Decyzja 2017/2080 zmieniająca decyzję EBC/2010/9 w sprawie dostępu do określonych danych systemu TARGET2 i ich wykorzystania

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2017/2080
z dnia 22 września 2017 r.
zmieniająca decyzję EBC/2010/9 w sprawie dostępu do określonych danych systemu TARGET2 i ich wykorzystania (EBC/2017/29)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze i czwarte,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze i czwarte oraz art. 22,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wytyczne EBC/2012/27 1  ustanawiają transeuropejski automatyczny błyskawiczny system rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym (TARGET2).

(2) TARGET2 funkcjonuje w oparciu o jednolitą platformę techniczną, zwaną jednolitą wspólną platformą, obsługiwaną przez Deutsche Bundesbank, Banque de France oraz Banca d'Italia. TARGET2 jest zorganizowany pod względem prawnym jako zespół systemów rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym, z których każdy jest komponentem TARGET2 obsługiwanym przez bank centralny Eurosystemu (BC). Wytyczne EBC/2012/27 zharmonizowały w największym możliwym stopniu zasady dotyczące komponentów TARGET2.

(3) Rada Prezesów Europejskiego Banku Centralnego (EBC) przyjęła decyzję EBC/2010/9 2 .

(4) Dane na poziomie transakcji systemu TARGET2 są niezbędne do przeprowadzania analiz dotyczących nadzoru makroostrożnościowego, stabilności finansowej, integracji finansowej, operacji rynkowych, funkcji polityki pieniężnej oraz Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego. Dane te są również niezbędne do udostępniania zagregowanych rezultatów takich analiz. Zakres decyzji EBC/2010/9 musi zatem zostać rozszerzony, tak aby umożliwić dostęp do danych na te potrzeby.

(5) Rada ds. Infrastruktury Rynku jest odpowiedzialna za działania operacyjne w dziedzinie infrastruktur rynku Eurosystemu. Rada ds. Infrastruktury Rynku odpowiada także - na podstawie mandatu przyznanego przez Radę Prezesów - za nowe inicjatywy i projekty dotyczące infrastruktur rynku, w tym zarządzanie funkcjonalne i operacyjne systemami TARGET2 i TARGET2-Securities. Komitet ds. Infrastruktury Rynku i Płatności jest odpowiedzialny za koordynację nadzoru nad systemami płatności, w tym koordynację nadzoru nad systemem TARGET2. W odniesieniu do systemu TARGET2-Securities (T2S) i systemu TARGET2 Komitet ds. Infrastruktury Rynku i Płatności przyczynia się również do wykonywania zadań powierzonych poziomowi 1 zarządzania zgodnie z wytycznymi EBC/2012/27. Rada ds. Infrastruktury Rynku oraz Komitet ds. Infrastruktury Rynku i Płatności przejmują zadania powierzone na mocy decyzji EBC/2010/9 Komitetowi ds. Systemów Płatności i Rozrachunku,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany

W decyzji EBC/2010/9 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

1. W celu zapewnienia efektywnego funkcjonowania systemu TARGET2 oraz nadzoru nad nim BC uzyskują dostęp do danych na poziomie transakcji pobranych z systemu TARGET2 od wszystkich uczestników wszystkich komponentów systemu TARGET2. BC mogą także uzyskiwać dostęp do danych w celu przeprowadzania analiz niezbędnych na potrzeby nadzoru makroostrożnościowego, stabilności finansowej, integracji finansowej, operacji rynkowych, funkcji polityki pieniężnej oraz Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego - zgodnie z zasadą rozdzielenia funkcji polityki pieniężnej i nadzoru.

2. Dostęp do danych, o których mowa w ust. 1, oraz ich wykorzystanie na potrzeby analiz ilościowych i symulacji numerycznych jest ograniczony do:

a) dla zapewnienia sprawnego funkcjonowania systemu TARGET2 i nadzoru nad nim - jednego pracownika oraz najwyżej trzech zastępców odrębnie w przypadku obsługi operacyjnej systemu TARGET2 i nadzoru nad nim. Pracownicy oraz ich zastępcy muszą być pracownikami zajmującymi się obsługą operacyjną systemu TARGET2 oraz nadzorem nad infrastrukturą rynkową;

b) dla wszelkich innych analiz - grupy do 15 pracowników prowadzących badania, koordynowanych przez szefów działów badawczych Europejskiego Systemu Banków Centralnych.

