Decyzja wykonawcza 2019/2000 ustanawiająca format zgłaszania danych dotyczących odpadów żywności oraz przekazywania sprawozdań z kontroli jakości zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/2000
z dnia 28 listopada 2019 r.
ustanawiająca format zgłaszania danych dotyczących odpadów żywności oraz przekazywania sprawozdań z kontroli jakości zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 8577)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 2 grudnia 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającą niektóre dyrektywy 1 , w szczególności jej art. 37 ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2008/98/WE nakłada na państwa członkowskie obowiązek monitorowania i oceny wdrażania środków zapobiegania powstawaniu odpadów żywności, za pomocą pomiaru poziomów odpadów żywności na podstawie wspólnej metody, oraz obowiązek przekazywania tych danych Komisji. Do danych należy dołączyć sprawozdanie z kontroli jakości.

(2) Format, który państwa członkowskie mają stosować do zgłaszania danych dotyczących poziomów odpadów żywności, musi uwzględniać metody określone w decyzji delegowanej Komisji (UE) 2019/1597 2 , w której ustanowiono wspólną metodę pomiaru poziomów odpadów żywności wytworzonych w państwach członkowskich.

(3) W decyzji delegowanej (UE) 2019/1597 państwom członkowskim zapewniono możliwość stosowania różnych metod pomiaru odpadów żywności. Aby zapewnić zharmonizowaną sprawozdawczość, należy gromadzić informacje szczegółowe na temat metod stosowanych w poszczególnych państwach członkowskich.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 39 dyrektywy 2008/98/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Państwa członkowskie zgłaszają dane i przedkładają sprawozdanie z kontroli jakości dotyczące wdrożenia art. 9 ust. 5 dyrektywy 2008/98/WE w formacie określonym w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 listopada 2019 r.
W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

FORMAT ZGŁASZANIA DANYCH DOTYCZĄCYCH POZIOMU ODPADÓW ŻYWNOŚCI

A.
FORMAT PRZEKAZYWANIA DANYCH DOTYCZĄCYCH ILOŚCI ODPADÓW ŻYWNOŚCI ORAZ DANYCH ZWIĄZANYCH Z ZAPOBIEGANIEM POWSTAWANIU ODPADÓW ŻYWNOŚCI
1.
Dane dotyczące ilości odpadów żywności (w tonach metrycznych świeżej masy)
Odpady żywności, o których mowa w art. 1 decyzji delegowanej (UE) 2019/1597 Odpady żywności wyrzucane jako ścieki lub ze ściekami (o których mowa w art. 3 lit. b) decyzji delegowanej (UE) 2019/1597)
Etap łańcucha dostaw żywności Odpady żywności ogółem Frakcja odpadów żywności ogółem, składająca się częściowo z żywności przeznaczonej do spożycia przez ludzi (o której mowa w art. 3 lit. a) decyzji delegowanej (UE) 2019/1597)
Produkcja podstawowa
Przetwórstwo i wytwórstwo
Sprzedaż detaliczna i inna dystrybucja żywności
Restauracje i usługi gastronomiczne
Gospodarstwa domowe
Suma
2.
Dane dotyczące gospodarowania nadwyżkami żywności związanego z zapobieganiem powstawaniu odpadów żywności (w tonach metrycznych świeżej masy)
Etap łańcucha dostaw żywności Żywność przeznaczona do redystrybucji w celu spożycia przez ludzi (o której mowa w art. 3 lit. c) decyzji delegowanej (UE) 2019/1597) Żywność wprowadzona do obrotu w celu przetworzenia na paszę (o której mowa w art. 3 lit. d) decyzji delegowanej (UE) 2019/1597) Wycofane środki spożywcze (o których mowa w art. 3 lit. e) decyzji delegowanej (UE) 2019/1597)
Produkcja podstawowa
Przetwórstwo i wytwórstwo
Sprzedaż detaliczna i inna dystrybucja żywności
Restauracje i usługi gastronomiczne
Gospodarstwa domowe
Suma
- Podanie białe: danych jest obowiązkowe.

- Pola szare: podanie danych jest dobrowolne.

- Podanie danych jest dobrowolne.

