Decyzja zmieniająca decyzję 2014/312/UE ustanawiającą ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE farbom i lakierom wewnętrznym i zewnętrznym

DECYZJA KOMISJI (UE) 2016/397
z dnia 16 marca 2016 r.
zmieniająca decyzję 2014/312/UE ustanawiającą ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE farbom i lakierom wewnętrznym i zewnętrznym

(notyfikowana jako dokument nr C(2016) 1510)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 18 marca 2016 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,

po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Komisji 2014/312/UE ustanowiono ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE farbom i lakierom wewnętrznym i zewnętrznym 2 . Po przyjęciu decyzji 2014/312/UE DPx Fine Chemicals Austria GmbH, LSR Associates Ltd oraz Novasol S.A dokonały rejestracji w ramach wspólnego przedłożenia do Europejskiej Agencji Chemikaliów zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . Ta dokumentacja rejestracyjna zawierała zmienione autoklasyfikacje dla ważnego środka polepszającego przyczepność i środka sieciującego dihydrazydu kwasu adypinowego (ADH). W dokumentacji podano, że ADH został objęty autoklasyfikacją jako stwarzający zagrożenie dla środowiska wodnego (narażenie przewlekłe, kategoria 2) i opatrzony zwrotem określającym zagrożenie H411 (Działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe zmiany). ADH znajduje się w polimerowych środkach dyspergujących często używanych w farbach i lakierach na bazie wody, przedłużając okres trwałości produktu. Farby o przedłużonej trwałości mają ogólnie mniejsze oddziaływanie na środowisko w całym ich cyklu życia z powodu ograniczenia ilości ponownego malowania. Według dostępnych informacji równie wydajne i skuteczne alternatywy nie są jeszcze dostępne na rynku. Należy zatem przyznać odstępstwo od kryterium 5 określonego w decyzji 2014/312/UE w odniesieniu do stosowania ADH w farbach i lakierach posiadających oznakowanie ekologiczne, w sytuacjach, w których wykorzystanie alternatyw jest technicznie niewykonalne, ponieważ produkt do malowania nie zapewniałby wymaganego poziomu funkcjonalności dla konsumenta.

(2) Ponadto inna substancja - metanol - zgodnie ze zharmonizowaną klasyfikacją zagrożeń CLP została zaklasyfikowana do toksyczności ostrej (kategoria 3) i opatrzona zwrotami określającymi zagrożenie H301 (Działa toksycznie po połknięciu.), H311 (Działa toksycznie w kontakcie ze skórą) i H 331 (Działa toksycznie w następstwie wdychania) oraz jako działająca toksycznie na narządy docelowe w następstwie jednorazowego narażenia (kategoria 1) i opatrzona powiązanym zwrotem określającym zagrożenie H 370 (Powoduje uszkodzenie narządów.) i jest obecna jako pozostałość w polimerowych środkach dyspergujących używanych w farbach i lakierach. Metanol może być produktem reakcji różnych surowców w polimerowych środkach dyspergujących lub zanieczyszczeniem z nich i jego zawartość zależy od zawartości substancji wiążącej w farbach. W związku z tym w wielu przypadkach jego zawartość przekracza obecną wartość dopuszczalną dla pozostałości substancji określoną w decyzji 2014/312/UE. Te surowce są wykorzystywane do uzyskania istotnych właściwości farby, jak np. wzrost odporności na ścieranie na mokro, co stanowi wymóg oznakowania ekologicznego UE. Ponadto właściwości te przyczyniają się do zwiększenia trwałości farb, co prowadzi do zmniejszenia ogólnego oddziaływania na środowisko w całym cyklu życia farby z powodu ograniczenia ilości ponownego malowania. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez posiadaczy pozwolenia na używanie oznakowania ekologicznego UE te klasyfikacje ADH i metanolu uniemożliwiają obecnie odnowienie tego pozwolenia dla znacznej liczby farb i lakierów, którym przyznano oznakowanie ekologiczne UE zgodnie z decyzją Komisji 2009/543/WE 4  i decyzją Komisji 2009/544/WE 5 . Należy zatem przyznać odstępstwo od kryterium 5 określonego w decyzji 2014/312/UE w odniesieniu do stosowania metanolu w farbach i lakierach posiadających oznakowanie ekologiczne, w sytuacjach, w których zastąpienie surowców funkcjonalnych mogących powodować obecność metanolu w produkcie jest technicznie niewykonalne.

