uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 515/97 z dnia 13 marca 1997 r. w sprawie wzajemnej pomocy między organami administracyjnymi państw członkowskich i współpracy między państwami członkowskimi a Komisją w celu zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów prawa celnego i rolnego 1 , w szczególności jego art. 25 ust. 1,
(1) Celem systemu informacji celnej (CIS) jest pomoc właściwym organom w zapobieganiu działaniom naruszającym przepisy prawa celnego i rolnego oraz w wykrywaniu i ściganiu takich działań. Aby ten cel osiągnąć, właściwe organy państw członkowskich wprowadzają do CIS informacje o istotnych zdarzeniach, takich jak zajęcie lub zatrzymanie towarów. Aby CIS nadal spełniał potrzeby właściwych organów, niezbędne jest uaktualnienie wykazu pozycji, które powinny być zawarte w CIS.
(2) Każde zdarzenie zgłoszone do CIS obejmuje szereg kluczowych elementów, które są wymagane dla miarodajnej interpretacji danej sprawy. W celu umożliwienia właściwym organom łatwego odszukiwania konkretnych spraw lub zdarzeń w CIS, powinna istnieć możliwość wyszukiwania w CIS odniesień do danej sprawy, w związku z tym konieczne jest uwzględnienie identyfikacji sprawy jako jednej z pozycji w CIS.
(3) Nadużycie finansowe wymaga zwykle aktywnego uczestnictwa co najmniej jednej osoby. Prawidłowe i jednoznaczne identyfikowanie osób uczestniczących w działaniach, które mogą stanowić nadużycie finansowe, ma zasadnicze znaczenie dla prowadzenia skutecznych dochodzeń w tych sprawach. Do CIS należy zatem wprowadzać dane dotyczące przedsiębiorstw i osób zaangażowanych w nadużycia finansowe lub działania mogące stanowić takie nadużycia.
(4) Ze względu na to, że modus operandi oszustw handlowych oraz metody ukrywania zależą od środków transportu, należy uwzględnić szczegółowe informacje dotyczące środków transportu jako jedną z wymaganych pozycji w CIS.
(5) Schematy transportu, które nie są ekonomicznie uzasadnione, uważa się za istotne wskazówki niektórych rodzajów nadużyć finansowych, takich jak zgłoszenie nieprawdziwego pochodzenia. Ważne jest więc, aby znać szczegóły trasy wykorzystywanej do przewozu towarów, ponieważ mogą one być ważne dla wykrycia nadużycia. Informacje na temat przebiegu trasy uważa się zatem za istotne dla właściwego prowadzenia dochodzeń w sprawach nadużyć finansowych związanych z cłami, w związku z czym powinny one zostać uwzględnione jako jedna z pozycji w CIS.
(6) Cła i inne opłaty różnią się w zależności od szczególnych cech danego towaru. Aby zapewnić właściwe śledzenie spraw lub zdarzeń zgłoszonych w CIS, należy więc wprowadzać do CIS specyfikacje odnoszące się do towarów, których dana sprawa dotyczy.
(7) Analiza poszczególnych przypadków zajęcia, konfiskaty lub zatrzymania towarów pomaga w opracowywaniu środków zapobiegających wystąpieniu tego samego rodzaju nadużyć finansowych związanych z cłami w przyszłości. Należy zatem uznać za istotne uwzględnienie w CIS odpowiednich informacji dotyczących zajęcia, zatrzymania lub konfiskaty.
(8) Wszelkie działania podejmowane przez właściwe organy powinny być uzasadnione, a więc powinny być oparte na odpowiednich wskaźnikach ryzyka. Dlatego też konieczne jest uwzględnienie informacji dotyczących oceny ryzyka jako jednej z pozycji w CIS.
(9) W zależności od danej sprawy odnośna dokumentacja dołączana do wpisu sprawy w CIS może być bardzo różna. Może ona obejmować, ale nie tylko, dokumenty handlowe uzyskane przez właściwe organy.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego rozporządzeniem (WE) nr 515/97,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 marca 2016 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.65.40 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2016/346 określające pozycje, które mają być zawarte w systemie informacji celnej |
| Data aktu: | 10/03/2016 |
| Data ogłoszenia: | 11/03/2016 |
| Data wejścia w życie: | 31/03/2016, 01/09/2016 |