uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych 1 , w szczególności jego art. 503 ust. 4,
(1) Art. 496 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 przewiduje możliwość odstąpienia przez właściwe organy, w odniesieniu do określonych obligacji zabezpieczonych i do dnia 31 grudnia 2017 r., od utrzymania limitu 10 %, o którym mowa w art. 129 ust. 1 lit. d) ppkt (ii) i art. 129 ust. 1 lit. f) ppkt (ii) tego rozporządzenia.
(2) Art. 503 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 zobowiązuje Komisję do dokonania przeglądu zasadności tej możliwości, którą dysponują właściwe organy, i do podjęcia decyzji, czy możliwość ta powinna zostać wprowadzona na stałe. Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego o wydanie opinii technicznej w tej sprawie. Na wniosek Komisji EUNB opracował "Sprawozdanie na temat unijnych ram dotyczących obligacji zabezpieczonych i sposobu ujmowania w kapitale". Komisja wykorzystała to sprawozdanie do dalszej oceny środków nadzorczych i regulacyjnych mających zastosowanie do obligacji zabezpieczonych, a następnie przedstawiła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie zgodnie z art. 503 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(3) Ze sprawozdania tego wynika, że jedynie ograniczona liczba państw zezwala - zgodnie z krajowymi przepisami dotyczącymi obligacji zabezpieczonych - na uwzględnianie papierów wartościowych zabezpieczonych spłatami kredytów hipotecznych na nieruchomości mieszkalne (RMBS) lub papierów wartościowych zabezpieczonych spłatami kredytów hipotecznych na nieruchomości komercyjne (CMBS) lub wewnątrzgrupowych struktur obligacji zabezpieczonych należących do puli aktywów stanowiących zabezpieczenie. Z uwagi na to, że niektóre instytucje korzystają - w ramach swoich modelów biznesowych - z odstępstwa udzielonego przez właściwe organy, należy, ze względu na pewność prawa, umożliwić właściwym organom przedłużyć okres obowiązywania odstępstwa, o którym mowa w art. 496 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, poza datę, o której mowa w tym przepisie. Art. 496 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 powinien zatem zostać zmieniony w celu uchylenia daty, o której mowa w tym przepisie, z zastrzeżeniem jednak, że możliwość udzielenia odstępstwa przez właściwe organy może będzie musiała zostać poddana ponownej ocenie w kontekście przyszłych ram dotyczących obligacji zabezpieczonych.
(4) Ze względu na pewność prawa należy przewidzieć stałe odstępstwo od dnia następującego po wygaśnięciu obecnego odstępstwa,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.310.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/2188 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do odstępstwa dotyczącego wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu niektórych obligacji zabezpieczonych |
| Data aktu: | 11/08/2017 |
| Data ogłoszenia: | 25/11/2017 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2018, 15/12/2017 |