uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającą dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 2 akapit dziesiąty i art. 52 ust. 2 akapit dziesiąty,
(1) Cel polegający na zawieszeniu lub wycofaniu z obrotu instrumentu finansowego nie zostanie w niektórych przypadkach osiągnięty, dopóki instrument pochodny rodzaju, o którym mowa w sekcji C pkt 4-10 załącznika I do dyrektywy 2014/65/UE, który jest związany z tym instrumentem finansowym lub się do niego odwołuje, również nie zostanie zawieszony lub wycofany z obrotu.
(2) Przy ustalaniu przypadków, w których powiązanie jest tego rodzaju, iż konieczne jest zawieszenie lub wycofanie powiązanych instrumentów pochodnych, należy uwzględnić siłę powiązania między instrumentem pochodnym a zawieszonym lub wycofanym z obrotu instrumentem finansowym. W tym kontekście należy dokonać rozróżnienia między instrumentem pochodnym, w przypadku którego kształtowanie ceny lub wartości zależy od ceny lub wartości jedynego bazowego instrumentu finansowego, a instrumentami pochodnymi, w przypadku których cena lub wartość zależy od wielu danych wejściowych dotyczących ceny, na przykład instrumentami pochodnymi związanymi z indeksem lub koszykiem instrumentów finansowych.
(3) Niezdolność do prawidłowej wyceny powiązanych instrumentów pochodnych, prowadzącą do powstawania zakłóceń na rynku, należy uznać za najsilniejszą w przypadkach, gdy instrument pochodny jest związany tylko z jednym instrumentem finansowym lub się do takiego jednego instrumentu odwołuje. W przypadku gdy instrument pochodny jest związany z koszykiem instrumentów finansowych lub indeksem lub odwołuje się do koszyka lub indeksu, którego zawieszony instrument finansowy stanowi tylko jedną część, wówczas wpływ na zdolność uczestników rynku do określenia prawidłowej ceny będzie mniejszy. W związku z powyższym przy rozważaniu ogólnego celu zawieszenia lub wycofania z obrotu należy wziąć pod uwagę charakterystykę powiązania między instrumentem pochodnym a instrumentem bazowym.
(4) Należy uwzględnić fakt, że operator rynku musi zapewnić uczciwy, należyty i skuteczny obrót na swoim rynku. Poza zakresem niniejszego rozporządzenia operator rynku będzie musiał ocenić, czy zawieszenie lub wycofanie z obrotu bazowego instrumentu finansowego zagraża uczciwemu i należytemu obrotowi instrumentem pochodnym w jego systemie obrotu, w tym będzie musiał z własnej inicjatywy podjąć odpowiednie działania, takie jak zawieszenie lub wycofanie powiązanych instrumentów pochodnych.
(5) Należy w sposób spójny stosować art. 32 ust. 2 i art. 52 ust. 2 dyrektywy 2014/65/UE w odniesieniu do różnych rodzajów systemów obrotu. Przepisy te są ściśle ze sobą związane, ponieważ dotyczą uregulowania zawieszenia i wycofania na różnych rodzajach systemów obrotu. Aby zapewnić spójne stosowanie tych przepisów, które powinny wejść w życie jednocześnie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy zainteresowanym stronom i, w szczególności, osobom podlegającym tym obowiązkom, konieczne jest skonsolidowanie w jednym rozporządzeniu regulacyjnych standardów technicznych opracowanych zgodnie z art. 32 ust. 2 i art. 52 ust. 2 dyrektywy 2014/65/UE.
(6) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz powiązane przepisy krajowe transponujące dyrektywę 2014/65/UE były stosowane od tej samej daty.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(8) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 maja 2016 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.87.122 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/569 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie zawieszania i wycofywania z obrotu instrumentów finansowych |
| Data aktu: | 24/05/2016 |
| Data ogłoszenia: | 31/03/2017 |
| Data wejścia w życie: | 20/04/2017, 03/01/2018 |