(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 12 października 2016 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającą dyrektywę 2004/17/WE 1 , w szczególności jej art. 35 ust. 6,
po zasięgnięciu opinii Komitetu Doradczego ds. Zamówień Publicznych,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zważywszy na terminy określone dla przebiegu procedury na podstawie art. 35 dyrektywy 2014/25/UE, należy zadbać, aby wnioski dotyczące stosowalności art. 34 zawierały właściwe informacje, przydatne przy analizie wniosków. W tym celu należy ustalić wykaz informacji, które należy podać we wnioskach, jak również inne praktyczne zasady dotyczące tych wniosków.
(2) W celu zapewnienia pewności prawa oraz do celów przejrzystości zawiadomienia o otrzymaniu lub wycofaniu wniosków dotyczących stosowalności art. 34 dyrektywy 2014/25/UE, zawiadomienia o przedłużeniu lub zawieszeniu terminu przyjęcia przez Komisję aktów wykonawczych dotyczących takich wniosków oraz zawiadomienia o stosowalności art. 34, jeżeli żaden akt wykonawczy nie zostanie przyjęty w przedmiotowym terminie, powinny być publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Należy również ustalić treść tych zawiadomień.
(3) W szczególności jeśli chodzi o informacje, których należy żądać, oraz treść zawiadomień, niniejsza decyzja bazuje na doświadczeniu zdobytym w związku ze stosowaniem decyzji Komisji 2005/15/WE 2 , w której ustanowiono szczegółowe zasady stosowania procedury przewidzianej w art. 30 dyrektywy 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady koordynującej procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych 3 , ponieważ istotne warunki wyłączenia danej działalności ze stosowania przepisów dyrektywy 2004/17/WE są zasadniczo takie same jak w art. 34 dyrektywy 2014/25/UE.
(4) Należy przypomnieć, iż ocena bezpośredniego podlegania konkurencji, jaką można przeprowadzić w kontekście dyrektywy 2014/25/UE, pozostaje bez uszczerbku dla kompleksowego stosowania prawa konkurencji.
(5) Niniejsza decyzja powinna zastąpić decyzję 2005/15/WE, która została przyjęta na podstawie dyrektywy 2004/17/WE. Należy zatem uchylić decyzję 2005/15/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
a) może, bezpośrednio lub pośrednio, podlegać dominującemu wpływowi podmiotu zamawiającego;
b) może wywierać dominujący wpływ na podmiot zamawiający; lub
c) wspólnie z podmiotem zamawiającym, podlega dominującemu wpływowi innego przedsiębiorstwa z mocy prawa własności, udziału finansowego lub obowiązujących go przepisów.
»Podmiot prawa publicznego« oznacza podmiot, który posiada wszystkie poniższe cechy:
a) został utworzony w konkretnym celu zaspokajania potrzeb w interesie ogólnym, nie mając charakteru przemysłowego ani handlowego;
b) posiada osobowość prawną; oraz
c) jest finansowany w przeważającej części przez państwo, władze regionalne lub lokalne lub inne podmioty prawa publicznego; bądź jego zarząd podlega nadzorowi ze strony tych władz lub podmiotów; bądź ponad połowa członków jego organu administrującego, zarządzającego lub nadzorczego została wyznaczona przez państwo, władze regionalne lub lokalne, lub przez inne podmioty prawa publicznego".
Zakłada się istnienie dominującego wpływu instytucji zamawiających w dowolnym z poniższych przypadków, gdy instytucje te, bezpośrednio lub pośrednio:
a) posiadają większość subskrybowanego kapitału przedsiębiorstwa;
b) kontrolują większość głosów przypadających na akcje emitowane przez przedsiębiorstwo;
c) mogą powoływać ponad połowę członków organu administrującego, zarządzającego lub nadzorczego przedsiębiorstwa".
energia elektryczna (produkcja, transport, dystrybucja); gaz (produkcja, transport, dystrybucja); energia cieplna (produkcja, transport, dystrybucja); węglowodory (wydobycie); węgiel i inne paliwa stałe (poszukiwanie i wydobycie); woda pitna (produkcja, transport, dystrybucja); transport miejski (autobusy, metro itp.); kolej (transport osób i towarów; udostępnianie infrastruktury oraz zarządzanie faktycznymi usługami transportowymi lub ich obsługa); porty (porty morskie lub śródlądowe, udostępniana infrastruktura oraz zarządzanie infrastrukturą/obsługa infrastruktury); porty lotnicze (udostępnianie infrastruktury oraz zarządzanie infrastrukturą/obsługa infrastruktury); oraz usługi pocztowe. Szczegółowe definicje przedmiotowych rodzajów działalności można znaleźć w art. 7-14 dyrektywy 2014/25/UE.