B.
FORMAT SPRAWOZDANIA Z KONTROLI JAKOŚCI TOWARZYSZĄCEGO DANYM, O KTÓRYCH MOWA W CZĘŚCI A
1.
Cele sprawozdania

Cele sprawozdania z kontroli jakości to:

-
ocena metod pomiaru poziomów odpadów żywności, określonych w załącznikach III i IV do decyzji delegowanej (UE) 2019/1597;
-
ocena jakości danych dotyczących zgłoszonych ilości odpadów żywności;
-
ocena jakości procesów zbierania danych, w tym zakresu i zatwierdzania źródeł danych administracyjnych oraz zasadności pod względem statystycznym podejść opartych na badaniach,
-
podanie przyczyn istotnych zmian w przekazywanych danych między latami sprawozdawczymi oraz zagwarantowanie dokładności tych danych.
2.
Informacje ogólne Państwo członkowskie: Organizacja przedkładająca dane i opis:

Osoba wyznaczona do kontaktów/dane kontaktowe:

Rok sprawozdawczy:

Data złożenia/wersja:

Link do danych opublikowanych przez państwo członkowskie (jeżeli dotyczy):

3.
Informacje ogólne na temat zbierania danych

Należy wskazać metodę zastosowaną do pomiaru ilości odpadów żywności wytworzonych w danym roku sprawozdawczym, dla każdego etapu łańcucha dostaw żywności (zaznaczyć krzyżykiem odpowiednie pola w tabeli, by wskazać, czy dane są zbierane zgodnie z metodą określoną w załączniku III czy w załączniku IV do decyzji delegowanej (UE) 2019/1597).

Etap łańcucha dostaw żywności Dane zbierane zgodnie z metodą określoną

w załączniku III do decyzji delegowanej

(UE) 2019/1597

Dane zbierane zgodnie z metodą określoną w

załączniku IV do decyzji delegowanej (UE)

2019/1597

Produkcja podstawowa
Przetwórstwo i wytwórstwo
Sprzedaż detaliczna i inna dystrybucja żywności
Restauracje i usługi gastronomiczne
Gospodarstwa domowe
4.
Informacje dotyczące pomiaru przeprowadzonego zgodnie z metodą określoną w załączniku III
4.1.
Ogólny opis źródeł danych służących do pomiaru poziomów odpadów żywności w ramach metody określonej w załączniku III do decyzji delegowanej (UE) 2019/1597

Należy podać źródła danych na temat ilości odpadów żywności dla każdego etapu łańcucha dostaw żywności (zaznaczyć krzyżykiem wszystkie pola w tabeli, które mają zastosowanie).

Etap łańcucha dostaw żywności Na podstawie danych

zbieranych do celów

rozporządzenia (WE) nr

2150/2002 Parlamentu

Europejskiego i Rady (1)

Na podstawie specjalnego

badania (np.: badanie naukowe,

sprawozdanie konsultacyjne)

Inne źródła lub połączenie

różnych źródeł (należy

wyszczególnić w pkt 4.2) (np.

sprawozdawczość

administracyjna, dobrowolne

zobowiązania sektora

przemysłowego)

Produkcja podstawowa
Przetwórstwo i wytwórstwo
Sprzedaż detaliczna i inna dystrybucja żywności
Restauracje i usługi gastronomiczne
Gospodarstwa domowe
(1)Rozporządzenie (WE) nr 2150/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 listopada 2002 r. w sprawie statystyk odpadów (Dz.U. L 332 z 9.12.2002, s. 1).
4.2.
Szczegółowy opis metod pomiaru poziomów odpadów żywności w ramach metody określonej w załączniku III do decyzji delegowanej (UE) 2019/1597

W przypadku każdego etapu łańcucha dostaw żywności należy opisać metody pomiaru ilości odpadów żywności, poprzez odniesienie do załącznika III do decyzji delegowanej (UE) 2019/1597.

Etap łańcucha dostaw żywności Krótki opis zastosowanych metod

(w tym w stosownych

przypadkach metod pomiaru

ilości odpadów żywności w

odpadach zmieszanych)

Podmioty podające dane na temat

odpadów żywności [np. rolnicy,

przedsiębiorstwa spożywcze

(podmioty prowadzące

przedsiębiorstwa spożywcze),

podmioty gospodarujące

odpadami, gminy, gospodarstwa

domowe]

W przypadku próby i/lub

skalowania należy podać

informacje o wielkości i doborze

próby oraz opisać metody

skalowania.

Opis głównych kwestii mających

wpływ na dokładność danych, w

tym błędów związanych z

poborem próby, zakresem,

pomiarem, przetwarzaniem i

brakiem odpowiedzi

Opis procesu kontroli

poprawności danych, w tym

możliwe źródła niepewności i ich

prawdopodobny wpływ na

zgłoszone wyniki

Produkcja podstawowa
Przetwórstwo i wytwórstwo
Sprzedaż detaliczna i inna dystrybucja żywności
Restauracje i usługi gastronomiczne
Gospodarstwa domowe
5.
Informacje dotyczące pomiarów zgodnie z metodą określoną w załączniku IV do decyzji delegowanej (UE) 2019/1597

Należy podać informacje dotyczące każdego etapu łańcucha dostaw żywności, w odniesieniu do których dokonano obliczeń w roku sprawozdawczym.