(3) Po przyjęciu decyzji 2014/312/UE ważny środek do konserwacji suchych powłok stosowany w farbach i lakierach zewnętrznych, jakim jest 3-jodo-2-propynylo butylokarbaminian (IPBC), zgodnie ze zharmonizowaną klasyfikacją zagrożeń CLP został zaklasyfikowany jako stwarzający zagrożenie dla środowiska wodnego (narażenie ostre, kategoria 1) i opatrzony powiązanym zwrotem określającym zagrożenie H400 (Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne) oraz jako stwarzający zagrożenie dla środowiska wodnego (narażenie przewlekłe, kategoria 1) i opatrzony powiązanym zwrotem określającym zagrożenie H410 (Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe zmiany). Ten środek do konserwacji stosowany jest w produktach do zastosowań zewnętrznych, zwłaszcza w wilgotnym klimacie, w celu uniemożliwienia rozwoju mikroorganizmów w produkcie. Jego zasadnicza funkcja oraz brak substancji alternatywnych były wiadome w chwili przyjmowania tej decyzji i w związku z tym w drodze odstępstwa zezwolono na jego obecność w farbach posiadających oznakowanie ekologicznego UE. Zgodnie z nową zharmonizowaną klasyfikacją produkt końcowy został jednak sklasyfikowany jako stwarzający zagrożenie dla środowiska wodnego (narażenie przewlekłe, kategoria 3) z wymogiem dotyczącym umieszczenia na etykiecie powiązanego zwrotu określającego zagrożenie H412 (Działa szkodliwie na organizmy wodne, powodując długotrwałe zmiany), jeśli IPBC występuje w stężeniu powyżej 0,25 % w/w. Klasyfikacja produktu końcowego jako stwarzającego zagrożenie dla środowiska wodnego jest obecnie zakazana na podstawie decyzji 2014/312/UE, nawet jeśli maksymalne stężenie graniczne dla stosowania IPBC wynosi 0,65 %. Aby umożliwić stosowanie IPBC do farb w wymaganym stężeniu do 0,65 %, należy zezwolić na etykietowanie produktu końcowego jako H412.

(4) Z uwagi na spójność oraz w oparciu o definicję określoną w art. 2 pkt 20 decyzji 2014/312/UE, w którym słowa "przezroczysty" i "półprzezroczysty" są synonimami, należy zmienić tekst kryterium 3a) i związane z nim odniesienie w tabeli 2.

(5) Kryterium 5 i pozycje 1 lit. a), b) i c) dodatku do decyzji 2014/312/UE wprowadziły ograniczenia i zasady stosowania środków konserwujących w odniesieniu do ich statusu zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 528/2012 Parlamentu Europejskiego i Rady 6 , które ustanawia unijny system zatwierdzania substancji czynnych w określonych typach produktów biobójczych. W celu zagwarantowania, że te ograniczenia i zasady będą spójne i zharmonizowane z rozporządzeniem (UE) nr 528/2012, należy wprowadzić wyjaśnienia w decyzji 2014/312/UE w odniesieniu do następujących aspektów:

a) definicje "środków do konserwacji produktów w opakowaniach zamkniętych" i "środków do konserwacji suchych powłok" powinny odnosić się do art. 3 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 528/2012;

b) należy wyjaśnić, że w pkt 1 dodatku zasady i warunki dotyczące środków do konserwacji produktów w opakowaniach zamkniętych i środków do konserwacji suchych powłok powinny mieć zastosowanie do substancji czynnych, które są badane w celu ich zatwierdzenia lub zostały zatwierdzone do stosowania w określonych typach produktów biobójczych, do których mogą mieć zastosowanie warunki zatwierdzenia;

c) należy skreślić odniesienie do dyrektywy 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 7  w pkt 1 dodatku, ponieważ dyrektywa ta została uchylona;

d) należy skreślić odniesienie do art. 58 ust. 3 w rozporządzeniu (UE) nr 528/2012 w wymogach w zakresie weryfikacji określonych w dodatku 1 lit. a), b) i c), ponieważ dotyczy ono wyłącznie szczególnych przypadków.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2014/312/UE.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 2014/312/UE wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 definicje "środków do konserwacji produktów w opakowaniach zamkniętych" i "środków do konserwacji suchych powłok" w pkt 10 i 11 otrzymują brzmienie:

"10) »środki do konserwacji produktów w opakowaniach zamkniętych« są substancjami czynnymi w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 * przeznaczonymi do stosowania w produktach typu 6, jak opisano w załączniku V do tego rozporządzenia. Są w szczególności stosowane do konserwacji wytworzonych produktów w celu zapewnienia ich trwałości podczas przechowywania dzięki przeciwdziałaniu szkodliwemu wpływowi mikroorganizmów i w celu ochrony barw, które będą dozowane maszynowo;

