Decyzja 2016/1098 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Ambasadorów AKP-UE w odniesieniu do zmiany załącznika III do umowy o partnerstwie AKP-UE

DECYZJA RADY (UE) 2016/1098
z dnia 4 lipca 2016 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Ambasadorów AKP-UE w odniesieniu do zmiany załącznika III do umowy o partnerstwie AKP-UE

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 209 ust. 2, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony 1 ,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 100 Umowy o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony (zwanej dalej "umową o partnerstwie AKP-UE") stanowi, że załączniki Ia, Ib, II, III, IV i VI do niej mogą być poddane weryfikacji, przeglądowi lub mogą być zmieniane przez Radę Ministrów AKP-UE na podstawie zalecenia Komitetu Współpracy na rzecz Finansowania Rozwoju AKP-UE.

(2) Art. 15 ust. 4 umowy o partnerstwie AKP-UE stanowi, że Rada Ministrów AKP-UE może przekazać uprawnienia Komitetowi Ambasadorów AKP-UE.

(3) Na swoim 39. posiedzeniu, które odbyło się w dniach 19-20 czerwca 2014 r. w Nairobi (Kenia), Rada Ministrów AKP-UE uzgodniła we wspólnej deklaracji przystąpienie do uporządkowanego zamknięcia Centrum Rozwoju Przedsiębiorczości (zwanego dalej "CRP") oraz zmianę w załączniku III do umowy o partnerstwie AKP-UE i w tym celu przekazała Komitetowi Ambasadorów AKP-UE uprawnienia do dalszych działań prowadzących do przyjęcia niezbędnych decyzji, w tym odpowiedniej zmiany w tym załączniku III.

(4) Należy zmienić załącznik III do umowy o partnerstwie AKP-UE celem ustanowienia nowych ram prawnych funkcjonowania CRP wyłącznie do celów jego likwidacji.

(5) Stanowisko Unii w ramach Komitetu Ambasadorów AKP-UE w odniesieniu do zmiany załącznika III do umowy o partnerstwie AKP-UE powinno zatem być oparte na dołączonym projekcie decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Ambasadorów AKP-UE w odniesieniu do zmiany załącznika III do umowy o partnerstwie AKP-UE, oparte jest na projekcie decyzji Komitetu Ambasadorów AKP-UE dołączonym do niniejszej decyzji.
2. 
Niewielkie zmiany techniczne w projekcie decyzji mogą zostać uzgodnione przez przedstawicieli Unii w Komitecie Ambasadorów AKP-UE bez konieczności podejmowania przez Radę kolejnej decyzji.
Artykuł  2

Decyzja Komitetu Ambasadorów AKP-UE zostanie opublikowana po jej przyjęciu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 lipca 2016 r.
W imieniu Rady
M. LAJČÁK
Przewodniczący

PROJEKT

DECYZJA KOMITETU AMBASADORÓW AKP-UE NR 2016/...

z dnia ...

