uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 i ust. 5,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,
(1) Europejski System Banków Centralnych (ESBC) tworzy wspólną analityczną bazę danych granularnych dotyczących ekspozycji kredytowych (zwaną dalej "AnaCredit"), zasilaną danymi o ekspozycjach kredytowych pochodzącymi ze wszystkich państw członkowskich, których walutą jest euro. Baza AnaCredit będzie stanowić wsparcie dla Eurosystemu, ESBC oraz Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) w wykonywaniu ich zadań, w tym w zakresie analizy polityki pieniężnej oraz operacji polityki pieniężnej, zarządzania ryzykiem, nadzorowania stabilności finansowej, a także polityki makroostrożnościowej i badań dotyczących nadzoru makroostrożnościowego oraz w zakresie nadzoru bankowego.
(2) Zgodnie z rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/867 (EBC/2016/13) 1 podmioty sprawozdające będące rezydentami w sprawozdającym państwie członkowskim mają obowiązek przekazywania danych dotyczących ekspozycji kredytowych oraz danych referencyjnych dotyczących kontrahentów krajowemu bankowi centralnemu (KBC) tego państwa członkowskiego. KBC sprawozdających państw członkowskich mają także obowiązek przesyłania tych danych do Europejskiego Banku Centralnego (EBC). Konieczne jest zatem określenie procedur dotyczących takich transmisji danych zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) 2016/867 (EBC/2016/13). W szczególności konieczne jest, by KBC przekazywały dane referencyjne dotyczące kontrahentów oraz, w odpowiednich przypadkach, dokonywały rejestracji kontrahentów w bazie danych rejestru instytucji i jednostek powiązanych (Register of Institutions and Affiliates Database, RIAD) stanowiącej centralne repozytorium, w którym przechowywane są atrybuty dotyczące pojedynczych jednostek organizacyjnych oraz informacje o różnych rodzajach istniejących między nimi powiązań, co m.in. pozwala na określenie struktury grupy z uwzględnieniem różnych definicji w bazie RIAD, w sposób terminowy.
(3) Ponadto konieczne jest jasne przydzielenie obowiązków KBC w zakresie przekazywania EBC danych dotyczących ekspozycji kredytowych i danych referencyjnych kontrahentów w odniesieniu do podmiotów obserwowanych będących oddziałami zagranicznymi w sprawozdającym państwie członkowskim w celu ograniczania podwójnej sprawozdawczości, a tym samym zapewnienia wdrożenia skutecznych i efektywnych procedur statystycznych w całym procesie tworzenia informacji statystycznych.
(4) Baza AnaCredit może także obejmować dane dotyczące ekspozycji kredytowych pochodzące z państw członkowskich, których walutą nie jest euro ale które podejmą decyzję o zostaniu sprawozdającym państwem członkowskim poprzez włączenie postanowień rozporządzenia (UE) 2016/867 (EBC/2016/13) do prawa krajowego lub poprzez nałożenie odpowiednich obowiązków sprawozdawczych w inny sposób, zgodnie z prawem krajowym. Te państwa członkowskie mogą także włączyć postanowienia niniejszych wytycznych do prawa krajowego lub w inny sposób wdrożyć odpowiednie środki, zgodnie z prawem krajowym, w celu zapewnienia spełniania odpowiednich obowiązków przesyłania danych do EBC w zharmonizowany sposób.
(5) Zgodnie z art. 24 wytycznych EBC/2014/15 2 KBC przekazują i aktualizują wszystkie niezbędne na potrzeby statystyczne dane referencyjne opisujące jednostki instytucjonalne lub jednostki prawne, poprzez bazę RIAD. Dane przechowywane w bazie RIAD są także wykorzystywane do przygotowywania oficjalnych list monetarnych instytucji finansowych (MIF), funduszy inwestycyjnych, podmiotów sekurytyzacyjnych, instytucji istotnych dla statystyki płatności oraz instytucji ubezpieczeniowych.
