Decyzja 2016/1495 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2014

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2016/1495
z dnia 28 kwietnia 2016 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2014

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2014,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedzią Centrum 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2 rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2014 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2016 r. w sprawie udzielenia Centrum absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2014 (05584/2016 - C8-0062/2016),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 337/75 z dnia 10 lutego 1975 r. ustanawiające Europejskie Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego 4 , w szczególności jego art. 12a,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A8-0082/2016),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego absolutorium z wykonania budżetu Centrum za rok budżetowy 2014;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2016/1496

z dnia 28 kwietnia 2016 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2014

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2014,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A8-0082/2016),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym ostateczny budżet Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (zwanego dalej "Centrum") na rok budżetowy 2014 zamknął się kwotą 17 275 766 EUR, co stanowi spadek o 3,62 % w porównaniu z 2013 r.;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Centrum za rok budżetowy 2014 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Centrum jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2013

1.
z zadowoleniem przyjmuje środki wprowadzone przez Centrum w odpowiedzi na uwagi Trybunału z zeszłego roku oraz na zalecenia Parlamentu;

Zarządzanie budżetem i finansami

2.
z zadowoleniem zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2014 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 98,93 %, w takiej samej wysokości co w 2013 r.; ponadto zwraca uwagę, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 95,68 %, co oznacza wzrost o 3,29 % w porównaniu z rokiem 2013;

Postępowania o udzielenie zamówienia i procedury naboru pracowników

3.
docenia utrzymanie w 2014 r. skuteczności świadczonych przez Centrum usług wsparcia; zauważa, że obsadzonych było 95 z 98 stanowisk w planie zatrudnienia, a średnia terminowość płatności pozostała stabilna;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

4.
odnotowuje, że w październiku 2014 r. rada zarządzająca Centrum przyjęła strategię zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi dostosowaną do sytuacji Centrum i obejmującą ewentualne sytuacje, w których mogłoby dojść do potencjalnego konfliktu interesów w Centrum; z zadowoleniem przyjmuje regularne sesje szkoleniowe organizowane przez Centrum w celu uświadomienia pracowników co do właściwego wdrażania tej strategii; zauważa, że pierwsze sesje szkoleniowe odbyły się w czerwcu 2015 r.;
5.
zwraca uwagę, że większość członków rady zarządzającej Centrum podpisała deklaracje o braku konfliktu interesów; zauważa ponadto, że deklaracje te zostały opublikowane na stronie internetowej Centrum po uzyskaniu zgody odnośnych członków; wzywa członków rady zarządzającej, którzy jeszcze nie podpisali deklaracji, aby jak najszybciej to uczynili;
6.
zwraca uwagę, że w październiku 2014 r. Centrum przyjęło strategię zwalczania nadużyć finansowych opartą na wspólnym podejściu do zdecentralizowanych agencji UE, która została opracowana przez Komisję, w celu wspierania skutecznego zapobiegania ryzyku nadużyć i ich wykrywania, a także wzmocnienia odpowiednich procedur wewnętrznych w zakresie zgłaszania ewentualnych przypadków nadużyć, ich rozwiązywania oraz postępowania w odniesieniu do wyników;
7.
twierdzi, że sprawozdania roczne Centrum mogłyby odgrywać ważną rolę w przestrzeganiu zasad przejrzystości, rozliczalności i rzetelności; wzywa Centrum do zamieszczania w sprawozdaniach rocznych standardowego rozdziału poświęconego tym kwestiom;

Audyt wewnętrzny

8.
stwierdza, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła audyt jednego z czterech tematów ujętych w strategicznym planie audytu IAS na lata 2013-2015; zauważa, że IAS sformułowała w swym końcowym sprawozdaniu z audytu jedno zalecenie określone jako "bardzo istotne" i cztery zalecenia określone jako "istotne"; stwierdza, że zalecenie określone jako "bardzo istotne" zostało już wdrożone na koniec roku, a ocena zalecenia została obniżona do poziomu "istotne"; stwierdza ponadto, że plan działania sporządzony w wyniku audytu jest wdrażany zgodnie z planem;

