Rozporządzenie delegowane 2019/888 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 w odniesieniu do danych dotyczących nowych pojazdów ciężkich, które mają być monitorowane i zgłaszane przez państwa członkowskie i producentów

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/888
z dnia 13 marca 2019 r.
zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 w odniesieniu do danych dotyczących nowych pojazdów ciężkich, które mają być monitorowane i zgłaszane przez państwa członkowskie i producentów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W części A załącznika I do rozporządzenia (UE) 2018/956 określono dane, które mają być monitorowane i zgłaszane przez państwa członkowskie w odniesieniu do nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych po raz pierwszy w Unii.

(2) W części B załącznika I do rozporządzenia (UE) 2018/956 w pkt 2 określono dane, które mają być monitorowane i zgłaszane przez producentów pojazdów ciężkich dla każdego nowego pojazdu ciężkiego.

(3) Od dnia 1 lipca 2019 r. producenci pojazdów określają i zgłaszają dodatkowe dane dotyczące emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężkie zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 2  i przepisami wykonawczymi do niego. W celu skutecznego wdrożenia przepisów dotyczących CO2 w odniesieniu do pojazdów ciężkich ważne jest zapewnienie kompleksowego, przejrzystego i odpowiedniego gromadzenia danych dotyczących konfiguracji floty pojazdów ciężkich w Unii, jej rozwoju w czasie oraz potencjalnego wpływu na emisje CO2. Producenci pojazdów ciężkich powinni zatem monitorować te dane i zgłaszać je Komisji.

(4) Aby umożliwić dokładną analizę takich dodatkowych danych, w szczególności w celu identyfikacji pojazdów specjalistycznych, właściwe organy państw członkowskich powinny również monitorować i zgłaszać uzupełniające informacje rejestracyjne.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do rozporządzenia (UE) 2018/956,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2018/956 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 marca 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2018/956 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w części A wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) dla pojazdów zarejestrowanych do dnia 31 grudnia 2019 r., o ile jest dostępny, i dla pojazdów zarejestrowanych od dnia 1 stycznia 2020 r., we wszystkich przypadkach, kod nadwozia określony w pozycji 38 świadectwa zgodności, w tym, w stosownych przypadkach, cyfry uzupełniające, o których mowa w dodatku 2 do załącznika II do dyrektywy 2007/46/WE;";

b)
dodaje się lit. f) w brzmieniu:

"f) dla pojazdów zarejestrowanych od dnia 1 stycznia 2020 r. maksymalna prędkość pojazdu określona w pozycji 29 świadectwa zgodności.";

2)
w pkt 2 części B wprowadza się następujące zmiany:
a)
pozycja 5 otrzymuje brzmienie:
Nr Parametry monitorowania Źródło załącznik IV część I do rozporządzenia (UE) 2017/2400, chyba że określono inaczej Opis
"5 Numer certyfikacji osi 1.7.2 Specyfikacje osi"
b)
pozycja 15 otrzymuje brzmienie:
Nr Parametry monitorowania Źródło załącznik IV część I do rozporządzenia (UE) 2017/2400, chyba że określono inaczej Opis
"15 Marka (nazwa handlowa producenta) - Specyfikacje pojazdu"
c)
pozycja 21 otrzymuje brzmienie:
Nr Parametry monitorowania Źródło załącznik IV część I do rozporządzenia (UE) 2017/2400, chyba że określono inaczej Opis
"21 Rodzaj paliwa (olej napędowy CI/sprężony gaz ziemny PI/skroplony gaz ziemny PI...) 1.2.7 Specyfikacje silnika"
d)
pozycja 73 otrzymuje brzmienie:
Nr Parametry monitorowania Źródło załącznik IV część I do rozporządzenia (UE) 2017/2400, chyba że określono inaczej Opis
"73 Skrót kryptograficzny dokumentacji producenta 3.1.4 Informacje o oprogramowaniu"
e)
dodaje się pozycje 79-100 w brzmieniu:
Nr Parametry monitorowania Źródło załącznik IV część I do rozporządzenia (UE)

2017/2400, chyba że określono inaczej

Opis
"79 Model pojazdu 1.1.2 Specyfikacje pojazdu
80 Pojazd specjalistyczny (tak/nie) 1.1.9
81 Bezemisyjny pojazd ciężki (tak/nie) 1.1.10
82 Hybrydowy pojazd ciężki z napędem elektrycznym (tak/nie) 1.1.11
83 Pojazd dwupaliwowy (tak/nie) 1.1.12
84 Kabina sypialna (tak/nie) 1.11.13
85 Model silnika (*) 1.2.1 Specyfikacje silnika
86 Model przekładni (*) 1.3.1 Specyfikacje przekładni
87 Model zwalniacza (*) 1.4.1 Specyfikacje zwalniacza
88 Numer certyfikacji zwalniacza 1.4.2
89 Opcja certyfikacji stosowana do stworzenia mapy strat (wartości standardowe/pomiar) 1.4.3
90 Model przemiennika momentu obrotowego (*) 1.5.1 Specyfikacje przemiennika momentu obrotowego
91 Numer certyfikacji przemiennika momentu obrotowego 1.5.2
92 Opcja certyfikacji stosowana do stworzenia mapy strat (wartości standardowe/pomiar) 1.5.3
93 Model napędu kątowego (*) 1.6.1 Specyfikacje napędu kątowego
94 Numer certyfikacji napędu kątowego 1.6.2
95 Model osi (*) 1.7.1 Specyfikacje osi
96 Model oporu powietrza (*) 1.8.1 Aerodynamika
97 System wyłączania-włączania silnika podczas postojów pojazdu (tak/nie) 1.12.1 Nowoczesne systemy wspomagania kierowcy (ADAS)
98 System eco-roll bez systemu wyłączania-włączania silnika (tak/nie) 1.12.2
99 System eco-roll z systemem wyłączania-włączania silnika (tak/nie) 1.12.3
100 Tempomat przewidujący (tak/nie) 1.12.4
(*) Pozycje 85, 86, 87, 90, 93, 95 i 96 nie są podawane do wiadomości publicznej w Centralnym rejestrze danych dotyczących pojazdów ciężkich.".
1 Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylające dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (Dz.U. L 188 z 18.7.2009, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.142.43

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2019/888 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 w odniesieniu do danych dotyczących nowych pojazdów ciężkich, które mają być monitorowane i zgłaszane przez państwa członkowskie i producentów
Data aktu: 13/03/2019
Data ogłoszenia: 29/05/2019
Data wejścia w życie: 18/06/2019