dotycząca zmiany załącznika III do umowy o partnerstwie AKP-UE

KOMITET AMBASADORÓW AKP-UE,

uwzględniając Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony 2  (zwaną dalej "umową o partnerstwie AKP-UE"), w szczególności jej art. 100,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)
Art. 100 umowy o partnerstwie AKP-UE stanowi, że załączniki Ia, Ib, II, III, IV i VI do niej mogą być poddane weryfikacji, przeglądowi lub mogą być zmieniane przez Radę Ministrów AKP-UE na podstawie zalecenia Komitetu Współpracy na rzecz Finansowania Rozwoju AKP-UE.
(2)
Art. 15 ust. 4 umowy o partnerstwie AKP-UE stanowi, że Rada Ministrów AKP-UE może przekazać uprawnienia Komitetowi Ambasadorów AKP-UE.
(3)
Art. 2 załącznika III do umowy o partnerstwie AKP-UE odnosi się do Centrum Rozwoju Przedsiębiorczości (zwanego dalej "CRP"). Na mocy art. 2 ust. 6 lit. a) tego załącznika III Komitet Ambasadorów AKP-UE jest wyznaczony jako organ nadzorczy CRP i jest odpowiedzialny między innymi za ustanowienie statutu CRP, który został przyjęty na mocy decyzji nr 8/2005 Komitetu Ambasadorów AKP-UE 3  (zwany dalej "statutem CRP"). Na mocy art. 2 ust. 7 lit. a) załącznika III, Zarząd CRP jest odpowiedzialny między innymi za przyjęcie regulaminu finansowego i regulaminu pracowniczego CRP.
(4)
Art. 1 statutu CRP określa zasadę osobowości prawnej CRP.
(5)
Art. 9 i 10 statutu CRP określają mandat i skład Zarządu CRP.
(6)
Na swoim 39. posiedzeniu, które odbyło się w dniach 19-20 czerwca 2014 r. w Nairobi (Kenia), Rada Ministrów AKP-UE uzgodniła we wspólnej deklaracji przystąpienie do uporządkowanego zamknięcia CRP oraz zmianę w załączniku III do umowy o partnerstwie AKP-UE i w tym celu przekazała Komitetowi Ambasadorów AKP-UE uprawnienia do dalszych działań prowadzących do przyjęcia niezbędnych decyzji, w tym odpowiedniej zmiany w tym załączniku III.
(7)
Na mocy tej wspólnej deklaracji Rady Ministrów AKP-UE powołano wspólną grupę roboczą AKP-UE, aby zapewnić zamknięcie CRP na możliwie najlepszych warunkach.
(8)
W dniu 23 października 2014 r. Komitet Ambasadorów AKP-UE w swojej decyzji nr 4/2014 4  upoważnił Zarząd CRP do podjęcia wszelkich odpowiednich środków w celu przygotowania zamknięcia CRP. Następnie Zarząd CRP zawarł umowę z kuratorem do dnia 31 grudnia 2016 r.
(9)
Zgodnie z art. 2 ust. 3 decyzji nr 4/2014 plan zamknięcia przewiduje zakończenie etapu zamknięcia do dnia 31 grudnia 2016 r. (zwanego dalej "etapem zamknięcia"). Etap zamknięcia CRP rozpoczął się wraz z zatwierdzeniem przez Zarząd CRP w dniach 29-30 czerwca 2015 r. ostatecznego planu zamknięcia.
(10)
Po etapie zamknięcia powinien nastąpić "etap bierny", w trakcie którego CRP będzie istniało wyłącznie na potrzeby likwidacji tego podmiotu. Etap bierny, zarządzany przez kuratora, może obejmować zadania administracyjne, między innymi: prowadzenie archiwum CRP, udzielanie odpowiedzi w związku z wszelkimi formalnościami administracyjnymi czy też rozwiązywanie pozostałych sporów, których nie udało się rozstrzygnąć na etapie zamknięcia. Etap bierny powinien rozpocząć się następnego dnia po zakończeniu etapu zamknięcia, tj. w dniu 1 stycznia 2017 r. Etap bierny powinien zakończyć się po upływie czterech lat lub w momencie, gdy CRP ureguluje wszystkie swoje zobowiązania i zrealizuje wszystkie swoje aktywa, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
(11)
Na mocy art. 26.1 regulaminu finansowego CRP, przyjętego na mocy decyzji nr 5/2004 Komitetu Ambasadorów AKP-WE 5  rachunki CRP powinny zostać zamknięte na koniec roku budżetowego w celu sporządzenia sprawozdania finansowego CRP. W związku z tym badanie ustawowe za 2016 r. odnoszące się do etapu zamknięcia powinno zostać zakończone najpóźniej do dnia 30 czerwca 2017 r.
(12)
Zmiany w załączniku III do umowy o partnerstwie AKP-UE dotyczą usunięcia odniesień do CRP. Niniejsza decyzja stanowi nowe ramy prawne CRP obowiązujące od początku etapu biernego, tj. od dnia 1 stycznia 2017 r.
(13)
Zgodnie z art. 95 ust. 1 umowy o partnerstwie AKP-UE umowa ta wygaśnie w 2020 r. Należy zatem określić struktury zarządzania mające zastosowanie do funkcjonowania CRP podczas etapu biernego również dla okresu po dniu 29 lutego 2020 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Aby odzwierciedlić zaprzestanie działań CRP do dnia 31 grudnia 2016 r., w załączniku III do umowy o partnerstwie AKP-UE wprowadza się następujące zmiany:

1)
w załączniku III tytuł otrzymuje brzmienie:

"Wsparcie instytucjonalne";

2)
art. 1 otrzymuje brzmienie:

"Współpraca wspiera mechanizm instytucjonalny sprzyjający rozwojowi rolnictwa i obszarów wiejskich. W tym kontekście współpraca pomaga w umacnianiu i rozbudowywaniu roli Centrum Technicznego ds. Współpracy w dziedzinie Rolnictwa i Obszarów Wiejskich w rozwijaniu możliwości instytucjonalnych AKP, w szczególności w zakresie zarządzania informacjami, w celu poprawienia dostępu do technologii zwiększania wydajności produkcji rolnej, komercjalizacji, bezpieczeństwa żywnościowego i rozwoju obszarów wiejskich.";

3)
uchyla się art. 2;
4)
art. 3 staje się art. 2.
Artykuł  2
1. 
Przed zakończeniem etapu zamknięcia, tj. dnia 31 grudnia 2016 r., Komisja Europejska zatrudni kuratora w celu zapewnienia realizacji etapu biernego od dnia 1 stycznia 2017 r. i przez okres czterech lat, lub do momentu, kiedy CRP ureguluje wszystkie swoje zobowiązania i zrealizuje wszystkie swoje aktywa, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
2. 
Kurator jest odpowiedzialny za realizację etapu biernego. Kurator przedstawia Komitetowi Ambasadorów AKP-UE roczne sprawozdania z postępów w realizacji etapu biernego.
Artykuł  3
1. 
Statut, regulamin finansowy oraz regulamin pracowniczy CRP pozostają w mocy do momentu zakończenia etapu zamknięcia.

