Decyzja 2019/1798 w sprawie powołania Europejskiego Prokuratora Generalnego w Prokuraturze Europejskiej

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2019/1798
z dnia 23 października 2019 r. 1
w sprawie powołania Europejskiego Prokuratora Generalnego w Prokuraturze Europejskiej

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 2 , w szczególności jego art. 14,

uwzględniając decyzję wykonawczą Rady (UE) 2018/1696 z dnia 13 lipca 2018 r. w sprawie zasad działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 3 .

uwzględniając decyzję Rady (UE) 2018/1275 z dnia 18 września 2018 r. w sprawie mianowania członków komisji selekcyjnej, o której mowa w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 4 ,

uwzględniając proponowaną listę kandydatów sporządzoną przez komisję selekcyjną w dniu 4 lutego 2019 r. zgodnie z decyzją wykonawczą Rady (UE) 2018/1696, w celu powołania Europejskiego Prokuratora Generalnego w Prokuraturze Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Prokuratura Europejska została ustanowiona rozporządzeniem (UE) 2017/1939. Komisja odpowiada za ustanowienie i początkowe funkcjonowanie administracyjne Prokuratury Europejskiej do czasu uzyskania przez nią zdolności do wykonywania własnego budżetu.

(2) Europejski Prokurator Generalny jest szefem Prokuratury Europejskiej i organizuje pracę tej Prokuratury, kieruje jej działalnością oraz podejmuje decyzje zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/1939 i regulaminem wewnętrznym Prokuratury Europejskiej. W skład kolegium Prokuratury Europejskiej wchodzi Europejski Prokurator Generalny oraz po jednym prokuratorze europejskim z każdego państwa członkowskiego.

(3) Zgodnie z art. 120 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/1939 Prokuratura Europejska podejmuje zadania związane z prowadzeniem postępowań przygotowawczych oraz z wnoszeniem i popieraniem oskarżeń powierzone jej na mocy tego rozporządzenia, począwszy od daty, która zostanie określona decyzją Komisji na wniosek Europejskiego Prokuratora Generalnego, po tym jak Prokuratura zostanie ustanowiona.

(4) Konieczne jest zatem powołanie pierwszego Europejskiego Prokuratora Generalnego w Prokuraturze Europejskiej za obopólną zgodą Parlamentu Europejskiego i Rady.

(5) Ogłoszenie o naborze na stanowisko Europejskiego Prokuratora Generalnego jako pracownika zatrudnionego na czas określony w grupie zaszeregowania AD 15 zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 19 listopada 2018 r. 5 .

(6) Decyzja wykonawcza (UE) 2018/1696 ustanawia zasady działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 ("zasady działalności komisji selekcyjnej").

(7) Zgodnie z pierwszym ustępem zasady VII.1 zasad działalności komisji selekcyjnej komisja selekcyjna sporządziła listę zawierającą nazwiska trzech kandydatów i uzasadniła, w pismach wysłanych do Parlamentu Europejskiego i Rady odpowiednio dnia 4 lutego 2019 r. oraz dnia 14 lutego 2019 r., wybór kandydatów umieszczonych na liście. Parlament Europejski i Rada powinny za obopólną zgodą powołać na stanowisko Europejskiego Prokuratora Generalnego jednego z kandydatów z listy. Zgodnie z drugim ustępem zasad działalności komisji selekcyjnej VII.1 komisja selekcyjna sporządziła ranking kandydatów na podstawie ich kwalifikacji i doświadczenia. W rankingu komisja wskazuje preferowaną kolejność kandydatur, jednak ranking ten nie jest wiążący dla Parlamentu Europejskiego i Rady.

(8) W dniu 26 lutego 2019 r. trzech kandydatów z listy stanęło przed Komisją Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych w Parlamencie Europejskim (komisją LIBE), a przed Komisją Kontroli Budżetowej w Parlamencie Europejskim ("Komisja CONT").W dniu 7 marca 2019 r. Konferencja Przewodniczących Parlamentu Europejskiego podjęła decyzję o tym, że kandydatem Parlamentu Europejskiego jest Laura Codruț a KÖVESI i potwierdziła to stanowisko w dniu 18 lipca 2019 r.

(9) W dniu 20 lutego 2019 r. Komitet Stałych Przedstawicieli Rządów Państw Członkowskich (Coreper), zgodnie z regulaminem wewnętrznym, który zatwierdził w dniu 15 lutego 2019 r., przystąpił do głosowania orientacyjnego w celu określenia stanowiska Rady w celu podjęcia dyskusji z przedstawicielami Parlamentu Europejskiego. W następstwie tych dyskusji, w dniu 19 września 2019 r. Coreper zalecił powołanie Laury Codruț y KÖVESI na stanowisku Europejskiego Prokuratora Generalnego.

(10) Europejski Prokurator Generalny w Prokuraturze Europejskiej ma zostać powołany za obopólną zgodą Parlamentu Europejskiego i Rady na nieodnawialną siedmioletnią kadencję rozpoczynającą się w dniu wejścia w życie niniejszej decyzji.

(11) Parlament Europejski i Rada osiągnęły obopólną zgodę odnośnie do powołania Europejskiego Prokuratora Generalnego po wspólnych spotkaniach zespołów negocjacyjnych wyznaczonych przez każdą z dwóch instytucji.

(12) Powołując Laurę Codruț ę KÖVESI, obydwie instytucje kierowały się preferowaną kolejnością kandydatur i uzasadnieniem komisji selekcyjnej,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Laura Codruț a KÖVESI zostaje niniejszym powołana na stanowisko Europejskiego Prokuratora Generalnego w Prokuraturze Europejskiej jako pracownik zatrudniony na czas określony w grupie zaszeregowania AD 15 na nieodnawialną siedmioletnią kadencję rozpoczynającą się w dniu 31 października 2019 r.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Strasburgu dnia 23 października 2019 r. 6
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
D. M. SASSOLI T. TUPPURAINEN
Przewodniczący Przewodnicząca
1 Data aktu zmieniona przez sprostowanie z dnia 31 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.279I.11).
2 Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1.
3 Dz.U. L 282 z 12.11.2018, s. 8.
4 Dz.U. L 238 z 21.9.2018, s. 92.
5 Dz.U. C 418 A z 19.11.2018, s. 1.
6 Formuła końcowa zmieniona przez sprostowanie z dnia 31 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.279I.11).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024