Decyzja wykonawcza 2017/729 dotycząca wniosku o odstępstwo złożonego przez Republikę Chorwacji zgodnie z art. 9 ust. 4 dyrektywy Rady 98/41/WE w sprawie rejestracji osób podróżujących na pokładzie statków pasażerskich płynących do portów państw członkowskich Wspólnoty lub z portów państw członkowskich Wspólnoty

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2017/729
z dnia 20 kwietnia 2017 r.
dotycząca wniosku o odstępstwo złożonego przez Republikę Chorwacji zgodnie z art. 9 ust. 4 dyrektywy Rady 98/41/WE w sprawie rejestracji osób podróżujących na pokładzie statków pasażerskich płynących do portów państw członkowskich Wspólnoty lub z portów państw członkowskich Wspólnoty

(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 2437)

(Jedynie tekst w języku chorwackim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 25 kwietnia 2017 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 98/41/WE z dnia 18 czerwca 1998 r. w sprawie rejestracji osób podróżujących na pokładzie statków pasażerskich płynących do portów państw członkowskich Wspólnoty lub z portów państw członkowskich Wspólnoty 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 98/41/WE ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa oraz możliwości ratowania pasażerów i członków załogi znajdujących się na statku pasażerskim oraz zapewnienie skuteczniejszych działań poszukiwania i ratownictwa oraz skuteczniejszych działań w następstwie wypadku.

(2) Art. 5 ust. 1 dyrektywy 98/41/WE zawiera wymóg podania niektórych informacji w odniesieniu do wszystkich statków pasażerskich wypływających z portu położonego w państwie członkowskim i kursujących na trasie dłuższej niż dwadzieścia mil, licząc od punktu, z którego wypływają.

(3) Art. 9 ust. 4 dyrektywy 98/41/WE zezwala państwom członkowskim na zwrócenie się do Komisji o odstępstwo od tego wymogu.

(4) W piśmie z dnia 3 września 2015 r. Republika Chorwacji przekazała Komisji wniosek o odstępstwo od wymogu podawania informacji, określonego w art. 5 ust. 1 dyrektywy 98/41/WE, w odniesieniu do osób znajdujących się na pokładzie wszystkich statków pasażerskich pływających na różnych trasach wokół chorwackich wysp.

(5) W dniu 20 października 2015 r. Komisja poprosiła Republikę Chorwacji o dodatkowe informacje umożliwiające ocenę wniosku. W dniu 18 maja 2016 r. Republika Chorwacji przekazała swoją odpowiedź i zmieniła wniosek o odstępstwo, odnoszący się do następujących tras: trasy Zadar-Ist i Zadar-Olib na lini promowej "Zadar- Premuda / Mali Lošinj"; trasy Split-Hvar, Hvar-Prigradica i Hvar-Korčula na szybkiej linii "Korčula-(Prigradica)- Hvar-Split"; trasy Zadar-Ist i Zapuntel-Zadar na szybkiej linii "Ist-Molat-Zadar"; trasa Split-Bol na szybkiej linii "Jelsa-Bol-Split"; trasa Split-Hvar na szybkiej linii "Split-(Milna)-Hvar"; trasa Split-Hvar na szybkiej linii "Lastovo-Vela Luka-Hvar-Split"; trasa Rijeka-Rab na szybkiej linii "Novalja-Rab-Rijeka"; trasa Split-Vela Luka na linii promowej "Lastovo-Vela Luka-Split"; trasa Split-Stari Grad na linii promowej "Split-Stari Grad"; trasa Vis- Split na linii promowej "Vis-Split"; trasy Mali Lošinj-Cres i Cres-Rijeka na szybkiej linii "Mali Lošinj-Ilovik- Susak-Unije-Martinšćica-Cres-Rijeka"; trasa Premuda-Zadar na szybkiej linii "Olib-Silba-Premuda-Zadar"; trasy Vis-Split i Hvar-Split na szybkiej linii "Vis-Hvar-Split"; trasy Dubrovnik-Sobra i Korčula-Lastovo na szybkiej linii "Dubrovnik-Šipanska luka-Sobra-Polače-Korčula-Lastovo".

