Decyzja wykonawcza 2016/1918 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/1918 dotyczącą niektórych środków ochronnych w odniesieniu do przewlekłej choroby wyniszczającej

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2017/2181
z dnia 21 listopada 2017 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/1918 dotyczącą niektórych środków ochronnych w odniesieniu do przewlekłej choroby wyniszczającej

(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 7661)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 23 listopada 2017 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych gąbczastych encefalopatii 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 999/2001 ustanowiono zasady dotyczące zapobiegania pasażowalnym gąbczastym encefalopatiom (TSE) oraz kontroli i zwalczania tychże encefalopatii w Unii. Rozporządzenie to ma zastosowanie do produkcji oraz wprowadzania do obrotu żywych zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego, a w pewnych określonych przypadkach - do ich wywozu. Przewiduje ono również m.in. programy monitorowania niektórych TSE, a także przyjęcie środków ochronnych w przypadku wystąpienia ognisk TSE.

(2) Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2016/1918 2  ustanowiono tymczasowe środki ochronne w odniesieniu do przewlekłej choroby wyniszczającej (CWD). Decyzja ta została przyjęta po wykryciu pięciu przypadków CWD u jeleniowatych w Norwegii w 2016 r. Był to pierwszy przypadek wykrycia CWD w Europie i pierwszy na świecie przypadek wystąpienia tej choroby u renifera w środowisku naturalnym. Przewlekła choroba wyniszczająca jest chorobą zakaźną i w razie wystąpienia ogniska tej choroby istnieje zagrożenie, że może ona rozprzestrzenić się na inne populacje jeleniowatych i na inne regiony, a także na terytoria innych państw członkowskich Unii oraz na państwa Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu należące do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (państwa EOG-EFTA).

(3) W dniu 2 grudnia 2016 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przyjął opinię naukową w sprawie CWD u jeleniowatych (opinia EFSA) 3 . W opinii EFSA zalecono wdrożenie trzyletniego programu nadzoru nad CWD u jeleniowatych w Estonii, Finlandii, Islandii, na Litwie, Łotwie, w Norwegii, Polsce i Szwecji, które są państwami Unii i EOG-EFTA, gdzie występuje populacja reniferów lub łosi bądź obie te populacje. W opinii EFSA podkreślono, że wspomniany trzyletni program monitorowania CWD ma na celu potwierdzenie lub wykluczenie występowania CWD w państwach, w których choroby tej nigdy nie wykryto, oraz w państwach, w których stwierdzono wystąpienie CWD, w celu oszacowania częstości występowania i zasięgu geograficznego CWD. Dotychczas CWD nie wykryto w Unii, a jeśli chodzi o państwa EOG-EFTA, wykryto tę chorobę jedynie w Norwegii.

(4) W związku z przyjęciem opinii EFSA, rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/1972 4  zmieniono załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 w celu ustanowienia trzyletniego programu monitorowania CWD u jeleniowatych w niektórych państwach członkowskich i w państwach EOG-EFTA, gdzie wstępują populacje jeleniowatych, które mogły być narażone na CWD; program ten ma objąć okres od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. (trzyletni program monitorowania CWD). Celem tego trzyletniego programu monitorowania CWD jest uzyskanie klarownego obrazu sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do CWD u jeleniowatych w Europie.

(5) W okresie od stycznia 2017 r. do września 2017 r. Norwegia, poprzez system zgłoszeń elektronicznych, o którym mowa w rozdziale B część I lit. B w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 999/2001, poinformowała Komisję i państwa członkowskie o trzech kolejnych przypadkach CWD wykrytych u dzikich reniferów, oprócz pięciu przypadków CWD wykrytych w Norwegii w 2016 r. u dzikich reniferów i łosi.

(6) W opinii EFSA podkreślono również, że stosowanie wabików zawierających naturalny mocz zwierząt jeleniowatych zwiększa prawdopodobieństwo wprowadzenia CWD do Unii, a także zalecono zastosowanie środków w celu zmniejszenia prawdopodobieństwa wprowadzenia tej choroby poprzez tego rodzaju wabiki. Zakaźność CWD występuje w moczu, który odgrywa rolę w przekazywaniu i rozprzestrzenianiu CWD. Mocz w formie wabików myśliwskich pobrany od zakażonych jeleniowatych może zatem powodować skażenie na obszarach, gdzie przewlekła choroba wyniszczająca wcześniej nie występowała. W swojej opinii EFSA zaleca zatem zaniechanie stosowania wabików myśliwskich zawierających mocz jeleniowatych.