Etap łańcucha dostaw żywności Dane dotyczące ilości odpadów żywności wykorzystane jako podstawa obliczeń Dane społecznoekonomiczne wykorzystane do obliczeń Opis metod stosowanych do obliczeń
Wartość [t] Rok Rodzaj danych (np.

populacja, produkcja

żywności) (*)

Wartość (*) Rok (*) Źródło (*)
Produkcja podstawowa
Przetwórstwo i wytwórstwo
Sprzedaż detaliczna i inna dystrybucja żywności
Restauracje i usługi gastronomiczne
Gospodarstwa domowe
(*) W przypadku większej liczby źródeł wykorzystanych danych należy w razie potrzeby dodać dodatkowe wiersze w ramach odpowiedniego etapu łańcucha dostaw żywności.
6.
Dobrowolna sprawozdawczość

Należy podać informacje dotyczące każdego zbioru dobrowolnie zgłoszonych danych.

Nazwa zbioru danych (o których mowa w art. 3 lit. a)-e) decyzji delegowanej (UE) 2019/1597) Etap łańcucha dostaw żywności Krótki opis metody zbierania danych Źródło - link do dokumentu referencyjnego (w stosownych przypadkach)

W stosownych przypadkach należy dodać wiersze.

7.
Zmiany w metodzie obliczania oraz zgłaszanie problemów
7.1.
Opis zmian w metodzie obliczania (w stosownych przypadkach)

Należy opisać istotne zmiany w metodzie obliczania stosowanej w roku sprawozdawczym, o ile nastąpiły (należy uwzględnić zwłaszcza korekty retrospektywne, ich charakter oraz to, czy w odniesieniu do konkretnych lat sprawozdawczych należy zgłosić przerwę w szeregu). Należy opisać to oddzielnie dla każdego etapu łańcucha dostaw żywności i podać dokładną lokalizację odpowiednich pól tabeli (nazwa tabeli, etap łańcucha dostaw żywności, nagłówek kolumny).

W stosownych przypadkach należy dodać wiersze.

7.2.
Wyjaśnienie różnic w masie (w stosownych przypadkach)

Należy wyjaśnić przyczyny różnic w tonażu (z którymi etapami łańcucha dostaw żywności, sektorami lub szacunkami są związane te różnice oraz jaka jest tego przyczyna), jeżeli odchylenie przekracza 20 % w stosunku do danych przedłożonych za poprzedni rok sprawozdawczy.

Etap łańcucha dostaw żywności Odchylenie (%) Główna przyczyna różnicy

W stosownych przypadkach należy dodać wiersze.

7.3.
Zgłaszanie problemów (jeżeli dotyczy)

W przypadku problemów z przyporządkowaniem odpadów żywności do danego etapu łańcucha dostaw żywności należy podać opis problemów. Dla każdego konkretnego problemu należy podać dokładną lokalizację odpowiednich pól tabeli (nazwa tabeli, etap łańcucha dostaw żywności, nagłówek kolumny).

8.
Poufność

W razie potrzeby należy podać uzasadnienie wstrzymania publikacji konkretnych części niniejszego sprawozdania. Dla każdego konkretnego przypadku należy podać dokładną lokalizację odpowiednich pól tabeli (nazwa tabeli, etap łańcucha dostaw żywności, nagłówek kolumny).

9.
Główne krajowe strony internetowe, dokumenty referencyjne i publikacje

Należy podać linki do głównych krajowych stron internetowych, dokumentów referencyjnych i publikacji, które wykorzystuje się podczas zbierania danych na temat ilości odpadów żywności.

Etap łańcucha dostaw żywności Odniesienia

W stosownych przypadkach należy dodać wiersze.

1 Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3.
2 Decyzja delegowana Komisji (UE) 2019/1597 z dnia 3 maja 2019 r. uzupełniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE w odniesieniu do wspólnej metody i minimalnych wymagań jakościowych dla jednolitego pomiaru poziomów odpadów żywności (Dz.U. L 248 z 27.9.2019, s. 77).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.310.39

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/2000 ustanawiająca format zgłaszania danych dotyczących odpadów żywności oraz przekazywania sprawozdań z kontroli jakości zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE
Data aktu: 28/11/2019
Data ogłoszenia: 02/12/2019
Data wejścia w życie: 02/12/2019