a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem (UE) nr 165/2014 wprowadzono tzw. drugą generację tachografów cyfrowych (tzw. tachografów inteligentnych), które obejmują połączenie z urządzeniem GNSS (globalny system nawigacji satelitarnej), urządzenie wczesnego wykrywania na odległość oraz interfejs do inteligentnych systemów transportowych. Należy ustanowić specyfikacje dotyczące wymogów technicznych w zakresie budowy tachografów inteligentnych.
(2) Urządzenie wczesnego wykrywania na odległość, przewidziane na mocy art. 9 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, powinno przekazywać funkcjonariuszowi kontroli drogowej dane z tachografu cyfrowego oraz informacje dotyczące mas oraz masy przypadającej na osie całego zespołu pojazdów (ciągnika i przyczep lub naczep), zgodnie z dyrektywą 96/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 . Powinno to umożliwić skuteczną i szybką kontrolę pojazdów przez organy kontrolne, przy zmniejszeniu liczby urządzeń elektronicznych w kabinie pojazdu.
(3) Zgodnie z dyrektywą 96/53/WE, w przypadku urządzenia wczesnego wykrywania na odległość należy stosować normy CEN DSRC 3 , o których mowa we wspomnianej dyrektywie, w zakresie częstotliwości 5795-5805 MHz. Ponieważ ten zakres częstotliwości jest wykorzystywany również na potrzeby elektronicznych systemów pobierania opłat, a także w celu uniknięcia zakłóceń między aplikacjami służącymi do pobierania i kontroli opłat drogowych, funkcjonariusze służb kontrolnych nie powinni używać urządzenia wczesnego wykrywania na odległość na placu poboru opłat.
(4) Należy wprowadzić w tachografie inteligentnym nowe mechanizmy zabezpieczeń na potrzeby utrzymania poziomu bezpieczeństwa tachografu cyfrowego, aby wyeliminować obecne luki w zakresie bezpieczeństwa. Jednym z takich zagrożeń jest brak daty ważności certyfikatów cyfrowych. W celu uwzględnienia najlepszych praktyk w dziedzinie bezpieczeństwa zaleca się unikanie stosowania certyfikatów cyfrowych bez dat ważności. Okres ważności normalnie użytkowanych przyrządów rejestrujących powinien wynosić 15 lat, licząc od dnia wystawienia certyfikatu cyfrowego przyrządu rejestrującego. Przyrządy rejestrujące powinny być wymieniane po upływie tego okresu ważności.
(5) Zapewnienie bezpiecznych i wiarygodnych informacji o położeniu jest niezbędnym elementem skutecznego działania tachografów inteligentnych. Dlatego też należy zapewnić ich kompatybilność z usługami dodanymi oferowanymi przez program Galileo, określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013 4 , aby poprawić bezpieczeństwo tachografów inteligentnych.
(6) Zgodnie z art. 8 ust. 1, art. 9 ust. 1 oraz art. 10 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, stosowanie mechanizmów zabezpieczających wprowadzonych przez to rozporządzenie powinno rozpocząć się po 36 miesiącach od wejścia w życie niezbędnych aktów wykonawczych, aby umożliwić producentom opracowanie nowej generacji tachografów inteligentnych oraz uzyskanie świadectw homologacji typu od właściwych organów.
(7) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 165/2014, pojazdy zarejestrowane po raz pierwszy w państwie członkowskim po upływie 36 miesięcy od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Komisji, powinny być wyposażone w tachograf inteligentny spełniający jego wymogi. W każdym przypadku wszystkie pojazdy użytkowane w państwie członkowskim innym niż ich państwo członkowskie rejestracji powinny zostać wyposażone w tachograf inteligentny spełniający wymogi w ciągu 15 lat od daty rozpoczęcia stosowania tych wymogów.