11) »środki do konserwacji suchych powłok« są substancjami czynnymi w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 528/2012 przeznaczonymi do stosowania w produktach typu 7, jak opisano w załączniku V do tego rozporządzenia, w szczególności do konserwacji warstw lub powłok, przeciwdziałających szkodliwemu wpływowi mikroorganizmów lub rozwojowi glonów, w celu ochrony pierwotnych właściwości powierzchni materiałów lub przedmiotów;";

2)
w załączniku wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 marca 2016 r.
W imieniu Komisji
Karmenu VELLA
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK 8  

W załączniku do decyzji 2014/312/UE wprowadza się następujące zmiany:
1)
w kryterium 3a) "Wydajność" akapit piąty otrzymuje brzmienie:

"Wydajność nieprzezroczystych farb gruntujących oraz podkładowych wynosi co najmniej 8 m2 z jednego litra produktu. Wydajność nieprzezroczystych farb gruntujących o specjalnych właściwościach pod względem nieprzepuszczalności/uszczelniania, przepuszczalności/ wiązania oraz farb podkładowych o specjalnych właściwościach pod względem przyczepności wynosi co najmniej 6 m2 z jednego litra produktu.";

2)
w kryterium 3 (Efektywność wykorzystania) w tabeli 2 w kolumnach ósmej i dziewiątej odnoszących się do "Farby gruntującej g)" i "Farby podkładowej i gruntującej h)" wyrażenie "6 m2/L (bez wymogów krycia)" otrzymuje w obydwu kolumnach brzmienie:

"6 m2/L (bez szczególnych właściwości)";

3)
w dodatku wprowadza się następujące zmiany:
a)
w pozycji 1 dodatku "Ograniczenia Substancji Niebezpiecznych i Wykaz Odstępstw". "Środki konserwujące dodawane do barwników, substancji wiążących oraz produktu końcowego" sekcja "(i) Zasady przyznawania zezwoleń dotyczących właściwości biobójczych" otrzymuje brzmienie:

"(i) Zasady dotyczące statusu zatwierdzenia środków konserwujących

Receptura farby zawiera wyłącznie substancje czynne (w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 528/2012, które spełniają wymogi 1a, 1b i 1c (stosownie do przypadku) i są zatwierdzone zgodnie z art. 9 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 w odniesieniu do stosowania w produktach typu 6 w przypadku 1a i 1b lub produktach typu 7 w przypadku 1c lub są wymienione w załączniku I do tego rozporządzenia. Ponadto w sprawozdaniu z oceny należy przedstawić ocenę ryzyka dotyczącą ich stosowania profesjonalnego i przez konsumentów (użytkowników nieprofesjonalnych). Wnioskodawcy powinni korzystać z najbardziej aktualnego wykazu zatwierdzonych substancji czynnych w UE * oraz załącznika I do tego rozporządzenia.

Receptura farby może zawierać środki konserwujące, w odniesieniu do których złożono dokumentację rejestracyjną, która jest rozpatrywana w oczekiwaniu na decyzję dotyczącą zatwierdzenia w okresie przejściowym do chwili przyjęcia pozytywnej decyzji dotyczącej zatwierdzenia substancji czynnej lub włączenia jej do załącznika I do tego rozporządzenia.";

b)
pozycje "1a) Środki konserwujące do suchych powłok" i "1b) Środki do konserwacji produktów w opakowaniach zamkniętych" w dodatku "Ograniczenia Substancji Niebezpiecznych i Wykaz Odstępstw" otrzymują brzmienie:
"a) Środki do konserwacji produktów w opakowaniach zamkniętych

Zastosowanie:

wszystkie produkty, jeśli nie określono inaczej

Środki do konserwacji produktów w opakowaniach zamkniętych sklasyfikowane według następujących klas zagrożeń objętych odstępstwem można stosować w produktach opatrzonych oznakowaniem ekologicznym:

Klasy objęte odstępstwem: H331 (R23), H400 (R50), H410 (R50/53), H411 (R51/53), H412 (R52/53), H317 (R43).

Środki do konserwacji produktów w opakowaniach zamkniętych sklasyfikowane według następujących klas objętych odstępstwem muszą również spełniać następujące warunki zastosowania odstępstwa:

- całkowita suma stężenia nie może przekraczać 0,060 % w/w,

Środki do konserwacji produktów w opakowaniach zamkniętych

Całkowita suma w produkcie końcowym:

0,060 % w/w

Weryfikacja:

Deklaracja wnioskodawcy i jego dostawcy substancji wiążącej wraz z numerami CAS i klasyfikacją substancji czynnych w produkcie końcowym i jego substancji wiążącej.