Systemy kontroli wewnętrznej

9.
odnotowuje, że Centrum regularnie przeprowadza ocenę ryzyka i przygotowuje plan zarządzania ryzykiem w celu identyfikowania zagrożeń mogących wpłynąć na realizację celów Centrum; zauważa z zaniepokojeniem, że w planie zarządzania ryzykiem wskazano, iż istnieje ryzyko niemożności zrealizowania przez Centrum nieprzewidzianych zewnętrznych wniosków zgłaszanych przez zainteresowane strony ze względu na fakt, iż dostępne zasoby są już zbytnio obciążone; przyznaje, że Centrum ściśle monitoruje zmiany w jego programie prac w celu dostosowania go do dostępnych zasobów lub odpowiedniego zintegrowania działań wynikających ze zmian;

Wyniki

10.
zauważa, że okresowa ocena zewnętrzna Centrum zawiera zalecenia dotyczące sposobu rozwoju i wzmocnienia jego roli; ponadto zwraca uwagę, że w kwietniu 2014 r. Centrum sporządziło plan działania w celu zastosowania się do tych zaleceń, który został przedłożony radzie zarządzającej; zauważa, że na koniec 2014 r. wdrożono 7 z 23 zaleceń i związanych z nimi działań; zwraca się do Centrum o informowanie organu udzielającego absolutorium o postępach we wdrażaniu pozostałych zaleceń;
11.
zauważa, że w okresowej ocenie zewnętrznej Centrum zbadano również możliwą synergię między Centrum, Europejską Fundacją Kształcenia (ETF), Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (EUROFO-UND) oraz Europejską Agencją Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA); odnotowuje, że według wyników oceny, Centrum nie powiela działań żadnych innych podmiotów na szczeblu unijnym, krajowym lub międzynarodowym;
12.
dostrzega bliską współpracę Centrum z Europejską Fundacją Kształcenia i Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy, która została sformalizowana w umowach o współpracy między tymi agencjami, a także we wcześniej uzgodnionych rocznych programach prac;
13.
odnotowuje działania Centrum na rzecz zwiększenia wyeksponowania w Unii kształcenia zawodowego i szkoleń oraz jego własnej roli za pośrednictwem swej strony internetowej, mediów społecznościowych, organizowania szeregu wydarzeń w przyjmującym państwie członkowskim, a także poprzez współpracę z Komisją w licznych publikacjach i informacjach prasowych;

Inne uwagi

14.
ubolewa nad tym, że prace naprawcze w budynku Centrum w Grecji nie zostały zakończone do końca 2014 r.; zauważa jednak, że za naprawy odpowiada rząd przyjmującego państwa członkowskiego, i że odnośne roboty budowlane musiały zostać wstrzymane ze względu na sytuację ekonomiczną w przyjmującym państwie członkowskim; zauważa, że pozostałe prace miały zostać ukończone z końcem 2015 r. i wzywa Centrum o poinformowanie w tej sprawie organu udzielającego absolutorium;
15.
docenia, że Centrum skoncentrowało się na realizowaniu i wspieraniu strategii zwalczania bezrobocia młodzieży; wyraża szczególne uznanie dla prognoz i analiz Centrum dotyczących umiejętności oraz dla prac skupiających się na rozwijaniu przyuczania do zawodu; z zadowoleniem odnotowuje, że informacje zawarte w szczegółowych zestawieniach dla poszczególnych krajów dotyczących polityki kształcenia i szkolenia zawodowego, przygotowanych przez Centrum dla wszystkich państw członkowskich, znalazły odzwierciedlenie w zaleceniach dla poszczególnych krajów z 2014 r. w ramach europejskiego semestru;
16.
uważa, że Centrum powinno wspierać państwa członkowskie, które stoją przed wyzwaniem związanym z rosnącą liczbą uchodźców, w wykorzystywaniu możliwości kształcenia zawodowego do integracji uchodźców na rynku pracy;
17.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że stronę internetową Europass, zarządzaną przez Centrum i dostępną w 27 językach, odwiedziło w 2014 r. 21,7 mln użytkowników, co stanowi wzrost o 8 % w porównaniu z 2013 r.;
18.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 28 kwietnia 2016 r. 7 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 409 z 9.12.2015, s. 39.
2 Dz.U. C 409 z 9.12.2015, s. 39.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 39 z 13.2.1975, s. 1.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2016)0159 (zob. s. 447 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024