Dla każdego danego produktu (do celów tej definicji termin "produkt" odnosi się do produktów lub do usług) istnieje szereg produktów substytucyjnych. Szereg ten składa się ze wszystkich produktów substytucyjnych, o których można myśleć zamiast o danym produkcie, to znaczy ze wszystkich produktów, które, w większym lub mniejszym stopniu, zaspokoją potrzeby konsumentów. Gama produktów substytucyjnych rozciąga się od produktów substytucyjnych bardzo zbliżonych (lub w pełni substytucyjnych) (produktów, po które konsumenci sięgną natychmiast, na przykład w przypadku niewielkiej podwyżki ceny danego produktu) do produktów substytucyjnych znacznie odbiegających od pierwowzoru (lub tylko częściowo substytucyjnych) (produktów, po które konsumenci sięgną tylko w przypadku dużej podwyżki ceny danego produktu).
Przy definiowaniu właściwego rynku Komisja uwzględnia jedynie produkty, które mogą łatwo zastąpić przedmiotowe produkty. Produkty, które można łatwo zastąpić, to produkty, po które klienci sięgną przy niewielkim, ale dla nich znaczącym wzroście ceny wybranego produktu (np. 5 %). Na tej podstawie Komisja będzie mogła ocenić sytuację konkurencji w kontekście właściwego rynku, obejmującego wszystkie produkty, po które konsumenci odnośnych produktów sięgnęliby z łatwością.
Jednakże fakt ten nie oznacza, że Komisja nie uwzględnia ograniczeń mających wpływ na zachowania konkurencyjne przedmiotowych podmiotów, wynikające z istnienia produktów tylko częściowo substytucyjnych [produktów, po które konsumenci nie sięgnęliby przy niewielkiej, ale dla nich znaczącej podwyżce ceny wybranego produktu (np. 5 %)]. Skutki te są uwzględniane po zdefiniowaniu rynku oraz udziałów rynkowych w ujęciu ilościowym.
Z tego względu Komisja powinna dysponować informacjami dotyczącymi zarówno produktów, które mogą łatwo zastąpić przedmiotowe produkty, jak i produktów mniej substytucyjnych. [Przykład produktów w pełni substytucyjnych: energia elektryczna produkowana na bazie węgla i energia elektryczna pozyskiwana ze źródeł odnawialnych].
Za produkty i usługi częściowo substytucyjne uważa się produkty i usługi, które mogą się wzajemnie zastępować jedynie w obrębie pewnego obszaru geograficznego, tylko w określonym czasie w roku lub tylko w zakresie pewnych zastosowań. [Przykład: Na poziomie ogólnokrajowym transport kolejowy, metro, tramwaj i autobus byłyby częściowo substytucyjne dla przewozów pasażerskich, ponieważ te formy transportu współistnieją tylko w obrębie pewnego obszaru geograficznego. Natomiast wewnątrz tego obszaru mogłyby być uważane za produkty doskonale substytucyjne].
A. Transport lub dystrybucja gazu lub energii cieplnej
Dyrektywa 2009/73/WE
B. Produkcja, przesył lub dystrybucja energii elektrycznej
Dyrektywa 2009/72/WE
C. Produkcja, przesył lub dystrybucja wody pitnej
[Brak]
D. Podmioty zamawiające w obszarze usług kolejowych
Towarowy transport kolejowy
Dyrektywa 2012/34/UE
Międzynarodowy pasażerski transport kolejowy
Dyrektywa 2012/34/UE
Krajowy pasażerski transport kolejowy
[Brak]
E. Podmioty zamawiające w obszarze usług w zakresie kolei miejskich, tramwajów, trolejbusów lub autobusów
[Brak]
F. Podmioty zamawiające w obszarze usług pocztowych
Dyrektywa 97/67/WE
G. Wydobycie ropy lub gazu
Dyrektywa 94/22/WE
H. Poszukiwanie i wydobycie węgla lub innych paliw stałych.
[Brak]
I. Podmioty zamawiające w obszarze wyposażenia portów morskich lub portów śródlądowych lub innych terminali
[Brak]
J. Podmioty zamawiające w obszarze instalacji portów lotniczych
[Brak]
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.275.39 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2016/1804 dotycząca szczegółowych zasad stosowania art. 34 i 35 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych |
| Data aktu: | 10/10/2016 |
| Data ogłoszenia: | 12/10/2016 |
| Data wejścia w życie: | 12/10/2016 |