Rozporządzenie wykonawcze 2016/2236 określające cechy techniczne modułu ad hoc na 2018 r. dotyczącego godzenia życia zawodowego z życiem rodzinnym

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2016/2236
z dnia 12 grudnia 2016 r.
określające cechy techniczne modułu ad hoc na 2018 r. dotyczącego godzenia życia zawodowego z życiem rodzinnym
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 z dnia 9 marca 1998 r. w sprawie organizacji badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie 1 , w szczególności jego art. 7a ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) UE jest długofalowo zaangażowana na rzecz wspierania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Minimalne normy w tym obszarze zostały ustanowione w dyrektywach dotyczących urlopu macierzyńskiego 2  i urlopu rodzicielskiego 3 . UE ustaliła również cele dotyczące poprawy opieki nad dziećmi, określając cele barcelońskie, a ponadto w ramach europejskiego semestru 2016 wydała zalecenia dla poszczególnych krajów w dziedzinie godzenia życia zawodowego i prywatnego.

(2) W swoim programie prac na rok 2016 4  Komisja przedstawia swoje plany dotyczące opracowania inicjatywy dotyczącej wyzwań dla rodziców i opiekunów, związanych z utrzymaniem równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

(3) Zasadnicze znaczenie ma zatem monitorowanie wyzwań związanych z utrzymaniem równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz postępów w tej dziedzinie, a równie istotne jest sprawniejsze gromadzenie danych.

(4) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 318/2013 5  ustanowiono moduł ad hoc dotyczący godzenia życia zawodowego z życiem rodzinnym.

(5) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1397/2014 6  określa i opisuje obszary wyszczególnionych informacji ("moduły cząstkowe ad hoc"), które mają zostać włączone do modułu ad hoc na 2018 r. dotyczącego godzenia życia zawodowego z życiem rodzinnym.

(6) Komisja powinna określić cechy techniczne, filtry, kody oraz termin przekazywania danych w ramach modułu ad hoc dotyczącego godzenia życia zawodowego z życiem rodzinnym.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cechy techniczne modułu ad hoc na 2018 r. dotyczącego godzenia życia zawodowego z życiem rodzinnym, filtry i kody, które należy stosować, oraz termin przekazania wyników do Komisji są określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 grudnia 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W niniejszym załączniku określono cechy techniczne, filtry i kody do stosowania w ramach modułu ad hoc dotyczącego godzenia życia zawodowego z życiem rodzinnym, którego realizację zaplanowano na 2018 r. Określono w nim również terminy przekazania danych do Komisji.

Termin przekazania wyników Komisji: 31 marca 2019 r.

Filtry i kody, które należy stosować w celu przesyłania danych: zgodnie z załącznikiem III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 377/2008 7 .

Kolumny zarezerwowane dla opcjonalnych współczynników ważenia, do wykorzystania w przypadku badania podpróby lub braku odpowiedzi: kolumny 223-226 zawierające liczby całkowite i kolumny 227-228 zawierające miejsca po przecinku.

