uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa) 1 , w szczególności jej art. 39 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych 2 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) i f),
(1) Konieczne jest ustanowienie szczegółowych przepisów w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego oraz wyjaśniających warunki stosowania odpowiednich przepisów, które stały się obowiązkowe na podstawie rozporządzenia (WE) nr 661/2009.
(2) Bez uszczerbku dla wykazu aktów prawnych ustanawiających wymogi do celów homologacji typu WE pojazdów zawartego w załączniku IV do dyrektywy 2007/46/WE, w rozporządzeniu (WE) nr 661/2009 dano producentom pojazdów możliwość złożenia wniosku o homologację typu w odniesieniu do środków wykonawczych do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 ustalających wymogi w obszarach objętych regulaminami EKG ONZ.
(3) W szczególności konieczne jest określenie szczególnych procedur homologacji typu zgodnie z art. 20 dyrektywy 2007/46/WE dotyczących nowych technologii lub koncepcji niezgodnych z istniejącymi środkami wykonawczymi do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 objętymi regulaminami EKG ONZ, gdyż przepisy te nie są obecnie dostępne, a są potrzebne.
(4) Zasadniczo nie jest możliwe uzyskanie homologacji typu zgodnie z regulaminami EKG ONZ w przypadku zainstalowanych części lub oddzielnych zespołów technicznych, które posiadają wyłącznie ważną homologację typu WE. Możliwość taka powinna jednak zostać wprowadzona do celów homologacji typu WE zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 661/2009 w oparciu o przepisy regulaminów EKG ONZ.
(5) Załącznik XV do dyrektywy 2007/46/WE zawiera wykaz aktów prawnych, w odniesieniu do których producent może zostać wyznaczony jako służba techniczna, w tym szereg dyrektyw, które zostały uchylone rozporządzeniem (WE) nr 661/2009. Konieczne jest zatem zastąpienie odesłań do odpowiednich dyrektyw odesłaniami do właściwych środków wykonawczych do rozporządzenia (WE) nr 661/2009.
(6) Załącznik XVI do dyrektywy 2007/46/WE zawiera wykaz aktów prawnych, w których przypadku producent lub służba techniczna może stosować testowanie wirtualne, w tym szereg dyrektyw, które zostały uchylone rozporządzeniem (WE) nr 661/2009. Konieczne jest zatem zastąpienie odesłań do odpowiednich dyrektyw odesłaniami do właściwych środków wykonawczych do rozporządzenia (WE) nr 661/2009.
(7) W celu umożliwienia spójnego podejścia w odniesieniu do numeracji świadectw homologacji typu WE i znaków homologacji typu WE należy ponadto ustanowić szczegółowe przepisy administracyjne oraz system numeracji i oznakowania na mocy rozporządzenia (WE) nr 661/2009.
(8) Regulaminy EKG ONZ zawierają szczegółowe przepisy dotyczące danych szczegółowych, które należy przedstawić wraz z wnioskiem o homologację typu. W ramach procedur przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu te dane szczegółowe powinny również być wskazane w folderze informacyjnym.
(9) Zgodność z dyrektywą Rady 71/320/EWG 3 , uchyloną rozporządzeniem (WE) nr 661/2009, nadal jest obowiązkowa w odniesieniu do zamiennych zespołów okładzin hamulcowych, ale zgodność z regulaminem EKG ONZ nr 90 4 została przyjęta jako rozwiązanie alternatywne. Szczegółowe przepisy, w tym odpowiednie przepisy przejściowe, należy przewidzieć w odniesieniu do zamiennych zespołów okładzin hamulcowych, zamiennych okładzin hamulców bębnowych, zamiennych tarcz hamulcowych i zamiennych bębnów hamulcowych do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep zgodnie z regulaminem EKG ONZ nr 90.
(10) W przypadku pojazdów kategorii N, na podstawie art. 6 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 661/2009, kabina pojazdu lub obudowa przestrzeni przewidzianej dla kierowcy i pasażerów muszą być wystarczająco mocne, aby zapewnić ochronę przebywającym w nim osobom w przypadku zderzenia, z uwzględnieniem regulaminu EKG ONZ nr 29 5 . W tym celu regulamin ten ma zostać włączony do wykazu regulaminów EKG ONZ, których stosowanie jest obowiązkowe.
(11) W wyniku przyjęcia dyrektywy Komisji 2010/19/UE 6 należy uaktualnić tabelę w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 określającą zakres stosowania wymagań, o których mowa w art. 5 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia.
(12) Dodatkowe wymagania dotyczące wytrzymałości kabiny, monitorowania ciśnienia w oponach, zaawansowanego hamowania awaryjnego, ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, sygnalizatora zmiany biegów i elektronicznej kontroli stateczności określone w rozporządzeniu (WE) nr 661/2009 nie zostały włączone do tabeli w załączniku I, ale powinny w dalszym ciągu mieć zastosowanie do celów homologacji typu.
(13) Zamieszczony w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 wykaz regulaminów EKG ONZ, których stosowanie jest obowiązkowe, jest często aktualizowany, aby odzwierciedlał aktualny stan poprawek do odpowiednich regulaminów EKG ONZ.
(14) Wykaz ten należy uzupełnić o informacje wyjaśniające, na jakich warunkach istniejące homologacje typu WE udzielone na podstawie dyrektyw uchylonych rozporządzeniem (WE) nr 661/2009 zachowują ważność w odniesieniu do niektórych pojazdów, części i oddzielnych zespołów technicznych.
(15) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1003/2010 7 dotyczące miejsca do montowania i mocowania tylnych tablic rejestracyjnych powinno zostać zaktualizowane w celu uwzględnienia szczególnych konstrukcji pojazdów.
(16) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 109/2011 8 dotyczącym osłon przeciwrozbryzgowych kół należy wprowadzić zmiany, by zaktualizować odesłanie do rozporządzenia Komisji w sprawie osłon kół, jak również rozszerzyć stosowanie rozporządzenia Komisji w sprawie osłon kół na dodatkowe kategorie pojazdów.
(17) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 458/2011 9 dotyczące montowania opon należy dostosować do postępu technicznego w zakresie fakultatywnego koła zapasowego do pojazdów kategorii N1 określonego w regulaminie EKG ONZ nr 64 10 .
(18) Dwie pozycje w załączniku XI do dyrektywy 2007/46/WE zawierającym wykaz aktów prawnych w odniesieniu do pojazdów specjalnego przeznaczenia muszą zostać poddane przeglądowi w odniesieniu do wymogów dotyczących poziomu hałasu pojazdów, tak aby przywrócić zgodność obowiązujących wymagań z przepisami, które miały zastosowanie wcześniej.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 3 lutego 2015 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.28.3 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2015/166 uzupełniające i zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 w odniesieniu do włączenia szczególnych procedur, metod oceny i wymogów technicznych oraz zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenia Komisji (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 109/2011 i (UE) nr 458/2011 |
| Data aktu: | 03/02/2015 |
| Data ogłoszenia: | 04/02/2015 |
| Data wejścia w życie: | 24/02/2015 |