Decyzja 2016/1000 uchylająca decyzję 2009/416/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Irlandii

DECYZJA RADY (UE) 2016/1000
z dnia 17 czerwca 2016 r.
uchylająca decyzję 2009/416/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Irlandii

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 126 ust. 12,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 27 kwietnia 2009 r., zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE), na podstawie zalecenia Komisji, Rada przyjęła decyzję 2009/416/WE 1 , w której stwierdziła istnienie nadmiernego deficytu w Irlandii. Rada zauważyła, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniósł w 2008 r. 6,3 % PKB, a więc powyżej wartości referencyjnej określonej w Traktacie na poziomie 3 % PKB, i według szacunków miał jeszcze wzrosnąć do 11 % PKB w 2009 r. Według prognoz dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych miał osiągnąć w 2009 r. wartość referencyjną określoną w Traktacie na poziomie 60 % PKB.

(2) W dniu 27 kwietnia 2009 r., zgodnie z art. 104 ust. 7 TWE oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 2 , Rada, na zalecenie Komisji, skierowała do Irlandii zalecenie, wzywając do zlikwidowania nadmiernego deficytu do końca 2013 r. To zalecenie Rady podano do publicznej wiadomości.

(3) W dniu 2 grudnia 2009 r. Rada stwierdziła, że władze Irlandii podjęły skuteczne działania zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 27 kwietnia 2009 r., ale że można uznać, iż po przyjęciu tego zalecenia w Irlandii wystąpiły nieprzewidziane niekorzystne zdarzenia gospodarcze niosące poważne negatywne konsekwencje dla finansów publicznych. W związku z tym Rada, na zalecenie Komisji, uznała, że warunki przewidziane w art. 3 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1467/97 zostały spełnione i na podstawie art. 126 ust. 7 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) przyjęła nowe zalecenie skierowane do Irlandii mające na celu likwidację nadmiernego deficytu do 2014 r. 3 .

(4) W dniu 7 grudnia 2010 r. Rada stwierdziła, że w Irlandii wystąpiły nieprzewidziane niekorzystne zdarzenia gospodarcze niosące poważne negatywne konsekwencje dla finansów publicznych, zwłaszcza w kontekście znacznych środków wsparcia sektora bankowego, które należało wdrożyć. W związku z tym Rada, na zalecenie Komisji, przyjęła na podstawie art. 126 ust. 7 TFUE nowe zalecenie skierowane do Irlandii, ustalając na 2015 r. ostateczny termin korekty nadmiernego deficytu 4 . Jednocześnie, po tym jak władze Irlandii zwróciły się z wnioskiem o udzielenie pomocy finansowej przez Unię, państwa członkowskie strefy euro oraz Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW), Rada przyjęła decyzję wykonawczą 2011/77/UE 5 w sprawie przyznania Irlandii pomocy finansowej oraz w sprawie specjalnych środków mających na celu przywrócenie stabilności finansowej i zrównoważonego wzrostu gospodarczego. Protokół ustaleń dotyczący szczegółowych warunków w zakresie polityki gospodarczej między Komisją a władzami Irlandii został podpisany w dniu 16 grudnia 2010 r.

(5) W dniu 24 sierpnia 2011 r. Komisja stwierdziła, że Irlandia podjęła skuteczne działania zmierzające do korekty nadmiernego deficytu do 2015 r. zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 7 grudnia 2010 r.

(6) Zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 472/2013 6 Irlandia została zwolniona z obowiązku przedkładania osobnych sprawozdań w ramach procedury nadmiernego deficytu i składała sprawozdania w ramach swojego programu pomocy finansowej.

(7) W grudniu 2013 r. Irlandia pomyślnie zakończyła realizację programu pomocy finansowej UE i MFW, wypełniając zdecydowaną większość warunków politycznych przewidzianych w tym programie i przywracając zaufanie inwestorów do państwa i sektora bankowego.

(8) Zgodnie z art. 4 Protokołu (nr 12) w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i TFUE, Komisja dostarcza dane na potrzeby zastosowania tej procedury. W ramach stosowania tego protokołu państwa członkowskie przedkładają dane na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, mianowicie przed dniem 1 kwietnia oraz przed dniem 1 października, zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2009 7 .

(9) Rada podejmie decyzję o uchyleniu decyzji w sprawie istnienia nadmiernego deficytu na podstawie przedłożonych danych. Ponadto decyzja w sprawie istnienia nadmiernego deficytu zostanie uchylona tylko wówczas, gdy prognozy Komisji wskazują, że deficyt nie przekroczy w okresie objętym prognozą wartości referencyjnej określonej w Traktacie na poziomie 3 % PKB 8 .

(10) Na podstawie danych przedstawionych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 479/2009, w oparciu o dane przedłożone przez Irlandię w kwietniu 2016 r., program stabilności z 2016 r. oraz prognozę Komisji z wiosny 2016 r., uzasadnione jest sformułowanie następujących wniosków:

- począwszy od 2009 r., kiedy to deficyt osiągnął szczytową wartość na poziomie około 11,5 % PKB, z wyłączeniem jednorazowych środków powodujących wzrost deficytu związanych ze wsparciem sektora finansowego, saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych ulega ciągłej poprawie, przy czym deficyt zmniejszył się do 3,8 % PKB w 2014 r. i do 2,3 % PKB w 2015 r. (1,3 % PKB, gdyby pominąć jednorazową transakcję 9 ). Ogólnie rzecz biorąc, ograniczeniu deficytu sprzyjało przede wszystkim ograniczanie wydatków, w wyniku czego ciężar bieżących wydatków pierwotnych wyrażony jako odsetek PKB spadł o 8,5 % między 2010 r. a 2015 r., podczas gdy wskaźnik dochodów do PKB zmniejszył się o 0,5 % w tym samym okresie,

