uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 31,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Aby zapewnić wystarczające i nieprzerwane dostawy niektórych produktów rolnych i przemysłowych, które są niedostępne w Unii, oraz aby w ten sposób zapobiec ewentualnym zakłóceniom na rynku tych produktów, rozporządzeniem Rady (UE) nr 1387/2013 2 zawieszono cła wspólnej taryfy celnej (zwanej dalej "WTC") na te produkty. Produkty te mogą być przywożone do Unii z zastosowaniem obniżonych lub zerowych stawek celnych.
(2) W przypadku niektórych produktów, które nie są wymienione w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1387/2013, unijna produkcja jest obecnie niewystarczająca lub nieistniejąca. W interesie Unii leży zatem całkowite zawieszenie ceł WTC na te produkty.
(3) Z myślą o promowaniu produkcji zintegrowanych baterii w Unii oraz zgodnie z komunikatem Komisji z dnia 17 maja 2018 r. zatytułowanym »Europa w ruchu - zrównoważona mobilność dla Europy: bezpieczna, połączona i ekologiczna« należy przyznać częściowe zawieszenie ceł WTC na niektóre produkty niewymienione w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1387/2013. Ponadto w odniesieniu do niektórych produktów, objętych obecnie całkowitym zawieszeniem ceł, należy przyznać jedynie częściowe zawieszenie ceł WTC. Datą ustaloną dla obowiązkowego przeglądu tych zawieszeń powinien być dzień 31 grudnia 2020 r., aby umożliwić ich szybki przegląd z uwzględnieniem zmian zachodzących w sektorze baterii w Unii.
(4) Niezbędna jest zmiana opisu produktów w przypadku niektórych zawieszeń ceł WTC wymienionych w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1387/2013, aby uwzględnić zmiany techniczne wprowadzone w tych produktach oraz tendencje gospodarcze na rynku.
(5) Dokonano przeglądu w odniesieniu do 334 zawieszeń ceł WTC wymienionych w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1387/2013. Należy zatem ustalić nowe daty ich następnego obowiązkowego przeglądu.
(6) W odniesieniu do niektórych zawieszeń ceł WTC wymienionych w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1387/2013 klasyfikacja produktów w Nomenklaturze scalonej (CN) uległa zmianie. Przy zawieszeniach dla tych produktów należy zatem zmienić wskazanie mających zastosowanie kodów CN i podpozycji TARIC.
(7) Utrzymanie niektórych zawieszeń ceł WTC dla niektórych produktów wymienionych w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1387/2013 nie leży już w interesie Unii. Zawieszenia dla tych produktów należy w związku z tym uchylić. Ponadto zgodnie z komunikatem Komisji z dnia 13 grudnia 2011 r. dotyczącym autonomicznych zawieszeń i kontyngentów taryfowych ze względów praktycznych nie można uwzględniać wniosków o zawieszenia lub kontyngenty taryfowe, w przypadku gdy szacowana kwota niepobranych należności celnych wynosi mniej niż 15 000 EUR rocznie. Obowiązkowy przegląd istniejących zawieszeń wykazał, że progu tego nie osiąga przywóz w odniesieniu do 70 produktów wymienionych w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1387/2013. Zawieszenia te należy w związku z tym wycofać. Ponadto należy wycofać kolejne trzy zawieszenia w wyniku wykonania umowy w formie deklaracji dotyczącej rozwoju handlu produktami technologii informacyjnej 3 , która obniżyła stawkę cła na odnośne produkty do zera.
(8) Należy utworzyć unikalny numer porządkowy dla każdego zawieszenia ceł WTC wymienionego w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1387/2013, aby umożliwić lepszą identyfikację tych zawieszeń.
(9) Mając na uwadze jasność oraz biorąc pod uwagę liczbę zmian, które mają zostać wprowadzone, należy zastąpić załącznik do rozporządzenia (UE) nr 1387/2013.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1387/2013.
(11) Aby uniknąć jakichkolwiek przerw w stosowaniu systemu autonomicznych zawieszeń oraz aby zapewnić zgodność z wytycznymi zawartymi w komunikacie Komisji z dnia 13 grudnia 2011 r. dotyczącym autonomicznych zawieszeń i kontyngentów taryfowych, zmiany przewidziane w niniejszym rozporządzeniu w odniesieniu do zawieszeń taryfowych dla odnośnych produktów powinny być stosowane od dnia 1 stycznia 2020 r. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Rady | |
| K. MIKKONEN | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.335.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2019/2197 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1387/2013 zawieszające cła autonomiczne wspólnej taryfy celnej na niektóre produkty rolne i przemysłowe |
| Data aktu: | 19/12/2019 |
| Data ogłoszenia: | 27/12/2019 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2020, 28/12/2019 |