uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,
(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1881/2006 2 określono najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych.
(2) Zgodnie ze wspomnianym rozporządzeniem najwyższe dopuszczalne poziomy wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) muszą być bezpieczne oraz tak małe, na ile jest to rozsądnie osiągalne, w oparciu o stosowanie dobrych praktyk w zakresie produkcji i suszenia oraz dobrych praktyk w rolnictwie i rybołówstwie.
(3) Włókna kakao są szczególnym produktem kakao wytwarzanym z łupiny ziarna kakaowego i zawierają wyższe poziomy WWA niż wyroby kakaowe produkowane ze śruty kakaowej. Włókna kakao i produkty pochodne stanowią półprodukty w łańcuchu żywnościowym i są stosowane jako składniki do przygotowywania niskokalorycznych środków spożywczych o wysokiej zawartości włókna pokarmowego. Należy ustanowić szczegółowe poziomy WWA dla włókien kakao i produktów pochodnych. Biorąc pod uwagę, że produkty te charakteryzują się niską zawartością tłuszczu, należy ustanowić najwyższe dopuszczalne poziomy w przeliczeniu na mokrą masę.
(4) Chipsy bananowe są wykorzystywane w śniadaniowych przetworach zbożowych i słodyczach oraz spożywane jako przekąska. Ostatnio w chipsach bananowych wykryto wysokie poziomy WWA. Te ustalenia są związane ze smażeniem chipsów bananowych w oleju kokosowym. Należy zatem ustanowić najwyższe dopuszczalne poziomy WWA dla chipsów bananowych. Początkowo, z braku odpowiednich danych o występowaniu, te najwyższe dopuszczalne poziomy odpowiadają najwyższym dopuszczalnym poziomom dla oleju kokosowego przeznaczonego do bezpośredniego spożycia przez ludzi lub do stosowania jako składnik w środkach spożywczych. Najwyższe dopuszczalne poziomy powinny w ciągu dwóch lat zostać poddane przeglądowi z uwzględnieniem dostępnych danych o występowaniu.
(5) Wysokie poziomy WWA wykryto w niektórych suplementach diety, które zawierają składniki roślinne lub są z nich uzyskiwane. Występowanie wysokich poziomów w tych suplementach diety wiąże się ze złymi praktykami w zakresie suszenia stosowanymi do takich składników roślinnych. Tych wysokich poziomów można uniknąć poprzez stosowanie dobrych praktyk. Należy zatem ustalić najwyższe dopuszczalne poziomy WWA w tych produktach, które są możliwe do osiągnięcia przy zastosowaniu dobrych praktyk w zakresie suszenia i które zapewnią wysoki poziom ochrony zdrowia ludzi.
(6) Również w suplementach diety zawierających propolis, mleczko pszczele i spirulinę lub z nich uzyskanych wykryto w pewnych przypadkach wysokie poziomy WWA, które były związane ze stosowaniem złych praktyk. Ponieważ niższe poziomy można osiągnąć poprzez stosowanie dobrych praktyk, należy ustanowić najwyższe dopuszczalne poziomy WWA w tych produktach.
(7) Wysokie poziomy WWA stwierdzono również w suszonych ziołach i przyprawach, co wiąże się także ze stosowaniem złych praktyk w zakresie suszenia. Dlatego należy ustanowić najwyższe dopuszczalne poziomy WWA w suszonych ziołach i suszonych przyprawach. Tradycyjne wędzenie i metody przetwarzania stosowane w odniesieniu do wędzonej papryki i kardamonu skutkują wysokimi poziomami WWA. Biorąc pod uwagę, że konsumpcja tych przypraw jest niska, i w celu umożliwienia tym wędzonym produktom pozostania w obrocie, należy wyłączyć te przyprawy z zakresu stosowania najwyższych dopuszczalnych poziomów.
(8) Należy wyznaczyć odpowiedni okres, aby pozwolić państwom członkowskim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze na dostosowanie się do nowych wymagań określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1881/2006.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 27 października 2015 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.282.11 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2015/1933 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych we włóknach kakao, chipsach bananowych, suplementach diety, suszonych ziołach i suszonych przyprawach |
| Data aktu: | 27/10/2015 |
| Data ogłoszenia: | 28/10/2015 |
| Data wejścia w życie: | 17/11/2015, 01/04/2016 |