- w programie stabilności z 2016 r. przedłożonym przez Irlandię w dniu 29 kwietnia 2016 r. zaplanowano spadek deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych do 1,1 % PKB w 2016 r. i - przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki - do 0,4 % PKB w 2017 r. 10 . W prognozie Komisji z wiosny 2016 r. założono deficyt w wysokości 1,1 % PKB w 2016 r. i - przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki - 0,6 % PKB w 2017 r. Oczekuje się zatem, że w okresie objętym prognozą deficyt utrzyma się na poziomie niższym od wartości referencyjnej określonej w Traktacie na poziomie 3 % PKB,

- Komisja szacuje, że saldo strukturalne, tj. saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe, uległo poprawie w latach 2011-2015 o 6,7 % PKB,

- relacja irlandzkiego długu brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych do PKB stale maleje, po tym jak osiągnęła w 2012 r. szczytowy poziom wynoszący 120 %, i szacuje się, że w okresie objętym prognozą wskaźnik ten utrzyma trend spadkowy. W szczególności dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych zmalał do 93,8 % PKB w 2015 r. z 107,5 % PKB w 2014 r. dzięki znacznemu wzrostowi nominalnego PKB i sprzedaży majątku państwowego, przy czym prognozuje się jego dalszy spadek do 89,1 % PKB w 2016 r. Według prognoz wskaźnik zadłużenia brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych będzie nadal malał w 2017 r. i osiągnie poziom 86,6 % PKB, również dzięki korzystnym warunkom koniunkturalnym, stopom procentowym na rekordowo niskim poziomie i pierwotnej nadwyżce budżetowej.

(11) Począwszy od 2016 r., czyli roku następującego po roku, w którym nastąpiła korekta nadmiernego deficytu, Irlandia podlega części zapobiegawczej paktu stabilności i wzrostu i powinna w odpowiednim tempie czynić postępy w realizacji swojego średniookresowego celu budżetowego, przestrzegając przy tym wartości referencyjnej dotyczącej wydatków, oraz spełniać kryterium długu zgodnie z art. 2 ust. 1a rozporządzenia (WE) nr 1467/97. W związku z tym wydaje się, że istnieje ryzyko pewnego odchylenia od wymaganej ścieżki dostosowania prowadzącej do realizacji średniookresowego celu budżetowego w 2016 r., przy czym prognozuje się, że Irlandia osiągnie ten cel w 2017 r. Zgodnie z prognozami Irlandia spełni warunki przejściowych ustaleń dotyczących zgodności z regułą dotyczącą zadłużenia w obu tych latach. Zasadniczo w 2016 r. konieczne będzie zastosowanie dalszych środków.

(12) Zgodnie z art. 126 ust. 12 TFUE decyzję Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu należy uchylić, kiedy nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim zostanie, w ocenie Rady, skorygowany.

(13) W ocenie Rady nadmierny deficyt w Irlandii został skorygowany, a zatem należy uchylić decyzję 2009/416/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Z całościowej oceny wynika, że nadmierny deficyt w Irlandii został skorygowany.

Artykuł  2

Decyzja 2009/416/WE traci moc.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Irlandii.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 17 czerwca 2016 r.

W imieniu Rady

J.R.V.A. DIJSSELBLOEM

Przewodniczący

1 Decyzja Rady 2009/416/WE z dnia 27 kwietnia 2009 r. w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Irlandii (Dz.U. L 135 z 30.5.2009, s. 23).
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu (Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6).
3 Zalecenie Rady z dnia 2 grudnia 2009 r. mające na celu likwidację nadmiernego deficytu w Irlandii.
4 Zalecenie Rady z dnia 7 grudnia 2010 r. mające na celu likwidację nadmiernego deficytu w Irlandii.
5 Decyzja wykonawcza Rady 2011/77/UE z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie przyznania Irlandii pomocy finansowej Unii (Dz.U. L 30 z 4.2.2011, s. 34).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 472/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru gospodarczego i budżetowego nad państwami członkowskimi należącymi do strefy euro dotkniętymi lub zagrożonymi poważnymi trudnościami w odniesieniu do ich stabilności finansowej (Dz.U. L 140 z 27.5.2013, s. 1).
7 Rozporządzenie Rady (WE) nr 479/2009 z dnia 25 maja 2009 r. o stosowaniu Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz.U. L 145 z 10.6.2009, s. 1).
8 Zgodnie z dokumentem pt. "Szczegółowe zasady wdrażania paktu stabilności i wzrostu oraz wytyczne dotyczące formy i treści programów stabilności i konwergencji" z dnia 3 września 2012 r. Zob.: http://ec.europa.eu/economy_finance/economic_governance/sgp/pdf/coc/code_of_conduct_en.pdf.
9 W 2015 r. w ramach planowanej restrukturyzacji funduszy własnych Allied Irish Bank (AIB) część akcji uprzywilejowanych należących do rządu przekształcono w akcje zwykłe. Tę konwersję przeprowadzono w przygotowaniu do planowanej sprzedaży tych akcji wpisującej się w plany rządu Irlandii zakładające ponowne oddanie banku w ręce właścicieli prywatnych. Zgodnie z obowiązującymi regułami rachunkowości konwersja ta spowodowała wzrost wydatków irlandzkiego sektora instytucji rządowych i samorządowych (i w konsekwencji deficytu tego sektora) w 2015 r.
10 Mając na względzie, że rozmowy w sprawie utworzenia rządu w następstwie wyborów parlamentarnych z lutego były nadal w toku pod koniec kwietnia, przedłożony przez Irlandię program stabilności na 2016 r. opracowano przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024