(Dz.U.UE L z dnia 15 stycznia 2015 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych 1 , w szczególności jego art. 52 ust. 3 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (UE) nr 1151/2012 weszło w życie dnia 3 stycznia 2013 r. Rozporządzenie to uchyliło i zastąpiło rozporządzenie Rady (WE) nr 510/2006 z dnia 20 marca 2006 r. w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych i nazw pochodzenia produktów rolnych i środków spożywczych 2 .
(2) Zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 510/2006 wniosek Hiszpanii o rejestrację nazwy "Vinagre de Montilla-Moriles" został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 3 .
(3) Zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 510/2006 Włochy zgłosiły sprzeciw wobec tej rejestracji. Komisja przeanalizowała oświadczenie o sprzeciwie i uznała je za dopuszczalne w rozumieniu art. 10 rozporządzenia (UE) nr 1151/2012. Oświadczenie o sprzeciwie dotyczy możliwego zagrożenia dla istnienia produktu, który był zgodnie z prawem wprowadzany do obrotu przez okres co najmniej pięciu lat przed datą publikacji lub produktów objętych chronionym oznaczeniem geograficznym "Aceto Balsamico di Modena"; oświadczenie dotyczy również nieprzestrzegania przepisów w zakresie etykietowania dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 marca 2000 r. w sprawie w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich w zakresie etykietowania, prezentacji oraz reklamy środków spożywczych 4 oraz nieprzestrzegania przepisów szczegółowych mających zastosowanie do obrotu produktami winiarskimi ustanowionych rozporządzeniem (WE) nr Rady 1234/2007 5 (zastąpionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającym wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 6 ).
(4) Pismem z dnia 10 czerwca 2013 r. Komisja wezwała Hiszpanię i Włochy do osiągnięcia porozumienia zgodnie z art. 51 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1151/2012. Zgodnie z wymienionym wyżej artykułem Hiszpania przekazała pismem z dnia 10 października 2013 r. swoje sprawozdanie dotyczące zakończenia konsultacji. Pismem z dnia 25 października 2013 r. Włochy podtrzymały swój sprzeciw wobec rejestracji, podając powody inne niż przywołane początkowo. Ponieważ dwa zainteresowane państwa członkowskie nie osiągnęły porozumienia w terminie trzech miesięcy, Komisja musi przyjąć decyzję zgodnie z art. 52 ust. 3 lit. b) wspomnianego rozporządzenia.
(5) Jeśli chodzi o możliwe zagrożenie dla istnienia produktu, który był zgodnie z prawem wprowadzany do obrotu przez okres co najmniej pięciu lat przed datą publikacji lub produktów objętych chronionym oznaczeniem geograficznym "Aceto Balsamico di Modena", badanie dokumentów przedstawionych przez strony wykazało, że powód ten nie uzasadnia sprzeciwu. Ponadto Włochy nie podały już tego powodu, podtrzymując swój sprzeciw. W związku z tym powód ten należy odrzucić.
(6) Jeśli chodzi o nieprzestrzeganie przepisów art. 2 dyrektywy 2000/13/WE w oświadczeniu o sprzeciwie wspomniano, że szczegółowe wymogi w zakresie etykietowania dotyczące rodzajów octu (anada, crianza, reserva, gran reserva, "Vinagre al Pedro Ximenez" i "Vinagre al moscatel") są dwuznaczne i mogą wprowadzać konsumenta w błąd, zwłaszcza co do właściwości środka spożywczego. Badanie dokumentów przedstawionych przez strony wykazało, że powód ten nie uzasadnia sprzeciwu. Ponadto Włochy nie podały już tego powodu, podtrzymując swój sprzeciw. W związku z tym powód ten należy odrzucić.
(7) Jeśli chodzi o nieprzestrzeganie przepisów szczegółowych mających zastosowanie do obrotu produktami winiarskimi ustanowionych rozporządzeniem (WE) nr 1234/2007, Włochy utrzymują, że "Vinagre de Montilla-Moriles" nie kwalifikuje się do kategorii "ocet winny" ustanowionej w pkt 17 załącznika XIb do rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 (obecnie część II pkt 17 załącznika VII do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013). Hiszpania zmieniła opis produktu w specyfikacji i w pkt 3.2 jednolitego dokumentu, wprowadzając rozróżnienie na "ocet winny" i ocet wytworzony z "octu winnego". W konsekwencji stosowanie nazwy "ocet winny" dla odpowiedniego przedmiotowego produktu wydaje się zgodne z częścią II pkt 17 załącznika VII do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013. Zgodnie z art. 51 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 zmiana ta nie jest zasadnicza i nie powoduje konieczności ponownego rozpatrzenia wniosku przez Komisję.
(8) Jeśli chodzi o decyzję o podtrzymaniu sprzeciwu, Włochy argumentują, że wniosek o rejestrację jest niezgodny z art. 3 ust. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1898/2006 7 , ponieważ obejmuje dwa zasadniczo różniące się od siebie produkty nienależące do tego samego rodzaju, oraz że nazwa nie jest stosowana w odniesieniu do tych dwóch produktów, a w szczególności do octu. Należy z jednej strony uznać, że przepisy wspomnianego artykułu (obecnie art. 5 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 668/2014 8 ) dopuszczają rejestrację różnych produktów tego samego rodzaju, a z drugiej strony Włochy nie przedstawiły żadnych dowodów na poparcie swoich twierdzeń dotyczących stosowania nazwy. W związku z tym powód ten należy odrzucić.
(9) W świetle powyższych ustaleń nazwę "Vinagre de Montilla-Moriles" należy zarejestrować w rejestrze chronionych nazw pochodzenia i chronionych oznaczeń geograficznych, a jednolity dokument należy odpowiednio uaktualnić i opublikować.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Polityki Jakości Produktów Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 stycznia 2015 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.9.11 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2015/48 rejestrujące w rejestrze chronionych nazw pochodzenia i chronionych oznaczeń geograficznych nazwę [Vinagre de Montilla-Moriles (ChNP)] |
| Data aktu: | 14/01/2015 |
| Data ogłoszenia: | 15/01/2015 |
| Data wejścia w życie: | 04/02/2015 |