uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1228/2003 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 3 lit. b) oraz art. 18 ust. 5,
(1) Jak najszybsze ukończenie tworzenia w pełni funkcjonującego i wzajemnie połączonego wewnętrznego rynku energii ma zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia celów, jakimi są utrzymanie bezpieczeństwa dostaw energii, zwiększenie konkurencyjności i zapewnienie wszystkim konsumentom możliwości nabywania energii po przystępnych cenach. Dobrze funkcjonujący rynek wewnętrzny energii elektrycznej powinien zapewniać producentom właściwe zachęty do inwestowania w nowe moce wytwórcze, w tym w energię elektryczną pochodzącą z odnawialnych źródeł energii, ze szczególnym uwzględnieniem państw członkowskich i regionów o najmniejszej liczbie połączeń międzysystemowych w obrębie unijnego rynku energii. Dobrze funkcjonujący rynek powinien również zapewniać konsumentom odpowiednie środki wspierające bardziej wydajne zużycie energii, czego warunkiem wstępnym jest bezpieczeństwo dostaw energii.
(2) Bezpieczeństwo dostaw energii stanowi jeden z zasadniczych elementów bezpieczeństwa publicznego i w związku z tym jest ściśle związane ze sprawnym funkcjonowaniem rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz z integracją pozostających w izolacji rynków energii elektrycznej państw członkowskich. Energię elektryczną można dostarczać obywatelom Unii wyłącznie za pośrednictwem sieci. Funkcjonujące rynki energii elektrycznej oraz, w szczególności, sieci i inne aktywa związane z dostawami energii elektrycznej są istotne dla bezpieczeństwa publicznego, konkurencyjności gospodarczej oraz dobrobytu obywateli Unii.
(3) W rozporządzeniu (WE) nr 714/2009 ustanowiono niedyskryminujące przepisy dotyczące warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej oraz, w szczególności, ustanowiono przepisy dotyczące alokacji zdolności przesyłowych oraz zarządzania ograniczeniami przesyłowymi w odniesieniu do połączeń wzajemnych i systemów przesyłowych mających wpływ na transgraniczne przepływy energii elektrycznej. W celu stworzenia prawdziwie zintegrowanego rynku energii elektrycznej należy opracować skuteczne instrumenty zabezpieczające, które będą mogli stosować wytwórcy, odbiorcy i sprzedawcy detaliczni w celu zmniejszenia przyszłego ryzyka cenowego w obszarze, na którym działają, obejmujące ujednolicenie obowiązujących przepisów dotyczących aukcji w odniesieniu do długoterminowej alokacji zdolności przesyłowych.
(4) Operatorzy systemów przesyłowych (zwani dalej "OSP") powinni koordynować przynajmniej na poziomie regionalnym wyznaczanie długoterminowych zdolności przesyłowych dla przedziałów czasowych rynku roku następnego i rynku miesiąca następnego w celu zapewnienia rzetelnego wyliczenia zdolności przesyłowych oraz udostępnienia na rynku optymalnych zdolności przesyłowych. Aby to osiągnąć, OSP powinni ustanowić wspólny model sieci obejmujący wszystkie dane niezbędne do wyznaczenia długoterminowych zdolności przesyłowych, z uwzględnieniem stopnia niepewności, jakim charakteryzują się długoterminowe przedziały czasowe. Podejście oparte na skoordynowanych zdolnościach przesyłowych netto (ang. coordinated net transmission capacity based approach, "podejście NTC") należy stosować do wyznaczania i alokacji długoterminowych międzyobszarowych zdolności przesyłowych. Podejście oparte na przepływach fizycznych (ang. flow-based approach, "podejście FBA") mogłoby być stosowane w przypadkach, w których zdolności przesyłowe między obszarami rynkowymi są wysoce współzależne, a podejście to jest uzasadnione ze względu na efektywność ekonomiczną.
(5) Ujednolicenie przepisów dotyczących długoterminowej alokacji międzyobszarowych zdolności przesyłowych wymaga ustanowienia i korzystania z jednej wspólnej platformy alokacji na szczeblu europejskim. Taka centralna platforma powinna zostać opracowana przez wszystkich OSP w celu ułatwienia alokacji długoterminowych praw przesyłowych dla uczestników rynku i powinna umożliwiać przeniesienie długoterminowych praw przesyłowych z jednego kwalifikującego się uczestnika rynku na innego.
(6) Aby umożliwić przejrzystą i niedyskryminującą alokację długoterminowych praw przesyłowych, na wspólnej platformie alokacji należy publikować wszystkie istotne informacje na temat aukcji przed jej rozpoczęciem. Przepisy dotyczące nominacji powinny zawierać szczegółowe informacje na temat procedury nominacji w odniesieniu do fizycznych praw przesyłowych, w tym wymagania, terminy, zamknięcia bramki rynku oraz kryteria uprawniające do wymiany między uczestnikami rynku.
