uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 2 lit. c),
(1) Substancja czynna akrynatryna została zatwierdzona zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009 na mocy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 974/2011 2 i jest wymieniona w wykazie w części B załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 3 . Zgodnie z wierszem 19 w części B załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 "zezwala się wyłącznie na stosowanie w charakterze środka owadobójczego i akarycydu przy zastosowaniu dawek nieprzekraczających 22,5 g/ha na jedno zastosowanie środka".
(2) W dniu 8 maja 2012 r. przedsiębiorstwo Cheminova A/S, na którego wniosek akrynatryna została zatwierdzona, złożyło wniosek o zmianę warunków zatwierdzenia substancji czynnej akrynatryna, aby umożliwić stosowanie jej w charakterze środka owadobójczego i roztoczobójczego bez ograniczenia dawki. Do wniosku dołączone zostały informacje odnoszące się do wnioskowanego rozszerzenia zastosowań. Wniosek przedłożono Francji, państwu członkowskiemu wyznaczonemu do pełnienia roli sprawozdawcy rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1490/2002 4 .
(3) Francja oceniła informacje przedłożone przez wnioskodawcę i przygotowała uzupełnienie do projektu sprawozdania z oceny. W dniu 5 listopada 2012 r. uzupełnienie to zostało przedłożone przez Francję Komisji, z kopią do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), zwanego dalej "Urzędem".
(4) Urząd przekazał uzupełnienie wnioskodawcy i państwom członkowskim oraz podał je do wiadomości publicznej, wyznaczając okres 60 dni na złożenie pisemnych uwag.
(5) Uwzględniając uzupełnienie do projektu sprawozdania z oceny, Urząd przyjął w dniu 21 listopada 2013 r. stanowisko dotyczące akrynatryny 5 w odniesieniu do jej nieograniczonego stosowania w charakterze środka owadobójczego i roztoczobójczego.
(6) Urząd przedstawił swoje stanowisko wnioskodawcy, państwom członkowskim i Komisji oraz podał je do wiadomości publicznej. Uwzględniając uzupełnienie do projektu sprawozdania z oceny sporządzone przez państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy oraz stanowisko Urzędu, Komisja przedłożyła Stałemu Komitetowi ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz sprawozdanie z przeglądu oraz projekt rozporządzenia.
(7) Wnioskodawcy umożliwiono przedstawienie uwag do sprawozdania z przeglądu dotyczącego akrynatryny i obejmującego uzupełnienie. Wnioskodawca przedstawił uwagi, które zostały dokładnie przeanalizowane. Mimo argumentów przedstawionych przez wnioskodawcę nie udało się jednak wyeliminować zastrzeżeń, o których mowa w motywie 8.
(8) W oparciu o sprawozdanie z przeglądu oraz inne czynniki związane z rozpatrywaną kwestią należy uznać, że dodatkowe informacje przedstawione przez wnioskodawcę nie pozwalają wyeliminować określonych zastrzeżeń, które spowodowały ograniczenie stosowania akrynatryny do dawek nieprzekraczających 22,5 g/ha na jedno zastosowanie. Akrynatryna jest w szczególności bardzo toksyczna dla ryb i bezkręgowców wodnych, a jej dopuszczalność z uwzględnieniem aktualnych dawek już obecnie wymaga ograniczania ryzyka na szeroką skalę. Nowe dane przedstawione przez wnioskodawcę nie wykazały, że przewidywane znaczne zwiększenie dawek, a w konsekwencji narażenia, będzie nadal skutkować utrzymaniem ryzyka na poziomie dopuszczalnym dla przedmiotowych organizmów wodnych. Ponadto na podstawie informacji potwierdzających przedłożonych przez powiadamiającego EFSA uznaje, że wyższe dawki spowodowałyby większe ryzyko dla stawonogów niebędących przedmiotem zwalczania, co dodatkowo potwierdza, że dawek tych nie można zwiększać.
(9) W związku z powyższym nie wykazano, że można oczekiwać, iż środki ochrony roślin zawierające akrynatrynę zasadniczo spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 w przypadku ich stosowania w charakterze środka owadobójczego lub roztoczobójczego bez ograniczeń dawki.
(10) Należy zatem potwierdzić warunki zatwierdzenia substancji czynnej akrynatryna określone w wierszu 19 w części B załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 28 lutego 2017 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.54.6 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2017/358 w sprawie potwierdzenia warunków zatwierdzenia substancji czynnej akrynatryna określonych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 540/2011 |
| Data aktu: | 28/02/2017 |
| Data ogłoszenia: | 01/03/2017 |
| Data wejścia w życie: | 21/03/2017 |