Decyzja 2018/993 zmieniająca decyzje (UE) 2017/1214, (UE) 2017/1215, (UE) 2017/1216, (UE) 2017/1218 i (UE) 2017/1219 w odniesieniu do długości okresu przejściowego

DECYZJA KOMISJI (UE) 2018/993
z dnia 11 lipca 2018 r.
zmieniająca decyzje (UE) 2017/1214, (UE) 2017/1215, (UE) 2017/1216, (UE) 2017/1218 i (UE) 2017/1219 w odniesieniu do długości okresu przejściowego

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 4312)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 13 lipca 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,

po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) decyzja Komisji 2011/382/UE 2  została zastąpiona decyzją Komisji (UE) 2017/1214 3  ustanawiającą kryteria oznakowania ekologicznego UE dla detergentów do ręcznego zmywania naczyń. Aby producentom, których produktom przyznano oznakowanie ekologiczne UE dla detergentów do ręcznego zmywania naczyń na podstawie kryteriów określonych w decyzji 2011/382/UE, zapewnić wystarczającą ilość czasu na dostosowanie produktów do wymogów decyzji (UE) 2017/1214, wspomnianą decyzją ustanowiono okres przejściowy. Okres przejściowy wynosi 12 miesięcy i upływa z dniem 22 czerwca 2018 r.

(2) Decyzja Komisji 2012/720/UE 4  została zastąpiona decyzją Komisji (UE) 2017/1215 5  ustanawiającą kryteria oznakowania ekologicznego UE dla detergentów do zmywarek do naczyń do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych. Aby producentom, których produktom przyznano oznakowanie ekologiczne UE dla detergentów do zmywarek do naczyń do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych na podstawie kryteriów określonych w decyzji 2012/720/UE, zapewnić wystarczającą ilość czasu na dostosowanie produktów do wymogów decyzji (UE) 2017/1215, wspomnianą decyzją ustanowiono okres przejściowy. Okres przejściowy wynosi 12 miesięcy i upływa z dniem 22 czerwca 2018 r.

(3) Decyzja Komisji 2011/263/UE 6  została zastąpiona decyzją Komisji (UE) 2017/1216 7  ustanawiającą kryteria oznakowania ekologicznego UE dla detergentów do zmywarek do naczyń. Aby producentom, których produktom przyznano oznakowanie ekologiczne UE dla detergentów do zmywarek do naczyń na podstawie kryteriów określonych w decyzji 2011/263/UE, zapewnić wystarczającą ilość czasu na dostosowanie produktów do wymogów decyzji (UE) 2017/1216, wspomnianą decyzją ustanowiono okres przejściowy. Okres przejściowy wynosi 12 miesięcy i upływa z dniem 22 czerwca 2018 r.

(4) Decyzja Komisji 2011/264/UE 8  została zastąpiona decyzją Komisji (UE) 2017/1218 9  ustanawiającą kryteria oznakowania ekologicznego UE dla detergentów przeznaczonych do prania. Aby producentom, których produktom przyznano oznakowanie ekologiczne UE dla detergentów przeznaczonych do prania na podstawie kryteriów określonych w decyzji 2011/264/UE, zapewnić wystarczającą ilość czasu na dostosowanie produktów do wymogów decyzji (UE) 2017/1218, wspomnianą decyzją ustanowiono okres przejściowy. Okres przejściowy wynosi 12 miesięcy i upływa z dniem 22 czerwca 2018 r.

(5) Decyzja Komisji 2012/721/UE 10  została zastąpiona decyzją Komisji (UE) 2017/1219 11  ustanawiającą kryteria oznakowania ekologicznego UE dla detergentów przeznaczonych do prania do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych. Aby producentom, których produktom przyznano oznakowanie ekologiczne UE dla detergentów przeznaczonych do prania do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych na podstawie kryteriów określonych w decyzji 2012/721/UE, zapewnić wystarczającą ilość czasu na dostosowanie produktów do wymogów decyzji (UE) 2017/1219, wspomnianą decyzją ustanowiono okres przejściowy. Okres przejściowy wynosi 12 miesięcy i upływa z dniem 22 czerwca 2018 r.

(6) Niektóre organy krajowe, które przyznają oznakowanie ekologiczne UE, poinformowały Komisję o potrzebie przedłużenia tych okresów przejściowych o sześć miesięcy ze względu na dużą liczbę wniosków o przedłużenie umów w sprawie przyznania oznakowania ekologicznego UE. Komisja przeprowadziła ocenę, która potwierdziła konieczność przedłużenia okresów przejściowych o sześć miesięcy.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzje (UE) 2017/1214, (UE) 2017/1215, (UE) 2017/1216, (UE) 2017/1218 i (UE) 2017/1219.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Art. 7 ust. 3 decyzji (UE) 2017/1214 otrzymuje brzmienie:

"3. Pozwolenia na stosowanie oznakowania ekologicznego UE przyznane na podstawie kryteriów określonych w decyzji 2011/382/UE mogą być wykorzystywane do dnia 22 grudnia 2018 r.".