(7) Posiadacze długoterminowych praw przesyłowych powinni mieć prawo zwrócenia OSP swoich długoterminowych praw przesyłowych, aby umożliwić ponowną alokację tych praw w kolejnej rundzie długoterminowej alokacji zdolności przesyłowych. W zamian za zwrot długoterminowych praw przesyłowych ich posiadacze mogą otrzymać zapłatę. Ponadto uczestnicy rynku powinni mieć prawo do przeniesienia lub wykupu już zaalokowanych długoterminowych praw przesyłowych. Uczestnicy rynku powinni powiadamiać OSP o takich przeniesieniach lub wykupie oraz o swoich kontrahentach, w tym biorących udział w tych transakcjach uczestnikach rynku i o OSP, których to dotyczy.
(8) Ważne jest, by obciążenia administracyjne i koszty związane z uczestnictwem we wspólnej platformie alokacji pozostawały na rozsądnym poziomie, zwłaszcza jeśli chodzi o ujednolicenie ram umów zawieranych z uczestnikami rynku.
(9) Przy uzgadnianiu warunków umów dotyczących długoterminowych praw przesyłowych stosuje się obecnie na terytorium Unii wiele różnych przepisów regulujących alokację. OSP powinni opracować ujednolicony na szczeblu unijnym regulamin alokacji w zakresie fizycznych praw przesyłowych, finansowych praw przesyłowych jako opcji (zwanych dalej "FinPP typu opcja") oraz finansowych praw przesyłowych jako zobowiązań (zwanych dalej "FinPP typu zobowiązanie").
(10) Taki ujednolicony regulamin alokacji powinien zawierać przynajmniej opis procesu/procedury alokacji długoterminowych praw przesyłowych, w tym minimalne wymogi dotyczące uczestnictwa, kwestie finansowe, rodzaj produktów oferowanych na aukcjach typu explicit, zasady nominacji, przepisy dotyczące ograniczeń i rekompensat, przepisy, których przestrzegać muszą uczestnicy rynku w przypadku przenoszenia swoich długoterminowych praw przesyłowych, zasadę "wykorzystaj albo sprzedaj" oraz przepisy dotyczące siły wyższej i odpowiedzialności. W ujednoliconym regulaminie alokacji należy również określić zobowiązania umowne, których muszą przestrzegać uczestnicy rynku.
(11) W rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1222 2 ustanowiono termin gwarantowania praw przesyłowych na rynku dnia następnego i związany z tym system rekompensat w przypadku ograniczenia długoterminowych praw przesyłowych po upływie takiego terminu. Podobnie w przypadku ograniczenia długoterminowych praw przesyłowych przed upływem terminu gwarantowania praw przesyłowych na rynku dnia następnego posiadacz długoterminowych praw przesyłowych powinien otrzymać od OSP zwrot kosztów lub rekompensatę.
(12) Można wprowadzić limity kwot rekompensat wypłacanych posiadaczom długoterminowych praw przesyłowych, które zostały ograniczone przed upływem terminu gwarantowania praw przesyłowych na rynku dnia następnego, uwzględniając płynność danych rynków i możliwość dostosowania swoich pozycji kontraktowych przez uczestników rynku.
(13) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 713/2009 3 jeżeli właściwe krajowe organy regulacyjne nie są w stanie osiągnąć porozumienia w sprawie wspólnych warunków dostępu lub metodologii, decyzję w tych kwestiach regulacyjnych powinna podjąć Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki ("Agencja").
(14) W celu przyjęcia w przejrzysty i partycypacyjny sposób skutecznych przepisów określonych z zachowaniem zasady równowagi i proporcjonalności niniejsze rozporządzenie zostało opracowane w ścisłej współpracy z Agencją, europejską siecią operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej (ENTSO energii elektrycznej) i zainteresowanymi stronami. Zgodnie z art. 18 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 714/2009 Komisja będzie konsultować się z Agencją, ENTSO energii elektrycznej oraz innymi zainteresowanymi stronami, zanim zaproponuje jakiekolwiek zmiany do niniejszego rozporządzenia.
(15) Niniejsze rozporządzenie stanowi uzupełnienie załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 714/2009 zgodnie z zasadami określonymi w art. 16 tegoż rozporządzenia.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu, o którym mowa w art. 23 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 714/2009,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.259.42 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2016/1719 ustanawiające wytyczne dotyczące długoterminowej alokacji zdolności przesyłowych |
| Data aktu: | 26/09/2016 |
| Data ogłoszenia: | 27/09/2016 |
| Data wejścia w życie: | 17/10/2016 |