3. BC są uprawnione do wyznaczania pracowników oraz ich zastępców. Mianowanie pracowników z operacji, w tym szefów działów badawczych, którzy są uprawnieni do uzyskania dostępu do danych systemu TARGET2 zgodnie z ust. 2, podlega zatwierdzeniu przez Radę ds. Infrastruktury Rynku. Mianowanie pracowników z nadzoru, którzy są uprawnieni do uzyskania dostępu do danych systemu TARGET2 zgodnie z ust. 2, podlega zatwierdzeniu przez Komitet ds. Infrastruktury Rynku i Płatności. Takie same procedury stosuje się w razie konieczności wskazania nowej osoby na danym stanowisku.

4. Rada ds. Infrastruktury Rynku ustanawia szczegółowe zasady zapewniające poufność danych na poziomie transakcji. BC zapewniają przestrzeganie tych zasad przez swoich pracowników powołanych zgodnie z ust. 2 i ust. 3. Bez uszczerbku dla stosowania przez BC innych zasad wykonywania zawodu i zachowania poufności, w przypadku nieprzestrzegania zasad określonych przez Radę ds. Infrastruktury Rynku BC pozbawiają powołanych pracowników dostępu do danych wskazanych w ust. 1 oraz możliwości korzystania z nich. Rada ds. Infrastruktury Rynku monitoruje przestrzeganie przepisów zawartych w niniejszym ustępie.

5. Rada Prezesów może także zdecydować o przyznaniu dostępu innym użytkownikom na podstawie precyzyjnych i ustalonych z wyprzedzeniem reguł. W takich wypadkach Rada ds. Infrastruktury Rynku monitoruje korzystanie z danych przez te osoby oraz, w szczególności, przestrzeganie przez te osoby zasad poufności ustanowionych przez Radę ds. Infrastruktury Rynku i wskazanych w art. 38 załącznika II do wytycznych EBC/2012/27 * .".

2)
art. 2 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W celu wykonywania analiz ilościowych oraz symulacji numerycznych, o których mowa w art. 1 ust. 1, tworzy się symulator systemu TARGET2.";

3)
art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

1. Rada ds. Infrastruktury Rynku tworzy średniookresowy program prac operacyjnych, a Komitet ds. Infrastruktury Rynku i Płatności tworzy program prac nadzorczych. Programy te przeznaczone są do wykonania przez pracowników powołanych zgodnie z art. 1 ust. 2 i 3, z wykorzystaniem danych na poziomie transakcji.

2. Rada ds. Infrastruktury Rynku może podjąć decyzję o opublikowaniu informacji uzyskanych z wykorzystania danych na poziomie transakcji, o ile informacje te nie umożliwiają identyfikacji uczestników lub ich klientów.

3. Rada ds. Infrastruktury Rynku podejmuje decyzje zwykłą większością głosów. Decyzje Rady ds. Infrastruktury Rynku podlegają weryfikacji przez Radę Prezesów.

4. Rada ds. Infrastruktury Rynku regularnie informuje Radę Prezesów o wszelkich okolicznościach związanych ze stosowaniem niniejszej decyzji.";

4)
art. 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Bez uszczerbku dla art. 38 ust. 3 załącznika II do wytycznych EBC/2012/27 Rada ds. Infrastruktury Rynku koordynuje ujawnianie i publikowanie przez BC informacji o płatnościach dotyczących uczestników bądź ich klientów, do których odnosi się ten artykuł.".

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem następującym po dniu jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 22 września 2017 r.
Mario DRAGHI
Prezes EBC
1 Wytyczne EBC/2012/27 z dnia 5 grudnia 2012 r. w sprawie transeuropejskiego automatycznego błyskawicznego systemu rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym (TARGET2) (Dz.U. L 30 z 30.1.2013, s. 1).
2 Decyzja EBC/2010/9 z dnia 29 lipca 2010 r. w sprawie dostępu do określonych danych systemu TARGET2 i ich wykorzystania (Dz.U. L 211 z 12.8.2010, s. 45).
*)Wytyczne EBC/2012/27 z dnia 5 grudnia 2012 r. w sprawie transeuropejskiego automatycznego błyskawicznego systemu rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym (TARGET2) (Dz.U. L 30 z 30.1.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.295.86

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2017/2080 zmieniająca decyzję EBC/2010/9 w sprawie dostępu do określonych danych systemu TARGET2 i ich wykorzystania
Data aktu: 22/09/2017
Data ogłoszenia: 14/11/2017
Data wejścia w życie: 15/11/2017