uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE 1 , w szczególności jego art. 30 ust. 3 i art. 39 ust. 2,
(1) W załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 910/2014 określono wymagania dotyczące kwalifikowanych urządzeń do składania podpisu elektronicznego oraz kwalifikowanych urządzeń do składania pieczęci elektronicznej.
(2) Zadanie sporządzania specyfikacji technicznych niezbędnych do produkcji i wprowadzania do obrotu produktów, z uwzględnieniem aktualnego stanu technologii, jest realizowane przez organizacje właściwe w dziedzinie normalizacji.
(3) ISO/IEC (Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna/Międzynarodowa Komisja Elektrotechniczna) ustanawia ogólne pojęcia i zasady bezpieczeństwa informatycznego oraz określa ogólny model oceny stosowany jako podstawa oceny właściwości bezpieczeństwa produktów informatycznych.
(4) Na podstawie wydanego przez Komisję zlecenia normalizacji M/460 Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) opracował normy dotyczące kwalifikowanych urządzeń do składania podpisu elektronicznego i pieczęci elektronicznej w sytuacji gdy dane służące do składania podpisu elektronicznego i pieczęci elektronicznej są przechowywane w środowisku zarządzanym w pełni, ale niekoniecznie wyłącznie, przez użytkownika. Normy te zostały uznane za odpowiednie do oceny zgodności takich urządzeń z odpowiednimi wymaganiami określonymi w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 910/2014.
(5) Zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia (UE) nr 910/2014 jedynie kwalifikowany dostawca usług zaufania może zarządzać w imieniu podpisującego danymi służącymi do składania podpisu elektronicznego. Wymogi bezpieczeństwa oraz odpowiadające im specyfikacje certyfikacji różnią się w zależności od tego, czy podpisujący fizycznie posiada produkt, czy też kwalifikowany dostawca usług zaufania działa w imieniu podpisującego. Aby odnieść się do obu sytuacji, a także sprzyjać przyszłemu rozwojowi produktów i norm odpowiadających szczególnym potrzebom, w załączniku do niniejszej decyzji należy wymienić normy obejmujące oba przypadki.
(6) W chwili przyjęcia niniejszej decyzji Komisji kilku dostawców usług zaufania już oferuje rozwiązania w zakresie zarządzania w imieniu klientów danymi służącymi do składania podpisu elektronicznego. Certyfikacja produktów obecnie ogranicza się do sprzętowych modułów bezpieczeństwa certyfikowanych na podstawie różnych norm. Moduły te nie są jednak jeszcze certyfikowane konkretnie w odniesieniu do wymogów dotyczących kwalifikowanych urządzeń do składania podpisu i pieczęci. Niemniej jednak nie istnieją jeszcze opublikowane normy, takie jak EN 419 211 (właściwa dla podpisów elektronicznych tworzonych w środowisku zarządzanym w pełni, ale niekoniecznie wyłącznie, przez użytkownika), które miałyby zastosowanie do równie ważnego rynku certyfikowanych produktów zdalnych. Ponieważ trwają prace nad normami, które mogą być odpowiednie do takich celów, Komisja uzupełni niniejszą decyzję, gdy takie normy będą dostępne i zostaną ocenione jako zgodne z wymogami określonymi w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 910/2014. Do czasu gdy zostanie ustanowiony wykaz takich norm, do oceny zgodności takich produktów można stosować alternatywną procedurę na warunkach określonych w art. 30 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 910/2014.
(7) W załączniku wymieniono normę EN 419 211, która składa się z różnych części (1-6) obejmujących różne sytuacje. W częściach 5 i 6 normy EN 419 211 przewidziano rozszerzenia dla środowiska kwalifikowanych urządzeń do składania podpisu, m.in. dotyczące komunikacji z bezpiecznymi aplikacjami służącymi do składania podpisu. Producenci mogą swobodnie decydować o stosowaniu takich rozszerzeń. Zgodnie z motywem 56 rozporządzenia (UE) nr 910/2014 zakres certyfikacji na podstawie art. 30 i 39 tego rozporządzenia ogranicza się do ochrony danych służących do składania podpisu, natomiast aplikacje służące do składania podpisu są wyłączone z zakresu certyfikacji.
(8) Aby zagwarantować skuteczną ochronę przed sfałszowaniem podpisów elektronicznych lub pieczęci elektronicznych generowanych przez kwalifikowane urządzenie do składania podpisów lub pieczęci, jak wymaga tego załącznik II do rozporządzenia (UE) nr 910/2014, odpowiednie algorytmy kryptograficzne, długości kluczy oraz funkcje skrótu są warunkiem wstępnym bezpieczeństwa produktów certyfikowanych. Kwestia ta nie jest zharmonizowana na szczeblu europejskim, zatem państwa członkowskie powinny współpracować w celu uzgodnienia algorytmów kryptograficznych, długości kluczy oraz funkcji skrótu stosowanych w dziedzinie podpisów elektronicznych i pieczęci elektronicznych.
(9) Przyjęcie niniejszej decyzji sprawia, że decyzja Komisji 2003/511/WE 2 staje się nieaktualna. Należy zatem ją uchylić.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu, o którym mowa w art. 48 rozporządzenia (UE) nr 910/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.109.40 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2016/650 ustanawiająca normy dotyczące oceny bezpieczeństwa kwalifikowanych urządzeń do składania podpisu i pieczęci na podstawie art. 30 ust. 3 i art. 39 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym |
| Data aktu: | 25/04/2016 |
| Data ogłoszenia: | 26/04/2016 |
| Data wejścia w życie: | 16/05/2016 |