(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 4197)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 27 czerwca 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją nr 2119/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 1 ustanowiono system wczesnego ostrzegania i reagowania ("EWRS") jako sieć stałej łączności pomiędzy Komisją i właściwymi organami ds. zdrowia publicznego w państwach członkowskich w celu zapobiegania chorobom zakaźnym pewnych kategorii i zwalczania tych chorób. Procedury regulujące funkcjonowanie EWRS zostały określone w decyzji Komisji 2000/57/WE 2 .
(2) Decyzję nr 2119/98/WE uchylono i zastąpiono decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1082/2013/UE 3 . Nowa decyzja ponownie nadała moc prawną EWRS. Rozszerzyła ona także zakres sieci stałej łączności, aby obejmowała ona również inne rodzaje zagrożeń biologicznych, a także inne kategorie poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia, w tym zagrożeń o pochodzeniu chemicznym, środowiskowym lub o nieznanym pochodzeniu. Ponadto określono w niej zasady dotyczące nadzoru epidemiologicznego, monitorowania, wczesnego ostrzegania i zwalczania poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia.
(3) Decyzję 2000/57/WE uchylono i zastąpiono decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2017/253 4 .
(4) Zgodnie z art. 9 ust. 3 lit. i) decyzji nr 1082/2013/UE powiadomienie o poważnym transgranicznym zagrożeniu zdrowia przekazane za pośrednictwem EWRS powinno zawierać niezbędne dane umożliwiające identyfikację osób zakażonych oraz osób zagrożonych zakażeniem ("dane niezbędne do ustalenia kontaktów zakaźnych"). Zgodnie z art. 16 ust. 9 lit. b) wspomnianej decyzji oraz w celu zapewnienia skuteczności i jednolitego stosowania takich powiadomień należy zalecić ustanowienie orientacyjnego wykazu danych osobowych, które można przekazywać właściwym organom za pośrednictwem EWRS.
(5) Wymiana danych osobowych za pośrednictwem EWRS powinna odbywać się zgodnie z wymaganiami dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 oraz rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 6 . Mimo iż w dyrektywie 95/46/WE i rozporządzeniu (WE) nr 45/2001 zasadniczo wyklucza się przetwarzanie danych osobowych należących do specjalnych kategorii, w tym danych dotyczących zdrowia danej osoby, przetwarzanie takie jest jednak dopuszczone, o ile jest to konieczne dla ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, zgodnie z art. 8 ust. 2 lit. c) dyrektywy 95/46/WE i art. 10 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 45/2001, jak również ze względu na istotny interes publiczny, z zastrzeżeniem przepisów dotyczących właściwych zabezpieczeń określonych w prawie Unii lub prawie państw członkowskich zgodnie z, odpowiednio, art. 8 ust. 4 i art. 10 ust. 4 wymienionych aktów.
(6) Wymiana za pośrednictwem EWRS powinna dotyczyć jedynie danych osobowych niezbędnych do celów wymienionych powyżej i określanych w poszczególnych przypadkach, a niniejsze zalecenie nie powinno stanowić zezwolenia na wymianę wszystkich rodzajów danych osobowych, których dotyczy.
(7) Zgodnie z art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 45/2001 zasięgnięto opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 24 sierpnia 2015 r. (C 2015-0629),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 23 czerwca 2017 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Vytenis ANDRIUKAITIS |
|
Członek Komisji |