostać niezwłocznie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, tak aby zmiany te były stosowane bezpośrednio przez KBC we wskazanych datach,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60)

W wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 93 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 93

Minimalna wielkość należności kredytowych

Na potrzeby wykorzystania krajowego należności kredytowe muszą - w momencie ich przedłożenia jako zabezpieczenie przez kontrahenta - spełniać wymóg minimalnej wielkości w wysokości 0 EUR lub wyższej kwoty określonej przez rodzimy KBC. Na potrzeby wykorzystania transgranicznego obowiązuje minimalny próg w wysokości 500 000 EUR.";

2)
w art. 141 w ust. 1 wartość procentową "2,5 %" zastępuje się wartością procentową "10 %".
Artykuł  2

Zmiany wytycznych (UE) 2016/65 (EBC/2015/35)

W wytycznych (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Dodatkowe redukcje wartości w wycenie stosowane do określonych typów aktywów rynkowych

Poza redukcjami wartości w wycenie określonymi w art. 3 niniejszych wytycznych do określonych typów aktywów rynkowych stosuje się następujące dodatkowe redukcje wartości:

a) papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, zabezpieczone obligacje i niezabezpieczone instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje kredytowe, które teoretycznie są wyceniane zgodnie z zasadami zawartymi w art. 134 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60), podlegają dodatkowej redukcji wartości w wycenie w formie obniżki wartości na poziomie 4 %;

b) własne zabezpieczone obligacje podlegają dodatkowej redukcji wartości w wycenie w wysokości (i) 6,4 % - stosowanej do wartości instrumentów dłużnych, którym przypisano stopień jakości kredytowej 1 i 2, oraz (ii) 9,6 % - stosowanej do wartości instrumentów dłużnych, którym przypisano stopień jakości kredytowej 3;

c) termin "własne" zabezpieczone obligacje w rozumieniu lit. b) oznacza przedstawienie lub wykorzystanie przez kontrahenta obligacji zabezpieczonych wyemitowanych lub gwarantowanych przez samego kontrahenta lub podmioty blisko z nim powiązane w rozumieniu art. 138 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60);

d) jeżeli dodatkowa redukcja wartości w wycenie, o której mowa w lit. b), nie może być zastosowana w odniesieniu do systemu zarządzania zabezpieczeniami danego KBC, agenta trójstronnego lub platformy TARGET2-Securities dla automatycznego ustanowienia zabezpieczenia, taką dodatkową redukcję wartości w wycenie stosuje się w takich systemach i na takich platformach do całkowitej wartości emisji możliwych do wykorzystania własnych zabezpieczonych obligacji.";

2)
w art. 5 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Nierynkowe instrumenty dłużne zabezpieczone detalicznymi kredytami hipotecznymi podlegają redukcji wartości w wycenie w wysokości 25,2 %.";

3)
w załączniku tabele 2, 2a i 3 otrzymują brzmienie:

,Tabela 2

Poziomy redukcji wartości w wycenie (w %) stosowane do kwalifikowanych aktywów rynkowych dla kategorii redukcji wartości od pierwszej do czwartej

Kategorie redukcji wartości
Jakość

kredytowa

Pozostały

okres zapadalności (w latach) (*)

Kategoria pierwsza Kategoria druga Kategoria trzecia Kategoria czwarta
kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon o zmiennym oprocentowaniu kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon o zmiennym oprocentowaniu kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon o zmiennym oprocentowaniu kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon o zmiennym oprocentowaniu
Stopień 1 i 2 [0,1) 0,4 0,4 0,4 0,8 0,8 0,8 0,8 0,8 0,8 6,0 6,0 6,0
[1,3) 0,8 1,6 0,4 1,2 2,0 0,8 1,6 2,4 0,8 8,0 8,4 6,0
[3,5) 1,2 2,0 0,4 2,0 2,8 0,8 2,4 3,6 0,8 10,4 10,8 6,0
[5,7) 1,6 2,4 0,8 2,8 3,6 1,2 3,6 4,8 1,6 11,6 12,4 8,0
[7,10) 2,4 3,2 1,2 3,6 5,2 2,0 4,8 6,4 2,4 13,2 14,4 10,4
[10, ∞ ) 4,0 5,6 1,6 6,4 8,4 2,8 7,2 10,4 3,6 16,0 20,4 11,6
Stopień 3 [0,1) 4,8 4,8 4,8 5,6 5,6 5,6 6,4 6,4 6,4 10,4 10,4 10,4
[1,3) 5,6 6,4 4,8 7,6 10,8 5,6 9,6 12,0 6,4 18,0 20,0 10,4
[3,5) 7,2 8,0 4,8 10,8 14,8 5,6 13,2 17,6 6,4 22,4 26,0 10,4
[5,7) 8,0 9,2 5,6 11,2 16,0 7,6 14,8 20,8 9,6 24,4 28,0 18,0
[7,10) 9,2 10,4 7,2 12,8 19,6 10,8 15,2 22,4 13,2 24,8 29,6 22,4
[10, ∞ ) 10,4 12,8 8,0 15,2 23,6 11,2 15,6 24,0 14,8 25,2 30,4 24,4
(*) tj. [0,1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1,3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.

Tabela 2a

Poziomy redukcji wartości w wycenie (w %) stosowane do kwalifikowanych aktywów rynkowych w piątej kategorii redukcji wartości

Kategoria piąta
Jakość kredytowa Średni ważony okres trwania (WAL) (*) Redukcja wartości w wycenie
Stopień 1 i 2 [0,1) 3,2
[1,3) 3,6
[3,5) 4,0
[5,7) 7,2
[7,10) 10,4
[10, ∞ ) 16,0
(*) tj. [0,1) - WAL poniżej jednego roku, [1,3) - WAL jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata, itd.

Tabela 3

Poziomy redukcji wartości w wycenie stosowane do kwalifikowanych należności kredytowych

Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) (*) Oprocentowanie stałe Oprocentowanie zmienne
Stopień 1 i 2 [0,1) 6,4 6,4
[1,3) 9,6 6,4
[3,5) 12,8 6,4
[5,7) 14,8 9,6
[7,10) 19,2 12,8
[10, ∞ ) 28 14,8
Stopień 3 [0,1) 12 12
[1,3) 22,4 12
[3,5) 29,2 12
[5,7) 34,4 22,4
[7,10) 36 29,2
[10, ∞ ) 38,4 34,4
(*) tj. [0,1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1,3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.".
Artykuł  3

Skuteczność i stosowanie

1. 
Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem zawiadomienia o niej KBC. KBC zostaną zawiadomione o niniejszej decyzji niezwłocznie po jej przyjęciu. Niniejszą decyzję publikuje się niezwłocznie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2. 
Artykuł 1 stosuje się od dnia 8 kwietnia 2020 r. Artykuł 2 stosuje się od dnia 20 kwietnia 2020 r.
Artykuł  4

Adresaci

Niniejsza decyzja jest skierowana do KBC.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 7 kwietnia 2020 r.
Prezes EBC
Christine
LAGARDE
1 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (Wytyczne w sprawie dokumentacji ogólnej) (EBC/2014/60) (Dz.U. L 91 z 2.4.2015, s. 3).
2 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/65 z dnia 18 listopada 2015 r. w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2015/35) (Dz.U. L 14 z 21.1.2016, s. 30).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.109I.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2020/20 (2020/506) zmieniająca wytyczne (UE) 2015/510 w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu oraz wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu
Data aktu: 07/04/2020
Data ogłoszenia: 07/04/2020