Rozporządzenie wykonawcze 2017/1158 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i form na potrzeby wymiany informacji między właściwymi organami a Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, o której to wymianie mowa w art. 33 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2017/1158
z dnia 29 czerwca 2017 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i form na potrzeby wymiany informacji między właściwymi organami a Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, o której to wymianie mowa w art. 33 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE 1 , w szczególności jego art. 33 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy ustanowić wspólne procedury i formy na potrzeby przekazywania informacji Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) przez właściwe organy w odniesieniu do czynności wyjaśniających, sankcji i środków, o których mowa w art. 33 rozporządzenia (UE) nr 596/2014.

(2) W celu ułatwienia komunikacji między właściwymi organami a ESMA oraz uniknięcia zbędnych opóźnień lub przypadków nieprzekazania informacji każdy właściwy organ powinien wyznaczyć punkt kontaktowy konkretnie do celów przekazywania wymaganych informacji.

(3) Aby zapewnić, by wszystkie wymagane informacje dotyczące sankcji i środków nałożonych przez właściwe organy zostały poprawnie zidentyfikowane i zarejestrowane przez ESMA, właściwe organy powinny przekazać szczegółowe i zharmonizowane informacje, wykorzystując w tym celu specjalne formularze.

(4) Informacje o czynnościach wyjaśniających, które to informacje należy przekazywać ESMA, powinny być spójne i porównywalne w celu odzwierciedlenia rzeczywistych czynności wyjaśniających przeprowadzonych w danym roku na podstawie rozporządzenia w sprawie nadużyć na rynku. W związku z tym informacje powinny dotyczyć wyłącznie czynności wyjaśniających, nad którymi odpowiednie organy pracowały w danym okresie referencyjnym.

(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.

(6) ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani też nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści związanych z wprowadzeniem standardowych formularzy i procedur dla właściwych organów, ponieważ byłoby to nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i skutków tych formularzy i procedur, biorąc pod uwagę, że adresatami niniejszych wykonawczych standardów technicznych są jedynie właściwe organy krajowe państw członkowskich, a nie uczestnicy rynku.

(7) ESMA zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicja

Do celów niniejszego rozporządzenia "środki elektroniczne" są to urządzenia elektroniczne do przetwarzania (w tym także kompresji cyfrowej), przechowywania i transmisji danych, wykorzystujące technologię przewodową, radiową lub optyczną, bądź też wszelkie inne rodzaje środków elektromagnetycznych.

Artykuł  2

Punkty kontaktowe

1. 
Każdy właściwy organ wyznacza jeden punkt kontaktowy na potrzeby przekazywania informacji, o których mowa w art. 3, oraz na potrzeby zgłaszania wszelkich kwestii dotyczących przekazywania tych informacji.
2. 
Właściwe organy powiadamiają Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) o punktach kontaktowych wyznaczonych zgodnie z ust. 1.
3. 
ESMA wyznacza punkt kontaktowy odpowiedzialny za przyjmowanie informacji określonych w art. 3 i 4 oraz za zawiadamianie o wszelkich kwestiach dotyczących przyjmowania tych informacji.
4. 
ESMA publikuje dane punktu kontaktowego, o którym mowa w ust. 2, na swojej stronie internetowej.
Artykuł  3

Coroczne przekazywanie informacji zbiorczych

1. 
Właściwe organy przekazują ESMA informacje, o których mowa w art. 33 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 596/2014, wypełniając, stosownie do przypadku, formularz określony w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, przekazywane są ESMA nie później niż do dnia 31 marca każdego roku i dotyczą wszystkich czynności wyjaśniających podjętych i wszystkich sankcji i środków nałożonych w poprzednim roku kalendarzowym.
3. 
Właściwe organy przekazują ESMA informacje, o których mowa w ust. 1, za pomocą bezpiecznych środków elektronicznych przekazywania informacji.
4. 
Do celów ust. 1 ESMA określa i wskazuje bezpieczne środki elektroniczne, które należy zastosować. Środki te zapewniają zachowanie kompletności, integralności i poufności informacji podczas ich przekazywania.
Artykuł  4

Procedury i formy przekazywania informacji

1. 
Właściwe organy zgłaszają ESMA sankcje i środki, o których mowa w art. 33 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 596/2014, wykorzystując interfejsy zapewnione przez system technologii informatycznych oraz odpowiednią bazę danych, ustanowione przez ESMA w celu zarządzania przyjmowaniem, przechowywaniem i publikacją informacji dotyczących tych sankcji i środków.
2. 
Informacje o sankcjach i środkach, o których mowa w ust. 1, przekazywane są ESMA w sprawozdaniu w formie określonej w załączniku II.
Artykuł  5