Obejmuje to obliczenie przez wnioskodawcę stężenia substancji czynnej w produkcie końcowym.

Wszystkie wytworzone substancje czynne, w których co najmniej 50 % lub więcej cząstek w liczbowym rozkładzie wielkości cząstek ma co najmniej jeden wymiar zewnętrzny rzędu 1-100 nm.

- substancje zaliczane do klasy H400 (R50) lub H410 (R50/53) nie mogą wykazywać zdolności do bioakumulacji. Substancje niewykazujące zdolności do bioakumulacji posiadają log Kow ≤ 3,2 lub współczynnik biokoncentracji (BCF) ≤ 100,
- dla substancji, które są zatwierdzone do stosowania lub są wymienione w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 528/2012, przedstawia się dowody wskazujące na przestrzeganie warunków udzielania zezwoleń dla produktu do malowania,
- jeżeli stosuje się środki konserwujące będące donorem formaldehydu, to zawartość i emisje formaldehydu z produktu końcowego muszą spełniać wymogi określone w pkt 7 lit. a) dotyczącym ograniczenia substancji.
Określone stężenia graniczne mają zastosowanie do następujących środków konserwujących: Stężenie graniczne
(i) pirytionian cynku; 0,050 %
(ii) N-(3-aminopropylo)-N-dodecylopropano-1, 3-diamina. 0,050 %
b) Środki konserwujące do maszyn barwiących (barwników) Klasy zagrożeń objętych odstępstwem i warunki zastosowania odstępstwa wymienione w pkt 1 lit. a) mają także zastosowanie do środków konserwujących stosowanych do ochrony barwników przechowywanych w maszynach przed wymieszaniem z farbami podstawowymi. Całkowita zawartość środków konserwujących w barwniku:

0,20 % w/w

Weryfikacja:

Deklaracja wnioskodawcy lub jego dostawcy barwnika wraz z numerami CAS i klasyfikacją substancji czynnych w produkcie końcowym i jego substancji wiążącej.

Obejmuje to obliczenie stężenia substancji czynnej w produkcie końcowym.

Należy zidentyfikować wszystkie wytworzone substancje czynne, w których co najmniej 50 % lub więcej cząstek w liczbowym rozkładzie wielkości cząstek ma co najmniej jeden wymiar zewnętrzny rzędu 1-100 nm.";

Środki konserwujące dodawane w celu ochrony barw, które będą dozowane maszynowo, nie przekraczają całkowitej zawartości w wysokości 0,20 % w/w.
W stosunku do następujących środków konserwujących obowiązują określone maksymalne stężenia graniczne wchodzące w skład całkowitej sumy środków konserwujących w barwniku:
(i) 3-jodo-2-propynylo butylokarbaminian (IPBC); 0,10 %
(ii) pirytionian cynku; 0,050 %
(iii) N-(3-aminopropylo)-N-dodecylopropano-1, 3-diamina. 0,050 %
c)
pozycja "1c) Środki konserwujące do suchych powłok" w dodatku "Ograniczenia Substancji Niebezpiecznych i Wykaz Odstępstw" otrzymuje brzmienie:
"c) Środki konserwujące do suchych powłok

Zastosowanie:

farby zewnętrzne, farby do wnętrz o określonych zastosowaniach

Środki konserwujące do suchych powłok oraz ich stabilizatory sklasyfikowane według następujących klas zagrożeń objętych odstępstwem można stosować we wszystkich produktach do zastosowania zewnętrznego i jedynie w określonych produktach do zastosowania wewnętrznego: Środki konserwujące do suchych powłok

Całkowita suma w produkcie końcowym:

farby do wnętrz przeznaczone do stosowania w obszarach o dużej wilgotności, w tym w kuchniach i łazienkach:

0,10 % w/w

Wszystkie zastosowania farb zewnętrznych:

0,30 % w/w

Weryfikacja:

Deklaracja wnioskodawcy i jego dostawcy substancji wiążącej wraz z numerami CAS i klasyfikacją substancji czynnych w produkcie końcowym i jego substancji wiążącej.

Obejmuje to obliczenie przez wnioskodawcę stężenia substancji czynnej w produkcie końcowym.