(6) Baza RIAD powinna być repozytorium danych referencyjnych dotyczących wszystkich kontrahentów zdefiniowanych w rozporządzeniu (UE) 2016/867 (EBC/2016/13). Niezbędnym warunkiem poprawnego funkcjonowania bazy AnaCredit jest jednoznaczna identyfikacja kontrahentów.
(7) Konieczne jest zdefiniowanie zakresu danych podlegających przekazywaniu zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2016/867 (EBC/2016/13), zgodnie z którym KBC mają prawo utworzenia systemu przekazywania informacji zwrotnej podmiotom sprawozdającym lub rozbudowania istniejących systemów przekazywania informacji zwrotnej takim podmiotom przy wykorzystaniu podzbioru danych dotyczących ekspozycji kredytowych zebranych na podstawie tego rozporządzenia. Te systemy przekazywania informacji zwrotnej pomagają w zapewnieniu podmiotom sprawozdającym szerszej podstawy do oceny ich zdolności kredytowej, w szczególności w odniesieniu do dłużników transgranicznych, a także w poprawie zarządzania ryzykiem przez instytucje kredytowe i innych kredytodawców. System przekazywana informacji zwrotnej może zwiększyć wkład ESBC w zakresie nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi oraz zapewniania stabilności systemu finansowego.
(8) EBC, we współpracy z KBC sprawozdających państw członkowskich, powinien na kolejnym etapie ustanowić ramy prawne szczegółowo określające zakres i sposób wdrażania systemów przekazywania informacji zwrotnej. Te ramy prawne nie powinny uniemożliwiać KBC wymiany danych referencyjnych dotyczących kontrahentów z ich podmiotami sprawozdającymi, jeżeli zostanie to uznane za konieczne dla poprawy wydajności i spójności procedury sprawozdawczej oraz dla przyczyniania się do wyższej jakości danych referencyjnych dotyczących kontrahentów przechowywanych w bazie RIAD.
(9) Niezbędne jest ustanowienie procedury sprawnego wprowadzania zmian technicznych do załączników do niniejszych wytycznych, pod warunkiem że zmiany te nie naruszą podstawowej struktury pojęciowej ani nie wpłyną na obciążenia sprawozdawcze. Przy stosowaniu tej procedury uwzględnione powinny być opinie Komitetu ds. Statystyki ESBC. KBC i pozostałe komitety ESBC mogą przedstawiać propozycje takich zmian technicznych do załączników za pośrednictwem Komitetu ds. Statystyki ESBC,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
| W imieniu Rady Prezesów EBC | |
| Mario DRAGHI | |
| Prezes EBC |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 wytycznych nr EBC/2020/11 (381/2020) z dnia 21 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.69.46) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 kwietnia 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 wytycznych europejskiego banku centralnego nr 2021/1829 z dnia 7 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.370.5) zmieniającego nin. wytyczne europejskiego banku centralnego z dniem 1 kwietnia 2022 r.
- dodany przez art. 1 pkt 5 wytycznych nr EBC/2020/11 (381/2020) z dnia 21 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.69.46) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 kwietnia 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 12 wytycznych europejskiego banku centralnego nr 2021/1829 z dnia 7 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.370.5) zmieniającego nin. wytyczne europejskiego banku centralnego z dniem 1 kwietnia 2022 r.
- dodany przez art. 1 pkt 6 wytycznych nr EBC/2020/11 (381/2020) z dnia 21 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.69.46) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 kwietnia 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 12 wytycznych europejskiego banku centralnego nr 2021/1829 z dnia 7 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.370.5) zmieniającego nin. wytyczne europejskiego banku centralnego z dniem 1 kwietnia 2022 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.333.66 |
| Rodzaj: | Wytyczne |
| Tytuł: | Wytyczne EBC/2017/38 (2017/2335) w sprawie procedur zbierania danych granularnych dotyczących ekspozycji kredytowych i ryzyka kredytowego |
| Data aktu: | 23/11/2017 |
| Data ogłoszenia: | 15/12/2017 |
| Data wejścia w życie: | 15/12/2017 |