Niniejsza decyzja stanowi nowe ramy prawne CRP od dnia 1 stycznia 2017 r.

2. 
Od dnia 1 stycznia 2017 r. osobowość prawna CRP, określona w art. 1 statutu CRP, zostaje utrzymana wyłącznie do celów likwidacji CRP.
3. 
Podczas etapu biernego Zarząd CRP, ustanowiony w art. 9 i 10 statutu CRP, będzie nadal istniał do momentu wydania decyzji Komitetu Ambasadorów AKP-UE w sprawie wniosku dotyczącego decyzji o udzieleniu absolutorium zgodnie z art. 4 decyzji nr 4/2014.

Wraz z rozpoczęciem etapu biernego zadania Zarządu CRP ograniczają się do zatwierdzenia sprawozdania z zamknięcia, przyjmowania sprawozdań dotyczących etapu zamknięcia oraz przekazania Komitetowi Ambasadorów AKP-UE wniosku dotyczącego udzielenia absolutorium, aby podjął w tej sprawie decyzję. Od dnia 1 stycznia 2017 r. Zarząd CRP odbywa nie więcej niż jedno posiedzenia rocznie. Nie wyklucza to możliwości podejmowania przez Zarząd CRP decyzji z zastosowaniem procedury pisemnej.

O ile Komitet Ambasadorów AKP-UE nie postanowi inaczej, absolutorium uznaje się za zatwierdzone w terminie trzech miesięcy po dniu przekazania wniosku w sprawie absolutorium lub do dnia 31 grudnia 2017 r., w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.

4. 
Koszty związane z etapem biernym finansowane są ze środków 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju.
5. 
Zobowiązania CRP wobec osób trzecich oraz zobowiązania osób trzecich wobec CRP ulegają przedawnieniu po upływie trzech lat od dnia 1 stycznia 2017 r.
Artykuł  4

Mandat wspólnej grupy roboczej AKP-UE ds. zamknięcia CRP, powołanej na mocy wspólnej deklaracji Rady Ministrów AKP-UE na posiedzeniu w dniach 19-20 czerwca 2014 r., wygasa z dniem przyjęcia przez Komitet Ambasadorów AKP-UE decyzji w sprawie wniosku dotyczącego udzielenia absolutorium zgodnie z art. 4 decyzji nr 4/2014.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia, z wyjątkiem art. 1, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.

Sporządzono w ...

W imieniu Komitetu Ambasadorów AKP-UE
Przewodniczący
1 Umowa podpisana w Kotonu w dniu 23 czerwca 2000 r. (Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 3), zmieniona umową podpisaną w Luksemburgu w dniu 25 czerwca 2005 r. (Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 27) i umową podpisaną w Wagadugu w dniu 22 czerwca 2010 r. (Dz.U. L 287 z 4.11.2010, s. 3).
2 Umowa podpisana w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r. (Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 3), zmieniona umową podpisaną w Luksemburgu dnia 25 czerwca 2005 r. (Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 27) i umową podpisaną w Wagadugu dnia 22 czerwca 2010 r. (Dz.U. L 287 z 4.11.2010, s. 3).
3 Decyzja nr 8/2005 Komitetu Ambasadorów AKP-WE z dnia 20 lipca 2005 r. w sprawie statutu i regulaminu Centrum Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz.U. L 66 z 8.3.2006, s. 16).
4 Decyzja nr 4/2014 Komitetu Ambasadorów AKP-UE z dnia 23 października 2014 r. w sprawie mandatu, który ma zostać przyznany zarządowi Centrum Rozwoju Przedsiębiorstw (CRP) (Dz.U. L 330 z 15.11.2014, s. 61).
5 Decyzja nr 5/2004 Komitetu Ambasadorów AKP-WE z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie rozporządzenia finansowego Centrum Rozwoju Przedsiębiorstw (Dz.U. L 70 z 9.3.2006, s. 52).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.182.39

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2016/1098 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Ambasadorów AKP-UE w odniesieniu do zmiany załącznika III do umowy o partnerstwie AKP-UE
Data aktu: 04/07/2016
Data ogłoszenia: 07/07/2016