(8) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 68/2009 5 zezwolono na stosowanie - w okresie przejściowym upływającym dnia 31 grudnia 2013 r. - adaptera, aby umożliwić instalowanie tachografów w pojazdach kategorii M1 i N1. Biorąc pod uwagę trudności techniczne związane z poszukiwaniem rozwiązania alternatywnego dla stosowania adaptera, eksperci z sektora motoryzacji i tachografów wraz z Komisją stwierdzili, że żadne alternatywne rozwiązanie dla adaptera nie jest wykonalne bez poniesienia przez branżę wysokich kosztów, które byłyby nieproporcjonalne do rozmiaru rynku. W związku z tym należy bezterminowo dopuścić stosowanie adapterów w pojazdach kategorii M1 i N1.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 42 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 165/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 60 z 28.2.2014, s. 1.
2 Dyrektywa Rady 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiająca dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym (Dz.U. L 235 z 17.9.1996, s. 59).
3 Normy Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) EN 12253, EN 12795, EN 12834 i EN 13372 oraz norma ISO 14906 w zakresie wydzielonej łączności krótkiego zasięgu.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie realizacji i eksploatacji europejskich systemów nawigacji satelitarnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 876/2002 i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 683/2008 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 1).
5 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 68/2009 z dnia 23 stycznia 2009 r. dostosowujące do postępu technicznego po raz dziewiąty rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz.U. L 21 z 24.1.2009, s. 3).
6 Art. 1 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia z dnia 28 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.85.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 kwietnia 2018 r.
7 Art. 1 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia z dnia 28 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.85.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 kwietnia 2018 r.
8 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz.U. L 370 z 31.12.1985, s. 8).
9 Art. 1 ust. 5 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 28 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.85.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 kwietnia 2018 r.
10 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylająca dyrektywę 1999/5/WE (Dz.U. L 153 z 22.5.2014, s. 62).
11 Art. 2 pkt 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia z dnia 28 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.85.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 kwietnia 2018 r.
12 Art. 2 pkt 7 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia z dnia 28 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.85.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 kwietnia 2018 r.
13 Art. 2 pkt 8 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia z dnia 28 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.85.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 kwietnia 2018 r.
14 Art. 2 pkt 10 dodany przez art. 1 pkt 2 lit. d rozporządzenia z dnia 28 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.85.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 kwietnia 2018 r.
15 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 28 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.85.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 kwietnia 2018 r.
16 Załącznik IC:- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 28 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.85.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 kwietnia 2018 r. Zmiany częściowo nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 158/2020 z dnia 5 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.34.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1228/2021 z dnia 16 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.273.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 1/2023 (2024/293) z dnia 23 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2024.293) zmieniającej nin. rozporządzenie z dniem 21 lutego 2024 r. Zmiany częściowo nie zostały naniesione na tekst.
17 Ten sposób obliczania nieprzerwanego czasu prowadzenia pojazdu oraz skumulowanego czasu przerwy służy urządzeniu rejestrującemu do obliczenia ostrzeżenia o nieprzerwanym czasie prowadzenia. Nie przesądza on o prawnej interpretacji tych czasów. Można stosować alternatywne sposoby obliczania nieprzerwanego czasu prowadzenia pojazdu i skumulowanego czasu przerw w celu zastąpienia niniejszych definicji, jeżeli definicje te stały się nieaktualne w wyniku nowelizacji innych stosownych przepisów.
18 Okresy NIEOKREŚLONE odpowiadają okresom, gdy karta kierowcy nie jest włożona do urządzenia rejestrującego, oraz w których nie dokonano ręcznej rejestracji czynności kierowcy.
19 Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 1).
20 Ten sposób obliczania nieprzerwanego czasu prowadzenia pojazdu oraz skumulowanego czasu przerwy służy urządzeniu rejestrującemu do obliczenia ostrzeżenia o nieprzerwanym czasie prowadzenia. Nie przesądza on o prawnej interpretacji tych czasów. Można stosować alternatywne sposoby obliczania nieprzerwanego czasu prowadzenia pojazdu i skumulowanego czasu przerw w celu zastąpienia niniejszych definicji, jeżeli definicje te stały się nieaktualne w wyniku nowelizacji innych stosownych przepisów.
21 Okresy NIEOKREŚLONE odpowiadają okresom, gdy karta kierowcy nie jest włożona do urządzenia rejestrującego, oraz w których nie dokonano ręcznej rejestracji czynności kierowcy.
