uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 309,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 1 ,
mając na uwadze opinie Europejskiego Inspektora Ochrony Danych 2 ,
(1) Zgodnie z Polityką zwalczania nadużyć finansowych EBI 3 i Kartą wydziału dochodzeń ds. nadużyć finansowych EBI 4 Wydział dochodzeń ds. nadużyć finansowych Inspektoratu Generalnego EBI ("IG/IN") jest uprawniony do prowadzenia dochodzeń w sprawie zarzutów oszustwa, korupcji, zmowy, przymusu, utrudniania, prania pieniędzy i finansowania terroryzmu ("Niedozwolone postępowanie") obejmujących wszystkie działania EBI. IG/IN jest uprawniony do prowadzenia dochodzeń dotyczących i) członków organów zarządzających, pracowników i konsultantów EBI,; ii) stron związanych z projektami EBI, iii) stron związanych z zamówieniami korporacyjnymi EBI oraz iv) stron związanych z operacjami zaciągania kredytów i skarbcowymi EBI. Uprawnienia IG/IN obejmują również prowadzenie proaktywnych przeglądów integralności w obszarach podwyższonego ryzyka w celu zwiększenia wydajności i skuteczności operacji i działalności EBI.
(2) Zgodnie z Kodeksem postępowania dla pracowników EBI 5 i Polityką informowania o nieprawidłowościach EBI 6 , z okresowymi zmianami i uzupełnieniami, członkowie personelu EBI mają obowiązek zgłaszania wszelkich przypadków naruszenia obowiązków służbowych, takich jak nielegalna działalność, niedozwolone postępowanie i/lub naruszenie przepisów, reguł, zasad lub wytycznych Grupy EBI, w tym Kodeksu, właściwym służbom, stosownie do charakteru naruszenia, tj. Biuru dyrektora ds. zgodności EBI ("BDZ") i Inspektoratowi Generalnemu EBI ("IG").
(3) Zgodnie z Zakresem uprawnień dyrektora ds. zgodności Grupy ("Zakres uprawnień DZG") oraz Kartą integralności i zgodności 7 do kompetencji dyrektora ds. zgodności Grupy należy identyfikacja, ocena, doradztwo, monitorowanie i raportowanie w zakresie ryzyka braku zgodności Grupy EBI, tj. ryzyka sankcji prawnych lub regulacyjnych, straty finansowej lub utraty reputacji, które członek Grupy EBI może ponieść w wyniku niedochowania zgodności z wszelkimi obowiązującymi przepisami ustawowymi i wykonawczymi, kodeksami postępowania dla pracowników i standardami w zakresie dobrych praktyk. Zgodnie z Zakresem uprawnień DZG dyrektor ds. zgodności Grupy przeprowadza niezbędne dochodzenia administracyjne w sprawie ewentualnego naruszenia przez pracowników Kodeksu postępowania Grupy EBI. Pracownicy Grupy EBI mają obowiązek współpracy przy prowadzeniu takich dochodzeń administracyjnych w sposób określony przez dyrektora ds. zgodności Grupy.
(4) W trakcie wykonywania swoich zadań IG/IN i BDZ mają obowiązek przestrzegania praw osób fizycznych w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych wynikających z art. 8 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i art. 16 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jak również z aktów prawnych opartych na tych przepisach. Jednocześnie IG/IN i BDZ mają obowiązek przestrzegania ścisłych zasad poufności i tajemnicy zawodowej, o których mowa w Regulaminie pracowników EBI i w Kodeksie postępowania dla pracowników EBI, oraz poszanowania praw procesowych osób objętych dochodzeniem i świadków, a w szczególności prawa osób, których dotyczą zasady sprawiedliwości proceduralnej i domniemania niewinności.
(5) W pewnych okolicznościach konieczne jest pogodzenie praw osób, których dane dotyczą, określonych w rozporządzeniu (UE) 2018/1725 ("Rozporządzenie"), z celami i wymogami odpowiednich zadań IG/IN i BDZ, jak również z pełnym poszanowaniem podstawowych praw i wolności innych osób, których dane dotyczą. W tym celu art. 25 Rozporządzenia stanowi, że IG/IN i BDZ mogą ograniczyć, zgodnie z ich odpowiednimi uprawnieniami, stosowanie art. 14-22, 35 i 36, a także art. 4 w zakresie, w jakim przepisy tego rozporządzenia odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-22. Aby to zrobić, konieczne jest przyjęcie przepisów wewnętrznych, na mocy których właściwy administrator danych może ograniczyć prawa osób, których dane dotyczą, zgodnie z art. 25 tego rozporządzenia.