1)
Moduł cząstkowy 1: Obowiązki związane z opieką
Nazwa/kolumna Kod Opis Filtr
CARERES Istnienie obowiązków opiekuńczych WIEK = 18-64
211 Regularnie opiekuje się dziećmi własnymi lub partnera (< 15 lat) lub niepełnosprawnymi krewnymi (w wieku co najmniej 15 lat)
1 Brak obowiązków związanych z opieką
2 Tylko dziećmi własnymi lub partnera w gospodarstwie domowym
3 Tylko dziećmi własnymi lub partnera poza gospodarstwem domowym
4 Tylko dziećmi własnymi lub partnera w gospodarstwie domowym i poza nim
5 Tylko niepełnosprawnymi krewnymi
6 Dziećmi własnymi lub partnera w gospodarstwie domowym i niepełnosprawnymi krewnymi
7 Dziećmi własnymi lub partnera poza gospodarstwem domowym i niepełnosprawnymi krewnymi
8 Dziećmi własnymi lub partnera w gospodarstwie domowym i poza nim oraz niepełnosprawnymi krewnymi
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
CHCARUSE Korzystanie z usług w zakresie opieki nad dziećmi CARERES = 2-4,6-8
212 Wykorzystanie profesjonalnej opieki nad dziećmi dla niektórych lub wszystkich dzieci
1 Nie
2 Tak, dla niektórych dzieci
3 Tak, dla wszystkich dzieci
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
CHCAROBS Przyczyny niekorzystania z usług opieki nad dziećmi CHCARUSE = 1,2
213/214 Najważniejsze przyczyny niekorzystania (w większym stopniu) z usług opieki nad dziećmi własnymi lub partnera
01 Usługi niedostępne/brak wakatów
02 Koszty
03 Jakość/rodzaj usług
04 Pozostałe przeszkody związane z usługami
05 Opieka jest organizowana samodzielnie/z partnerem
06 Opieka jest organizowana z uwzględnieniem dalszego nieformalnego wsparcia
07 Wykorzystywane usługi specjalistyczne (dla niektórych, ale nie dla wszystkich dzieci) są wystarczające
08 Dzieci same zajmują się sobą
09 Inne przyczyny osobiste
99 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
CHCAREFF Wpływ obowiązków związanych z opieką nad dziećmi na zatrudnienie CARERES = 2-4,6-8 and WSTATOR = 1,2
215 Główne sposoby dostosowania swojej pracy przez zatrudnionych w celu łatwiejszego godzenia obowiązków związanych z opieką na dziećmi
1 Wszelkie zmiany w celu zwiększenia dochodów
2 Krótszy czas pracy
3 Mniej wymagających zadań w pracy
4 Zmiana stanowiska lub pracodawcy w celu łatwiejszego godzenia obowiązków
5 Obecnie na urlopie rodzinnym
6 Inne
7 Bez wpływu
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
2)
Moduł cząstkowy 2: Elastyczność warunków pracy
Nazwa/kolumna Kod Opis Filtr
POSSTEND Elastyczność czasu pracy pod względem opieki STAPRO = 3 and CARE-RES = 2-8
216 Możliwość zmiany czasu rozpoczęcia lub zakończenia dnia pracy na głównym stanowisku w celu łatwiejszego godzenia obowiązków związanych z opieką
1 Ogólnie możliwe
2 Rzadko możliwe
3 Niemożliwe
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
POSORGWT Elastyczność umożliwiająca branie całych dni wolnych na opiekę STAPRO = 3 and CARE-RES = 2-8
217 Możliwość zorganizowania czasu pracy w celu odbierania całych dni wolnych na głównym stanowisku w celu łatwiejszego godzenia obowiązków związanych z opieką
1 Ogólnie możliwe
2 Rzadko możliwe
3 Niemożliwe
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
WORKOBS Główne przeszkody w pracy utrudniające godzenie obowiązków związanych z opieką WSTATOR = 1,2 and CARERES = 2-8
218 Charakterystyka głównego stanowiska pracy najbardziej utrudnia godzenie obowiązków
1 Brak przeszkód
2 Długi czas pracy
3 Nieprzewidywalne lub trudne godziny pracy
4 Długie dojazdy
5 Wymagająca lub wyczerpująca praca
6 Brak wsparcia ze strony pracodawców i współpracowników
7 Inne przeszkody
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
3)
Moduł cząstkowy 3: Przerwy w pracy zawodowej i urlop rodzicielski
Nazwa/kolumna Kod Opis Filtr
STOPWORK Przerwa w pracy zawodowej w celu opieki nad dziećmi WIEK = 18-64
219 Przerwa w pracy co najmniej na miesiąc w całym okresie zatrudnienia w celu opieki nad dziećmi własnymi lub partnera
1 Tak
2 Osoba nigdy niezatrudniona; z powodu opieki nad dziećmi
3 Nie (ale osoba była/jest zatrudniona i ma dzieci)
4 Osoba nigdy niezatrudniona; z innych powodów
5 Osoba nigdy nie miała dzieci
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
STOPLENG Całkowita długość przerwy w pracy zawodowej w celu opieki nad dziećmi STOPWORK = 1
220 Suma czasu trwania wszystkich przerw w pracy trwających co najmniej jeden miesiąc
1 Do 6 miesięcy
2 Od 6 miesięcy do 1 roku
3 Od 1 roku do 2 lat
4 Od 2 do 3 lat
5 Od 3 do 5 lat
6 Powyżej 5 lat
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
PARLEAV Korzystanie z urlopu rodzicielskiego STOPWORK = 1
221 Korzystanie z urlopu rodzicielskiego lub urlopu macierzyńskiego/ojcowskiego jako przerwy w pracy zawodowej w celu opieki nad dziećmi
1 Wykorzystano tylko urlop rodzicielski
2 Połączenie różnych urlopów rodzinnych
3 Wykorzystano tylko urlop macierzyński/ojcowski
4 Nie wykorzystano urlopów rodzinnych
DEREDSTP Przerwa w pracy zawodowej w celu opieki nad niepełnosprawnymi krewnymi WIEK = 18-64 oraz (EXISTPR = 1 lub WSTATOR = 1,2)
222 Osoba nie pracowała lub ograniczyła czas pracy przez co najmniej jeden miesiąc w całym okresie zatrudnienia w celu opieki nad niepełnosprawnymi krewnymi (w wieku co najmniej 15 lat)
1 Przerwa w pracy
2 Tylko ograniczenie czasu pracy
3 Brak przerwy lub ograniczenia czasu pracy
4 Osoba nigdy nie musiała zajmować się niepełnosprawnymi krewnymi
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
1 Dz.U. L 77 z 14.3.1998, s. 3.
2 Dyrektywa Rady 92/85/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie wprowadzenia środków służących wspieraniu poprawy w miejscu pracy bezpieczeństwa i zdrowia pracownic w ciąży, pracownic, które niedawno rodziły, i pracownic karmiących piersią (dziesiąta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG) (Dz.U. L 348 z 28.11.1992, s. 1).
3 Dyrektywa Rady 2010/18/UE z dnia 8 marca 2010 r. w sprawie wdrożenia zmienionego porozumienia ramowego dotyczącego urlopu rodzicielskiego zawartego przez BUSINESSEUROPE, UEAPME, CEEP i ETUC oraz uchylająca dyrektywę 96/34/WE (Dz.U. L 68 z 18.3.2010, s. 13).
4 COM(2015) 610 final.
5 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 318/2013 z dnia 8 kwietnia 2013 r. w sprawie przyjęcia programu modułów ad hoc obejmującego lata 2016-2018 dla celów badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98 (Dz.U. L 99 z 9.4.2013, s. 11).
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1397/2014 z dnia 22 października 2014 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 318/2013 w sprawie przyjęcia programu modułów ad hoc obejmującego lata 2016-2018 dla celów badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98 (Dz.U. L 370 z 30.12.2014, s. 42).
7 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 377/2008 z dnia 25 kwietnia 2008 r. wykonujące rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania prób losowych dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie w odniesieniu do kodowania, które należy stosować w celu przesyłania danych, począwszy od 2009 r., wykorzystania prób cząstkowych do gromadzenia danych dotyczących zmiennych strukturalnych oraz określenia kwartałów referencyjnych (Dz.U. L 114 z 26.4.2008, s. 57).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024