Decyzja EBC/2020/20 (2020/506) zmieniająca wytyczne (UE) 2015/510 w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu oraz wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu

DECYZJA
EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2020/506
z dnia 7 kwietnia 2020 r.
zmieniająca wytyczne (UE) 2015/510 w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu oraz wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2020/20)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności pierwszy akapit art. 12 ust. 1 w zw. z pierwszym tiret art. 3 ust. 1, a także art. 18,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Ogólne warunki, na jakich EBC i KBC są gotowe do przeprowadzania operacji kredytowych, w tym kryteria kwalifikowania zabezpieczeń na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu, zostały określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (ECB/2014/60) 1 .

(2) Powodowana przez koronawirusa choroba COVID-19, zakwalifikowana przez Światową Organizację Zdrowia jako pandemia, stanowi zagrożenie dla zdrowia publicznego o skali nie mającej precedensu w najnowszej historii. Pandemia ta spowodowała gwałtowny wstrząs ekonomiczny, który wymaga ambitnej, skoordynowanej i natychmiastowej reakcji na wszystkich frontach w celu udzielenia wsparcia zagrożonym przedsiębiorstwom i pracownikom. W konsekwencji pandemii działalność gospodarczą w strefie euro nieuchronnie dotknie znaczący spadek, w szczególności w miarę wprowadzania przez kolejne kraje środków ograniczających rozprzestrzenianie się wirusa. Środki te w znaczący sposób ograniczają przepływy gotówkowe przedsiębiorstw i pracowników oraz stawiają dalsze istnienie wielu przedsiębiorstw pod znakiem zapytania. Nie ulega również wątpliwości, że ta sytuacja utrudnia transmisję polityki pieniężnej oraz zwiększa ryzyko drastycznego pogorszenia się perspektyw inflacji.

(3) W dniu 7 kwietnia 2020 r. Rada Prezesów przyjęła kolejny pakiet decyzji w odpowiedzi na pandemię COVID-19, która może zagrozić celowi stabilności cen i prawidłowemu funkcjonowaniu mechanizmu transmisji polityki pieniężnej. Decyzje te obejmują środki zmieniające zasady kwalifikowania zabezpieczeń, ułatwiające kontrahentom Eurosystemu dysponowanie wystarczającym poziomem kwalifikowanych zabezpieczeń, co ma umożliwić ich uczestnictwo we wszystkich operacjach zasilających w płynność. Środki te są proporcjonalnym sposobem przeciwdziałania poważnym zagrożeniom dla stabilności cen, mechanizmu transmisji polityki pieniężnej oraz rozwoju gospodarczego w strefie euro, będącym konsekwencją pojawienia się i dalszego rozprzestrzeniania się choroby COVID- 19. Środki te będą stosowane tymczasowo, do momentu, kiedy Rada Prezesów uzna, że wskazane powyżej ryzyka ustąpiły.

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić wytyczne (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

(5) Ponadto Rada Prezesów zdecydowała o tymczasowym podwyższeniu akceptacji ryzyka związanego ze wsparciem akcji kredytowej za pośrednictwem operacji refinansujących. W szczególności redukcje wartości w wycenie stosowane do zabezpieczenia zostaną obniżone poprzez zastosowanie stałego współczynnika.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) 2 .

(7) Natychmiastowa reakcja na aktualną sytuację pandemiczną wymaga wprowadzenia tych zmian w drodze decyzji, która staje się skuteczna z dniem zawiadomienia o niej KBC oraz która powinna zostać niezwłocznie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, tak aby zmiany te były stosowane bezpośrednio przez KBC we wskazanych datach,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60)

W wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 93 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 93

Minimalna wielkość należności kredytowych

Na potrzeby wykorzystania krajowego należności kredytowe muszą - w momencie ich przedłożenia jako zabezpieczenie przez kontrahenta - spełniać wymóg minimalnej wielkości w wysokości 0 EUR lub wyższej kwoty określonej przez rodzimy KBC. Na potrzeby wykorzystania transgranicznego obowiązuje minimalny próg w wysokości 500 000 EUR.";

2)
w art. 141 w ust. 1 wartość procentową "2,5 %" zastępuje się wartością procentową "10 %".
Artykuł  2

Zmiany wytycznych (UE) 2016/65 (EBC/2015/35)

W wytycznych (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Dodatkowe redukcje wartości w wycenie stosowane do określonych typów aktywów rynkowych

Poza redukcjami wartości w wycenie określonymi w art. 3 niniejszych wytycznych do określonych typów aktywów rynkowych stosuje się następujące dodatkowe redukcje wartości:

a) papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, zabezpieczone obligacje i niezabezpieczone instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje kredytowe, które teoretycznie są wyceniane zgodnie z zasadami zawartymi w art. 134 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60), podlegają dodatkowej redukcji wartości w wycenie w formie obniżki wartości na poziomie 4 %;

b) własne zabezpieczone obligacje podlegają dodatkowej redukcji wartości w wycenie w wysokości (i) 6,4 % - stosowanej do wartości instrumentów dłużnych, którym przypisano stopień jakości kredytowej 1 i 2, oraz (ii) 9,6 % - stosowanej do wartości instrumentów dłużnych, którym przypisano stopień jakości kredytowej 3;

c) termin "własne" zabezpieczone obligacje w rozumieniu lit. b) oznacza przedstawienie lub wykorzystanie przez kontrahenta obligacji zabezpieczonych wyemitowanych lub gwarantowanych przez samego kontrahenta lub podmioty blisko z nim powiązane w rozumieniu art. 138 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60);

d) jeżeli dodatkowa redukcja wartości w wycenie, o której mowa w lit. b), nie może być zastosowana w odniesieniu do systemu zarządzania zabezpieczeniami danego KBC, agenta trójstronnego lub platformy TARGET2-Securities dla automatycznego ustanowienia zabezpieczenia, taką dodatkową redukcję wartości w wycenie stosuje się w takich systemach i na takich platformach do całkowitej wartości emisji możliwych do wykorzystania własnych zabezpieczonych obligacji.";

