Decyzja wykonawcza 2019/1331 w sprawie warunków pozwolenia na produkt biobójczy zawierający olejek z mięty pieprzowej i cytronelal zgłoszonych przez Zjednoczone Królestwo zgodnie z art. 36 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/1331
z dnia 5 sierpnia 2019 r.
w sprawie warunków pozwolenia na produkt biobójczy zawierający olejek z mięty pieprzowej i cytronelal zgłoszonych przez Zjednoczone Królestwo zgodnie z art. 36 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 5691)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 7 sierpnia 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych 1 , w szczególności jego art. 36 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 24 listopada 2017 r. przedsiębiorstwo Bird Free Ltd ("wnioskodawca") złożyło właściwemu organowi Zjednoczonego Królestwa wniosek o udzielenie pozwolenia na produkt biobójczy "Bird Free" w ramach uproszczonej procedury udzielania pozwoleń. Na produkt ten udzielono pozwolenia w Zjednoczonym Królestwie dnia 5 czerwca 2018 r. "Bird Free" to środek odstraszający ptaki należący do grupy produktowej 19, a dwie substancje czynne w nim zawarte, tj. olejek z mięty pieprzowej i cytronelal, są objęte bez ograniczeń załącznikiem I do rozporządzenia (UE) nr 528/2012.

(2) "Bird Free" to żel, który może być stosowany w celu odstraszenia gołębi miejskich, aby nie przesiadywały na budynkach i innych konstrukcjach. Zgodnie z art. 27 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 posiadacz zezwolenia powiadomił w dniu 12 czerwca 2018 r. państwa członkowskie, na terytorium których zamierza wprowadzić produkt do obrotu.

(3) Na podstawie art. 27 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 528/2012 w dniu 12 lipca 2018 r. Francja i Niemcy skierowały sprzeciw do grupy koordynacyjnej, twierdząc, że kwestionowany produkt biobójczy nie spełnia wymogów określonych w art. 25 tego rozporządzenia.

(4) W swoim sprzeciwie Francja twierdzi, że "Bird Free" najwyraźniej odstrasza ptaki poprzez bodźce wzrokowe związane z emisją promieniowania UV, i uważa, że taki skutek należało zgłosić we wniosku. Francja uważa również, że wymagana jest dodatkowa kontrola negatywna, tj. badanie składu produktu bez obecności substancji czynnych w celu zapewnienia, że działanie biobójcze jest wywołane przez substancje czynne. Francja podaje w wątpliwość skuteczność substancji czynnych w "Bird Free" z uwagi na ich niewielkie ilości zawarte w produkcie oraz spadek stężenia cytronelalu w trakcie przechowywania tego produktu. W związku z tym Francja uważa, że należy przeprowadzić nowe badania, aby wykazać, że skuteczność "Bird Free" jest wynikiem awersji węchowej spowodowanej obecnością substancji czynnych.

(5) Niemcy natomiast w swoim sprzeciwie Niemcy twierdzą, że dane dotyczące skuteczności przedstawione przez wnioskodawcę są nie do przyjęcia, ponieważ nie zastosowano w grupach kontrolnych produktu biobójczego bez substancji czynnych. Niemcy uważają, że bez takiej kontroli nie można potwierdzić, że substancje czynne mają efekt odstraszający w odniesieniu do gołębi. Niemcy uważają również, że nie jest jasne, jaki sposób działania wywołuje efekt odstraszający.

(6) Sekretariat grupy koordynacyjnej poprosił państwa członkowskie i wnioskodawcę o przedstawienie uwag na piśmie na temat tych kwestii. Sprzeciw ten został również omówiony na posiedzeniu grupy koordynacyjnej w dniu 25 września 2018 r. oraz podczas telekonferencji w dniu 12 października 2018 r.

(7) Ponieważ w grupie koordynacyjnej nie osiągnięto porozumienia, w dniu 31 października 2018 r., na podstawie art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 528/2012, Zjednoczone Królestwo skierowało nierozstrzygnięty sprzeciw do Komisji. Zjednoczone Królestwo przedłożyło przy tym Komisji szczegółowe zestawienie kwestii, co do których państwa członkowskie nie były w stanie osiągnąć porozumienia, oraz przyczyn ich sprzeciwu. Kopię tego zestawienia przekazano zainteresowanym państwom członkowskim oraz wnioskodawcy.

(8) W dniu 27 listopada 2018 r., na podstawie art. 36 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 528/2012, Komisja zwróciła się do Europejskiej Agencji Chemikaliów ("Agencja") o opinię na temat szeregu kwestii dotyczących nierozstrzygniętego sprzeciwu.

(9) Agencja przyjęła swoją opinię 2  w dniu 1 marca 2019 r., po umożliwieniu wnioskodawcy przedstawienia pisemnych uwag zgodnie z art. 38 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 528/2012.

(10) Według Agencji produkt biobójczy "Bird Free" jest wystarczająco skuteczny i w związku z tym spełnia warunek udzielenia pozwolenia zgodnie z uproszczoną procedurą udzielania pozwoleń określony w art. 25 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 528/2012.

(11) W świetle wydanej przez Agencję opinii kwestionowany produkt biobójczy jest uznany za wystarczająco skuteczny zgodnie z wymogami określonymi w art. 25 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 528/2012.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Biobójczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Produkt biobójczy "Bird Free" określony numerem BC-RG035397-31 w rejestrze produktów biobójczych spełnia warunek określony w art. 25 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 528/2012.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 sierpnia 2019 r.
W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji
1 Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1.
2 Opinia ECHA z dnia 1 marca 2019 r. dotycząca wniosku zgodnie z art. 36 ust. 2 i art. 38 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 w sprawie pytania dotyczącego nierozstrzygniętego sprzeciwu w trakcie powiadamiania zgodnie z art. 27 ust. 1 rozporządzenia w sprawie produktów biobójczych dotyczącego produktu biobójczego "Bird Free" z grupy produktowej 19 zawierającego olejek z mięty pieprzowej i cytronelal, używanego w celu odstraszenia gołębi miejskich (ECHA/BPC/224/2019).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.207.37

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/1331 w sprawie warunków pozwolenia na produkt biobójczy zawierający olejek z mięty pieprzowej i cytronelal zgłoszonych przez Zjednoczone Królestwo zgodnie z art. 36 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012
Data aktu: 05/08/2019
Data ogłoszenia: 07/08/2019
Data wejścia w życie: 07/08/2019