(6) Komisja, wspomagana przez EMSA, zbadała wniosek o odstępstwo na podstawie posiadanych przez nią informacji.

(7) Republika Chorwacji przekazała następujące informacje: 1) roczne prawdopodobieństwo napotkania fal o znamiennej wysokości przekraczającej dwa metry na wyznaczonych trasach jest niższe niż 10 %; 2) statki, których dotyczy odstępstwo, prowadzą rejsy w ramach regularnej obsługi; 3) głównym zadaniem obsługi jest zapewnienie regularnego połączenia położonych na peryferiach regionów dla stałych użytkowników; 4) w strefie, w której żeglują statki pasażerskie, funkcjonuje system kierowania żeglugą z lądu, dostępne są wiarygodne prognozy meteorologiczne oraz wystarczający sprzęt poszukiwawczy i ratunkowy; 5) brakuje odpowiedniej infrastruktury buforowej i zaplecza portowego w celu rejestrowania informacji o pasażerach w sposób zgodny z harmonogramem rejsów i zsynchronizowany z transportem lądowym oraz 6) wniosek o odstępstwo miałby zastosowanie do wszystkich operatorów pływających na określonych trasach.

(8) Ostateczne wyniki oceny wskazują, że wszystkie warunki związane z zatwierdzeniem odstępstwa zostały spełnione.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniom Morza przez Statki,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym zatwierdza się wniosek Republiki Chorwacji o odstępstwo na mocy art. 9 ust. 4 dyrektywy 98/41/WE w zakresie rejestrowania wszystkich informacji określonych w art. 5 ust. 1 tej dyrektywy w odniesieniu do osób znajdujących się na pokładzie wszystkich statków pasażerskich prowadzących regularną obsługę na następujących trasach (w tym na trasach powrotnych):

1)
trasy Zadar-Ist i Zadar-Olib na lini promowej "Zadar-Premuda / Mali Lošinj";
2)
trasy Split-Hvar, Hvar-Prigradica i Hvar-Korčula na szybkiej linii "Korčula-(Prigradica)-Hvar-Split";
3)
trasy Zadar-Ist i Zapuntel-Zadar na szybkiej linii "Ist-Molat-Zadar";
4)
trasa Split-Bol na szybkiej linii "Jelsa-Bol-Split";
5)
trasa Split-Hvar na szybkiej linii "Split-(Milna)-Hvar";
6)
trasa Split-Hvar na szybkiej linii "Lastovo-Vela Luka-Hvar-Split";
7)
trasa Rijeka-Rab na szybkiej linii "Novalja-Rab-Rijeka";
8)
trasa Split-Vela Luka na linii promowej "Lastovo-Vela Luka-Split";
9)
trasa Split-Stari Grad na linii promowej "Split-Stari Grad";
10)
trasa Vis-Split na linii promowej "Vis-Split";
11)
trasy Mali Lošinj-Cres i Cres-Rijeka na szybkiej linii "Mali Lošinj-Ilovik-Susak-Unije-Martinšćica-Cres-Rijeka";
12)
trasa Premuda-Zadar na szybkiej linii "Olib-Silba-Premuda-Zadar";
13)
trasy Vis-Split i Hvar-Split na szybkiej linii "Vis-Hvar-Split";
14)
trasy Dubrovnik-Sobra i Korčula-Lastovo na szybkiej linii "Dubrovnik-Šipanska luka-Sobra-Polače-Korčula- Lastovo".
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Chorwacji.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 kwietnia 2017 r.

W imieniu Komisji

Violeta BULC

Członek Komisji

1 Dz.U. L 188 z 2.7.1998, s. 35.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.107.35

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2017/729 dotycząca wniosku o odstępstwo złożonego przez Republikę Chorwacji zgodnie z art. 9 ust. 4 dyrektywy Rady 98/41/WE w sprawie rejestracji osób podróżujących na pokładzie statków pasażerskich płynących do portów państw członkowskich Wspólnoty lub z portów państw członkowskich Wspólnoty
Data aktu: 20/04/2017
Data ogłoszenia: 25/04/2017