Artykuł  2

Art. 7 ust. 3 decyzji (UE) 2017/1215 otrzymuje brzmienie:

"3. Pozwolenia na stosowanie oznakowania ekologicznego UE przyznane na podstawie kryteriów określonych w decyzji 2012/720/UE mogą być wykorzystywane do dnia 26 grudnia 2018 r.".

Artykuł  3

Art. 7 ust. 3 decyzji (UE) 2017/1216 otrzymuje brzmienie:

"3. Pozwolenia na stosowanie oznakowania ekologicznego UE przyznane na podstawie kryteriów określonych w decyzji 2011/263/UE mogą być wykorzystywane do dnia 26 grudnia 2018 r.".

Artykuł  4

Art. 7 ust. 3 decyzji (UE) 2017/1218 otrzymuje brzmienie:

"3. Pozwolenia na stosowanie oznakowania ekologicznego UE przyznane na podstawie kryteriów określonych w decyzji 2011/264/UE mogą być wykorzystywane do dnia 26 grudnia 2018 r.".

Artykuł  5

Art. 7 ust. 3 decyzji (UE) 2017/1219 otrzymuje brzmienie:

"3. Pozwolenia na stosowanie oznakowania ekologicznego UE przyznane na podstawie kryteriów określonych w decyzji 2012/721/UE mogą być wykorzystywane do dnia 26 grudnia 2018 r.".

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 lipca 2018 r.
W imieniu Komisji
Karmenu VELLA
Członek Komisji
1 Dz.U. L 27 z 30.1.2010, s. 1.
2 Decyzja Komisji 2011/382/UE z dnia 24 czerwca 2011 r. ustanawiająca kryteria ekologiczne przyznawania oznakowania ekologicznego UE detergentom do ręcznego zmywania naczyń (Dz.U. L 169 z 29.6.2011, s. 40).
3 Decyzja Komisji (UE) 2017/1214 z dnia 23 czerwca 2017 r. ustanawiająca kryteria oznakowania ekologicznego UE dla detergentów do ręcznego zmywania naczyń (Dz.U. L 180 z 12.7.2017, s. 1).
4 Decyzja Komisji 2012/720/UE z dnia 14 listopada 2012 r. ustanawiająca kryteria ekologiczne przyznawania oznakowania ekologicznego UE detergentom przeznaczonym do automatycznych zmywarek do naczyń do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych (Dz.U. L 326 z 24.11.2012, s. 25).
5 Decyzja Komisji (UE) 2017/1215 z dnia 23 czerwca 2017 r. ustanawiająca kryteria oznakowania ekologicznego UE dla detergentów do zmywarek do naczyń do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych (Dz.U. L 180 z 12.7.2017, s. 16).
6 Decyzja Komisji 2011/263/UE z dnia 28 kwietnia 2011 r. ustanawiająca kryteria ekologiczne przyznawania oznakowania ekologicznego UE detergentom do zmywarek do naczyń (Dz.U. L 111 z 30.4.2011, s. 22).
7 Decyzja Komisji (UE) 2017/1216 z dnia 23 czerwca 2017 r. ustanawiająca kryteria oznakowania ekologicznego UE dla detergentów do zmywarek do naczyń (Dz.U. L 180 z 12.7.2017, s. 31).
8 Decyzja Komisji 2011/264/UE z dnia 28 kwietnia 2011 r. ustanawiająca kryteria ekologiczne przyznawania oznakowania ekologicznego UE detergentom pralniczym (Dz.U. L 111 z 30.4.2011, s. 34).
9 Decyzja Komisji (UE) 2017/1218 z dnia 23 czerwca 2017 r. ustanawiająca kryteria oznakowania ekologicznego UE dla detergentów przeznaczonych do prania (Dz.U. L 180 z 12.7.2017, s. 63).
10 Decyzja Komisji 2012/721/UE z dnia 14 listopada 2012 r. ustanawiająca kryteria ekologiczne przyznawania oznakowania ekologicznego UE detergentom pralniczym do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych (Dz.U. L 326 z 24.11.2012, s. 38).
11 Decyzja Komisji (UE) 2017/1219 z dnia 23 czerwca 2017 r. ustanawiająca kryteria oznakowania ekologicznego UE dla detergentów przeznaczonych do prania do zastosowań przemysłowych i instytucjonalnych (Dz.U. L 180 z 12.7.2017, s. 79).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.177.14

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2018/993 zmieniająca decyzje (UE) 2017/1214, (UE) 2017/1215, (UE) 2017/1216, (UE) 2017/1218 i (UE) 2017/1219 w odniesieniu do długości okresu przejściowego
Data aktu: 11/07/2018
Data ogłoszenia: 13/07/2018
Data wejścia w życie: 13/07/2018