Decyzja 2019/1798 w sprawie powołania Europejskiego Prokuratora Generalnego w Prokuraturze Europejskiej

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2019/1798
z dnia 23 października 2019 r. 1
w sprawie powołania Europejskiego Prokuratora Generalnego w Prokuraturze Europejskiej

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 2 , w szczególności jego art. 14,

uwzględniając decyzję wykonawczą Rady (UE) 2018/1696 z dnia 13 lipca 2018 r. w sprawie zasad działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 3 .

uwzględniając decyzję Rady (UE) 2018/1275 z dnia 18 września 2018 r. w sprawie mianowania członków komisji selekcyjnej, o której mowa w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 4 ,

uwzględniając proponowaną listę kandydatów sporządzoną przez komisję selekcyjną w dniu 4 lutego 2019 r. zgodnie z decyzją wykonawczą Rady (UE) 2018/1696, w celu powołania Europejskiego Prokuratora Generalnego w Prokuraturze Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Prokuratura Europejska została ustanowiona rozporządzeniem (UE) 2017/1939. Komisja odpowiada za ustanowienie i początkowe funkcjonowanie administracyjne Prokuratury Europejskiej do czasu uzyskania przez nią zdolności do wykonywania własnego budżetu.

(2) Europejski Prokurator Generalny jest szefem Prokuratury Europejskiej i organizuje pracę tej Prokuratury, kieruje jej działalnością oraz podejmuje decyzje zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/1939 i regulaminem wewnętrznym Prokuratury Europejskiej. W skład kolegium Prokuratury Europejskiej wchodzi Europejski Prokurator Generalny oraz po jednym prokuratorze europejskim z każdego państwa członkowskiego.

(3) Zgodnie z art. 120 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/1939 Prokuratura Europejska podejmuje zadania związane z prowadzeniem postępowań przygotowawczych oraz z wnoszeniem i popieraniem oskarżeń powierzone jej na mocy tego rozporządzenia, począwszy od daty, która zostanie określona decyzją Komisji na wniosek Europejskiego Prokuratora Generalnego, po tym jak Prokuratura zostanie ustanowiona.

(4) Konieczne jest zatem powołanie pierwszego Europejskiego Prokuratora Generalnego w Prokuraturze Europejskiej za obopólną zgodą Parlamentu Europejskiego i Rady.

(5) Ogłoszenie o naborze na stanowisko Europejskiego Prokuratora Generalnego jako pracownika zatrudnionego na czas określony w grupie zaszeregowania AD 15 zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 19 listopada 2018 r. 5 .

(6) Decyzja wykonawcza (UE) 2018/1696 ustanawia zasady działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 ("zasady działalności komisji selekcyjnej").

(7) Zgodnie z pierwszym ustępem zasady VII.1 zasad działalności komisji selekcyjnej komisja selekcyjna sporządziła listę zawierającą nazwiska trzech kandydatów i uzasadniła, w pismach wysłanych do Parlamentu Europejskiego i Rady odpowiednio dnia 4 lutego 2019 r. oraz dnia 14 lutego 2019 r., wybór kandydatów umieszczonych na liście. Parlament Europejski i Rada powinny za obopólną zgodą powołać na stanowisko Europejskiego Prokuratora Generalnego jednego z kandydatów z listy. Zgodnie z drugim ustępem zasad działalności komisji selekcyjnej VII.1 komisja selekcyjna sporządziła ranking kandydatów na podstawie ich kwalifikacji i doświadczenia. W rankingu komisja wskazuje preferowaną kolejność kandydatur, jednak ranking ten nie jest wiążący dla Parlamentu Europejskiego i Rady.

(8) W dniu 26 lutego 2019 r. trzech kandydatów z listy stanęło przed Komisją Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych w Parlamencie Europejskim (komisją LIBE), a przed Komisją Kontroli Budżetowej w Parlamencie Europejskim ("Komisja CONT").W dniu 7 marca 2019 r. Konferencja Przewodniczących Parlamentu Europejskiego podjęła decyzję o tym, że kandydatem Parlamentu Europejskiego jest Laura Codruț a KÖVESI i potwierdziła to stanowisko w dniu 18 lipca 2019 r.

(9) W dniu 20 lutego 2019 r. Komitet Stałych Przedstawicieli Rządów Państw Członkowskich (Coreper), zgodnie z regulaminem wewnętrznym, który zatwierdził w dniu 15 lutego 2019 r., przystąpił do głosowania orientacyjnego w celu określenia stanowiska Rady w celu podjęcia dyskusji z przedstawicielami Parlamentu Europejskiego. W następstwie tych dyskusji, w dniu 19 września 2019 r. Coreper zalecił powołanie Laury Codruț y KÖVESI na stanowisku Europejskiego Prokuratora Generalnego.

(10) Europejski Prokurator Generalny w Prokuraturze Europejskiej ma zostać powołany za obopólną zgodą Parlamentu Europejskiego i Rady na nieodnawialną siedmioletnią kadencję rozpoczynającą się w dniu wejścia w życie niniejszej decyzji.

(11) Parlament Europejski i Rada osiągnęły obopólną zgodę odnośnie do powołania Europejskiego Prokuratora Generalnego po wspólnych spotkaniach zespołów negocjacyjnych wyznaczonych przez każdą z dwóch instytucji.

(12) Powołując Laurę Codruț ę KÖVESI, obydwie instytucje kierowały się preferowaną kolejnością kandydatur i uzasadnieniem komisji selekcyjnej,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Laura Codruț a KÖVESI zostaje niniejszym powołana na stanowisko Europejskiego Prokuratora Generalnego w Prokuraturze Europejskiej jako pracownik zatrudniony na czas określony w grupie zaszeregowania AD 15 na nieodnawialną siedmioletnią kadencję rozpoczynającą się w dniu 31 października 2019 r.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Strasburgu dnia 23 października 2019 r. 6
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
D. M. SASSOLI T. TUPPURAINEN
Przewodniczący Przewodnicząca
1 Data aktu zmieniona przez sprostowanie z dnia 31 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.279I.11).
2 Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1.
3 Dz.U. L 282 z 12.11.2018, s. 8.
4 Dz.U. L 238 z 21.9.2018, s. 92.
5 Dz.U. C 418 A z 19.11.2018, s. 1.
6 Formuła końcowa zmieniona przez sprostowanie z dnia 31 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.279I.11).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.274.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2019/1798 w sprawie powołania Europejskiego Prokuratora Generalnego w Prokuraturze Europejskiej
Data aktu: 23/10/2019
Data ogłoszenia: 28/10/2019