(7) Uwzględniając zalecenia zawarte w opinii EFSA, należy rozszerzyć zakres środków ochronnych określonych w decyzji wykonawczej (UE) 2016/1918 na wabiki myśliwskie zawierające mocz jeleniowatych, wprowadzając zakaz przywozu do Unii wabików myśliwskich zawierających mocz jeleniowatych z państw trzecich, przemieszczania do Unii przesyłek zawierających wabiki myśliwskie z moczem pozyskanym od jeleniowatych pochodzących z Norwegii oraz wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania wabików myśliwskich z moczem pozyskanym od jeleniowatych pochodzących z obszarów Szwecji i Finlandii wymienionych w załączniku do decyzji (UE) 2016/1918.

(8) Ponadto należy przedłużyć okres stosowania decyzji wykonawczej (UE) 2016/1918, biorąc pod uwagę wykrycie nowych przypadków CWD w Norwegii i w oczekiwaniu na wynik trzyletniego programu monitorowania CWD. Dlatego okres stosowania tego aktu należy przedłużyć do dnia 31 grudnia 2020 r.

(9) Należy również zmienić załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2016/1918 w wyniku zmian wprowadzonych do przepisów tego aktu niniejszą decyzją.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2016/1918.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji wykonawczej (UE) 2016/1918 wprowadza się następujące zmiany:

1)
dodaje się art. 3a w brzmieniu:

"Artykuł 3a

1. Zakazuje się przywozu do Unii z państw trzecich przesyłek zawierających wabiki myśliwskie zawierające mocz jeleniowatych.

2. Zakazuje się przemieszczania do Unii przesyłek zawierających wabiki myśliwskie z moczem pozyskanym od jeleniowatych pochodzących z Norwegii.

3. Zakazuje się wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania wabików myśliwskich zawierających mocz pozyskany od jeleniowatych pochodzących z obszarów wymienionych w załączniku.";

2)
w art. 4 datę "31 grudnia 2017 r." zastępuje się datą "31 grudnia 2020 r.";
3)
załącznik zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 listopada 2017 r.
W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK

1. Obszary Szwecji, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. a) i e), art. 3 ust. 1, 2 i 4 oraz art. 3a ust. 3

- region Norrbotten,

- region Västerbotten,

- region Jämtland,

- region Västernorrland,

- gmina Älvdalen w regionie Dalarna,

- gminy Nordanstig, Hudiksvall i Söderhamn w regionie Gävleborg.

2. Obszary Finlandii, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. b), art. 3 ust. 1, 3 i 4 oraz art. 3a ust. 3

- obszar pomiędzy granicą norwesko-fińską i norwesko-fińskim płotem dla reniferów."

1 Dz.U. L 147 z 31.5.2001, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/1918 z dnia 28 października 2016 r. dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do przewlekłej choroby wyniszczającej (Dz.U. L 296 z 1.11.2016, s. 21).
3 Opinia naukowa w sprawie przewlekłej choroby wyniszczającej (CWD) u jeleniowatych, Dziennik EFSA 2017; 15(1):46.
4 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1972 z dnia 30 października 2017 r. zmieniające załączniki I i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 w odniesieniu do programu nadzoru nad przewlekłą chorobą wyniszczającą u jeleniowatych w Estonii, Finlandii, na Litwie, Łotwie, w Polsce i Szwecji oraz uchylające decyzję Komisji 2007/182/WE (Dz.U. L 281 z 31.10.2017, s. 14).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.307.58

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2016/1918 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/1918 dotyczącą niektórych środków ochronnych w odniesieniu do przewlekłej choroby wyniszczającej
Data aktu: 21/11/2017
Data ogłoszenia: 23/11/2017
Data wejścia w życie: 23/11/2017