Rozporządzenie delegowane 2017/1962 zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 611/2014 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do programów wsparcia dla sektora oliwy z oliwek i oliwek stołowych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2017/1962
z dnia 9 sierpnia 2017 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 611/2014 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do programów wsparcia dla sektora oliwy z oliwek i oliwek stołowych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 30,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Z doświadczeń zebranych w trakcie realizacji bieżących trzyletnich programów prac, które rozpoczęły się w dniu 1 kwietnia 2015 r., wynika, że należy uprościć lub doprecyzować niektóre przepisy rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 611/2014 2 . Ponadto należy bardziej ograniczyć obciążenie administracyjne podmiotów gospodarczych i krajowych administracji.

(2) Z uwagi na fakt, że państwa członkowskie najlepiej mogą ocenić faktyczne ryzyko podwójnego finansowania różnych programów pomocy, którymi zarządzają, powinny one jasno określić kryteria rozgraniczające, które umożliwią rozróżnienie operacji lub działań wspieranych w ramach trzyletnich programów prac od tych, które są finansowane w ramach innych unijnych instrumentów.

(3) Minimalny przydział środków finansowania Unii przeznaczonych na określone obszary działalności powinien zostać ustalony przez zainteresowane państwa członkowskie, ponieważ to one najlepiej mogą zidentyfikować newralgiczne i priorytetowe obszary na swoim terytorium. Aby zapewnić zrównoważone wdrażanie priorytetów na terytorium zainteresowanych państw członkowskich, przedmiotowy minimalny przydział powinien mieć zastosowanie do wszystkich programów prac.

(4) Przeprowadzona uprzednio na podstawie rozporządzenia delegowanego (UE) nr 611/2014 przez organizacje otrzymujące dofinansowanie ocena programów prac powinna zostać uwzględniona w wykazie kryteriów wyboru nowych programów prac.

(5) W celu uproszczenia metody obliczania kosztów ogólnych należy zezwolić na stosowanie stawki ryczałtowej.

(6) Aby wnioski o zaliczkę mogły zapewnić płynność beneficjentom w trakcie realizacji trzyletniego programu prac, należy znieść obowiązek uwzględniania wniosku o zaliczkę w pierwotnym wniosku o zatwierdzenie.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 611/2014.

(8) Programami prac zatwierdzonymi przed dniem 1 kwietnia 2018 r. należy zarządzać zgodnie z przepisami rozporządzenia delegowanego (UE) nr 611/2014, które miały zastosowanie w momencie ich zatwierdzania, aż do momentu zakończenia realizacji tych programów,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 611/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
dodaje się art. 2a w brzmieniu:

"Artykuł 2a

Zakaz podwójnego finansowania

Państwa członkowskie jasno określają kryteria rozgraniczające w celu zagwarantowania, że nie udziela się wsparcia na podstawie art. 29 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do operacji lub działań, które są wspierane w ramach innych instrumentów unijnych.";

2)
w art. 3 ust. 4 zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"Outsourcing działań organizacji producentów lub zrzeszenia organizacji producentów zgodnie z art. 155 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 jest dozwolony w odniesieniu do środków, o których mowa w ust. 1 na następujących warunkach:";

3)
w art. 4 ust. 1 skreśla się lit. a);
4)
art. 5 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

Przydział środków finansowania Unii

Państwa członkowskie ustalają minimalny przydział środków finansowania Unii przyznawany na podstawie art. 29 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 na określone obszary, o których mowa w art. 3 ust. 1 niniejszego rozporządzenia. Ten minimalny przydział ma zastosowanie do wszystkich programów prac, które mają zostać zatwierdzone na podstawie niniejszego rozporządzenia w danym państwie członkowskim.";

5)
art. 6 ust. 1 lit. g) otrzymuje brzmienie:

"g) ocena programów, które mogły zostać wcześniej zrealizowane przez organizacje otrzymujące dofinansowanie w ramach rozporządzenia Komisji (WE) nr 1334/2002 * , rozporządzenia Komisji (WE) nr 2080/2005 * , rozporządzenia (WE) nr 867/2008 lub niniejszego rozporządzenia.

6)
w art. 7 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

a) skreśla się lit. h);

b) dodaje się akapit drugi w brzmieniu:

"Do celów akapitu pierwszego lit. d) państwa członkowskie mogą zadecydować, czy koszty ogólne kwalifikują się na podstawie stawki ryczałtowej czy na podstawie rzeczywistych kosztów określonych w oparciu o dokumenty przedstawione przez beneficjentów.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Ma ono zastosowanie do programów prac, które rozpoczną się od dnia 1 kwietnia 2018 r., i do procesu ich zatwierdzania.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 9 sierpnia 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 611/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do programów wsparcia dla sektora oliwy z oliwek i oliwek stołowych (Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 55).
*Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1334/2002 z dnia 23 lipca 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1638/98 w zakresie programów działania podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek na lata gospodarcze 2002/2003, 2003/2004 i 2004/2005 (Dz.U. L 195 z 24.7.2002, s. 16).
**)Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2080/2005 z dnia 19 grudnia 2005 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 865/2004 w odniesieniu do organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek, ich programów pracy oraz ich finansowania (Dz.U. L 333 z 20.12.2005, s. 8).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.279.28

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2017/1962 zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 611/2014 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do programów wsparcia dla sektora oliwy z oliwek i oliwek stołowych
Data aktu: 09/08/2017
Data ogłoszenia: 28/10/2017
Data wejścia w życie: 04/11/2017