uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 184/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 stycznia 2005 r. w sprawie statystyki Wspólnoty w zakresie bilansu płatniczego, międzynarodowego handlu usługami i zagranicznych inwestycji bezpośrednich 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,
(1) W dniu 29 marca 2017 r. Zjednoczone Królestwo złożyło notyfikację o zamiarze wystąpienia z Unii Europejskiej zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej. Traktaty przestaną mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa od dnia wejścia w życie umowy o wystąpieniu lub, w przypadku jej braku, dwa lata po notyfikacji, to znaczy od dnia 30 marca 2019 r., chyba że Rada Europejska w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem podejmie jednomyślnie decyzję o przedłużeniu tego okresu.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 184/2005 określa wspólne zasady systematycznego sporządzania wspólnotowej statystyki bilansu płatniczego, międzynarodowego handlu usługami i zagranicznych inwestycji bezpośrednich.
(3) Państwa członkowskie mają obowiązek dostarczać Komisji (Eurostatowi) dane dotyczące bilansu płatniczego, międzynarodowego handlu usługami i zagranicznych inwestycji bezpośrednich, wymienione w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 184/2005. Rozporządzenie to określa między innymi wymagane poziomy podziału geograficznego danych, które państwa członkowskie mają przekazywać Komisji (Eurostatowi).
(4) Tabela 6 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 184/2005 zawiera pośrednie odniesienia do Zjednoczonego Królestwa w obszarze kontrahenta "Państwa członkowskie Unii spoza strefy euro" w ramach poziomu podziału geograficznego GEO 4. Państwa członkowskie mają obowiązek dostarczać Komisji (Eurostatowi) dane dotyczące tego obszaru kontrahenta z podziałem na poszczególne państwa.
(5) Wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z Unii spowodowałoby, że Zjednoczone Królestwo stałoby się państwem trzecim i jako takie nie byłoby już częścią obszaru kontrahenta "Państwa członkowskie Unii spoza strefy euro" w kolumnie GEO 4. W związku z tym państwa członkowskie nie byłyby już prawnie zobowiązane do przekazywania danych dla obszaru kontrahenta dotyczących Zjednoczonego Królestwa.
(6) GEO 4 określa poziom podziału geograficznego wymagany dla niektórych pozycji statystyk kwartalnych dotyczących bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej, a także podziału rocznych pozycji inwestycji bezpośrednich oraz rocznych transakcji inwestycji bezpośrednich i dochodów z tych inwestycji ze względu na rodzaj działalności.
(7) Statystyki europejskie dotyczące bilansu płatniczego, międzynarodowych pozycji inwestycyjnych i bezpośrednich inwestycji zagranicznych są kluczowe dla zapewnienia świadomego kształtowania polityki gospodarczej i opracowywania dokładnych prognoz gospodarczych. Mają one zasadnicze znaczenie dla polityki publicznej w Unii, badań oraz dla obywateli Unii.
(8) Biorąc pod uwagę intensywne stosunki handlowe i gospodarcze między UE a Zjednoczonym Królestwem, istotne jest zapewnienie ciągłości przekazywania przez państwa członkowskie danych odnoszących się do Zjednoczonego Królestwa jako kontrahenta, również po wystąpieniu tego państwa z UE.
(9) Tabela 6 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 184/2005 zawiera również wyraźne odniesienia do Zjednoczonego Królestwa w poziomach podziału geograficznego GEO 5 i GEO 6, ponieważ Zjednoczone Królestwo jest wymienione jako odrębne państwo kontrahenta w ramach agregatu geograficznego "Europa", razem ze wszystkimi państwami członkowskimi Unii.
(10) Agregat "Europa" w kolumnie GEO 5 i GEO 6 obejmuje wszystkie państwa członkowskie, państwa członkowskie Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) i inne państwa europejskie. Agregat "Pozostałe państwa europejskie" obejmuje wszystkie państwa europejskie, które nie są państwami członkowskimi Unii ani państwami członkowskimi EFTA, wymienione w porządku alfabetycznym w języku angielskim.
(11) W związku z przewidywaniem, że Zjednoczone Królestwo stanie się państwem trzecim należy odpowiednio zmienić jego pozycję w kolumnach GEO 5 i GEO 6.
(12) Należy zatem wprowadzić zmiany w tabeli 6 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 184/2005 w celu uwzględnienia Zjednoczonego Królestwa jako odrębnego państwa kontrahenta w poziomie podziału geograficznego GEO 4 oraz w celu zmiany jego pozycji w poziomach podziału geograficznego GEO 5 i GEO 6. Taka aktualizacja nie ma wpływu na obciążenia sprawozdawcze ani na mające zastosowanie podstawowe ramy koncepcyjne.
(13) Biorąc pod uwagę okres kontroli wynoszący trzy miesiące, mający zastosowanie do niniejszego aktu delegowanego, oraz konieczność zamieszczenia zaktualizowanej tabeli 6 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 184/2005, tak by była ona gotowa do stosowania w momencie, gdy Zjednoczone Królestwo przestanie należeć do obszaru kontrahenta "Państwa członkowskie Unii spoza strefy euro", co mogłoby nastąpić już w dniu 30 marca 2019 r., konieczne jest, aby niniejsze rozporządzenie weszło w życie jak najszybciej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.85.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/505 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 184/2005 w odniesieniu do poziomów podziału geograficznego |
| Data aktu: | 19/12/2018 |
| Data ogłoszenia: | 27/03/2019 |
| Data wejścia w życie: | 28/03/2019, 02/02/2020 |