(6) Przepisy wewnętrzne powinny mieć zastosowanie do wszystkich operacji przetwarzania przeprowadzanych przez IG/IN i BDZ w ramach wykonywania ich odpowiednich uprawnień zawartych w Polityce zwalczania nadużyć finansowych EBI, Karcie wydziału dochodzeń ds. nadużyć finansowych EBI, Karcie integralności i zgodności oraz w Zakresie uprawnień DZG, w trakcie całego procesu.
(7) W celu zapewnienia zgodności z art. 14, 15 i 16 Rozporządzenia właściwy administrator danych powinien informować wszystkie osoby fizyczne o swoich działaniach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych i o ich prawach w sposób przejrzysty i spójny w formie informacji o ochronie danych publikowanych na stronie internetowej i w serwisie intranetowym EBI, jak również powinien indywidualnie informować osoby, których dane dotyczą i które mają związek z jego działalnością, tj. osoby zainteresowane, świadków i informatorów.
(8) IG/IN i BDZ mogą być zmuszone w określonych sytuacjach do zastosowania ograniczeń, o których mowa w art. 25 Rozporządzenia, w odniesieniu do operacji przetwarzania danych prowadzonych w ramach zadań IG/IN i BDZ zawartych w i) Polityce zwalczania nadużyć finansowych EBI i Procedurze dochodzeń, w odniesieniu do IG/IN 8 oraz w ii) Zakresie uprawnień dyrektora ds. zgodności Grupy, w odniesieniu do BDZ.
(9) Komunikacja pomiędzy OLAF a EBI odbywa się zgodnie z porozumieniem administracyjnym pomiędzy Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym z dnia 31 marca 2016 r.
(10) W celu utrzymania skutecznej współpracy IG/IN i BDZ mogą być zmuszone także do stosowania ograniczeń w odniesieniu do praw osób, których dane dotyczą, do ochrony informacji zawierających dane osobowe pochodzących od innych służb EBI, instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej, właściwych organów państw członkowskich i państw trzecich, a także od organizacji międzynarodowych. W tym celu IG/IN i BDZ powinny konsultować ze wspomnianymi innymi służbami EBI, instytucjami, organami i jednostkami organizacyjnymi Unii, a także agencjami, organami państw i organizacjami międzynarodowymi zastosowanie ograniczeń w oparciu o istotne przesłanki, konieczność ich zastosowania oraz ich proporcjonalność.
(11) IG/IN i BDZ powinny rozpatrywać wszystkie ograniczenia w przejrzysty sposób i rejestrować każde zastosowanie ograniczeń w odpowiednim systemie rejestracji.
(12) Zgodnie z art. 25 ust. 8 Rozporządzenia administratorzy danych mogą wstrzymać przekazanie osobie, której dane dotyczą, informacji o powodach zastosowania ograniczenia lub odmówić przekazania takich informacji, jeżeli mogłoby to w jakikolwiek sposób zagrozić celowi ograniczenia. W szczególności gdy stosuje się ograniczenie praw przewidzianych w art. 16 i 35, zgłoszenie takiego ograniczenia zagrażałoby celowi ograniczenia. Właściwy administrator danych powinien regularnie weryfikować swoje stanowisko, aby zapewnić, że prawo osoby, której dane dotyczą, do uzyskania informacji zgodnie z art. 16 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725 jest ograniczone jedynie tak długo, jak długo zachodzą przesłanki opóźnienia przekazania tych informacji.
(13) W przypadku ograniczenia innych praw osób, których dane dotyczą, administrator danych powinien ocenić w poszczególnych przypadkach, czy poinformowanie o ograniczeniu zagrażałoby celowi takiego ograniczenia.
(14) EBI wyznaczył własnego inspektora ochrony danych ("Inspektor ochrony danych") zgodnie z art. 24 rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 9 .
(15) Inspektor ochrony danych może przeprowadzić niezależny przegląd stosowania ograniczeń w celu zapewnienia zgodności z niniejszą decyzją,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.65I.1 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące przetwarzania danych osobowych przez Wydział dochodzeń ds. nadużyć finansowych Inspektoratu Generalnego i Biuro dyrektora ds. zgodności Europejskiego Banku Inwestycyjnego w odniesieniu do przekazywania informacji osobom, których dane dotyczą, oraz do ograniczenia niektórych ich praw |
| Data aktu: | 06/02/2019 |
| Data ogłoszenia: | 06/03/2019 |
| Data wejścia w życie: | 06/03/2019 |