Decyzja wykonawcza 2015/2429 upoważniająca Łotwę do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2015/2429
z dnia 10 grudnia 2015 r.
upoważniająca Łotwę do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 291 ust. 2,

uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W pismach, które wpłynęły do Komisji w dniach 8 kwietnia 2015 r. i 30 lipca 2015 r., Łotwa zwróciła się o upoważnienie do dalszego stosowania, z pewnymi zmianami, środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w celu ograniczenia prawa do odliczania podatku od wartości dodanej (VAT) w związku z wydatkami na niektóre samochody osobowe, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej.

(2) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie w pismach z dnia 21 i 24 sierpnia 2015 r. o wniosku złożonym przez Łotwę. W piśmie z dnia 24 sierpnia 2015 r. Komisja zawiadomiła Łotwę, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.

(3) Artykuły 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE określają prawo podatnika do odliczenia VAT nałożonego na dostarczane mu towary i świadczone na jego rzecz usługi wykorzystywane na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika. Artykuł 26 ust. 1 lit. a) tej dyrektywy wymaga, by podatnik rozliczył VAT w przypadku użycia składników majątku przedsiębiorstwa do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

(4) W decyzji wykonawczej Rady 2013/191/UE 2  upoważniono Łotwę do wprowadzenia środka stanowiącego odstępstwo na mocy art. 395 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, aby ograniczyć prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT do 80 % w przypadku zakupu, leasingu, wewnątrzwspólnotowego nabycia i przywozu określonych samochodów osobowych oraz powiązanych z tym wydatków, w tym zakupu paliwa, kiedy takie samochody osobowe nie są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej. Wskazana decyzja wykonawcza wygaśnie w dniu 31 grudnia 2015 r.

(5) Zgodnie z art. 6 decyzji wykonawczej 2013/191/UE Łotwa przedstawiła także sprawozdanie, które zawiera przegląd wskaźnika procentowego przewidzianego dla ograniczenia prawa do odliczenia. W przeglądzie tym wskazano, w oparciu o dane statystyczne dotyczące specjalnego podatku od lekkich pojazdów będących własnością lub znajdujących się w posiadaniu podmiotów handlowych i wykorzystywanych do użytku prywatnego i w działalności gospodarczej, iż wskaźnik ograniczenia w wysokości 80 % powinien zostać obniżony do 50 %.

(6) Ograniczenie prawa do odliczenia na mocy tego środka powinno mieć zastosowanie do podatku VAT zapłaconego w związku z zakupem, leasingiem, wewnątrzwspólnotowym nabyciem i przywozem określonych samochodów osobowych oraz powiązanymi z tym wydatkami, w tym zakupem paliwa.

(7) Niniejszy środek powinien mieć zastosowanie wyłącznie do samochodów osobowych o maksymalnej dopuszczalnej masie nieprzekraczającej 3 500 kilogramów i mających nie więcej niż osiem miejsc siedzących oprócz siedzenia kierowcy. Zakres wykorzystania samochodów osobowych o masie przekraczającej 3 500 kilogramów lub mających więcej niż osiem miejsc siedzących oprócz siedzenia kierowcy do celów niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej jest znikomy ze względu na charakter takich samochodów lub rodzaj działalności gospodarczej, do której są wykorzystywane. Należy również przedstawić szczegółowy wykaz określonych samochodów osobowych wyłączonych z takiego upoważnienia w oparciu o ich konkretne wykorzystanie.

(8) Należy zatem upoważnić Łotwę do stosowania przedmiotowego środka stanowiącego odstępstwo na czas określony, do dnia 31 grudnia 2018 r.

(9) Jeśli Łotwa uzna, iż dalsze przedłużenie obowiązywania środka stanowiącego odstępstwo po 2018 r. jest konieczne, powinna przedłożyć Komisji sprawozdanie, które zawiera przegląd stosowanej stawki procentowej, wraz z wnioskiem o przedłużenie do dnia 31 marca 2018 r.

(10) Odstępstwo to będzie miało jedynie znikomy wpływ na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych na końcowym etapie konsumpcji i nie wpłynie negatywnie na zasoby własne Unii z tytułu podatku VAT,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W drodze odstępstwa od art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE Łotwa zostaje niniejszym upoważniona do ograniczenia do 50 % prawa do odliczenia podatku od wartości dodanej (VAT) naliczonego w związku z wydatkami dotyczącymi samochodów osobowych, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej.

Artykuł  2

W drodze odstępstwa od art. 26 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE Łotwa nie uznaje wykorzystywania do celów prywatnych samochodu osobowego wchodzącego w skład aktywów przedsiębiorstwa podatnika za świadczenie usług za wynagrodzeniem, jeśli samochód ten został objęty ograniczeniem dopuszczonym na mocy art. 1 niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Wydatki, o których mowa w art. 1, obejmują zakup, leasing, wewnątrzwspólnotowe nabycie i przywóz takich samochodów, jak również wydatki dotyczące ich konserwacji, naprawy i zakupu paliwa do tych samochodów.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja ma zastosowanie wyłącznie do samochodów osobowych o maksymalnej dopuszczalnej masie nieprzekraczającej 3 500 kilogramów i mających nie więcej niż osiem miejsc siedzących oprócz siedzenia kierowcy.

Artykuł  5

Art. 1 i 2 nie mają zastosowania do następujących kategorii samochodów osobowych:

a)
samochodów zakupionych w celu odsprzedaży, wynajmu lub leasingu;
b)
samochodów wykorzystywanych do przewozu pasażerów za opłatą, w tym usług taksówkowych;
c)
samochodów wykorzystywanych do świadczenia usług transportu towarów;
d)
samochodów wykorzystywanych do świadczenia usług nauki jazdy;
e)
samochodów wykorzystywanych do świadczenia usług dozoru;
f)
samochodów wykorzystywanych jako pojazdy służb ratunkowych;
g)
samochodów wykorzystywanych jako pojazdy demonstracyjne w ramach działalności polegającej na sprzedaży samochodów.
Artykuł  6  3
1. 
Niniejsza decyzja traci moc z dniem 31 grudnia 2027 r.
2. 
Każdy wniosek o przedłużenie upoważnienia przewidzianego w niniejszej decyzji przedkłada się Komisji do dnia 31 marca 2027 r. wraz ze sprawozdaniem obejmującym przegląd stawki procentowej określonej w art. 1.
Artykuł  7

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Łotewskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 grudnia 2015 r.
W imieniu Rady
F. BAUSCH
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Rady 2013/191/UE z dnia 22 kwietnia 2013 r. upoważniająca Łotwę do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 113 z 25.4.2013, s. 11).
3 Art. 6:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2018/1921 z dnia 4 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.311.36) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2019 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2021/1968 z dnia 9 listopada 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.401.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/3206 z dnia 10 grudnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.3206) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.334.15

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2015/2429 upoważniająca Łotwę do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
Data aktu: 10/12/2015
Data ogłoszenia: 22/12/2015