2)
w art. 5 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Nierynkowe instrumenty dłużne zabezpieczone detalicznymi kredytami hipotecznymi podlegają redukcji wartości w wycenie w wysokości 25,2 %.";

3)
w załączniku tabele 2, 2a i 3 otrzymują brzmienie:

,Tabela 2

Poziomy redukcji wartości w wycenie (w %) stosowane do kwalifikowanych aktywów rynkowych dla kategorii redukcji wartości od pierwszej do czwartej

Kategorie redukcji wartości
Jakość

kredytowa

Pozostały

okres zapadalności (w latach) (*)

Kategoria pierwsza Kategoria druga Kategoria trzecia Kategoria czwarta
kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon o zmiennym oprocentowaniu kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon o zmiennym oprocentowaniu kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon o zmiennym oprocentowaniu kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon o zmiennym oprocentowaniu
Stopień 1 i 2 [0,1) 0,4 0,4 0,4 0,8 0,8 0,8 0,8 0,8 0,8 6,0 6,0 6,0
[1,3) 0,8 1,6 0,4 1,2 2,0 0,8 1,6 2,4 0,8 8,0 8,4 6,0
[3,5) 1,2 2,0 0,4 2,0 2,8 0,8 2,4 3,6 0,8 10,4 10,8 6,0
[5,7) 1,6 2,4 0,8 2,8 3,6 1,2 3,6 4,8 1,6 11,6 12,4 8,0
[7,10) 2,4 3,2 1,2 3,6 5,2 2,0 4,8 6,4 2,4 13,2 14,4 10,4
[10, ∞ ) 4,0 5,6 1,6 6,4 8,4 2,8 7,2 10,4 3,6 16,0 20,4 11,6
Stopień 3 [0,1) 4,8 4,8 4,8 5,6 5,6 5,6 6,4 6,4 6,4 10,4 10,4 10,4
[1,3) 5,6 6,4 4,8 7,6 10,8 5,6 9,6 12,0 6,4 18,0 20,0 10,4
[3,5) 7,2 8,0 4,8 10,8 14,8 5,6 13,2 17,6 6,4 22,4 26,0 10,4
[5,7) 8,0 9,2 5,6 11,2 16,0 7,6 14,8 20,8 9,6 24,4 28,0 18,0
[7,10) 9,2 10,4 7,2 12,8 19,6 10,8 15,2 22,4 13,2 24,8 29,6 22,4
[10, ∞ ) 10,4 12,8 8,0 15,2 23,6 11,2 15,6 24,0 14,8 25,2 30,4 24,4
(*) tj. [0,1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1,3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.

Tabela 2a

Poziomy redukcji wartości w wycenie (w %) stosowane do kwalifikowanych aktywów rynkowych w piątej kategorii redukcji wartości

Kategoria piąta
Jakość kredytowa Średni ważony okres trwania (WAL) (*) Redukcja wartości w wycenie
Stopień 1 i 2 [0,1) 3,2
[1,3) 3,6
[3,5) 4,0
[5,7) 7,2
[7,10) 10,4
[10, ∞ ) 16,0
(*) tj. [0,1) - WAL poniżej jednego roku, [1,3) - WAL jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata, itd.

Tabela 3

Poziomy redukcji wartości w wycenie stosowane do kwalifikowanych należności kredytowych

Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) (*) Oprocentowanie stałe Oprocentowanie zmienne
Stopień 1 i 2 [0,1) 6,4 6,4
[1,3) 9,6 6,4
[3,5) 12,8 6,4
[5,7) 14,8 9,6
[7,10) 19,2 12,8
[10, ∞ ) 28 14,8
Stopień 3 [0,1) 12 12
[1,3) 22,4 12
[3,5) 29,2 12
[5,7) 34,4 22,4
[7,10) 36 29,2
[10, ∞ ) 38,4 34,4
(*) tj. [0,1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1,3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.".
Artykuł  3

Skuteczność i stosowanie

1. 
Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem zawiadomienia o niej KBC. KBC zostaną zawiadomione o niniejszej decyzji niezwłocznie po jej przyjęciu. Niniejszą decyzję publikuje się niezwłocznie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2. 
Artykuł 1 stosuje się od dnia 8 kwietnia 2020 r. Artykuł 2 stosuje się od dnia 20 kwietnia 2020 r.
Artykuł  4

Adresaci

Niniejsza decyzja jest skierowana do KBC.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 7 kwietnia 2020 r.
Prezes EBC
Christine
LAGARDE
1 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (Wytyczne w sprawie dokumentacji ogólnej) (EBC/2014/60) (Dz.U. L 91 z 2.4.2015, s. 3).
2 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/65 z dnia 18 listopada 2015 r. w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2015/35) (Dz.U. L 14 z 21.1.2016, s. 30).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.109I.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2020/20 (2020/506) zmieniająca wytyczne (UE) 2015/510 w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu oraz wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu
Data aktu: 07/04/2020
Data ogłoszenia: 07/04/2020