Należy zidentyfikować wszystkie wytworzone substancje czynne, w których co najmniej 50 % lub więcej cząstek w liczbowym rozkładzie wielkości cząstek ma co najmniej jeden wymiar zewnętrzny rzędu 1-100 nm.";

Klasy objęte odstępstwem: H400 (R50), H410 (R50/53), H411 (R51/53), H412 (R52/53), H317 (R43).
Środki konserwujące do suchych powłok sklasyfikowane według klas objętych odstępstwami muszą również spełniać następujące warunki odstępstw:
- całkowita zawartość stężenia nie może przekraczać 0,10 % w/w lub 0,30 % w/w (w stosownych przypadkach),
- substancje zaliczane do klasy H400 (R50) lub H410 (R50/53) nie mogą wykazywać zdolności do bioakumulacji. Substancje niewykazujące zdolności do bioakumulacji posiadają log Kow ≤ 3,2 lub współczynnik biokoncentracji (BCF) ≤ 100,
- dla substancji, które są zatwierdzone do stosowania lub są wymienione w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 528/2012, przedstawia się dowody wskazujące na przestrzeganie warunków udzielania zezwoleń dla produktu do malowania.
Wyższa całkowita suma i odstępstwo od wymogów określonych w kryterium 5a, które zezwalają, by produkt końcowy został sklasyfikowany jako stwarzający zagrożenie dla środowiska wodnego (zagrożenie przewlekłe, kategoria 3) i był opatrzony zwrotem określającym zagrożenie H412, mają zastosowanie w odniesieniu do następujących środków konserwujących do suchych powłok, przeznaczonych tylko do określonych zastosowań:
związki 3-jodo-2-propynylo butylokarbaminianu (IPBC), Całkowita zwartość w przypadku farb zewnętrznych w odniesieniu do kombinacji z IPBC:
farby i lakiery zewnętrzne do drewna. 0,650 %
Określone stężenia graniczne mają zastosowanie do następującego środka konserwującego:
pirytionian cynku. 0,050 %
d)
W dodatku "Ograniczenia Substancji Niebezpiecznych i Wykaz Odstępstw" dodaje się pozycję "8. Substancje w substancjach wiążących i polimerowych środkach dyspergujących" w brzmieniu:
"8. Substancje w substancjach wiążących i polimerowych środkach dyspergujących
a) Substancje wiążące i związki sieciujące

Zastosowanie:

- wewnętrzne lub zewnętrzne do wykończeń,

Dihydrazyd kwasu adypinowego (ADH) stosowany jako środek polepszający przyczepność lub środek sieciujący 1,0 % w/w Weryfikacja:

Wnioskodawca i jego dostawcy surowców składają deklarację wraz z obliczeniami lub sprawozdaniem z badań analitycznych.

- warstwa dekoracyjna, chroniąca i pokrywająca drewno,
- powłoki do metalu,
- pokrywanie podłóg,
- powłoki na wysoki połysk,
- powłoki architektoniczne i dekoracyjne
b) Produkty reakcji i pozostałości

Zastosowanie:

Produkty z systemami polimerowych substancji wiążących

Obecność pozostałości metanolu jest ograniczona w zależności od zawartości substancji wiążących w produkcie końcowym. Weryfikacja:

Wnioskodawca i jego dostawcy surowców składają deklarację wraz z obliczeniami lub sprawozdaniem z badań analitycznych."

- więcej niż 10 % i do 20 % zawartości substancji wiążącej w produkcie końcowym, 0,02 % w/w
- więcej niż 20 % i do 40 % zawartości substancji wiążącej w produkcie końcowym, 0,03 % w/w
- więcej niż 40 % zawartości substancji wiążącej w produkcie końcowym 0,05 %w/w
1 Dz.U. L 27 z 30.1.2010, s. 1.
2 Decyzja Komisji 2014/312/UE z dnia 28 maja 2014 r. ustanawiająca ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE farbom i lakierom wewnętrznym i zewnętrznym (Dz.U. L 164 z 3.6.2014, s. 45).
3 Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1).
4 Decyzja Komisji 2009/543/WE z dnia 13 sierpnia 2008 r. ustanawiająca ekologiczne kryteria przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego farbom i lakierom zewnętrznym (Dz.U. L 181 z 14.7.2009, s. 27).
5 Decyzja Komisji 2009/544/WE z dnia 13 sierpnia 2008 r. ustanawiająca ekologiczne kryteria przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego farbom i lakierom do wnętrz (Dz.U. L 181 z 14.7.2009, s. 39).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1).
7 Dyrektywa 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. dotycząca wprowadzania do obrotu produktów biobójczych (Dz.U. L 123 z 24.4.1998, s. 1).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1).
8 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 21 stycznia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.19.5).
* ECHA, Substancje czynne produktów biobójczych - wykaz zatwierdzonych substancji czynnych http://www.echa.europa.eu/web/guest/information-on-chemicals/biocidal-active-substances

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024