22 Okresy NIEOKREŚLONE odpowiadają okresom, gdy karta kierowcy nie jest włożona do urządzenia rejestrującego, oraz w których nie dokonano ręcznej rejestracji czynności kierowcy.
23 "Numer identyfikacyjny pojazdu" oznacza ustaloną kombinację znaków przypisanych do każdego pojazdu przez producenta, składającą się z dwóch sekcji: pierwszej, składającej się z nie więcej niż sześciu znaków (liter lub cyfr), określających ogólne cechy pojazdu, w szczególności typ i model; drugiej, składającej się z ośmiu znaków, z których pierwsze cztery mogą być literami lub cyframi, a pozostałe cztery tylko cyframi, umożliwiającej w połączeniu z pierwszą sekcją jednoznaczną identyfikację danego pojazdu.
24 Dodatek 1:- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1228/2021 z dnia 16 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.273.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 1/2023 (2024/293) z dnia 23 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2024.293) zmieniającej nin. rozporządzenie z dniem 21 lutego 2024 r.
25 Dodatek 2 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1228/2021 z dnia 16 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.273.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2023 r.
26 Dodatek 3 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1228/2021 z dnia 16 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.273.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2023 r.- Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
27 Dodatek 4 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1228/2021 z dnia 16 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.273.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2023 r. Część zmian nie została naniesiona na tekst.
28 Dodatek 7 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1228/2021 z dnia 16 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.273.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2023 r.
*) Włożenie karty spowoduje aktywację właściwych praw dostępu do funkcji pobierania i do danych. Możliwe jest jednak pobieranie danych z karty kierowcy włożonej do jednej ze szczelin VU, jeżeli w drugiej szczelinie nie ma żadnej innej karty.
29 Dodatek 8 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1228/2021 z dnia 16 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.273.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2023 r.
30 Dodatek 9 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1228/2021 z dnia 16 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.273.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2023 r.
31 Załącznik IC dodatek 11 zmieniony przez art. 1 decyzji nr 1/2023 (2024/293) z dnia 23 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2024.293) zmieniającej nin. rozporządzenie z dniem 21 lutego 2024 r.
32 Należy zauważyć, że klucze parowania 1., 2. i 3. generacji mogą w rzeczywistości być tym samym kluczem lub mogą być trzema różnymi kluczami różnej długości, jak wyjaśniono w CSM_117.
33 Dodatek 12:- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1228/2021 z dnia 16 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.273.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 1/2023 (2024/293) z dnia 23 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2024.293) zmieniającej nin. rozporządzenie z dniem 21 lutego 2024 r.
34 Dodatek 13:- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1228/2021 z dnia 16 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.273.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 1/2023 (2024/293) z dnia 23 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2024.293) zmieniającej nin. rozporządzenie z dniem 21 lutego 2024 r.
35 Dodatek 13 załącznik 1:- zmieniony przez sprostowanie z dnia 1 lutego 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.27.169) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 2017 r.
36 Dodatek 14 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1228/2021 z dnia 16 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.273.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2023 r.
37 Dodatek 15:- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1228/2021 z dnia 16 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.273.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 1/2023 (2024/293) z dnia 23 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2024.293) zmieniającej nin. rozporządzenie z dniem 21 lutego 2024 r.
38 Dodatek 16:- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1228/2021 z dnia 16 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.273.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 1/2023 (2024/293) z dnia 23 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2024.293) zmieniającej nin. rozporządzenie z dniem 21 lutego 2024 r.
39 Dodatek 17 załącznik IC:- dodany przez art. 1 rozporządzenia nr 2023/980 z dnia 16 maja 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.134.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 2023 r.
40 Załącznik II:- dodany przez sprostowanie z dnia 3 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.146.31) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 3 czerwca 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 28 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.85.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 kwietnia 2018 r.
41 Dane podane orientacyjnie.
42 Niepotrzebne skreślić.
43 Proszę zaznaczyć właściwe pola.
44 Wskazać element składowy, o którym mowa w zgłoszeniu.
45 Proszę zaznaczyć właściwe pola.
46 Wskazać element składowy, o którym mowa w zgłoszeniu.