Unieważnianie i aktualizacja sprawozdań

1. 
Jeżeli właściwy organ pragnie unieważnić sprawozdanie, które uprzednio przekazał ESMA zgodnie z art. 4, unieważnia on istniejące sprawozdanie i przesyła nowe.
2. 
Jeżeli właściwy organ pragnie zaktualizować sprawozdanie, które uprzednio przekazał ESMA zgodnie z art. 4, ponownie przekazuje on sprawozdanie po zaktualizowaniu informacji.
Artykuł  6

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 29 czerwca 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Formularz na potrzeby corocznego przekazywania zbiorczych i anonimowych informacji dotyczących wszystkich nałożonych środków i sankcji oraz podjętych czynności wyjaśniających

ZAŁĄCZNIK  II

Formularz na potrzeby powiadamiania o sankcjach administracyjnych lub karnych lub innych środkach administracyjnych podawanych do wiadomości publicznej

Pole Opis Rodzaj
Ramy prawne Akronim unijnego aktu prawnego, na podstawie którego nałożono sankcje administracyjne lub karne, bądź też inne środki administracyjne. Obowiązkowe
Identyfikator sankcji Kod identyfikacyjny przypisany przez właściwy organ w celu przedkładania informacji o sankcjach administracyjnych lub karnych, bądź też innych środkach administracyjnych. Nieobowiązkowe
Państwo członkowskie Akronim państwa członkowskiego właściwego organu, który przedkłada informacje o sankcji lub środku. Obowiązkowe
Identyfikator podmiotu Identyfikator stosowany do jednoznacznego zidentyfikowania podmiotu prawnego, na który nałożono sankcję administracyjną lub karną, bądź też inny środek administracyjny, w przypadku gdy dany podmiot jest podmiotem posiadającym zezwolenie na podstawie ram prawnych MiFID (1), UCITS (2) lub AIFMD (3). Nieobowiązkowe

(tylko

w odniesieniu do

osób prawnych)

Kod właściwego organu Identyfikator organu, który przedkłada informacje o sankcji lub środku. Obowiązkowe
Ramy prawne obowiązujące podmiot Akronim unijnego aktu prawnego mającego zastosowanie do podmiotu, na który nałożono sankcję administracyjną lub karną, bądź też inne środki administracyjne. Nieobowiązkowe

(tylko

w odniesieniu do

osób prawnych)

Charakter sankcji Informacje, czy zgłaszana sankcja jest sankcją karną, sankcją administracyjną czy środkiem administracyjnym. Obowiązkowe

(tylko

w odniesieniu do

sankcji)

Pełna nazwa podmiotu Pełna nazwa podmiotu, na który nałożono sankcję, w przypadku gdy dany podmiot nie jest podmiotem posiadającym zezwolenie na podstawie ram prawnych MiFID, UCITS lub AIFMD. Nieobowiązkowe

(tylko

w odniesieniu do

osób prawnych)

Imię i nazwisko osoby fizycznej Imię i nazwisko osób fizycznych, na które nałożono sankcję administracyjną lub karną, bądź też inne środki administracyjne. Nieobowiązkowe

(tylko

w odniesieniu do

osób fizycznych)

Krajowy właściwy organ nakładający sankcję lub środek Akronim właściwego organu, który nałożył sankcje administracyjne lub karne, bądź też inne środki administracyjne. Obowiązkowe
Pole na tekst dowolny Tekst sankcji administracyjnej lub karnej, bądź też innego środka administracyjnego w języku narodowym lub w języku angielskim. Obowiązkowe
Pole na tekst dowolny Tekst sankcji administracyjnej lub środka administracyjnego w języku angielskim. Nieobowiązkowe
Data Data nałożenia sankcji administracyjnej lub karnej, bądź też innych środków administracyjnych. Obowiązkowe
Dzień wygaśnięcia Data zakończenia obowiązywania sankcji lub środka administracyjnego. Nieobowiązkowe
(1)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).

(2)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32).

(3)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 (Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 1).

1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.167.22

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2017/1158 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i form na potrzeby wymiany informacji między właściwymi organami a Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, o której to wymianie mowa w art. 33 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014
Data aktu: 29/06/2017
Data ogłoszenia: 30/06/2017
Data wejścia w życie: 20/07/2017